Головна Сьогодні

Супермеханізми: чим займаються велетні світу техніки

Вони перекривають шлях повеней і пожеж у тунелях, перевозять за один рейс десятки судів, піднімають ремонтників на сотню метрів і чистять дно річок і морів

Для вирішення нестандартних завдань або роботи в незвичайних умовах в усі віки доводилося створювати особливі механізми, пристрої і споруди. Давним-давно, наприклад, на загубленому в Тихому океані острівці аборигени за допомогою кумедного пристосування з трьох колод і купи каміння примудрялися ставити на ноги багатотонних кам'яних бовванів. А в VII столітті в Константинополі вхід в бухту Золотий Ріг захищали за допомогою величезного залізного ланцюга, натягнутого між вежами поперек затоки. У столітті ж ХХІ небачені раніше матеріали і технології дозволили розгулятися творчій вигадці і амбіціям інженерів і конструкторів.

ПІДВОДНИЙ ПИЛОСОС-РЕКОРДСМЕН

Більшість з нас поняття не має, що акваторії портів, канали і річки час від часу чистять від донних осадів, які накопичуються. А оскільки суди стають все більшими, то обсяги ґрунту, які потрібно переробити, виросли в багато разів.

Подібною брудною роботою займаються так звані землечерпалки. Колись це були судна, на яких монтували якусь подобу конвеєра з черпаками.

Зараз все непотрібне просто відсмоктується з дна, відправляється по трубах в бункер і вивозиться.

Найбільш потужним "пилососом" подібного роду в світі вважається Cristobal Colon ("Христофор Колумб"). Він зійшов зі стапелів в Іспанії в 2009 р. Довжина "Колумба" становить 223 м, ширина 41, висота – 15 м. Вага судна – 78 тис. тонн. У бункерах на борту вміщається 46 тис. куб. м породи (для порівняння: обсяг 25-метрового басейну – 300-400 куб. м).

Пристрій є найглибоководнішою землечерпалкою в світі, здатною працювати через товщу води в 150 м. За 1 годину "Христофор Колумб" зішкрібає з дна пласт товщиною в 6 м на площі, порівнянною з площею стадіону. Кількість енергії, що витрачається на таку роботу, можна порівняти з енергоспоживанням не найменшого райцентру.

При всьому цьому пилосос-переросток аж ніяк не тихоход. Він може йти по морю зі швидкістю 18 вузлів (33 км/год). Для порівняння: морські пороми, що курсують по Балтиці, розвивають швидкість в 22 вузла (40,7 км/год).

5_26

Портовий землекоп. Розчищає і поглиблює шляхи для судів.

МОТОР РОЗМІРОМ З БУДИНОК

Найбільший контейнеровоз у світі – судно Emma Maersk. Його довжина – 400 м, а вага – 170 974 т. Він вміщує 11 тис. шестиметрових морських контейнерів. Щоб привести цю махину в рух, потрібно стільки енергії, яку виробляє невеликий ядерний реактор. На Emma Maersk його місце займає один з найбільших дизельних двигунів з потужністю 109 тис. л. с. (У авіаносців ВМФ США ядерні реактори виробляють до 260 тис. л. с.), Висотою 13,5 м (що приблизно дорівнює висоті "хрущовки"), довжиною в 27,5 м і вагою в 2,3 тис. тонн. У світі вже експлуатується 25 таких силачів, ще близько сотні замовлені або виготовляються.

6_17

Серце корабля. По висоті дорівнює невеликій багатоповерхівці.

ЦИСТЕРНА-ПЕРЕРОСТОК ЗАХИЩАЄ ТОКІО

Коли йдеться про великі гідротехнічні споруди, негайно згадуються греблі. Так, вони мають дуже ефектний вигляд, і найчастіше саме навколо них виникають бурхливі дебати екологів і прихильників технічного прогресу.

Але є в цій області не менш вражаючі приклади.

Наприклад, система, що захищає від повеней всю міську агломерацію Великого Токіо і міста Касукабе. Ключовим її елементом вважається підземний резервуар для накопичення води. Він являє собою перероблений транспортний тунель довжиною 177 м, шириною 78 і висотою 25 м. Покрівлю цього підземного залу підтримують шість десятків бетонних колон вагою по 500 т кожна. Вони надають резервуару схожість з давньоєгипетських храмом.

Для порівняння: знаменитий підземний резервуар Йеребатан в Стамбулі (у просторіччі іменований Цистерна Базиліка) має розміри 140 на 70 м, а звід підтримують 336 колон заввишки 8 м.

У районі токійського мегаполісу нерідкі ситуації, коли маси морської води, які наганяються штормами і ураганами, "вдавлюються" в гирла річок і каналів і затоплюють прибережні міські квартали. Таке трапляється 6-7 разів на рік. А з глобальним потеплінням подібна загроза буде виникати все частіше. Надлишкова вода відводиться через систему тунелів довжиною більше 6 км і скидається в безпечних місцях за допомогою десятків насосів, здатних перекачувати 200 т води в секунду. А підземний резервуар використовується для регулювання напору води і як накопичувач, здатний утримати надлишки води в моменти, коли насоси не в змозі впоратися з навантаженням.

Крім того, що величезне підземелля є дивом техніки, з нього зробили ще й туристичну визначну пам'ятку. Коли резервуари не задіяні за прямим призначенням, вхід до нього відкритий для всіх бажаючих. Для екскурсій тут обладнані трапи, сходи і переходи.

7_14

У товщі скель. Всередині – резервуар, схожий на стародавній храм.

СИЛАЧІ ОКЕАНУ: 18 СУДІВ НА БОРТІ

До норвезького судна MV Blue Marlin популярність прийшла після того, як воно доставило на собі 18 річкових суден з Шанхаю в Роттердам. У MV Blue Marlin є його повний аналог – MV Black Marlin, також спеціалізується на великотоннажних перевезеннях (до 56 тис. т). Обидва ваговози, довжиною 217 і шириною 42 м, побудовані китайськими корабелами.

Коли на них поміщають негабаритний вантаж, то баластні цистерни заповнюють забортною водою, і судно занурюється на глибину до 26 м. Потім вода відкачується, і корпус з вантажем піднімають.

Піраміда з суденець була найефектнішим вантажем для кораблів. Вони в змозі доставити на місце морську бурову платформу. Був у них і досвід доставки американського есмінця, пошкодженого в результаті атаки терористів-смертників в порту Адена (Ємен).

2_62

Blue Marlin. Без зусиль справляється з гігантською буровою платформою.

Дотягнутися до небес

Щоб просто висидіти півгодини в кошику цього підйомника, потрібно мати певну мужність. Але найвищий у світі підйомник-платформа Bronto S-112 HLA створений зовсім не для того, щоб екстремали всіх мастей тішили своє марнославство.

Є чимало більш серйозних причин, за якими Bronto піднімає на висоту 112 м платформу з людьми: від фарбування фасадів хмарочосів і ремонту дахів до обслуговування величезних лопатей вітрогенераторів. Для монтажу таких вітряків використовуються величезні підйомні крани. Але вони, при всій своїй потужності, не дають можливості, якщо знадобиться, забратися, наприклад, в ротор генератора – занадто грубо працює стріла такого гіганта. А ось підйомник дозволяє акуратно підвести майданчик впритул до потрібного елементу. Досягається така філігранна точність за рахунок унікальної збалансованості машини.

Вага конструкції настільки продумано розподілена, що "механічний бронтозавр" може зігнути свою шию-стрілу під кутом 90° на висоті 88 м (між іншим – це висота 26-поверхового будинку). При цьому довжина, на яку відносно центру підйомника висувається кошик вантажопідйомністю 700 кг, становить 25 м.

Крім того, оператор контролює ситуацію кілька відеокамер. Щоб забезпечувати безпеку підйому на таку висоту кошика з людьми, вся конструкція повинна гранично твердо стояти на землі. Тому платформою для Bronto служить девятивісне вантажне шасі. Загальна вага підйомника – без малого 75 тонн.

3_42

На висоті. Bronto дозволяє дістатися в найскладніші місця.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти