Інтерв'ю з актором театру "Чорний квадрат" і студії "Квартал 95" Олексієм Курилком: "Лиходіям, як і геніям, теж потрібен адвокат"

Про відтворення жанру радіовистави, містичні знаки при підготовці "захисту" Булгакова, духовну близькість з Іудою, про здібності генної пам'яті і великий майбутній радіотеатр

- Олексію, вас так багато: письменник, режисер, радіоведучий, сценарист... Ким ви себе позиціонуєте?

- Письменник. Принаймні, хотілося б відповідати саме цьому статусу. Інша справа, в наш сумний вік мало хто читає. Хтось бачив мене в "Квартал 95", хтось в театрі "Чорний квадрат". Тому, зустрічаючи мене вперше, іноді запитують: "Ви з "Чорного кварталу"?" У цьому своя правда. Я десь між театром і КВК, між мистецтвом і естрадою.

Реклама

- Як прийшла ідея відновити радіотеатр?

- У дитинстві мене, як і всіх дітей, вдень змушували спати. Робити я це не любив, бо просто закривав очі і слухав радіоспектаклі. Звичайно, не все розумів, але мені подобалося. Ставши дорослим, я вирішив, що такий радіотеатр треба відновити. Почалося з малого: у ранковому радіоефірі я читав вірш відомого поета, причому не "Ржака" від Губермана, а Цвєтаєву, Бродського, Єсеніна. Слухачам сподобалося. Потім вирішили годину присвятити життю якогось генія. Ми зробили передачу про Мерилін Монро, після якої на радіостанцію посипалися дзвінки з проханням продовжити. Так народився перший проект "Слово на захист геніїв і лиходіїв" – серія радіоспектаклей з життя знаменитостей, яких у залі суду захищає адвокат. Завершувався спектакль фразою: "Ви за чи ви проти?" Після шостого випуску слухачі стали дзвонити, з'явилися навіть фанати, і я зрозумів – це цікаво! За рік записав 60 випусків. А слідом за ними 20 радіоспектаклей циклу "Живий Курилко", де читав свої твори. Зараз я захоплений новим Радіопроекту – "Літературні бесіди біля каміна" з літератором Андрієм Дмитрієвим. Витрат менше, ніж у "Слові на захист". Адже це все на особистих ініціативах, звукорежисеру не платять за те, що він ночами вирізає, накладає музику, вирівнює звук.

- Ще залишилися звукорежисери, які працюють "за їжу"?

Реклама

- Ні, тільки моя дружина – Ганна Шидловська, яка за сумісництвом мій звукорежисер, менеджер і правиця. Несе зі мною всі тяготи.

- Навіщо захищати геніїв?

- Зараз такий цинічний час, коли початківець критик чи письменник, щоб прославитися, поливає брудом ім'я якогось генія. Я не буду називати імен, але практика поширена. Ось і вирішив, що геніям і лиходіям потрібен захист. Щоб їх не "подрібнили", їм потрібен адвокат. Так і народилося "Слово на захист". Взагалі, це шоу дуже цікаво мені самому. Знайомлячись з біографією, я подаю її з позиції адвоката, який може прийти в суд невиспаний, або з похмілля, або чесно сказати, що підзахисний йому не подобається. У нього є ворон, з яким він часто сперечається. До речі, Невермор з'явився випадково: треба було терміново здавати програму в ефір, і раптом я чую, що неправильно зробив наголос у слові. Все, думаю, не пробачить мені академік Лихачов! А звукорежисер каже: "Давай вставимо каркання ворона? Тоді помилку не так буде чутно". Ворон каркнув, а мені довелося вставити фразу: "Я сьогодні прийшов з вороном, ваша честь, вибачте, не з ким залишити. Невермор, поводься пристойно!" Так цей персонаж виявився у виставах.

Реклама

- З геніями зрозуміло, але до чого поетизація лиходіїв? Мода?

- Якщо вдуматися, злодійство – це теж талант, просто страшний. Гітлер який харизмою володів – люди падали просто, як дівчатка на виступі "Бітлз"! Спеціально роздрукував кілька його промов: "Ми великі! Перемога буде за нами!" Банально, але яка харизма і майстерність, відпрацьоване роками! Взагалі, я не люблю ярликів. Давайте на кожного дивитися об'єктивно. Недарма Станіславський казав: "Шукайте в негативних персонажах позитивне, а в позитивних – негативне, так образ вийде живим". У радіоспектаклях я намагаюся зрозуміти, чому чоловік скоював зло. Приміром, Калігула. У нього була інтелігентна мама, батько – гуманіст, талановитий полководець. Калігула був світлим дитинкою, улюбленцем полку. Як з цього ангела раптом виріс монстр? Тільки він винен, а може – час, оточення, хвороба.

- Ви навіть на Люцифера замахнулися із захистом! Не страшно було?

- Швидше цікаво. Люцифер перекладається як "Несучий світло", улюблений архангел Господа. Так, він повстав проти власного Отця, але така наша сутність – повставати проти того, хто тебе створив, сперечатися з батьками. Взагалі, ми впадаємо в крайнощі: або повторюємо помилки батьків, або бунтуємо проти їхньої волі. Або намагаємося їм догодити, або робимо все на зло. Так і Люцифер. Я не боюся про ці теми говорити. Думати нам Бог не забороняв! Хто знає, що було між Богом і Люцифером? Може, йому довірено найголовніше – взяти на себе осуд, зрада. У Люцифера своя роль, і Бог про неї чудово знає.

- Чи траплялося щось містичне? Ну, наприклад, Гітлер з Люцифером не приходили уві сні?

- Ні, було інше. Занурюючись в історію персонажів, у мене було відчуття, що я все це раніше знав і бачив. Генна пам'ять, мабуть. А ще були різні знаки: наприклад, пишу про Булгакова, вмикаю телевізор, а там "Дні Турбіних", а на іншому каналі через час – "Біла гвардія"... Або мені призначають проби в районі Андріївського узвозу.

- Вашими підзахисними побували Шекспір, Уайльд, Клеопатра, Калігула, Че Гевара, Муссоліні, Піаф... Який з них вам ближче?

- Другий за "близькості духу" – Володимир Висоцький. Першого ж я так і не зробив, але нехай це залишиться таємницею. Ще мені дуже близький Іуда. Перша повість, яку я написав у 24 роки, була "Записки Іуди Іскаріота". Я тоді почав читати Біблію. Якось зловив у Борхеса думка, що, може бути, Іуда – найулюбленіший і вірний учень Христа. Став це розвивати. Написав першу частину, її навіть видали в журналі "Хрещатик". Потім другу, її теж надрукували. Ця тема немов не відпускала мене. Мало того – мені запропонували написати сценарій для фільму. Написав, мені навіть заплатили, але фільм так і не зняли. Може, зараз не час. Тоді ж я прийшов в "Чорний квадрат", де всі захоплювалися керівником, кожне його слово – закон. І я раптом зловив себе на думці, що Юда відчував щось подібне, будучи серед учнів Христа. Я взагалі скептик. Поважаю керівництво, але обов'язково перевіряю. У кожного свій Іуда. Мій – людина важкої долі, але у нього є почуття гумору.

- А навіщо ви витягуєте брудну білизну, наприклад, у Булгакова – що він робив аборт своїй першій дружині?

- Але ж це було! Я не будую сюжет тільки на негативах, а описую обставини, за яких це сталося. У монографіях грішать однобокістю: герой або поганий, або хороший. Той же Биков так написав про Єсеніна, немов Сергій тільки те й робив, що бухав безпробудно і деградував. А, вибачте, коли ж він писав?

- Яке на ваш погляд майбутнє у радіоспектаклей?

- Величезна майбутнє, і цю нішу потрібно займати! Адже ми замкнуті на собі, ходимо по вулицях у навушниках, не бажаючи чути, що говорять навколо. Тому аудіоформат буде затребуваний все більше. Поки ваші вуха вільні, ми будемо шукати варіанти, чим їх зайняти. Радіоспектаклі – не уламок "совка", а ціле мистецтво. Актори шикувалися в студії і розігрували п'єсу, причому так уміло, щоб слухачі по голосу розуміли міміку, стан. Я поки роблю це сам, а в співучасники беру уяву слухачів – і чим воно багатше, тим краще. Взагалі, мій слухач думаючий, що сперечається, десь іноді не згідний зі мною, живий і чуттєвий, особливо до гумору.

У каждого
человека — свой
Иуда. У моего есть
даже чувство юмора

Нынче критики
часто поливают
грязью гения,
чтобы прославиться

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти