Ми проводимо на робочому місці переважну частину нашого життя і зазвичай з колегами спілкуємося частіше, ніж з близькими. Неріко близькі, друзі діляться з нами: "Мій бос – деспот. Час шукати нову роботу" або "Після зміни керівництва працювати стало нестерпно". Неприємні умови в колективі погіршують якість нашого життя. Лікар-психолог, фахівець з когнітивно-поведінкової терапії Анна Яцушко пояснила, як розпізнати токсичного начальника і як правильно себе з ним поводитися.
Останнім часом словосполучення "токсичні стосунки" користується популярністю. Що воно значить?
Що робити, якщо ваш начальник не хоче підвищувати вам зарплату – дивіться відео:
На сьогоднішній день в психології немає визначення "токсичних стосунків", це поняття поширене на побутовому рівні. З таким спілкуванням ми стикаємося всі: в сім'ї, на роботі, між друзями, між батьками і дітьми, каже Анна.
Токсичними називають стосунки, в яких інша людина регулярно порушує ваші особисті кордони, викликаючи стан дискомфорту.
"Правильніше називати токсичними взаємини, а не якість особистості. Звинувачуючи іншого в токсичності, наприклад, начальника, людина знімає з себе свою частку відповідальності, яка порівну розподілена між усіма учасниками взаємодії", – пояснила психолог.
За її словами, керівник дійсно може бути не найприємнішим співрозмовником, але при цьому він не обов'язково стане токсичним для вас. Конфліктний начальник, колега, яка без кінця скаржиться на життя, або подруга, схильна катастрофізувати події, – часто зустрічаються на нашому шляху. Але як на них реагувати, виключно наш вибір.
Як розпізнати керівника, схильного до токсичних стосунків:
- він живе за принципом чорно-білого мислення, створює навколо себе драму;
- малоемпатичний: не схильний розуміти емоції інших, співпереживати;
- може поводитися і як агресор, і як жертва;
- схильний до контролю над іншими, використовує маніпуляцію в спілкуванні;
- критичний до оточуючих, бачить у всьому одні недоліки;
- часто незадоволений, постійно в чомусь потребує, скаржиться на життя;
- у всіх проблемах звинувачує оточуючих;
- в розмові вдається до пасивної агресії: грубі насмішки, сарказм, принизливі коментарі на адресу інших;
- може мати ознаки залежності: від алкоголю, ліків, інших речовин.
Як поводитися з начальником, схильним до токсичних стосунків?
1. Перегляньте свої очікування
Не чекайте, що людина різко зміниться – і наступного разу ви не будете неприємно здивовані або шоковані його поведінкою.
2. Встановіть і дотримуйтесь нормальних кордонів
3. Використовуйте "Я-повідомлення" в спілкуванні
Наприклад: "Я відчуваю, що ... Мені треба, щоб ... Я хочу, щоб ... Я говорю Вам все це, тому що я ..."
4. Дотримуйтеся дистанції
Спробуйте змінити свій графік, організувати ваш робочий простір, щоб не перетинатися зайвий раз.
5. "Ні, я не хочу" – це нормально
Тренуйте навички ассертивної поведінки (здатність людини не залежати від зовнішнього впливу і оцінок – ред.).
6. Звільніть думки
Ви не можете контролювати поведінку інших, але ви 100% можете контролювати, що і хто займає ваші думки. Спіймали себе на думці, що прокручуєте в голові неприємну розмову? Зупиніть цей потік думок, переключивши увагу на цікаве / корисне заняття.
7. Практикуйте усвідомленість
Медитація допоможе підтримувати контакт зі своїми почуттями і зберігати внутрішню гармонію при зустрічах з чужими спалахами гніву.
8. Припиніть спілкування
Якщо незважаючи на всі вжиті заходи взаємини, як і раніше, фруструють вас – звільніть місце в житті для нових, приємніших і корисніших людей.
Тим часом ми з'ясували, як правильно вітати один одного під час карантину.