Головна Сьогодні

Як ремонтують Бурштинську ТЕС: декорації до "Чужого" і японська система

Масштабна реконструкція та створення ефективної системи моніторингу впливу на довкілля

Знаходячись поруч із Бурштинською тепловою електростанцією, досить складно уявити, що чекає на тебе всередині. Зовнішній вигляд – типові прямокутні будови, пронизуючі небо труби, високий паркан – недостатньо добре передає всю міць, яка замкнена всередині, де дванадцять пульсуючих енергоблоків перетворюють мікронний вугільний пил на палаюче сонце, що підігріває вкрай очищену воду на розташований під тиском перегрітий до 550 градусів пар. Пар, який заставляє ротори турбіни обертатися з безшумною швидкістю, щоб потім генератор звернув крутний момент у поток електронів, що дарує життя всієї сучасній цивілізації.

Кореспонденти "Сегодня" побували в центрі Бурштинського енергоострова і дізналися, як японська система бережливого виробництва і колосальний досвід дозволяють проводити унікальні за масштабами реконструкційні та ремонтні роботи.

new_image2_417

На турбіні. Делікатна робота, що вимагає кваліфікації

ТВОРЧА РОБОТА

На турбіні першого енергоблоку, що знаходиться в капремонті, кипить робота. Чоловік у синій касці стукає пальцем по голові – і величезний крюк крана починає спускатися з-під стелі. Це нагадує магічні паси – він робить дивні рухи руками, а підйомний механізм виконує всі прохання. Тільки з третього разу помічаю кранівника – він перебуває в кабіні на другій половині величезного турбінного залу. Вигляд з боку, либонь, вражаючий: дванадцать турбін, упаковані в сині і жовті кожухи, вибудовані в стрункий ряд і залиті приглушеними сонячними променями, що пробиваються крізь вікна.

- Востаннє перший блок ремонтували 2010 року, відтоді він відпрацював 6,5 року. Кожного подібного інтервалу часу проводиться капремонт – для того, щоб попередньо виявляти дефекти і відновити повну дієздатність блоку, – розповідає Ярослав Грень, директор "Галременерго", внутрішній підрядник ДТЕК  "Західенерго" з ремонтних робіт.

Енергоблок складається з трьох основних частин. Це котел, турбіна і генератор. Основна робота щодо котлу – продовження служби барабана (один з найнапруженіших вузлів, де, власне кажучи, пар відбирається від води і рухається далі в напрямі до турбіни) і заміни поверхонь нагрівання. Все очищається, ремонтники уважно оглядають кожну деталь на наявність дефектів, видаляють їх і приймають рішення, чи може котел працювати далі. Турбіну і генератор теж повністю розбирають і змінюють всі зношені деталі – наприклад, робочі лопатки ротора.

- Капремонт – це, по суті своїй, робота банальна, хоча зі старим оснащенням вона часто перетворюється на творчу. Фактично ми відновлюємо початкові установлені параметри енергоблоку, після чого він працює, як новий, і навіть краще – потужність може збільшитися на 10 мегаватт, – пояснює Ярослав і тут же наводить приклад "Дженерал Електрик", який, будуючи енергоблок на 870 мегаватт, декларував саме цю потужність, хоча потенційно він міг видавати 910 МВт. – Найчастіше у нас виходить все відновити, а при наявності невідповідних речей, які призвели до деградації обладнання, все заміняється на нове.

Ремонт не тільки продовжує термін роботи обладнання та покращує технічні характеристики, але, що головне, знижує викиди шкідливих речовин до атмосфери: для цього на електрофільтрах блоку змінюється значна кількість елементів осадових електронів і відновлюється система стряхування, що підвищить ступінь очищення димних газів.

new_image6_192

Тут був котел. Як 40-метрова декорація до фільму "Чужий"

УНІКАЛЬНА СХЕМА

Переважно, головна дію відбувається не тут, а на 10-му енергоблоці, де проводять реконструкцію, що переслідує зразу декілька цілей: по-перше, потужність збільшиться з 195 до 210 МВт; по-друге, значно покращаться екологічні характеристики. Щоб дібратися до нього, доводиться пройти справжній лабіринт, від якого з незвички паморочиться голова. Хоча зовнішня архітектура станції здається простою, заблукати тут легко: переходимо в таємні проходи, що виводять до закритих за технікою безпеки робочих майданчиків. Гуркочуть млини, що перемелюють вугілля; рокочуть турбіни; то з одного, то з іншого боку спалахує електрозварювання, що відкидає тіні, які переливаються усіма кольорами райдуги. Місце, де раніше стояв 40-метровий котел, тепер порожнє, десь нагорі зловісно зеленим світять лампи, через що все нагадує космічний корабель у найкращих традиціях гіргових декорацій для "Чужого". Я на мить шкодую, що не знімаю кіно: на ТЕС можна одночасно працювати в безлічі жанрів, від стімпанку ("паропанк", натхненний Жюлем Верном) до ретрофутуристики та космічної фантастики.

new_image_423

Машинний зал. Нагадує ілюстрацію із стімпанк-книги

Реконструкцією передбачено величезний комплекс робіт: заміна турбін, трансформатор власних потреб, системи збудження турбогенератора, електрофільтра для очищення газів; повністю реконструюють генератор і систему пилопідготовки. Але найскладнішим завданням виявилася заміна старого 130-тонного барабана на новий, 118-тонний. Незважаючи на серйозний досвід – ДТЕК реконструював вже 17 блоків на різних станціях, з них два на Бурштинській ТЕС, – це був справжній виклик майстерності спеціалістів компанії.

Читайте також: Дві ТЕЦ східного енерговузла заміняють атомні електростанції, які виходять на ремонт

- Ніколи, включаючи Радянський Союз, барабан котла, який знаходиться на самому верху, з котла не знімався зі збереженням його цілісності. Його вирізали на частини прямо там і пускали по частинах, – розповідає Грень. – Ми зараз, економлячи гроші і сподіваючись, що його можна буде використовувати в іншому котлі, його знімали. Ця операція ніде не описана. В котельному відділенні є два крани, вантажопідйомність кожного – 50 тонн. А барабан важить 130 тонн. Але ми поставили додаткові вантажопідйомні пристрої, розробили схему і реалізували її. Складність в тому, що, скажімо, при підйомі, ми можемо, трохи припіднявши вантаж, перевірити роботу механізмів. А тут – спуск з 41-метрової висоти, ні найменшого права на помилку, все має бути зроблено з першого разу.

- І як же вам вдалося? – цікавлюсь я.

- Практично весь час, коли ми маємо справу з подібним обладнанням, з'являються непередбачені проблеми, які раніше не зустрічалися. Технічні рішення доводиться приймати при кожному ремонті, у нас є своя проектна група, це люди з науковими ступенями. Я і сам кандидат технічних наук, працював в університеті, серед наукових інтересів та систем реального часу, зокрема, бортовими, перша стаття була в "Космічній науці та технології". Так ось, для аналогії, коли проектований супутник або космічний апарат, який їздитиме по Марсу, ви ніколи не зможете протестувати його в реальних умовах. Є спеціальні проектувальні заходи, які дозволяють прямо на етапі проектування пройти перевірку, щоб в реальних умовах все працювало правильно. Це – науковий підхід. Ми використовуємо наукові підходи і рішення нетривіальних інженерних завдань.

 - Ви не думали написати дисертацію після цієї реконструкції?

 - У нас при кожному ремонті можна писати безмежну кількість дисертацій, – сміється Ярослав. – Був б час. Якщо людям, які сидять в університеті, не хватає практичної матеріалу, то людям, що працюють тут, не хватає часу, щоб оформлювати це.

 Барабан з 10-го блоку вже стоїть на рейках – його перевіряють на дефекти і, якщо все буде в порядку, перевезуть на перший блок, той самий, що знаходиться в капітальному ремонті. Новий барабан підняти наверх вже простіше – він і легше, і схема відпрацьована.

 - Котел в капремонті можна зробити новим: замінити труби, поверхню нагрівання – і у вас новий котел. Турбіну зробити складніше, тут багато складної механічної обробки, яку роблять на спецзаводах. Але найскладніший – це генератор. По-перше, зробити новий генератор – це півроку, замінити обмотку – теж півроку. Дефекти генераторів проявляються найважче, їм потрібно приділяти більше уваги. Для аналогії... Ви бачили, наскільки величезний котел. 200 мегаватт сконцентровані в цьому 40-метровому гіганті. Далі потужність концентрується в обсязі турбіни, 5 метрів в ширину, 30 в довжину. І потім – генератор, циліндр довжиною 8 і шириною 4 метра. Як матрьошка, ми стискаємо, стискаємо, стискаємо цю потужність. Тож котел – це, звісно, багато роботи, вона важка фізично, але важливіше за все саме генератор. Там багато обладнання, мало людей, висока кваліфікація, дуже делікатна робота.

 На реконструкції зараз зайнято 260 осіб, пізніше буде близько 600. Капремонтом займається 300 осіб. Це колосальні людські ресурси, спеціалісти працюють у дві зміни. При роботі на різних вузлах ведуться одночасно – частина людей працює над котлом, частина над турбіною, частина над генератором. Узгодження графіків починаються, коли роблять сполучення між елементами.

new_image3_354

Всередині "левіафана". Ремонтники очищають внутрішні поверхні та перевіряють їх на дефекти

ЯПОНСЬКА СИСТЕМА

На Бурштинській ТЕС, як і на інших підприємствах ДТЕК, діє система бережливого виробництва – коли з виробничого процесу виключаються всі втрати, як часу, так і складських запасів. Це є спадком японського автогіганту "Тойота".

- Всі знають Генрі Форда. Масове виробництво автомобілів, "машина будь-якого кольору, якби він був чорним", величезний американський ринок - можна купатися в грошах. А ось "Тойота", починаючи свою діяльність, мала обмежений ринок збуту і не могла дозволити собі масового виробництва, тому що клієнти хотіли різні машини. Тому компанії довелось розробляти принципи, які дозволяють усунути будь-які втрати на виробництві. Такі ж принципи впроваджуються і у нас – торік вся компанія заощадила так суттєву суму, – ділиться Грень. – Власне, ця система передбачає, що керівник повинен постійно знаходитися в "гемба" – місці, де створюється додаткова вартість. Є ще є принцип "іди й дивись", не орієнтуйтесь на розповіді підлеглих.
Взагалі, сучасні системи не заважають ремонтникам мати свої примети. Наприклад, сміється Ярослав, показуючи замаслену форму, прати спецодяг до закінчення відповідальної роботи не можна, як і голитися.

new_image4_295

Загальний вигляд. Кожухи турбін пофарбовані в жовтий і голубий кольори

ЕКОЛОГІЯ

Прямо поряд з прохідною, на водосховищі, рибалять місцеві жителі – хто з однією вудочкою, а хто поставив і більше. Риба, кажуть, чудова – и показують улов, по відерцю карасів и карпів по півкіло кожен. Ловити тут не бояться, що не дивно – всі роботи та реконструкції на Бурштинської ТЕС, крім виробничих зрушень, мають і екологічну складову. Так, з 2012 року підприємство інвестувало в захист навколишнього середовища 292 млн грн (80 млн. 2017 року).

- Ми не тільки впроваджуємо нові підходи, які відповідають найсуворішим міжнародним стандартам, але й створюємо ефективну систему моніторингу впливу на навколишнє середовище, – уточнив, зокрема, керівник департаменту екобезпеки ДТЕК Енерго Ірина Вербицька.

Так, після установки нових електрофільтрів на блок №7 (за технологію Alstom, Франція) і блоку №5 (за технологією RAFAKO-SA, Польща) викиди твердих часток у повітря зменшилися в 22-24 рази. Цього року така робота буде проведена на 10 енергоблоку. Крім того, компанія здійснює програму зі зменшення впливу на водні об'єкти (поруч із станцією знаходиться величезна вода) і встановила нові системи азотних відходів, які дозволять утилізувати асфальтові втрати без збільшення площі зберігання (не буде потрібна додаткова земля).

new_image7_164

"Запчастини" для станції. У цих масштабах виглядають маленькими

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти