Якщо у книг – німих вчителів – є тільки сила слова , то у кіно – сила музики , зображення , акторського таланту і спецефектів . Тому послання , закладені в ньому , здатні швидше до нас достукатися . Головне – зуміти їх розгледіти і правильно інтерпретувати . У цьому допоможе наш проект "Кіно з психологом".У ньому ми будемо говорити про фільми , в яких яскраво розкриті життєво важливі теми , і про уроки , які вони нам дають .
Наш експерт:Світлана Клапишевська, психолог психологічної студії "Просте теперішнє"
Досьє на фільм "Близькість"
Рік: 2004
Тривалість: 1 година 44 хвилин
Країна: США
Режисер: Майк Ніколс
У головних ролях: Наталі Портман ( Елліс ) , Джуд Лоу ( Ден ) , Джулія Робертс ( Анна ) , Клайв Оуен ( Ларі )
Нагороди: " Золотий глобус " в категоріях " Кращий актор другого плану " і " Краща актриса другого плану " .
Про що: про любовний квадраті , природу любові і зради .
Кому варто подивитися:Тим , хто шукає відповіді на питання : чому люди зраджують , чи можна пробачити зраду , чи варто про неї розповідати партнеру , що таке справжня близькість і як відрізнити її від ігор розуму і гормонів.
Зав'язка другого відбувається в фотостудії Анни. Ден сюди приходить, щоб зробити портрет для своєї книги. Світську балаканину під час зйомки він перериває наказом: "Підійди!" Анна підкоряється, і вони починають цілуватися. Але потім, дізнавшись, що у Дена є дівчина, вона відмовляє в стосунках.
Живучи з Елліс, він продовжує думати про фотографа і в чаті анонімних любителів сексу називає себе Анною. Під таким ім'ям він знайомиться з четвертим учасником любовного квадрата, лікарем Ларі, і призначає йому побачення в океанаріумі, в якому любить бувати Анна. Той туди приходить і помічає самотню жінку. Нею виявляється Анна. Жарт Дена зводить цих людей. Так утворюється друга пара чотирикутника.
Ден і Анна. Йому важливо підкорювати жінку
Підгрунтя зради
Пристрасті починають загострюватися на виставці Анни " Незнайомці " . Там вперше знайомляться Елліс і Ларі . Як справжній член товариства любителів сексу , побачивши чуттєву Елліс , він не міг не зробити спроби її спокусити . Але , наткнувшись на її холодність , відступає . А ось натиск Дена на Анну на цей раз виявився успішним : у них починаються любовні відносини .
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
"Фраза "Подойди!" была словом-проверкой, — комментирует Светлана Клапишевская. — Когда Анна ему подчинилась, Дэн понял, что сможет управлять отношениями".
"Она бежит от одиночества, — считает психолог. — На ее выставке звучит фраза: "Люди на снимках не выглядят весело. Они все одинаково одиноки!" А ведь фотограф всегда фотографирует себя! Анна даже в отношениях с Лари продолжает испытывать одиночество, поэтому ищет незнакомца, фантазию, которая заполнит ее внутреннюю пустоту. Но это невозможно".
Любиш — пробачиш
Таким чином, пояснювати зраду виключно фізичним тяжінням не можна. Чи можна пробачити тих, хто зраджує? У героїв фільму на цей рахунок різна позиція. "Якщо любиш – пробачиш", – говорить Анна Дену після того, як зізналася йому в тому, що переспала з чоловіком заради того, щоб він дав розлучення. Опинившись в ролі рогоносця, Ден рве відносини і повертається до Елліс. А та, простивши його, знову починає з ним жити. Прощає зраду дружини і Ларі, хоча спочатку, дізнавшись подробиці її відносин з Деном, побажав Анні "здохнути". "Ти не розумієш в любові головного, бо не знаєш компромісів", – говорить він своєму супернику.
А ось його Ларі прощати не збирається: він мстить Дену, збрехавши, що переспав з Елліс. І ця брехня стає кінцем для першої пари нашого квадрата. Посеред любовної ідилії (у Елліс прекрасний настрій, вони скоро летять в Нью-Йорк) Ден починає допитуватися у неї, чи ділила вона все-таки ліжко з Ларі. Чому він вибрав саме цей момент абсолютного щастя? "Песимісти не хочуть бути щасливими. Їм потрібно страждати, щоб виправдати свою депресію", – ці слова Ларі пояснюють таку поведінку Дена. Його душа хвора, і це нарешті розуміє і Елліс. Без сліз і істерик вона заявляє: "Я більше тебе не люблю". Потім режисер показує цю героїню вже на вулицях Нью-Йорка. Вона знову йде серед натовпу, і всі чоловіки з захопленням обертаються їй услід. Вона знову ступає на червоне світло.
"Но в этот раз она осознанно это делает, понимая, что управляет ситуацией, — комментирует Светлана Клапишевская. — Она транслирует миру: "Все будет, как я хочу! Все подвластно мне! Я пробую и получаю результат или опыт".
Все добре і у Ларі з Ганною . Їх режисер показує на подружньому ліжку . Він заснув з газетою в руках , і вона дбайливо прибирає її . Ці двоє пробачили один одному , знайшли компроміси , і їм добре удвох . На відміну від Дена : самотній , він бродить по вулицях Лондона і заходить в дворик , в якому починався їхній роман з Елліс . І тут на одній з меморіальних плит він бачить ім'я Елліс Айрес – і розуміє , що жив кілька років з дівчиною , не знаючи її справжнього імені ! Вона так і залишилася для нього незнайомкою . У їхньому випадку секс не став навіть умовою близькості .
Головні меседжі фільму
- " Людина страждає , коли не отримує того , чого хоче . Але ще більше вона страждає , коли не може зрозуміти , чого хоче " .
- " Якщо ви вірите в любов з першого погляду , ви будете шукати її постійно " .
- " Якщо любиш , пробачиш " .
- " Близькість не виключає сексу , але він не є її умовою " .