Головна Сьогодні

Як побудувати емоційне виховання своєї дитини до 3 років

Вікові психологи стверджують, що з самого дитинства можна починати емоційне виховання

Що це таке, емоційне виховання і коли вже можна застосовувати це? Багато радять застосовувати методи емоційного виховання з дитинства. Психолог і автор книги "Емоційний інтелект дитини" Джон Готман (видавництво МІФ) також радить починати з самого народження крихітки.

1–3 місяці

Вікові психологи стверджують, що саме в цьому віці діти вперше по-справжньому дивляться на своїх батьків і утримують на них погляд. Спостерігаючи і наслідуючи, дитина набуває величезну кількість знань: як розуміти і виражати емоції. Дізнаються, що їх негативні емоції впливають на оточуючих (коли батьки відгукуються на плач малюка). Іноді малюки ведуть з вами активну "бесіду", а потім несподівано відвертаються і ігнорують будь-які спроби їх розважити. Це поведінка зумовлена тим, що дитина втомилася і так вона заспокоює себе.

- Використовуйте "материнську мову" – підвищення голосу, повільні багаторазові повтори, які супроводжує перебільшена міміка. його також можуть застосовувати і тата. Можливо, така розмова здасться вам смішною і занадто награною, але вона працює: немовлята активно реагують на мову, звертають пильну увагу на дорослих.

- Грайте. Почніть з наслідування. Якщо малюк показує язика, то зробіть те ж саме. Дитина воркує або гугукає – повторюйте звук з тим же ритмом і тембром голосу. Наслідувальні ігри важливі, тому що так ви повідомляєте дитині, що реагуєте на її почуття. Вона також вчиться передбачати ваші подальші дії і ніби промовляє собі: "Ага, зараз почнеться гра в лоскіт". Так формуються основи емоційного зв'язку.

- Допомагайте заспокоїтися. Тут немає однієї стратегії: методом проб і помилок визначте, що підходить вашому малюкові. Поширені методи: зменшити яскравість світло, заколисати і ласкаво поговорити з ним, включити спокійну музику, заспівати колискову. Походити, заколисуючи дитину на руках. Деяких дітей заспокоює "білий шум" працюючої пральної машини або ненастроєного радіо.

6–8 місяців

Період дослідницької діяльності: до восьми місяців діти зазвичай починають повзати і вивчати навколишній світ. Дитина починає розрізняти людей. Їй не подобаються незнайомці: вони викликають почуття тривоги.

Вона краще розуміє слова, які ви вимовляєте. Розрізняє ваші прохання і попередження.

Знаходить нові способи самовираження і ділиться почуттями та емоціями – радості, страху, цікавості. Важливий стрибок – здатність переключати увагу, зберігаючи в розумі образ предмета або людини, на який вона більше не дивиться.

- Грайте разом з малюком, використовуючи предмети і іграшки. Відгукуйтеся на її емоційні реакції: сміх, подив, страх.

- Будьте "критерієм безпеки". Дитина розуміє, що може довіряти вашим сигналам: виразу обличчя, тону голосу, мови тіла. Ваші емоції можуть допомогти впоратися малюкові зі страхами. Наприклад, якщо поруч з новою нянею ви будете вести себе спокійно, обіймати її, то дитина зрозуміє, що новій людині можна довіряти.

- Вивчайте з дитиною назви почуттів. Запитуйте її: "Тобі зараз сумно (страшно, весело, холодно), чи не так?". Якщо ви вгадаєте, малюк дасть знак. Можливо, вам не завжди вдасться зрозуміти свою дитину.

Поступово ви почнете розбиратися в її емоційних реакціях.

9–12 місяців

Малюк усвідомлює, що люди і об'єкти мають сталість. Наприклад: якщо мама пішла з кімнати, то вона, швидше за все, скоро повернеться. Це формує прихильність малюка до батьків і близьких. Тепер коли їх немає поруч, він може сумувати за ними. Починає усвідомлювати свої і чужі почуття. Коли ламається іграшка, тато каже: "Ой, машинка зламалася. Тепер тобі сумно, так?".

Малюк розуміє, що батько чомусь знає його емоції, а значить, люди можуть ділитися своїми почуттями.

- Допомагайте впоратися з тривожністю. Якщо ви йдете, завірте її, що повернетеся. Так, однорічний малюк дуже малий і не вміє говорити. Але він багато чого розуміє, спостерігає за емоціями, і це може заспокоїти його.

- Дозволяйте малюкові самостійно вивчати ваш будинок. Якщо він відповзає в іншу (безпечну) кімнату, не біжіть відразу дивитися за ним. Дайте йому побути на самоті.

- Вигадуйте ігри, в яких потрібно висловлювати свої емоції. Можна малювати на пальцях руки різні вирази облич. На великому – злість, на вказівному – смуток, на середньому – страх, на безіменному – здивування, на мізинці – радість. Розкажіть малюкові, як пройшов ваш день за допомогою пальців з пиками.

1–3 роки

Період, коли розвивається почуття власного "я" і починає проявлятися самостійність. Дитина освоює рольові та символічні гри, імітує поведінку, яку бачив раніше. Те, як вона цілує на ніч свого плюшевого ведмедя, лає або хвалить ляльок, доводить, що діти спостерігають і вчаться керувати своїми емоціями. А ще настає криза трьох років: діти стають впевненішими і починають вам суперечити.

Розвиваються мовні навички, але часто батьки починають чути такі слова: "Ні", "Моє", "Я сам".

- Надавайте вибір. У цьому віці дітям важливо затвердити себе як незалежну маленьку істоту. Замість фрази: "На вулиці холодно, ти повинен одягти пальто", скажіть: "Що ти хочеш сьогодні надіти: кофту або светр?".

Встановлюйте кордони таким чином, щоб малюк був у безпеці, а ви спокійні.
- Допомагайте озвучити свою емоцію словами. Наприклад: "Ти злишся, коли хтось бере твою іграшку?". Вивчайте співчуття, уникайте агресії. якщо малюк намагається образити іншого, говорите йому: "Ми не робимо боляче своїм друзям через те, що сердимося".

- Допомагайте грати. У цьому віці діти тягнуться один до одного, але у них немає необхідних соціальних навичок, щоб грати разом. Спроби можуть закінчуватися невдачею, з огляду на "правила власності дитини":

  • якщо я це бачу, то воно моє;
  • якщо це твоє, а я хочу його, то воно моє;
  • якщо це моє, то воно моє назавжди.

Це зовсім не жадібність – так розвивається відчуття власного "я". Ідея ділитися поки не має для них сенсу. Тому хваліть і заохочуйте дитину, коли вона робить спробу обміну іграшками. Але якщо ви чекаєте гостей, то краще заздалегідь обговоріть з дитиною, які іграшки вона не хоче давати. Перед приїздом урочисто їх сховайте і залиште інші.

Це дасть ребенку ощущение власти и контроля, до яких вона і прагне.

Кожен період життя вашого малюка принесе щось нове: навик, емоцію, слово. А вам, як батькам, потрібно пройти свій шлях: зрозуміти, які моменти особливо важливі в кожному віці дитини. Саме тоді ви зможете краще розбиратися в її почуттях і зробите емоційне виховання по-справжньому ефективним.

Нагадаємо, багато хто чув про те, що потрібно відправляти "послання в космос" для того, щоб досягти в чомусь успіху. Точно так потрібно робити і з вихованням своїх чад. Наприклад, робити установки для себе і своєї дитини, що вона розумна, слухняна, цілеспрямована і т.д. Але як правильно "запрограмувати себе"?

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти