Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Михайло Резнікович: "Не уявляю, що театру диктуватимуть політики"

Художній керівник академічного Театру Російської драми імені Лесі Українки розповів, чому в театрі переглядають ціни на квитки, про касові спектаклі, зради, олігархів, любов художника і про те, кого бачить своїм наступником

1/3

- Михайле Юрійовичу, зараз, коли в країні така плутанина, важко жити в столиці театру з назвою "російський"?

Реклама

- До сьогоднішнього дня нас ніхто з влади не зачіпав, нічого не диктував. Ми нормально творчо працювали, жодна людина не вривався в театр. Інше питання, що якщо у грудні-січні у нас були аншлаги, то зараз їх немає. У країні економія, і нас, природно, уріжуть у фінансуванні. Ми повинні заробляти гроші і ставити касові спектаклі, на які глядач може піти, враховуючи при цьому рівень драматургії.

- Чи будете ви переглядати політику цін на квитки?

- Дуже обережно. Один олігарх, коли я його попросив допомогти театру, обурився: "А чим допомагати? Поставте всі квитки по $150 – і все в порядку". Я кажу: "Так, але тоді в театрі буде п'ятдесят чоловік". На що він відповів: "А моя дружина не хоче з бидлом сидіти".

Реклама

В Америці і в Європі існує рух у бік "від людського співчуття до усунення себе від участі в чужому житті", рух під гаслом "кожен смажить свою яєчню сам". Це непогано. Але треба розуміти, що брати від Європи, а від чого краще відмовитися.

- Якщо уріжуть фінансування, чи вийде зберегти принцип "гроші-якість"?

- Як вам сказати... Я зараз думаю про можливих авторів майбутніх постановок: Едуардо де Філіппо, Даріо Фо теж чудовий італієць. У будь-якому випадку, незважаючи на фінансові проблеми, є нижня межа якості. Приміром, у нас йде в театрі вистава "№ 13" Рея Куні. Приїхав до нас МХАТ з ним – і глядачі зрозуміли, що ми його більш людяно поставили. Адже ще Станіславський мудро говорив: "Легше поставити дві-три хороші вистави, ніж виховати наступне покоління артистів". Я намагаюся цим займатися. Щоб тридцятирічні брали на свої плечі репертуар і були готові до цього професійно і морально.

Реклама

- Чи може влада впливати на культурний продукт театру ? Диктувати, що саме ставити?

- Не можу собі навіть у страшному сні уявити, що художньому керівникові політики диктуватимуть репертуар. У радянський час доводилося затверджувати його в різних інстанціях, а зараз, починаючи з перших днів незалежності, у нас цього немає – все на совісті художника. Звичайно, жити в суспільстві і бути від нього повністю вільним не можна. Але це не означає, що потрібно "підкладатись" під когось. Наприклад, в 2005 році, коли хотіли наш театр знищити (Резніковича звільнили, але після протестів громадськості та діячів культури відновили на посаді. – авт.), Міністр культури Білозір заявила, що я – злодій, вкрав мільйон і піду по етапу. Через півроку, коли всі вітали з орденом, який вручив мені Віктор Ющенко, від неї прийшла привітальна телеграма. Я пройшов все це. Та й до цього були схожі історії. Мене знімали з посади більшовики, Політбюро. Викликали і сказали: "Михайло Юрійович, напишіть заяву про відхід, якраз іде засідання секретаріату ЦК". Я написав і поїхав до Новосибірська, де три роки керував театром "Червоний факел". А потім мені подзвонили і запросили повернутися назад. Ще була одна людина, генерал тилу, а за сумісництвом драматург, який писав колосальну кількість п'єс-підробок – графоманія повна, але в Україні в радянські часи його ставили майже всі театри. Мене викликали і сказали: "Поставте його п'єсу, він вам потроїть гонорар". Я відмовився, бо це підробка, хоча інший режисер поставив. Завжди є нижня межа, якась ватерлінія, за якою – зрада професії. Але за порядність часто доводиться платити.

- Якщо так складеться, що московські актори в нинішніх умовах стануть менше до нас їздити, чи будуть люди більше ходити на вистави українських акторів?

- Небезпечно прогнозувати. Гастролери до нас їдуть, щоб заробити, вони експлуатують імена, які миготять на ТБ. Зовсім інша справа, коли приїжджає Театр Фоменко, тому що це – чудовий російський театр. Глядач у театрі завжди або плаче, або сміється. Але сьогодні він більше хоче відпочити і розвіятися.

- У яких інших театрів ви хотіли б чогось навчитися, може, щось перейняти?

- Творча людина може знайти щось цікаве скрізь – і в хорошій виставі, і навіть у поганій. У душі весь час йде круговорот. Наприклад, на наш спектакль за Шевченком ми запросили одного з кращих акторів театру Івана Франка Петра Панчука. У роботі він багато чого взяв від мене, а я – від нього. Ще дуже важлива школа. Щасливі ті актори і режисери, які її отримали: далі вони можуть розвиватися як завгодно. Як би ми не ставилися до Андрія Жолдака, якого я називаю своїм напівучнем, у нього є ця школа. Дуже продуктивно зараз працює Андрій Білоус у Молодому театрі. Це перспективний режисер, який через якийсь час, можливо, стане одним з кращих в Україні.

- Згадали про Білоуса. Чи означає це, що ви бачите в ньому свого наступника?

- Не знаю... Не думав. Якщо говорити про наш театр, то я б назвав наступником Кирила Кашликова. У нього дві освіти, він поставив у нас дуже хороший спектакль "Солдатики", який запрошували до Німеччини, на європейський фестиваль сучасної драматургії. А Білоус... може бути дуже хорошим режисером коли-небудь і в нашому театрі.

- Ви знаєте, що багато акторів вас відверто бояться?

- Це теж непогано. Але треба розібратися, чому... Можливо, тому, що комусь не вистачає професіоналізму або безкорисливості стосовно театру. Але в більшості випадків, по-моєму, поважають. Лідера завжди трохи побоюються, якщо ми приймемо формулу Станіславського, що театр будується на розтоптаному самолюбстві. Наше мистецтво – колективне. І у тих, хто не відбувся, часто виникає злість, заздрість, конфліктність. Втім, це нічого спільного не має з творчістю.

Знаєте, театральні зради не вчора народилися і не завтра закінчаться... У нашому колективному мистецтві духовне зрадництво професії – а в його основі часто внутрішнє спустошення навпіл з гіперегоїзмом і фантастичною самовпевненістю – крокує поруч із зрадою чисто морально людською. Як правило, зраджують ті, кого ти ввів в професію, в театр. Кожен, хто хоче стати режисером, повинен це розуміти. Це до питання, хто кого боїться...

- Ваш давній друг Едвард Радзинський дуже багато хорошого мені про вас розповідав. Пам'ятаю, як в свій єдиний вихідний у Києві він не міг до вас додзвонитися і поїхав до вас на спектакль за кілька годин до від'їзду.

- Так, ми дивилися Уайльда в постановці нашого театру. Коли ми познайомилися, мені було 24, а йому 25. У "Ленкомі" репетирували його першу п'єсу "Вам 22, старі". Я був на переддипломі, працював з Олексієм Баталовим над виставою "Людина з зірки", ми там і зійшлися. А потім я ставив п'єсу Радзинського. Років 7 або 8 тому він приїхав до Києва – у нашій філармонії на музику поклали його повість про "Сальєрі і Моцарта", грали наші актори. Він приїхав, подивився, а потім прийшов до мене зі словами: "Міша, допоможи, там погано з режисурою". Я провів дві репетиції, і кращої похвалою в моєму житті було, коли після тригодинного прогону він сказав: "Ти репетируєш не як Толя (Ефрос), а як Гога (Товстоногов).

- У вашому театрі мало ставиться сучасних авторів порівняно з класикою.

- Вибір репертуару – важка і небезпечна справа. Є такий термін в театрі: "перепочинок". Думаю, що сьогодні не тільки в Україні, але і в Росії намічається перепочинок у драматургії. Не виникає гострих, моральних катаклізмів у п'єсах. Є або чорнуха, або завідомо політична "дуля в кишені". Театр повинен бути професійно готовим, щоб ставити класику і високі речі.

- Як вам здається, така сильна людина як ви, що реалізувалась в кар'єрі, може бути просто щасливою у житті?

- По-перше, я не переконаний в тому, що я – сильний. А, по-друге, не завжди щасливий... Але я намагаюся. Взагалі, якщо почуття любові художнику невідоме, не викликало в ньому найрізноманітніших емоцій – ненависті і навпаки, якоїсь божевільної тяги до людини, він дуже багато чого в мистецтві і в театрі не зможе зробити. Тому що вище свого емоційного досвіду важко стрибнути.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти