Головна Сьогодні

130 років тому з'явилися перші грамплатівки: шлях від розкоші до розкоші

Перші платівки були з шелаку, а в СРСР записували на "кістках"

Рівно 130 років тому світ побачив першу партію грамплатівок. А зараз вони переживають друге народження: на тлі засилля компакт-дисків і формату mp3, люди повернулися до культу вінілу і віддають за пластинки пристойні гроші! Причому справа не тільки в тому, що за раритетні випуски пластинок, наприклад, first press (перші видання) меломани готові платити по кілька тисяч доларів. Увагу на цьому форматі загострюють і самі музиканти, які, крім звичних сучасних форматів, випускають записи і на вінілі. Черговий виток по спіралі історії – і чудові програвачі знову в моді!

"Сегодня"вирішилапокопатисявісторіївінілуідізнатися,щобулораніше-голкаабопластинка?

Прообраз

Спочатку людина відчула ритм: вона била в первісне подобу бубна, а її плем'я, потрясаючи кулаками, танцювали біля вогнища. Але людина росла, її постава вирівнювався, смаки і здатності розвивалися, і настав XIX століття. У побут входять примітивні прообрази грамплатівок – музичні шкатулки. Щоб записати туди мелодію, що грає паралельно з балериною, що крутиться, майстри використовували металевий диск, на який наносили глибоку спіральну канавку. У певних місцях канавки робили спеціальні точкові поглиблення – ямки, розташування яких відповідало мелодії. Тому, коли спеціальний годинний пружинний механізм приводив диск в рух, траплялося диво: гостра металева голка ковзала по канавці, "зчитувала" послідовність нанесених точок – і звучала музика!

new_image2_487

Еміль Берлінер першим запропонуав використовувати диск

Перший тираж

Далінаставдужеважливийвційісторії1877рік:саметодіфранцузШарльКрозгордістюнауковообгрунтувавпринципзаписузвукунабарабан,аТомасЕдісонвинайшовізапатентувавфонограф-прилад, що віддаленонагадуєграмофон,завдяки якомуможнабулоробитизвукозаписи.Вжечерез10роківтехнологивипустилипершиймасовийтиражплатівок.ДякуватизацевартоамериканцюЕмілюБерлінеру-який,власне,ізапропонуваввикористовуватидлязаписуносійвформідиска.

Працюючи над своєю революційною ідеєю, Берлінер спочатку побудував і випробував прилад Шарля Кро, запропонований 20 років тому, застосувавши пластинку з цинку замість хромової. Також він замінив валики дисками – металевими матрицями, завдяки яким можна було тиражувати копії. З їх допомогою і пресувалися грамофонні платівки. Одна матриця давала можливість надрукувати цілий тираж – не менше 500 пластинок, що значно знижувало витрати на виготовлення, і, відповідно, на вартість продукції. У цьому полягала головна перевага грамплатівок Еміля Берлінера в порівнянні з восковими валиками Едісона – які піддавалися тиражування з великими труднощами. Цей винахід, звичайно, був ще далеким до того, що пізніше визнали стандартом грамплатівки. Але був досконалою основою для подальших розробок.

Ебоніт не підійшов

Наступнідесятьроківнайсвітлішіуминаукисиділи надтим,якоптимізуватипроцеспресуванняграмплатівокізробитийогоменшвитратним.Ебоніт,якийвикористовуваливтехнологіїспочатку,бувзанадтодорогим,томуйоговирішилизамінитишелаком-особливоювоскоподібноюречовиною,якувиробляєтропічнекомаха(не плутатизманікюромXXIстоліття).Завдяки цьомув 1897році фірмаVictorвСШАвипустилаоднузпершихсправжніхграмплатівок.

Такішелачніпластинкивипускалисядовго,аждосерединиXXстоліття-покиїхне вижилизвиробництвадешевші і міцні -звініліту(співполімерувінілхлоридутавінілацетату),тобто-вінілові.

new_image3_413

"Голку використовувати два рази"

Революція: мікрофон і альбоми

Зпочаткомнового,ХХстоліттяприскориласяіеволюціяаудіотехніки.Спочатку,в1903 році,з'явилисядвосторонніпластинки,ітодіжсталивипускати12-дюймовінакопичувачі.Нанихмістилосяаждоп'ятихвилинзвучання!Дорогоціннемісцевіддаваликласикам-записувалиуривкитворів.Даліз'явилосящедва"калібри"-10і 7-дюймовінакопичувачі.

Аленавітьпритакомудостаткуформуграмплатівокбувістотнийнедолік:вонискороприходиливнепридатність.Справавтому,щозвукознімачваживбільше100грамів,ічерез цедоріжкашвидкозношувалися.Такожпіслякожноговикористаннянеобхіднобуломінятисталевіголки-щолюди,звичайно, неробили,боекономили.

Черездеякийчас,вкінці1920-х,сталося те,щоприйнятоназиватиреволюцією:замістьспособузаписучерезрупорсталикористуватисяелектроакустичнимметодом-черезмікрофон.Завдяки цьомуістотнорозширивсячастотнийдіапазон-більшніжвдварази(50-10000Гц)!Цедопомоглозбагатитизвучаннязапису,зробитийогоменш"скрипучим".

У 1930-хрокахплатівкивиходилизоднією композицієюнаоднійстороні.Алеоскількислухачіхотіливсебільшемузики,частоодинконцертвиконавцяпродававсяу виглядікомплектупластинок-покількаштуквкартоннихкоробках.До слова,самечереззовнішню схожістьтакихкоробокзфотоальбомамиїхсталиназиватиrecord albums("альбомиіз записами").

new_image5_281

Каталог грамплатівок

Лонгплей: новий формат, що замінити бобіни

В середині ХХ століття сталася друга революція: в 1948 році найбільша на той час і одна з найстаріших на сьогоднішній день звукозаписних компаній США Columbia вперше випустила так звану довготривалу платівку, або Long Play (LP). Тепер, поставивши один накопичувач під голку, можна було слухати 30-40 хвилин улюбленої музики! Але випуск платівок, в першу чергу, – це не стільки бажання догодити меломанові, скільки прагнення поставити палиці в колеса конкурентам – виробникам магнітофонних стрічок в котушках (бобін). Щоб вигравати за ціною і не втратити в якості звучання, технологи вибрали в якості основи новий матеріал – вінілат, або ж ПВХ. Це нововведення дало можливість вивести пластинки на абсолютно новий рівень якості. По-перше, діапазон записуваних частот став тепер ще ширше, а по-друге, рівень шумів став в рази нижче. Завдяки цьому зберігався справжній тембр звуку, що стало справжнім одкровенням і для меломанів, і для музикантів.

НОВИЙ АПАРАТ.Поява такої платівки спричинила технологічні зміни. Справа в тому, що LP призначалися тільки для електроакустичного відтворення – за допомогою електропрогравачів і електрофонів. Голка в електричних звукознімачах притискала пластинку значно менше. Відповідно, ширина канавки, в яку вона повинна проникати, ставала менше, швидкість обертання – теж, і платівка могла жити довше.
У Радянському Союзі ще продовжували крутити шелачні платівки: тут перші вінілові з'явилися, коли в США їх слухали вже два роки. Зате припав до душі радянським студіям звукозапису довгограючий формат, в якому стала виходити левова частка матеріалу. Згодом з'явилася у нас і своя Columbia – фірма "Мелодія": вона відкрилася в 1964 році, після виходу указу про підпорядкування всіх студій звукозапису Міністерству культури. "Мелодія" об'єднала всесоюзну і периферійні студії грамзапису, заводи з виробництва грамплатівок і оптові торгові бази – словом, підпорядкувала все одній структурі.

ДЖАЗ НА РЕБРАХ. Що відрізняє радянських виробництво платівок – так це те, що воно, як і все радянське, пройшло етап "не завдяки, а всупереч". У той час, як ідеологія забороняла "Мелодії" тиражувати "Бітлз", молодь все одно примудрялася влаштовувати вечірки з запальними танцями під пісні цих британців. Відбувалося це завдяки підпільним студіям звукозапису, які в 1950-х і 1960-х роках в СРСР записували матеріал на великоформатних рентгенівських плівках, що за якістю нагадують ПВХ. Звідси пішло відомий вислів "джаз на кістках" або "музика на кістках": такі саморобні грамзаписи в побуті називалися "ребрами", або "записами на ребрах". Через жорстку цензуру ці "ребра" були єдиною можливістю почути багатьох популярних західних музикантів. Тому справжні меломани завжди знали, де їх дістати, і дуже акуратно з ними поводилися. Але такі платівки були однаково непрактичними у зберіганні: емульсія плівки з часом висихала, через що вони скручувалися і переставали бути придатними для програвання.

new_image4_345

Ранній запис Columbia

Наш час: раритет за $200 тисяч і стрибки продажів проигравачів

У1980-ті,коливесьсвітбожеволівпо касетах,індустріївінілупророкувалиповневимирання:мовляв,почекайтероків30,іплатівкивизнайдететількивмузеїабоусебенагорищі.Однакдивнимчиномвсесталосянавпаки,іцедоводятьданістатистики:сучасніпродажувінілудосяглирівняминулогостоліття!British Phonographic Industryпідрахувала,щопоказникиреалізаціїв 2016-мдосяглирівня90-хроків.Заріку Великобританіїпродалибільше3,2 млнвініловихплатівок:такийпоказникранішебуввідзначенийлишев1991 році.

Іхочавінілвсещезалишаєтьсянішевимпродуктомдля"просунутих"меломанів(2,6%всьогомузичногоринку),динамікайогопродажівговоритьсамазасебе:вонивирослина53%в порівнянніз 2015-м,втой часпродажCD-дисківскоротиласяна12%.

Однимипластинкамисправа,звичайнож,не обмежується-зростаєіпопитнапрогравачі.Відомо,щоістотнопродажузлетіливостанніроки:у 2015 році-1,4 млнвертушок,ав 2016-м-близько2мільйонів.

РАРИТЕТИ.Окремий вид полювання аудиофілів – спеціальні та рідкісні видання, продажі яких активізувалися з розвитком Всесвітньої павутини. Ціни на них можуть коливатися від копійчаних до вартості особняка! Найдорожчі позиції пов'язані з історією гурту The Beatles, пластинки якої колекціонують більше інших. Перше місце серед інших рідкостей займає диск ліверпульської групи The Quarrymen – та сама група шкільних приятелів, створена Джоном Ленноном, яка через кілька років перетворилася в The Beatles. Вартість пластинки 1958 року варіюється в діапазоні $ 180-200 тис.

Другимза дорожнечеюстароговінілуможнаназватиБобаДілана:йогодругийстудійник,The Freewhelin'Bob Dylan1963 року народження,коштує $10-40тис.ЗакриваєтрійцюнайдорожчихвініловихальбомівзбірникVelvet Underground&Nico1966року -групи,якупродюсувавЕндіУорхол.Вінкоштує $25 200.

НАШІ. Заразпослухатинавініліможнаіукраїнськихмузикантів-Джамалу,"ОкеанЕльзи",ONUKA,Monatikта інших.Заплатитизацезадоволеннядоведетьсявід750до 1200гривень.

new_image_495

Динаміка. За минулий рік у Великобританії продажі виросли на 53%

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти