Головна Сьогодні
Ексклюзив

Засновниці Zv'yazani: "Люди не сприймають те, що за українські килими потрібно платити"

Ексклюзивне інтерв'ю з засновницями бренду Zv'yazani Ольгою Каретниковою-Котягіною і Наталією Осауленко

Радянська спадщина добряче підмочила репутацію сучасного килима. Поки в Європі замовляють і хочуть бачити їх навіть на стінах у себе в будинку, в Україні репутація цього виробу вельми неоднозначна. А якщо їх і замовляють, то часто не розуміють, чому ціна може досягати й кількох тисяч євро за одну одиницю. Як ніхто про ці проблеми знають засновниці бренду традиційних українських килимів ручної роботи в сучасному виконанні Zv'yazani Ольга Каретникова-Котягіна і Наталія Осауленко. В інтерв'ю Сьогодні.Lifestyle вони чесно розповіли, чому не відразу зважилися працювати з українськими майстрами і чому поки на світовому ринку немає інтересу до українських килимів.

Як вирішили піти з основних робіт і зайнятися власною справою

Знаєте, як кажуть, що раз на шість років потрібно міняти власну справу, і для нас тоді цей момент настав. До цього ми працювали в сфері журналістики та державного управління. Спочатку ми просто дружили, а потім плавно стали обговорювати, чим хотілося б зайнятися далі. Спочатку, нам здавалося, що в Україні взагалі не буде проблем знайти професійних ткаль. Все ж ми були в Карпатах, бачили там килими, здавалося, що є хороші майстри, і точно такий напрямок буде популярним. Насправді з ними дуже складно співпрацювати. Наприклад, клієнт хоче отримати килим 26 сiчня, а майстер може тобі запросто сказати: "Давайте вже після свят", "А я от не встигла". І ми повинні йти на поступки, "матеріально" вибачатися, так би мовити. Ми стали розглядати варіанти залучення закордонних фахівців з Марокко та Індії, де цей напрямок теж розвинений.

Спочатку, нам здавалося, що в Україні взагалі не буде проблем знайти професійних ткаль

Про назву для бренду

Ми відразу вирішили, що нам потрібно українське слово, але в англійській транскрипції. Потім ми зустрілися з подругами, і в розмові вони підказали нам варіант, який відразу припав всім до душі. Zv'yazani також вміщує відразу кілька змістовних понять: люди, які поєднані роботою над спільною справою, зв'язок з корінням, та й є такий стиль в'язання, коли дівчата пов'язують вузлики.

Що найбільше здивувало в Індії і Марокко

Насправді килими в усіх країнах роблять приблизно однаково. Індія з дуже давніх часів змогла поставити виробництво на потік. У них одночасно сотні людей виготовляють 100 і 200 килимів – цілий конвеєр. Якщо ж говорити про дорогий килим, який ткали кілька місяців, то і в Індії він буде коштувати недешево. Та ти й не завжди отримаєш той виріб, який хочеш. Тебе там і не пустять безпосередньо на виробництво, ти знову ж будеш мати справу з якимось посередником, який забирає собі великий відсоток і може все одно відправити неякісний товар. А специфіка роботи в цих країнах полягає в тому, що якщо тобі щось не сподобається потім, нікому ти вже свою правоту не доведеш. У Марокко ми, звичайно, купили килим приблизно за 200 доларів, але тут виникло питання з доставкою, яка коштувала стільки ж, скільки і сам килим! Так ми зрозуміли, що це все ж не наш шлях, ми не є великими оптовими замовниками, та і знайти підрядника за кордоном, який би забезпечував нас необхідним продуктом, занадто складно. Нам важливо впливати на процес і забезпечувати потрібний нам результат.

Ольга Каретнікова-Котягіна та Наталя Осауленко відкрили свій бізнес
Ольга Каретнікова-Котягіна та Наталя Осауленко відкрили свій бізнес
Фото: Іван Марчук, Сьогодні

Як знайшли майстрів

Ми зважилися просто написати пост з пропозицією про роботу в Facebook і в тематичних спільнотах. Знайшлися дві дівчини, знову ж таки, з Карпат. Вони на той момент тільки закінчили Інститут прикладного мистецтва. Зараз у нас є постійні працівники в Києві й Косові, технічний директор, загалом, на постійній основі – до 20 осіб, а інші працюють більше на фрілансі. Коли багато замовлень, добираємо працівників на час.

Як підібрати професійного майстра і не помилитися

Ми тоді попередньо дали тестове завдання дівчатам з Косова пошити один з наших найпопулярніших килимів "Коні". Це, до речі, найперший килим, чий макет ми розробили самостійно. Ми повісили його у себе на сторінках у соцмережах і хтось із наших знайомих вирішив купити. Нам тоді здавалося, що будемо робити звичайні гуцульські килими з традиційним візерунками.

Чому поміняли концепцію

Ми зрозуміли, що клієнти хочуть іншого. Ми їздили на розвідку в Німеччину, щоб взагалі зрозуміти, що відбувається в світі. Там було представлено дуже багато східного фольклору. Та настільки багато, що втомлюєшся і вже мимоволі шукаєш щось незвичайне. Гуцульські килими ви легко знайдете, але от якщо ви хочете його під себе, то в цьому, мабуть, лише ми і невелика кількість майстерень вам допоможуть.

Ольга Каретнікова-Котягіна
Ольга Каретнікова-Котягіна
Фото: Іван Марчук, Сьогодні

Як відбувається робота

Реалізуємо побажання замовника, картини адаптуємо до процесу ткацтва. Ми працюємо з багатьма ілюстраторами, зараз ось робимо килим з красивими оголеними жінками. Один раз попросили такий же, як був у героя мультика "Аладдін". Є наші колекції, які ми самі розробляємо, але їх теж можна видозмінити під побажання клієнта. Часто до нас звертаються художники з проханням перенести їх малюнки на килимове покриття.

Який найміцніший матеріал для килима

100% шерсть! Ми можемо працювати й зі штучними матеріалами, але тоді не можемо повністю обіцяти якість кінцевого продукту. Та й нам важливо працювати з натуральними нитками. При гарному догляді килим прослужить вам дуже довго. Ми бачили столітній український килим, зроблений за тією ж моделлю, що і у нас. Так, місцями він потертий, але колір і форма залишилися практично без змін. Так що раз купуючи його, дійсно можеш потім передавати з покоління в покоління.

Навіть килим, виконаний у стилі 17 століття, але з актуальними кольорами, відмінно впишеться в сучасний інтер'єр

Скільки вклали на старті

Ми запускалися тільки на особисті кошти. Спочатку нам багато й не потрібно було: відкрили в Косові майстерню, закупили матеріали ... вклалися в чотири тисячі доларів. Потім у нас одним махом замовили п'ять килимів, і ми отримали гонорар, який вклали знову в бізнес.

У чому особливість виробів

У нас цікавий дизайн, ми пропонуємо не тільки фольклорні мотиви, але і адаптуємо дизайн килима під сучасні потреби. Наш сервіс також дуже кастомізований. Ми готові виконати будь-яке побажання нашого клієнта.

Про просування бренду за кордоном

Замовляють в основному наші люди, які зараз живуть за кордоном. Ми отримували пропозиції про співпрацю з таких країн, як Бельгія, Нідерланди, Емірати, Франція. Або можна домовитися з посередниками, які будуть продавати наші вироби у себе в країнах. Але для того, щоб відправляти вироби до Європи, потрібно пройти довгу процедуру сертифікації.

Наразі жодна українська нитка не отримала знаку якості, і справа тут у високій вартості подібних перевірок

Для отримання всіх сертифікатів потрібно заплатити приблизно сім тисяч доларів, і це ще мінімальний пакет. Потім ми відправляємо наш килим в спеціальну компанію, яка, грубо кажучи, буде його "вбивати": затирати, залишати на сонці і дивитися, чи витримає він всі ці маніпуляції. Ми таких перевірок не боїмося, але зараз просто вибираємо інший напрямок. Можна працювати з іноземними матеріалами, але тоді ціна автоматично збільшується.

Як оцінюєте вартість кожного килима

Багато що залежить від складності малюнка і розмірів, важливо і на якому верстаті його будуть ткати. Якщо виробництво буде в Косові і це нескладний килим доріжкою 50x130 см, то він коштуватиме 150 євро, та й це практично собівартість, адже створення килима – дуже довгий процес. На сьогодні наш найдорожчий килим коштував 90 тисяч гривень. "Риби" були дуже великими, а сам процес тривав понад три місяці.

Найдорожчий килим бренду Zv’yazani вартістю 90 тисяч гривень
Найдорожчий килим бренду Zv’yazani вартістю 90 тисяч гривень
Фото: прес-служба

Коли потрібно задіяти київських майстринь, і розмір виробу становить 200x250 см, то потрібно враховувати, що його тчуть пару місяців, п'ять днів на тиждень по дев'ять годин, і два майстри. Тому перед тим, як поставити запитання: "А чому так дорого", – слід враховувати весь цей обсяг, але ж так легко оцінювати те, в чому взагалі не розбираєшся. Переважає така думка, що якщо зроблено в Україні, то має і коштувати дешево. Ніхто не враховує, що наше виробництво зараз навіть дорожче, ніж в деяких інших країнах. Наші фахівці досить дорого коштують. Припустимо, в Індії на фабриках їх колегам платять значно менше, але вони навіть цим задоволені. Просто там обсяги виробництва все покривають.

Помилки на старті

Для початку важливо скласти бізнес-план, чого ми, звичайно, не зробили. Так ви швидше зрозумієте, коли ви взагалі зможете заробити й по іншому будете дивитися на те, як керувати своїм бізнесом. Потрібно розуміти, що всі історії про чарівні стартапи, які швидко досягли успіху – це тільки історії. Коли у тебе великий капітал на старті, ти можеш запустити і класну рекламу, і швидше просуватися ... Якщо ж ситуація інша, потрібно бути готовим відмовитися на час від особистих витрат. Іноді ти собі не забираєш прибуток тому, що потрібно видати зарплату співробітникам. Ми не самотні в цих проблемах, подібна ситуація і у багатьох наших колег-бізнесменів.

Потрібно розуміти, що всі історії про чарівні стартапи, які швидко досягли успіху – це тільки історії

Ще однією нашою помилкою було те, що з самого початку не завели стандартну схему, по якій стверджуємо готовий продукт. Тому що потім виникають різні ситуації: наприклад, один раз клієнт сказав, що килим "недостатньо сірий", хоча ми спеціально їздили до нього додому і фотографували відтінки його стін. Або ось, дзвонить клієнт і каже, що хоче дуже простий виріб, і ти озвучуєш, що це приблизно буде коштувати 50 тис. гривень. Але коли він надсилає ескіз, ми розуміємо, що робота над килимом буде набагато серйознішою. Озвучуємо, що вартість вже 70 тисяч гривень, і тут клієнт починає дивуватися, чому вартість значно підвищилася, але ж кожна зайва деталь має свій вплив!

Наталя Осауленко
Наталя Осауленко
Фото: Іван Марчук, Сьогодні

Як довести молодим людям, що килим в будинку – це круто

Справа не у тому, який вік, а в сприйнятті. Якщо взяти будь-який європейський інтер'єр, ви там знайдете килим. Зараз модно, коли килим на стіні замінює картину або панно. А у нас працюють радянські спогади, коли стіни прикрашали килимами, адже тоді просто не було чогось іншого, аби можна було повісити. Та й багато хто зараз не хоче купувати однотипні речі в мас-маркеті, а шукають щось ексклюзивне, і ми готові це надати. Саме тому до нас приходять дизайнери інтер'єрів для того, щоб знайти цікавий арт-об'єкт в квартиру або в будинок для клієнта.

Зараз модно, коли килим на стіні замінює картину або панно, а у нас працює радянський спогад

Де можна подивитися ваші роботи

Магазинів у нас немає, є майстерня, куди можна прийти і подивитися, помацати або заглянути в наші соцмережі і на сайт.

Що заважає сьогодні українському бізнесу

Люди не сприймають те, що за українські вироби потрібно платити. Наші килими повинні коштувати в два рази більше. За кордоном килими, подібні до наших, коштують 10 тисяч євро, і ні у кого не виникає питань щодо їх вартості. Там вони просто ставлять запитання, а скільки це виготовлялося? Дізнавшись, що ручна робота, вони готові платити. Відчувається відсутність підтримки з боку держави. Вона не заважає, але і не підтримує зовсім. Але ж така сфера, як ткацтво – це ж українська традиція, і можна було б вивести її на рівень національного досягнення. Українське ткацтво може конкурувати на світовому рівні, але для цього потрібні інвестиції. Один тільки стенд на міжнародній виставці буде коштувати півмільйона гривень, але не факт, що ще щось куплять.

Українське ткацтво може конкурувати на світовому рівні, але для цього потрібні інвестиції

Засновниці бренду Zv’yazani
Засновниці бренду Zv’yazani
Фото: Іван Марчук, Сьогодні

Як буде розвиватися бренд далі

Ми вирішили запустити додаткову лінію килимків, які виготовляються за методом тафтінга – це напівручна робота. За допомогою пістолета набивається візерунок, і це не робить виробництво дешевшим, але точно робить його швидшим. Ми не відмовляємося від ручних традицій, але це буде така окрема, можна сказати, дорогоцінна лінія.

Що дає сили продовжувати

Постійно відстежуємо, що зараз в тренді, і це створює правильний настрій. Знаєте, ще часто ми живемо в межах, як і багато хто, а потім, наприклад, відвідуєш міжнародну виставку і розумієш скільки ще всього можна створити і запропонувати своєму клієнтові. Ми дійсно хочемо довести, що українські килими можуть зацікавити весь світ.


Також читайте:

Всі подробиці в спецтемі Своя справа

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти