Небо в яскравих фарбах: навіщо розписують літаки і як дивують в аеропортах

4 червня 2016, 10:00
Українські авіакомпанії піднімали в повітря "вишиванку", Софійський собор і фортецю

Японці. Одними з перших почали прикрашати літаки, і без

Гонка креативних ліврей (способів розмальовки повітряних суден) почалася на початку 90-х, коли японська авіакомпанія ANA оголосила конкурс на кращий проект в цій сфері. Тоді з 20 тисяч надісланих малюнків переміг кашалот, намальований 12-річної японською школяркою, і його нанесли на Boeing 747-400, тут же названий Marine Jumbo (морської гігант). А далі пасажирські літаки різних авіакомпаній світу стали втіленням бурхливої фантазії дизайнерів: на них тепер красуються і мультяшні покемони, і футбольні команди, і Шекспір з Моцартом, і діснеївські персонажі, і фантастичні тваринки, і герої культових кінострічок. Пасажирів польських авіаліній LOT у 2009 році перевозив Embraer з "Мадонною з горностаєм" Леонардо да Вінчі на хвості, гонконгських Dragon Airlines – Airbus A330 c червоним драконом на фюзеляжі, а британська Astraeus Airlines якось зобразила на одному зі своїх Boeing 757 символіку культової хеві -метан-групи Iron Maiden.

Різнобарвні літаки – це не тільки красиво і весело, але й вигідно: вигадливі лівреї судів рекламують спортивні та культурні події, служать "напоминалками" про видатні дати, свята. Авіакомпанія Air New Zealand, наприклад, перефарбувала частину своїх літаків в чорний колір на честь національної регбійної команди All Blacks, спонсором якої була, а Etihad Airways колірною схемою на своїх Airbus A340 популяризувала Гран-прі Абу-Дабі (один з етапів чемпіонату світу з автогонок в класі Формула-1). У 2011 році Air France, святкуючи 75-річчя, зробила один зі своїх Airbus A320 вінтажним – перефарбувала його в кольори, які використовувала в 1940-х роках. Двома роками пізніше Lufthansa повторила досвід французів на святкуванні 50-річчя компанії – "прикрасила" кілька літаків свого авіафлотом в кольори, які використовуються на зорі існування компанії
.

Реклама

Сімпсони . Улюбленій сімейці від авіаліній США.

ЧЕ-2016. Спеціально до польоту турецької збірної в Париж .

Реклама

Національні герої . На хвості норвезького літака.

Реклама

Від фанів . Air New Zealand увічнила на лівреї " Володаря кілець".

Air Alaska. Американська компанія теж вибрала для свого флоту мультяшний стиль.

УКРАЇНА: ДИКА КОНЯКА, АРТ ЛІТАКИ І ТАНЦІ НА БОРТУ

У справі розфарбовування літаків у нас більше всіх, схоже, відзначилася компанія Windrose. У 2008 році у неї разом з'явилося кілька бортів з малюнками в національних мотивах. Кожна ліврея – новий сюжет. Однією з перших з'явилася картинка в носовій частині білосніжного лайнера – візок з українцями в національних вбраннях, запряжена конячкою (в середовищі споттерів – любителів відстежувати новинки літаків і вести їх реєстр – борт тут же отримав прізвисько "Дика коняка"). Ще був козак і дівчина у віночку з відрами на коромислі у колодязя, ніжний жовтий лелека в польоті, зображення Софії Київської та фортеці в Кам'янці-Подільському. "Автор – художниця Світлана Лопухова. Куплені літаки потрібно було фарбувати, і з ініціативи керівника, любителя етностіля, борти зробили патріотичними", – пояснили нам в PR-відділі компанії. Якось компанія брала в лізинг у чеських колег "кисневий" Boeing 737 – блакитний і з бульбашками, що символізують потік "О2".

В цей же період у флоті авіаперевізника UTair з'явився літак-вишиванка з традиційним червоно-чорним візерунком на хвості. А на території аеропорту "Київ" з кінця жовтня 2015 року красується перший в світі (як запевняють організатори проекту) аеропортовий арт-літак, розписаний вручну. Старенький Ан-24, що відлітав більше 17 000 годин, було вирішено не утилізувати, а перетворити в пам'ятку. "Саме він 31 жовтня 1962 року здійснив перший рейс з аеропорту "Київ", і ця модель стала основним типом суден, що використовувалися тут. Тому Ан-24 заслужив стати нашою візитівкою", – пояснює прес-секретар аеропорту Галина Богданенко. На реалізацію проекту пішов рік. Спочатку літак гарненько відмили і обробили антикорозійними речовинами, підібрали фарби під ескіз: всього на розмальовку "пенсіонера" пішло близько 200 л. Розписати літак довірили художнику-монументалісту Автандилу Гургенідзе, що раніше оформляв станцію метро, вулиці і стріт-об'єкти Грузії і декількох країн Європи. Пізно морозним вечором 29 жовтня на дороги столиці виїхав розфарбований у всі кольори веселки красень-літак – близько 20 співробітників аеропорту знадобилося, щоб встановити його на підготовлений у терміналу А фундамент. Цієї весни, за словами Богданенко, в салоні арт-літака збиралися обладнати галерею-трансформер, перетворити простір всередині і навколо нього в майданчик для виставок і навіть кіно- і танцювальних вечірок. "Поки що, на жаль, його облаштування не розпочали, дизайнери працюють, шукаємо гроші під їх ідеї. Починаючи проект, не уявляла, у що він виллється, сподіваюся, другий арт-літак народиться швидше", – не сумує вона.

Ліврею прозвали " Дика коняка".

Не літак , а народна пісня.

Літак – картина . З старенького Ан – 24 зробили " цукерку " і пам'ятку аеропорту.

Слава України . Так презентували світу Кам'янець – Подільський замок.

ВЕРБЛЮД НА АЕРОДРОМІ І ДІДЖЕЇ

Авіакомпанії іноді балують пасажирів всякими видовищами. Так, лоукостер Wizz Air, відкриваючи новий рейс з Києва в Дубай в жовтні 2013 року, біля стійок реєстрації спеціальними "дорожніми" знаками із зображенням двогорбого натякав, що перший політ в ОАЕ буде незвичайним. Дійсно, біля трапу пасажирів зустрічав доброзичливий дресирований верблюд Алмаз. Під наглядом погонича в національному костюмі мила тварина, що приїхала, взагалі-то, в Київ на циркові гастролі, виконувала нескладні трюки, дозволяла себе гладити, годувати і фотографувати. "Під час першого лоукост-рейсу з Тель-Авіва пройшов модний показ бренду Frau Blau ізраїльського дизайнера Філіпа Блау, – згадує прес-секретар компанії Христина Косоноцька. – Нову, приурочену до 11-го дня народження компанії, ліврею презентували спеціальним деморейсом з показом нової уніформи бортпровідниць, щосили грав запрошений діджей". А ще рейси компанії облюбували закохані парочки: одного разу на рейсі Будапешт – Неаполь хлопець зробив пропозицію своїй коханій, їм аплодував весь салон. А якось британець Джон і австралійка Зулейка відзначали на борту ювілей знайомства: п'ять років тому в цей же день вони познайомилися на такому ж рейсі з Лондона в Будапешт. Джон приніс збережений квиток, на якому Зуї написала тоді свій номер телефону, і сховав букет квітів в туалеті. Як тільки дружина виявила подарунок, прозвучало привітання по мікрофону, були бурхливі овації і шампанське з пластикових келихів .

ПО-АРАБСЬКИ.Авіакомпанія Air Arabia, що доставляє пасажирів з Києва в безліч країн світу (через Шарджу), завела "фішки" практично на кожному рейсі. До зльоту повітряного судна в салоні завжди звучить Молитва мандрівника на арабському (триває три хвилини). "З правилами поведінки на борту, про використання обладнання, поведінку в аварійної ситуації пасажирів знайомлять діти – в демонстратори відбираємо дітей наших співробітників, причому різних національностей", – розповідає представник компанії Олена Петренко. Перед першим вильотом з нагоди запуску щоденних польотів або в Національний день ОАЕ (2 грудня), 31 грудня та 1 січня в честь Нового року всім пасажирам у стійки реєстрації гарантовані морозиво або шоколад, цукерки-медальки, повітряні кульки з логотипом компанії .

Тепла зустріч . Перед зльотом розважали циркові артисти

BOEING 797: СУПЕРСКАТ І "ЛІТАЮЧИЙ ТИТАНІК"

Нове дітище американського авіабудівного концерну приголомшує: авіалюбителя вже, стукаючи по дереву, охрестили його "літаючим "Титаніком". Літак-красень буде виглядати принципово ново: дизайн Blended Wing (літаюче крило) був спроектований компанією Boeing спільно з Дослідницьким центром NASA. Зсередини салон схожий на схему палуби круїзного лайнера (або НЛО), зовні – на гігантського ската. Фокус авіалайнера – в обтічній формі для кращої маневреності в повітрі, відсутність класичного "хвоста" і розмаху крил близько 80 м (у Boeing 747 – близько 64 м). У нього легко поміститься 1000 пасажирів, і літак запросто підкорить рейс з дальністю польоту до 20 тис. км. І це в той час, як найбільший на сьогодні серійний авіалайнер у світі Airbus A380, володіючи розмахом крила 79,75 м, може підняти "всього" 525 пасажирів в салоні трьох класів або 853 в однокласовій конфігурації, а максимальний безпересадочний переліт здійснює на відстань до 15,4 тис. км. У темпах Boeing теж обскакає Airbus: його крейсерська швидкість (найвигідніша для руху) буде дорівнює 654 миль на годину, в той час як французький конкурент подужав лише 570. Точної дати введення в експлуатацію гіганта поки не оголошували; за чутками, не виключено, що всі підготовчі процедури завершаться не раніше, ніж через кілька років, але попереднє замовлення на 159 літаків концерн вже отримав .

Літак – мрія . Дата виходу в " ефір " ще невідома.