Чому листи Дідові Морозу дуже важливі: за простими проханнями ховаються дитячі травми

4 січня 2018, 06:40
За тим, що просить під ялинку дитина, можна дізнатися його потаємні думки і невисловлені бажання

Будь-який вибір – відображення нашого внутрішнього світу. Тому за очікуваним дитиною новорічним подарунком можна дізнатися його потаємні думки і невисловлені навіть самому собі бажання. Звичайно, замовлення може бути продиктоване лише трендовим: іграшка активно рекламується; "прийшла" на прилавки магазинів з улюбленого мультфільму, кіно або книги; нею марять або її мають однокашники-одногрупники дитини, що теж нормально, бо люди – істоти соціальні, і тому приналежність до "зграї" важлива не тільки для дорослих. Загальна ознака того, що подарунок "хворобливий" – він схожий/межує з більшістю забав в арсеналі дитини. Плюс – дитина зациклена на ньому: скажімо, ось тільки автомат, і ні про які монстр-траки або про "Лего" син і чути не хоче. Справа в тому, що діти за визначенням завжди мають кілька бажань відразу, а тому, якщо не цю секунду, то після кількох батьківських фраз на кшталт "у Діда Мороза є багато всякого, може, ще щось попросимо у нього?" готові до альтернативи.

Отже, ми розглянули п'ять найбільш підозрілих, на думку більшості з вас, прохань дітей до Діда Мороза. Про те, як прочитати приховане послання дитини в листі Дідові Морозу і як виправити проблему, що зумовили замовлення, знають Наталія Простун, дитячий і сімейний психолог, і Олександра Лізавчук, психолог, арт-терапевт Центру психотерапії та медичної психології.

Реклама

Зброя: частіше обіймайте

Якщо улюблена забава – війна, і при цьому вам доводиться по надцять разів просити дитину, скажімо, помити руки перед обідом або тихіше вести себе в транспорті – швидше за все, у нього немає стовідсоткового почуття безпеки. Звідси сублімоване прагнення захистити себе від не завжди поки зрозумілого йому зовнішнього світу через гру і відсутність безумовної довіри батькам, що виливається в перманентний опір їхнім проханням і наказам.

Причина : він не отримав і не отримує від батьків невербальних запевнень в тому, що вони готові горою стояти в "битві" щодо захисту його життєвого простору.

Це забезпечують: обійми і цілування дитини не менше восьми разів на день; більшу кількість похвали, ніж критики; стимулювання адекватної поведінки дитини не покараннями, а заохоченнями за позитивної зміни в його діях; відсутність скарг на нього в присутності стороннього (скажімо, обурення "ваша дитина б'ється" має зустрічатися вашого захисту дитини фразою "я вас почула", розбір польотів ви повинні влаштовувати тільки тет-а-тет зі своїми дітьми, і щоб не скоїла ваша дитина, розмову з ним ви зобов'язані починати з фрази: "ти можеш мені довіряти.  Давай разом розберемося, чому ти так вчинив").

Реклама

Одяг: розкрийте дар

Якщо ваша дитина замовляє в якості подарунка одяг і при цьому ви нерідко чуєте від нього фрази "у нас в такому не ходять", "у Маші кофточка червона, а не синя", то це не бажання бути частиною колективу, а ознака заниженої самооцінки, бо істинним "шмоточникам" абсолютно все одно, що носять інші – їхній вибір продиктований тільки їхнім смаком, модою і бажанням підкреслювати свою неперевершеність і індивідуальність.

Запишіть дитину на заняття тим, до чого, як ви бачите, у нього є здібності. Скажімо, курси журналістики або школа юних дизайнерів. Якщо ви потрапите в точку зі способом розкрити його дар, то дуже швидко дитина упевниться в своїй талановитості і винятковості, отримає визнання спочатку серед однодумців (адже його будуть хвалити, а він, напевно, буде перемагати в тематичних конкурсах/змаганнях), а потім – і серед однокласників: вони не зможуть не помітити змін в більш впевненій поведінці дитини і в тому, що він уміє те, чого не можуть вони.

Страшилка: пишайтеся

Якщо "страховисько" з трендових /улюблених мультиків/кіно або книги не перше в колекції іграшок дитини, то таке новорічне замовлення може бути викликане двома причинами.

Реклама

Перша: через монстрів, зомбі і виродків дитина позбавляється від страху і тривожності, які можуть бути продиктовані чим завгодно (тут необхідний детальний аналіз його поведінки, який краще довірити фахівцеві), але частіше – нездоровою обстановкою в родині: сварки батьків у присутності дитини; спілкування між членами сім'ї на підвищених тонах, з іронією або ультимативно; сльози матері-одиначки і т. п.

Друга: негативні герої завжди яскраві, епатажні і хоча б через це вони визнані. Тому їх неусвідомлено обирає дитина, впевнена у своїй "поганості": він і ототожнює себе з ними, і проживає з ними моменти слави, яких не вистачає йому.

Як виправити стан справ , в першому випадку очевидно – варто тільки знайти причину страху. У другому – як можна частіше концентруйте свою увагу на досягненнях дитини і стежте за тим, щоб у вашій мові були відсутні навіть позитивні оцінки особистості дитини ("ти хороший"), оцінюйте тільки його вчинки і частіше говорите дитині, що пишаєтеся ним.

Галас: розмова по душам

Любов до іграшок-кричалок може вказувати на вашу неуважність до дитячих потреб. Розпитуйте, як пройшов кожен його день, задаючи розгорнуті питання. Ви будете знати, чим дихає дитина, а він – відчувати, що живе не в психологічному вакуумі, а цікавий своїм батькам. Хоча б 30 хвилин в день грайте з дитиною, з дорослішими ходіть разом на розважальні чи розвиваючі заходи.

Плюш: доручайте справи

Надлишок плюшевих іграшок в замовленнях дитини може означати, що він боїться дорослішати або боїться проявляти себе, виділятися з натовпу.

Ваше завдання – кожен день доручати йому справи, які б вимагали від нього особистої відповідальності: як за кінцевий результат, так і за способи його досягнення. Скажімо, дізнатися в ЖЕКу, чому вони не врахували в квитанції оплату за послуги за минулий місяць. Молодшій дитині можна доручити відповідати за те, щоб всі квіти в будинку ніколи не жовтіли і не в'янули. Таким чином (в обох випадках) буде досягнута ще одна мета – навчання інфантильної дитини піклуватися про інших, тобто бути сміливішими.

Паралельно можна завести "банку жахів": нехай він в неї символічно кладе всі свої страхіття. Зробити прощання з ними більш ефективним: доросла дитина може через записочки, в яких прописаний сенс кожного жаху, молодшому можна запропонувати давати смішні імена своїм страховиськам.