Психологія порядку: системи, які допоможуть тримати в чистоті свій життєвий простір

26 червня 2016, 12:00
Починаємо з раковини і закінчуємо книгами

Лавина з речей. Щоб впоратися з їх кількістю, варто

Сучасний ритм життя дуже часто перетворює наші оселі в комори, забиті різними речами. Багатьом знайома така ситуація: надіти нічого, а шафи ломляться від одягу, причому все потрібне – це "подарували і викинути шкода", "блузочка знайшлася на розпродажі, але ні з чим не поєднується", а ці джинси – "коли схудну". Для тих, хто хоче звільнити свій життєвий простір, жити в чистоті й затишку, але не вбивати на це все вихідні, придумано безліч методик. "Сегодня" спробувала розібратися в найбільш популярних у всьому світі системах боротьби з хламом.

ХТО У ВСЬОМУ ВИНЕН

Реклама

Причин тому , що людство обростає речами , кілька .

1. Ми стали багатшими , а речі дешевшими.

Що б там не говорили про тяжке життя, навіть самі небагаті родини можуть собі дозволити купити за рік кілька футболок і штанів, нових чашок, іграшок тощо, які потім осядуть в житлі. Зараз велика кількість речей не говорить про багатство і благополуччя власника (як це було з нашими виросли в тотальному дефіциті батьками і дідусями/бабусями), а скоріше про бідність. Адже людина не може розлучитися з речами, якими не користується ("раптом знадобиться!"), і забезпечити собі зручне життя. Навпаки, часто через велику кількість зайвих речей наше повсякденне життя втрачає комфорт: дратує вічний безлад, прибирати важко і неприємно, іноді потрібні речі в будинку знайти просто нереально.

Реклама

2. Ми більш охоче витрачаємо гроші , ніж час і сили.

У світі легкодоступних недорогих предметів набагато простіше купити ще одну річ , ніж докласти хоч якісь зусилля , щоб вирішити цю проблему без покупок . Наприклад , наші бабусі активно змінювали зовнішній вигляд однієї і тієї ж сукні , пришиваючи до неї різні комірці , надягаючи пояски і приколюючи брошки , а потім перешивали в блузку . Скажіть чесно , хто з нас готовий сьогодні так морочитися ? Більшість просто піде і купить нову сукню .

3. Втрачається світ дружби і сім'ї .

Реклама

Зараз зменшується кількість соціальних зв'язків , і пропорційно до цього зростає наша потреба в речах . Років " надцять " тому всі жителі під'їзду сходилися до однієї людини , у якої був телевізор . Якщо , наприклад , раз на півроку знадобилася швейна машинка або ручна пила , її можна було не купувати , тому що завжди було у кого позичити . Зараз набагато простіше купити предмет , що раптово знадобився, ніж йти до сусідів / друзів , просити і при цьому відчувати себе зобов'язаним .

4. Багато сезонних речей.

Захаращеності додає і те , що доводиться зберігати безліч сезонних речей : одяг і взуття , зимові обігрівачі та літні вентилятори , якими забиті антресолі і балкони , банки , закачування , стерилізатори , якщо ви пристрасний любитель консервування тощо. Не забувайте і про елементи традиційної культури , наприклад кошики для паски , використовувані раз на рік тощо.

АМЕРИКАНЦІ: ШВИДКО, АЛЕ РЕГУЛЯРНО

Американська система "флайледі" ( "літаюча леді"), яку придумала домогосподарка Марла Сіллі, також пропонує не прибирати, а просто підтримувати порядок, витрачаючи на це не більше 15 хвилин в день. Входити в процес потрібно поступово. "Ваш будинок не захламити за один день, і ви не зможете його прибрати за такий же час", – пояснює Марла. Вона радить почати перетворення з кухонної раковини – вона завжди повинна бути чистою, тому закінчувати день потрібно тим, щоб її вимити. С лідом за чистою раковиною захочеться вимивати і інші поверхні. Потім варто продумати ритуали, які потрібно обов'язково виконувати вранці і ввечері, – це може бути миття підлог, підготовка одягу тощо. Також треба поступово позбуватися від непотрібних речей, які захаращують простір: наприклад, викидати по 7 речей в тиждень.

ПО ЗОНАХ.Потім потрібно розділити будинок на зони і наводити в них порядок рівно по 15 хвилин в день – поставити таймер і , наприклад , розбирати мотлох на поличці . Щоб під час прибирання не виникало спокуси прилягти , носити потрібно не тапочки , а взуття на шнурках . Раз в тиждень флайледі влаштовують " благословення " вдома – годинну прибирання , а також регулярно розбирають " гарячі точки " – поверхні ( наприклад , в передпокої ) , які моментально обростають мотлохом : чеками , ключами , зарядками і іншими дрібницями.

Також у кожної флайледі повинен бути контрольний журнал , в якому потрібно фіксувати щотижневі плани і ритуали .

Марла Сіллі . Засновниця системи.

ЯПОНЦІ: ДЯКУЮТЬ РЕЧАМ ЗА СЛУЖБУ

Книги про позбавлення від непотрібних речей стали бестселерами серед жителів Країни висхідного сонця , а потім їх ідеї почали використовувати і в усьому світі . Наприклад , зараз серед домогосподарок популярний метод КонМарі . Його придумала Марі Кондо – японський експерт з наведення порядку , автор книги " Магічне прибирання " . Дівчина стала справжньою зіркою – щедро роздає інтерв'ю , ділиться досвідом і бере участь в телешоу .

РАЗ І НАЗАВЖДИ.Вона вважає, що порядок треба навести один раз і назавжди. Її головне правило говорить: "Зберігайте те, що любите". Марі часто використовує фразу "іскритися радістю", кажучи про дорогі серцю речі, а якщо цього трепету немає – позбудьтеся від них. Складність полягає в тому, щоб розрізнити поняття "щастя" і "прихильність". Кондо вважає, що розбирати речі слід за категоріями, а не по місцях. Наприклад, треба відразу розібратися з усією одягом, яка є в будинку. Потім продовжити з документами, книгами тощо. Це досить просто, але потребує моральних зусиль і часу: досить зібрати однотипні речі і скласти їх разом. Потім беріть кожну в руки і ставте собі запитання: "Це приносить мені радість?". Якщо ні – від речї потрібно позбутися. Необов'язково викидати – можна продати, подарувати, відправити на благодійність тощо. Не прив'язується до предметів, які можуть знадобитися "коли-небудь" (для Кондо це синонім слова "ніколи"), і обов'язково віддавайте свої речі тим, хто їх потребує. Якщо від володіння чимось ви відчули радість і щастя – це залишається з вами. До речі, речі в висувних ящиках Кон Марі рекомендує укладати не стопками, а вертикально, щоб відразу було видно, де що розташоване. Перед тим як ці речі покинуть ваш будинок, обов'язково подякуйте їм за службу – так ви позбавитеся від відчуття провини .

Гуру прибирання . Марі з Японії.