Доля Чорноморського морського пароплавства: "Суслова" розрізали, а "Лев Толстой" ледь не затонув в океані

Напередодні розпаду СРСР, ЧМП було найпотужнішим у Європі і мало у своєму розпорядженні 300 суден різних класів, у тому числі 21 пасажирське круїзне судно загальною місткістю 12 тисяч осіб

У листопаді виповнюється 230 років від дня народження одного із засновників Чорноморського морського пароплавства (ЧМП) Івана Ралі. Через довгі роки, напередодні розпаду Радянського Союзу, ЧМП було найпотужнішим у Європі і мало у своєму розпорядженні 300 суден різних класів, у тому числі 21 пасажирське круїзне судно загальною місткістю 12 тисяч осіб, яке обслуговувало 14 океанських і 20 внутрішніх ліній. Крім того, ЧМП схиляло універсальними контейнеровозами, танкерами і балкерами. Через роки "Сегодня" вирішила простежити долю кораблів, що колись належали одному з найбільших пароплавств у світі.

В Одеській національній морській академії нам розповіли, що після розпаду СРСР Укрморфлот отримав право розпоряджатися майном ЧМП спільно з Фондом держмайна України. У 1992 році Рада міністрів дозволила Укрморфлоту "міняти прапори, продавати, закладати суду з метою отримання кредитів для фінансування програм поповнення флоту".

Реклама

У результаті реалізації цього дозволу ЧМП позбулося всіх своїх пароплавів. Так, круїзне судно "Федір Достоєвський" досі в експлуатації, і з 1991 року ходить під багамським прапором. "Трубу з серпом і молотом перефарбували, а замість судна ЧМП отримало від Совкомфлота знецінені практично до нуля акції. Зараз круїзник ходить під ім'ям Astor", – розповів нам голова профспілок ветеранів флоту Микола Колодяжний і додав, що через три роки в затоці Омана його атакували пірати, однак атаку вдалося відбити.

Пасажирське судно "Лев Толстой", закладене на польській судноверфі в Щецині, тепер належить індусам і називається Ocean Life. "У водах Індійського океану під час першого рейсу на маршруті Гоа-Мумбаї лайнер отримав тріщину в корпусі і ледь не затонув. Однак судно відремонтували і воно досі в експлуатації", – говорить Колодяжний.

800px-funchal_kreuzfahrtschiff_maxim_gorkiy_-_1978_1__

Реклама

"Лев Толстой". Судно, закладене в Польщі, тепер у індусів. Фото: facebook.com

А ось старий військовий авіаносець "Київ" продали китайцям, які на швидку руку підлатали корабель і написали на його борту ієрогліфи. "Його теж вдало експлуатували довгі роки", – згадує моряк Леонід Федоров.

Цікава доля і "Михайла Суслова" – зараз теплохід вже не перевозить туристів, а раніше з клінікою і казино на борту він плавав на Кримсько-Кавказькій лінії. Через кілька років його переобладнали в очну клініку, яка працювала навіть у берегів Перської затоки, а після розпаду СРСР медблок опломбували, і судно стало звичайним круїзником. У 1997 році його заарештували в порту Джебель-Алі (ОАЕ), а ЧМП ні з того ні з сього виставили позов на $ 11 млн. У 2001 році нові господарі-американці переобладнали "Суслова" в плавуче казино, а в 2005-му, після банкрутства останніх господарів, легендарний лайнер розрізали на метал.

Реклама

КОЛИШНЬОЇ СЛАВИ ПАРОПЛАВСТВУ НЕ ПОВЕРНУТИ

На думку експертів, колишньої слави ЧМП вже не повернути. І справа не стільки в неготовності інвесторів вкладати в проект кошти, скільки у відсутності лобіювання лише на рівні держави.

"Не кращі часи переживає вся морська галузь. Судові спори вирішуються в судах Англії, де добре розвинене морське право, судна ходять під зручними й економічно вигідними прапорами, наприклад, тропічних країн. Тому сама наявність кораблів ситуацію не врятує – потрібно вирішувати цілий комплекс проблем", – говорить морський експерт Олександр Никитенко і як приклад нагадує про спробу реанімації "Іллічівського муніципального пароплавства", яке обернулося банкрутством підприємства.

Що стосується ЧМП, після його реорганізації борги пароплавства залишилися при ньому, а от фінансові активи перейшли до новоствореної структури. Процедура санації – комплексу заходів з фінансового оздоровлення підприємства – триває досі.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти