Як усе встигати: практичні поради з планування

2 вересня 2020, 09:06
Щоб навчитися правильно планувати свої справи, важливо для початку вивчити свої цінності

Як правильно планувати свій час / Фото: Pexels

Тенденції сучасного суспільства такі, що 90% інформації, яка нині існує в світі, згенеровано за два останні роки. У цьому постійному потоці нових справ і завдань люди намагаються бути ефективнішими, планувати свій час краще, встигати робити більше. А проте зупинімося, погляньмо на своє життя з боку і усвідомлено подумаймо про час, пропонує психолог з транзактного аналізу Тетяна Ловчинська.

Спеціально для Сьогодні.Lifestyle вона розповіла, як правильно структурувати (організувати) свій час і встигати робити більше справ і якісніше.

Реклама

На що здатний мозок людини / Фото: stocksnap.io

Як ми структуруємо час

Психолог і засновник транзактного аналізу (одного з напрямків психотерапії) Ерік Берн розробив концепцію, де виділив шість варіантів структурування часу:

1. Заглиблення в себе – психологічне або фізичне виділення себе з оточення

Реклама

Приклад фізичного виділення – коли людина вважає за краще залишитися сама вдома і зануритися в свої думки або читання книги. Психологічне виділення – коли ми в транспорті або на роботі, в оточенні людей, але "витаємо в хмарах" і наші думки десь далеко.

2. Ритуал – звичайна форма соціальної взаємодії за планом

Привітання, слова ввічливості або звична чашка кави перед роботою – це все певні прості дії, які ми виконуємо щодня.

Реклама

3. У вільний час – "світські бесіди", що ні до чого не зобов'язують, найчастіше про минуле або спогади

Це, по суті, порожні розмови ні про що, такий собі безпечний рівень контакту з оточенням, коли ми не ділимося своїми щирими переживаннями і страхами, а просто проводимо час у компанії людей.

Читайте також:

4. Діяльність – цілеспрямовані зусилля на якийсь результат

Це та сама продуктивна діяльність, яка веде до досягнення поставлених завдань і після якої людина може почуватися втомленою, але задоволеною виконаною роботою.

5. Ігри – повторювана взаємодія між людьми

У них відсутня щирість, і вони використовуються для досягнення власної мети, але завжди ведуть до розплати. Розплата буває трьох рівнів: на першому з'являються дрібні сварки і непорозуміння, другий рівень може закінчитися звільненням або розлученням, третій – найнебезпечніший, оскільки веде до суду, лікарні й подібних місць.

6. Близькість – відкриті, чесні, узгоджені стосунки між людьми

Це відносини, вільні від прихованих маніпуляцій чи будь-яких інших "секретних" повідомлень.

Як загадати бажання / Фото: Pexels

Що таке "пиріг структурування часу"

Ерік Берн розробив також техніку, яка допомагає показати, як людина розподіляє свій час протягом дня, згідно з шістьома переліченими вище варіантами структурування часу.

  • Спершу запитайте у себе: "Як я структурую час протягом дня?"
  • Потім намалюйте коло і розбийте його на шість секторів, розмір яких залежить від того, скільки часу ви витрачаєте на те чи інше заняття зі списку вище.
  • Подивіться на підсумок і запитайте себе: "Чи задоволений я отриманим результатом?"

Як навчитися структурувати свій час

Якщо ваша відповідь на запитання негативна або ви хочете ще краще навчитися структурувати свій час, поради, наведені нижче, допоможуть вам у цьому.

1. Перше, що слід зробити, – визначити свої цінності й цілі в житті

На тему керування часом є велика кількість різних книг і статей. У багатьох з них подають корисні техніки і основні кроки, які допомагають організовувати свій день, групувати завдання і бути продуктивним. Але водночас дуже рідко згадують про рівень цінностей. А саме вони відіграють ключову роль.

Чи ставили ви питання на зразок "Чому я зовсім не встигаю робити свої завдання?" або "Чому мені так складно почати / закінчити якісь справи?". І як би майстерно людина не перетасовувала завдання чи застосовувала різні техніки, результат залишає бажати кращого. Адже все, можливо, не в вашій неорганізованості, а в тому, що ви в принципі живете не так, як би вам хотілося.

Читайте також:

Саме тому так важливо спершу вивчити себе, свої цінності. На допомогу може прийти, наприклад, методика "Ціннісні орієнтації" Рокича. Визначивши, що для вас важливо в житті, можна сформулювати свої життєві цілі. Зважаючи на них, тепер ви готові організовувати свій день.

2. Проаналізувати своє оточення

Суть моделі структурування часу Еріка Берна полягає в тому, щоб більше часу приділяти діяльності й близькості. Це саме те, що дає змогу бути продуктивним і підтримувати добрі стосунки з оточенням.

Однак якщо у вашому "пирозі структурування часу" переважають ігри, які призводять до негативних наслідків, пусте гаяння часу і самотності, можливо, ваші нинішні друзі, знайомі чи колеги впливають на це. Адже людина не живе відсторонено від інших, вона втягнута в різні системи і людські групи.

Проаналізуйте свій типовий день – якщо на роботі в ньому більше підкилимних ігор колег, ніж продуктивної роботи, або після зустрічі зі знайомими і вашого спільного дозвілля ви почуваєтеся ще більш втомленими і знесиленими, можливо, пора змінити своє оточення?

Як правильно планувати свій час

Як правильно планувати свій час

Коли ви вивчили свої цінності, життєві цілі й оточення, саме час розпочати структурування свого часу. Варто пам'ятати про такі важливі принципи:

  1. Не тримайте все в голові, записуйте свої завдання і плани – зараз є багато як паперових записників, так і мобільних застосунків.
  2. Починайте свій день напередодні ввечері.
  3. Відтинайте зайве, користуючись "квадратом Ейзенхауера" про важливе і термінове.
  4. Визначаючи завдання, вказуйте орієнтовний час на їх виконання, а в кінці дня відзначайте, скільки реально його знадобилося.
  5. "Їжте слона" шматочками (велике завдання розбивайте на частини), а "жабу" – зранку (неприємне робіть першим).
  6. Не намагайтеся бути ідеальним у всьому.
  7. Пам'ятайте про відпочинок і відновлення ресурсів.

"Підбиваючи підсумки, хочеться сказати про те, що наше життя – це і є час. Як ми структуруємо час, так і проходить загалом наше життя. Тому проаналізуйте, що для вас важливо, що ви хочете від свого життя, не бійтеся не одержати відразу всіх відповідей, структуруйте свій час, зважаючи на свої глобальні і локальні цілі, – і все складеться як потрібно", – запевняє психолог.

Як правильно планувати своє життя – дивіться відео:

Тим часом ми з'ясували, як правильно говорити про гроші в парі: поради психолога.