Гениректор театру ім. Франка Михайло Захаревич: "Ступка запитав: "А де мені буде стояти пам'ятник?"

Михайло Захаревич розповів, навіщо люди культури йдуть в політику

Гендиректор театру ім. Франко розповів про новий пам'ятник Богдану Ступці з парасолькою, про конфлікт акторів і художнього керівника, про те, чи потрібні творчі династії, про "втрачені" спектаклі і про те, навіщо люди культури йдуть в політику.

— Михайле Васильовичу, наша розмова хочу почати з гучної історії з пам'ятником Богдану Ступці, який його родичі ставили понад три роки. Чому так довго? Говорили, немає коштів. Невже рідний театр не міг допомогти?

Реклама

— Розумієте, є два види пам'яток: на цвинтарі — їм повинна займатися сім'я, і міський — ось їм якраз займаємося ми. Ми плануємо поставити пам'ятник перед входом до театру, тому що це місце було вибрано ще за життя Богдана Сильвестровича. Ми з ним стояли у скверику біля театру після відкриття пам'ятника Гнату Юрі. І тут він раптом подивився на мене і так лукаво запитав: "А де ми з тобою будемо стояти?". Я показав йому на вхід, і в тому ж тоні відповів: "Ви — тут". Ось там і ставимо. Благо, ця земля закріплена за театром. У нас вже є фінальний проект — він узгоджений з родичами: бронзова фігура в повний зріст. Ступка артистично так спирається на парасольку (показує фотографію — пам'ятник, і правда, чудовий!). У нас вже був спонсор, але через війну все зірвалося. Спонсор з Москви, а ви ж розумієте, якщо він зараз профінансує пам'ятник українському акторові, його там просто розчавлять! Так що ми зараз шукаємо інші варіанти, і вже є певні напрацювання.

— Скільки потрібно на пам'ятник?

— За нашими підрахунками, $55 тис.

Реклама

— Після Богдана Ступки новим художнім керівником театру став Станіслав Мойсеєв. Пам'ятається, актори сприйняли його прихід насторожено. Їх обурило, що з дня відходу Ступки не минуло навіть 40 днів! Вони просили дати театру час прийти до тями. Але цього часу їм не дали...

— Коли в театр прийшов Моїсеєв, я сказав йому відразу: можете розраховувати на мою підтримку. Тому що людині, яка прийшла в новий, вже міцно сформований колектив, дуже нелегко! І це треба розуміти: він повинен встати на ноги, показати, на що здатний. А то, що Станіслав говорив пресі і робив в реальності, часом, на жаль, не збігалося. І в цьому проблема. Він повинен був підтвердити спектаклями те, що говорив. Тому що сцена відразу покаже, правий ти чи ні.

— Чи означає це, що Моїсеєв тут може не затриматися?

Реклама

— Це питання до нього, а не до мене. Можу лише сказати, що мені дуже не подобається, коли воюють гендиректор і художній керівник. Хорошого в цьому немає нічого, одна шкода. Мойсеєву просто потрібно зрозуміти колектив, почути його, і знайти з ним спільну мову.

— Коли я готував великий матеріал про Ступку, то звернув увагу, що фільми з ним, навіть найстаріші, вільно можна знайти в інтернеті, а от вистав з його участю немає. Максимум — уривки, зняті на телефон. Чи означає це, що спектаклі з метром втрачені назавжди?

— Це ви хорошу тему підняли! Такі записи є — ми робили їх самі, своїми силами. І вже в жовтні ми будемо показувати кращі спектаклі з Богданом Сильвестровичем на камерній сцені театру (на екрані) — на них можна буде придбати квитки. Більш того, ми збираємося випустити ці спектаклі — їх більше 30 — на DVD-дисках, і продавати в фойє театру.

— Як ви ставитеся до того, що ваші актори знімаються в серіалах? Адже від цього страждає театр — відбувається, так би мовити, відрив від виробництва.

— Навпаки! Я особисто зацікавлений в тому, щоб наших акторів якомога частіше запрошували зніматися. Після телевізора глядач починає їх впізнавати в обличчя, а потім і йти на них до нас в театр. А що більше у нас зірок, то краще.

— Михайле Васильовичу, а що ви скажете з приводу театральних династій — це добре чи не дуже? Все-таки не даремно адже, напевно, кажуть, що на дітях геніїв природа відпочиває...

— Я вам відповім: театральні династії з'явилися не сьогодні. Згадайте хоча б трьох братів Тобілевичів — Микола Садовського, Панаса Саксаганського та Івана Карпенка-Карого, які є засновниками українського професійного театру. Дружина Івана Карпенка-Карого, Софія Тобілевич, грала на сцені характерні ролі, працювала в трупі Миколи Садовського. Сестра Тобілевичів — Марія Садовська, за чоловіком Садовська-Барілотті, була співачкою і драматичною актрисою. Що стосується сьогоднішнього дня, то в нашому театрі існує чимало акторських династій, серед яких можна назвати знамениту династію Рій-Ткаченко-Задніпровських. Режисер Семен Ткаченко і актриса Катерина Рій почали свою діяльність в нашому театрі ще в 1920 році. У 1950 роках вже їхні діти, актриса Юлія Ткаченко і Володимир Ткаченко, а також чоловік Юлії, Михайло Задніпровський продемонстрували блискучу гру на нашій сцені. Сьогодні в театрі працюють Олександр і Назар Задніпровські. На прикладі творчої діяльності цієї сім'ї можна вивчати історію театру. А щодо того, відпочиває або не відпочиває талант на нащадках, зауважу: хоч би які були талановиті попередники, на сцену виходити їх дітям, і навряд чи тут знадобляться імена і заслуги батьків. Як то кажуть, талант, як гроші: якщо він є, то він є.

— Як людина, яка пропрацювала в театрі Франка вже 25 років, що б ви могли назвати своєю головною заслугою на цій посаді?

— За 25 років моєї роботи мною жодного разу не був обмежений бюджет вистави. Якщо було потрібно 700 000 долл на спектакль — значить, я знаходив ці гроші. Який крові і нервів мені це коштувало, це вже деталі. Але спектакль від відсутності грошей ніколи не страждав. Як буде далі — не знаю. Непросту ситуацію в країні ви знаєте і без мене. Піднімати ціну на квитки ми не маємо права, тому що 300 гривень за квиток — це вже для багатьох непід'ємно.

— Зазвичай кажуть, що мистецтво і політика несумісні. А в театрі ім. Франко ви працювали в Міністерстві культури, Богдан Ступка працював, ваш франківець Євген Нищук — нинішній міністр культури... Чи не забагато політики?

— Міністерство — це не політика, а спосіб організації культурного життя країни. У міністерстві можна працювати як на культуру, так і проти неї, приймати закони, які будуть знищувати все, що вже є хорошого. Я сподіваюся, що наша робота в міністерстві — і Богдана Ступки, і Євгена Нищука, і моєї скромної персони — була спрямована саме на розвиток. Приміром, в 1997 році прем'єр-міністр дав вказівку скоротити на 50% всі напрямки культури: музеї, бібліотеки, театри тощо. Я мав честь не виконати це доручення і знайти інший варіант скорочення фінансових витрат. І вважаю, що таким чином зміг сприяти збереженню культурних цінностей країни.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти