Настільні ігри набирають популярність: де їх можна придбати і чому вони настільки дорогі

3 квітня 2016, 10:00
Найбільш просунута країна їх виробництва – Німеччина, а в Україні є попит на патріотичні ігри

Зарубіжний аналог "Ерудита".

Настільні ігри – приємний спосіб скоротати дозвілля з дітьми або просто у веселій компанії . Зараз настільні ігри переживають черговий пік популярності . Причому примітивні колись варіанти " кинув кістки – зробив хід " трансформувалися в цілі багаторівневі квести , які не просто розважають , а й дають поживу для розуму , допомагають розвинутися пам'яті і уваги .

ПЕРШІ ІГРИ.Про те, де і коли з'явилася перша настільна гра, думки істориків розходяться. Одні кажуть, що це сталося понад 7000 років тому в Стародавній Персії, інші – більше 5000 років тому в Стародавньому Єгипті. Перська гра була схожа на нарди, а придумали її для забави та тренування царського розуму. Єгипетська ж (носила назву "сенет") нагадувала шашки і стала улюбленою розвагою місцевої знаті. Думки тих, хто вивчав питання, сходяться в одному: настільна гра спочатку вважалася винятково елітним заняттям – малося на увазі, що простолюдин не в силах осмислити гру, і у нього немає логіки і вміння оцінювати свої позиції .

Реклама

Стародавні настільні ігри мали досить химерний вигляд, який весь час удосконалювався і доповнювався різними дорогими елементами: дорогоцінними каменями, бронзою, слоновою кісткою, мармуром, фарфором тощо. Природно, дістати просто так подібну гру було неможливо – вони виготовлялися фахівцями-ремісниками і підносили еліті в знак поваги. Згодом титулованим особам ставали доступними і нові винаходи: доміно, лото, шахи, кістки, а також мальовані гри зі своїми правилами і багатоходівки. Через якийсь час до таких розваг долучилися і бідняки. Правда, їх гри були простіше: на землі, з камінчиками в ролі фігурок гравця, плодовими кісточками, шкаралупою горіхів і насіння в якості кісток.

В СВІТІ І У НАС.Коли настільні ігри стали доступними для всіх верств населення, їх творці стали змагатися в фантазії і спробах завоювати шанувальників. "Найбільш розвинутою країною в цьому плані виявилася Німеччина, – розповіли "Сегодня" в одному з магазинів по продажу настільних ігор. – По-перше, там грають давно, захоплених дуже багато, і люди вже розбираються в іграх і цінах на них. У нас же ринок настільних ігор тільки розвивається, хоча можна відзначити, що за останні три роки він зробив стрибок. До справжнього моменту в світі випустили понад 50 тисяч ігор, з них 300 вважаються культовими. У нас з останніх прижилося близько третини. Любителі пограти почали збиратися разом, що говорить про зародження культури ігор в Україні. Зазначу, що у нас серед дорослих найпопулярніші гри – в войнушки і олігархів, а у дітей – пригоди і страшилки" .

Реклама

Дженга . Її придумали в 1983 році.

ЗАРОБЛЯЮТЬ НА ФІЛЬМАХ

Ігор на ринку багато : настільно – тактичні , настільно – друковані , словесно – логічні , про пригоди , про війну , з фішками , з кубиками , " на ходи " тощо. Втім , незважаючи на таке різноманіття , фахівці ринку відзначають кілька загальних тенденцій . " Найбільшим попитом користуються гри типу Party game , в яких можна пограти компанією . Як правило , вони відмінно доповнюють свята і вечірки . Такий же популярністю користуються і стратегії " , – розповів директор компанії " Світ Хобі Україна " Олексій Воробйов .

Реклама

Також затребуваними стали сімейні ігри . " Люди знову починають спілкуватися в реальному світі , а не віртуальному , – каже Олександр Вухань , автор гри " Знахідка для шпигуна " , що стала світовим бестселером . – Особливо це важливо в разі дітей і батьків , які останнім часом втратили контакт один з одним в глобальному розумінні " .

Люди люблять прості ігри , що тренують розум і розважальні.

В ТРЕНДІ.Також розробники зараз намагаються крокувати в ногу з часом і швидко реагують на популярний фільм або серіал, який виходить в прокат. "Нещодавно поряд з гучним виходом сьомого епізоду "Зоряних воєн" в Україні для продажу надійшла і однойменна гра. Я не встигав обслуговувати покупців! – згадує менеджер одного зі столичних магазинів настільних ігор Вадим Струк. – Купували гру і сім'ї з дітьми, і відразу цілі компанії. А взагалі з досвіду можу відповісти, що ігромани люблять нескладні та захоплюючі ігри, які не тільки розважають, але й тренують розумові здібності ".

ВИБІР: ЗА ПОРАДОЮ ЧИ НА ІГРОТЕЦІ

Новинки в світі настолок з'являються щомісяця . " Одна гра може " вистрілити " відразу ( так найчастіше буває з варіантами для вечірок ) , інші ж – наприклад , класичні сімейні – можуть набирати популярність поступово , – пояснює Андрій Воробйов . – Просунуті настольщікі дізнаються про вихід нової гри по закордонним блогам , а потім купують їх і роблять огляд вже для української аудиторії " .

Вибрати гру за смаком можна не тільки в магазині, але і в ігротеках (місцях, де збираються фанати тих чи інших ігор). Часто це безкоштовно, іноді можуть взяти символічну плату за вхід або час перебування, якщо справа відбувається в арт-кафе. Один з організаторів київських ігротек, власник інтернет-магазину "Ігродол" Михайло Зіпунов наводить приклад організації такої ігротеки: "Збираємося по середах. У нас це безкоштовно, хоча бажаючі можуть кинути що-небудь в клубну скарбничку. Ці гроші йдуть на поповнення фонду настолок. Список доступних ігор публікуємо в наших групах в соцмережах, там же можна висловлювати свої побажання по іграх".

Party game . Розкрутити їх продаж найпростіше.

ІНТЕРЕС Є, АЛЕ ЦІНИ КУСАЮТЬСЯ

Незважаючи на позитивні зрушення на ринку настільних ігор , є і моменти , які вставляють палиці в колеса подальшого їх розвитку в Україні . Один з найважливіших факторів – падіння купівельної спроможності на тлі зростання цін . " Якщо раніше звичним було замовлення від інтернет – магазину на 5 найменувань ігор в день , то зараз – на 3 , та й то не кожен день " , – говорить засновник видавництва " Третя планета " Ігор Гуров .

ЇЖА ЧИ ГРА.Інші учасники ринку також погоджуються, що сьогодні багатьом українцям доводиться розставляти пріоритети і робити вибір, за що платити: за "комуналку" або "настолку". "Імпортні гри їдуть до нас вже дорогими, і дозволити собі їх може далеко не кожен, – кажуть продавці. – В середньому, щоб купити хорошу гру європейського виробництва, доведеться викласти 500-600 грн. А з ростом курсу ціна ще і коливається. Ігри з Росії (стоять зараз 320-350 грн) або від вітчизняного виробника (280-300 грн) теж дорожчають. В основному це відбувається через зростання вартості виробництва і матеріалів. Останні, до речі, не завжди високої якості, але завжди стоять неадекватно дорого ".

Українські виробники насилу знаходять якісні матеріали.

ВДЕНЬ З ВОГНЕМ.В Україні проблема з " настолками " ще й у тому , що є великі труднощі з процесом їх виробництва . " Я , наприклад , майже три місяці не можу перевидати одну " настолку " , тому що весь цей час не можу знайти в Україні хороший картон , – підтверджує Гуров . – А ще в моїй практиці був випадок , коли вже в процесі висікання карт частина надрукованого була зіпсована через поганий картон , а частина – через виробничі потужності " . Учасники ринку побоюються , що ситуація залишиться не дуже до тих пір , поки в країні не закінчиться економічна криза.

ЧОГО ЧЕКАТИ: БУМ ПАТРІОТІЗМУ

Незважаючи на всі труднощі, виробники ігор намагаються не сумувати і покладають на майбутнє великі надії. Зокрема, вони зазначають, що добре було б брати приклад з Європи і розвивати за допомогою ігор патріотичний дух. У цьому плані згадується локалізація (перекладений на українську мову варіант) популярних карткових ігор "Манчкін" (рольова гра-пародія) і "Еволюція". Ігри не тільки переведені на українську мову – в них ще й американські жарти з каламбурами адаптовані під почуття гумору і реалії українців. "Останнім часом попит на ігри на українській мові помітно зріс, – кажуть в торгових точках з продажу "настолок". – Тільки ось задовольнити його пропозицією поки не виходить, і поки не видно, щоб хтось вів роботу в цьому напрямку".

ЗРУШЕННЯ Є.Роблячи прогноз на рік, виробники сподіваються на зростання продажів як мінімум на 10%, а на свята, в тому числі травневі / великодні – і до 20-30%. "У Європі попит на "настолки" зашкалює: у кожній родині вважається нормальною покупка нової гри до вихідних, – відзначають виробники. – І хоча такі обсяги продажів і захопленість українців – поки щось з області фантастики, зрушення є. Наприклад, обнадіює, що з кожним роком в Україні з'являється все більше магазинів з продажу настільних ігор: це означає, що підприємці також бачать намічається зростання попиту ".

Класика жанру. Лото , придумане в XVI столітті , до цих пір популярно серед дорослих , школярів і невеликих компаній.

ВЗЯТИ НАПРОКАТ

В Україні є чимало контор, які пропонують настільні ігри напрокат. Іноді їх містять великі продавці ігор, які роблять ставку на зростання продажів, якщо гра сподобається, іноді – підприємці або просто приватні особи. У першому випадку з гравця попросять приблизно 10-15% від вартості гри в добу і заставу (він повертається, коли орендар приносить неушкоджену гру і в строк. З нього ж віднімається пеня за прострочення повернення або псування товару). У другому випадку витратити доведеться більше – 15-25% від ціни в добу, але тут простіше домовитися про внесення неповної заставної суми, половини або навіть чверті. Також при будь-якому варіанті можна розраховувати на знижку, якщо гра орендується на термін від двох діб.