Сьогодення та майбутнє чат-ботів: проходять тест Тьюрінга і вчаться мату у соцмереж

22 квітня 2017, 14:00
Віртуальні співрозмовники сприяють бізнесу і допомагають створювати штучний інтелект

Айфони можуть проконсультувати як персональний лікар.

Інтернет і мобільні технології з величезною швидкістю видозмінюють способи спілкування людей. Нам давним-давно не потрібно для обміну інформацією зустрічатися особисто або писати листи. Навіть по телефону вже можемо не розмовляти – для цього існують інші технології. А в останнє десятиліття бурхливо розвивалася галузь, яка в багатьох випадках дозволяє взагалі виключити діалог "людина – людина", замінивши його варіантом "людина – комп'ютер". Для цього застосовується спеціальне програмне забезпечення, яке називається чат-бот. Цим терміном називають різновид комп'ютерних програм, що створюють у користувача ілюзію осмисленого спілкування з якимось співрозмовником через інтернет.

Але тут важливо акцентувати увагу читача на наступному моменті. Чат-боти саме імітують діалог, але ніяк не ведуть його осмислено. На абстрактні теми середньостатистичний чат-бот спілкуватися не в змозі. Іншими словами, якщо ви подзвонили в якусь установу, щоб з'ясувати якісь бюрократичні нюанси, то, цілком можливо, ви виявите, що і у вас, і у дівчини на тому кінці дроту є собака або кіт однієї породи. І частина розмови піде вже в зовсім іншу область, ніж та, заради якої вами спочатку відбувався дзвінок. Причому нова тема може виявитися випадково – хтось із співрозмовників зачепиться за знайоме або кумедне порівняння.

З примітивним, вузькоспеціалізованим чат-ботом такий номер не пройде. Він буде відповідати виключно на питання, що стосуються видачі довідки, або просити чіткіше сформулювати питання. Ще одне наочне порівняння: чат-бот і банкомат. Так, банкомат швидко і грамотно виконає цілий набір операцій з обслуговування клієнта. Причому, на відміну від співробітника банку, в будь-який час доби. Але банкомат ніколи не умовить клієнта взяти кредит або відкрити овердрафт.

НЕВЕЛИЧКИЙ ЕКСКУРС В ІСТОРІЮ

Реклама
Чат – бот не є якоюсь унікальною інновацією . Боти придумані досить давно , але саме в останні роки склалися умови для масового їх використання . Масла у вогонь підлив галас в ЗМІ і реклама – яка часто дещо перебільшує значимість технології .

ПЕРШИЙ ГОВОРУН.Таким історики науки і техніки називають програму ELIZA , розроблену в США професором Джозефом Вайзенбаумом в 1964 році. Програма не дуже впевнено імітувала діалог користувача з психотерапевтом . Правда , часто-густо спантеличувала хорошою правдоподібністю відповідей і вчасними фразками на зразок нетлінного : " Ви хочете про це поговорити ? " .

Сам термін виник в середині 90 – х . Отже розробник Майкл Молдінг ( США ) назвав свою електронну " помічницю " Julia . Звісно, з висоти нашого часу вона вміла трохи – аналізувала отримане від користувача повідомлення і видавала в відповідь щось , що худо- бідно співвідноситься з темою листування . До початку третього тисячоліття любителі поспілкуватися через Інтернет за допомогою програм IRC та IM щосили застосовували чат – роботи, які труїли анекдоти ( в текстовому вигляді , зрозуміло ) , карали за нецензурну лексику порушників правил чату і т.д.

ЧАС ПРИЙШОВ.Хоча технологія відома давно , стрибок популярності месенджерів припав на останні роки . І справа тут ось в чому . Поки старше покоління по -старому використовує голосовий зв'язок і смс – повідомлення , підлітки і молодь , які народилися на рубежі тисячоліть , встигли перехворіти соцмережами і визнали їх незручним способом спілкування . За статистикою , кількість користувачів месенджера зараз наближається до 3 млрд , і в майбутньому ця цифра тільки виросте – нове покоління вибирає месенджери .

Підтвердження : в останній рік кількість користувачів месенджерів перевищила кількість користувачів соціальних мереж .

Реклама

ELIZA. Так виглядав перший діалог з ЕОМ далекого 1964 році

ЗОРЯНА І ЇЇ КОЛЕГИ

Переважна кількість чат-ботів створюються для певних ситуацій, під конкретні потреби користувача. Наприклад, технічна підтримка і відповіді на питання, на які раніше реагували співробітники колл-центрів. Приклад з українських реалій – "інтелектуальний" сервісний чат-бот "Зоряна" від мобільного оператора "Київстар". Основне завдання "панянки" Зоряни в соціальній мережі Facebook – відповідати на питання про тарифи та послуги, що надаються мобільним оператором. Але віртуальна операторша може також перекинутися словом-другим на абстрактні теми, і навіть розповісти вірш.

Реклама

Добре зарекомендувало себе використання чат-ботів при прийомі і обробці замовлень на покупку товарів або послуги через месенджери. Наприклад, фахівець в області роботи контактних центрів "ПриватБанку" Юлія Гусєва зазначає, що банк використовує в повсякденній роботі чат-ботів більше 5 років. За цей час тривалість діалогу з клієнтом в онлайн-чаті скоротилася в середньому на 20%, а "різниця рівнів задоволеності клієнта між оператором та чат-ботом у нас незначна – не більше ніж 10%. При цьому чат-бот обходиться на 90% дешевше співробітника , що виконує ту ж задачу".

Одна з давніх , ще з 90 – х , сфер застосування чат – ботів – розсилка розваг на зразок анекдотів , а також новин в месенджерах ( програми для миттєвого обміну повідомленнями , найчастіше текстовими – майже забута " аська " ICQ , Viber , Skype , WhatsApp ) . А в наш час боти для поширення новин або реклами використовуються великими світовими ЗМІ .

Нарешті , близькими до чат – ботів є голосові помічники в смартфонах – Siri в гаджетах від Apple , Cortana – від Microsoft , і Ok , google – для Android .

Cortana. Віртуальні помічники вже використовуються в смартфонах

НА ВІСТРІ НАУКОВОГО ПРОГРЕСУ

Удосконалення віртуальних співрозмовників використовує досягнення самих різних областей знання . Наприклад , розпізнавання мови , самонавчання машин , штучного інтелекту . Тому просунуті зразки чат – ботів далеко пішли від своїх родичів , що відповідають на невигадливі питання клієнтів інтернет – магазинів .

DEEPQA.Комплекс програм , що працює на суперкомп'ютері IBM Watson ( США ) . Може обробляти команди , віддані на природній мові . Застосовувана в DeepQA цього технологія ( Nuance Communications ) використовується , до речі , і в роботі асистентки Siri на пристроях Apple . DeepQA є частиною системи штучного інтелекту , яка продемонструвала свої можливості в самих різних областях – від участі в інтелектуальній телегрі до медичних консультацій .

Watson. Суперкомп'ютер вже "розуміє" розмовну мову

ЖЕНЯ ГУЗМАН.У 1950 р математик Алан Тьюрінг створив цікавий тест, який отримав згодом його ім'я. У тесті бере участь суддя, який спілкується з людиною і комп'ютером. Люди в ході тесту не бачать один одного і комп'ютер (його програма спочатку створюється так, щоб відповіді вводили людини-арбітра в оману). Спілкування відбувається в формі листування. Аналізуючи питання і відповіді, арбітр повинен визначити, хто із співрозмовників – Homo sapiens, а хто – машина. У разі, якщо комп'ютер змусить суддю повірити, що він листується з людиною, – можна вважати, що електронному пристрою під силу імітувати розумову діяльність. Сам Тьюрінг припускав, що на початку XXI століття в трьох випадках з десяти у машини це буде виходити.

Довгоочікуваний момент настав в 2014 р Комп'ютерна програма переконала співрозмовників в тому , що вони мають справу з п ідлітком . Програму Eugene Goostman розробили вихідці з РФ і України , а тест проводили в Університеті Редінга ( Лондон ) . В ході експерименту 33 % учасників повірили в те , що спілкуються з реально існуючим Женею з Одеси .

СЯОІС.Якщо російсько-українська команда створила віртуального "одесита Жеку Гузмана", сина гінеколога і любителя морських свинок, то в Китаї чат-бот Сяоіс (Xiaoice), створений Microsoft, змусив мільйони китайців вести бурхливе листування з "17-річною дівчинкою", що часто говорила милу нісенітницю, пересипати текст смайликами і т.д. Успіх китайського проекту разюче відрізняється від долі іншого чат-бота від Microsoft: компанії довелося в терміновому порядку видаляти з Twitter англомовного родича Сяоіс по імені Тау. Досконала система бота, розрахованого на спілкування з молоддю, миттєво нахапалася з Мережі нецензурної лексики та неполіткоректних поглядів. Після того, як Тау в непарламентських виразах зізнався в неприйнятті фемінізму, симпатіях до Гітлера і расистських поглядах, розробникам довелося терміново позбавляти його доступу до інтернету і спілкування з поганою компанією .

Xiaoice. Чат-бот, що імітує сімнадцятирічну дівчину, буквально підірвав соцмережі в Китаї