Як побудувати кар'єру "в ящику": зарплати по 20 000 грн, шанс швидко вчитися і зірки з народу

1 травня 2015, 11:00
Доведеться багато вчитися, пройти десятки кастингів, але результат може окупити всі митарства

Робота телеведучим вимагає повної залученості в процес. Відомі телеведучі діляться досвідом.

Чим приваблива робота телеведучих, довго пояснювати не треба: на екрані їхня професія виглядає цікавою, яскравою і прибутковою. Успішні, завжди з бездоганною зовнішністю, вони здаються нам кимось на кшталт зіркам шоу-бізнесу, у яких повсякденна праця – один суцільний свято. Багато хто не проти зайняти їх місце і ламають голови, як цього домогтися. "Сегодня" вирішила полегшити життя тим, хто ламає голову, і поставити голове для них питання профі у сфері телебачення.

КОГО ЧЕКАЮТЬ: танцюристів, лікарів і кулінарів

Реклама

На курси приймають усіх зі звичайним "трудовим минулим" і починають з основ, говорить директор столичної телешколи Олександр Омельянов. "Гарним доповненням буде загальна начитаність, хороша ерудиція і природна дикція – це база, з якої людині буде простіше входити в професію. І для шоумена, ведучого розважального проекту її цілком достатньо, – вважає Омельянов. – Сучасні тенденції такі, що "балакучі голови", що ретранслюють текст, відходять на другий план. Телеглядачеві цікаві компетентні в тій чи іншій області люди". Людина, яка читає підводки (словесні "містки" між сюжетами), не розуміючи, про що сюжет і як він створювався, відразу програє тому, хто знає процес, звертає увагу Марічка Падалко. "Мені навіть здавалося, що професія ведучого відімре. В останні роки зірками ТВ часто ставали ті, хто й не збирався вести програми, а просто були успішними у своїй справі: Влад Яма, Євген Комаровський, хороші кулінари", – говорить вона. Так що якщо націлюєтеся на якусь вузькоспеціалізовану рубрику (медицина, стиль-краса, економіка), приходьте на телебачення готовим фахівцем.

Кращі ведучі – з компетентних в своїй галузі спеціалістів.

ПОРТРЕТ. Завойовують телеефір зовсім не голлівудською зовнішністю: для роботи на ТБ стане в нагоді цілий ряд якостей. В ідеалі ви повинні володіти приємним тембром голосу, телегенічним, бути холоднокровним і вміти впоратися з собою в будь-якій ситуації, чітко, лаконічно й переконливо викладати думки, швидко реагувати при форс-мажорах, ладнати зі своєю командою. Але головне – не можна йти на телебачення, декларуючи сухе бажання стати телеведучим, вважає Марічка Падалко. "Таку людину візьмуть в останню чергу: вона буде мало корисною. Швидше за все, вона погано розуміє, що на неї чекає і швидко розчарується, – пояснює вона. – Я особисто не знаю ведучих, які прийшли б на ТБ з метою зайняти саме цю нішу. Люди просто були зацікавлені в телекухні, починали стажерами, "піднощиками набоїв", їздили з журналістами на зйомки, знайомилися з виробництвом продукту і жили цим. Поступово отримували досвід роботи в кадрі, а потім вже переходили в інші програми, бували на кастингах".

Відкритість, відповідальність та вміння працювати в команді стануть великим плюсом кандидата. Хоча якщо людина скромна і неговірка – це, на думку Олексія Суханова, теж не означає, що вона поганий професіонал: свою роботу вона може виконувати на "відмінно". "Найголовніше – розуміти, що ти повинен зробити добре ту частину роботи, за яку відповідаєш особисто. Якщо так зробить кожен – вийде якісний і корисний ТБ-продукт", – говорить він.

Реклама

БУДЕ ВАЖКО. Не варто витрачати час даремно на телебачення, якщо немає абсолютної залученості в процес. Надмірна концентрація на особистих справах не дасть відключитися від своїх проблем в момент роботи, ділиться досвідом Падалко. "Потрібно бути головою в роботі цілодобово, тримати руку на пульсі, знати, що хвилює аудиторію, щоб правильно донести інформацію, і глядач підсвідомо вас виділить, – говорить вона. – До того ж камера – як лупа: збільшує всі непомітні в звичайному житті риси характеру диктора, і якщо його цілісний образ не випромінює гармонію, не викликає довіри, домогтися успіху в професії буде важко". До того ж ТБ впускає телеведучого в кожен дім і робить його майже членом родини для мільйонів глядачів, каже ведуча "Погоди" на "5 каналі": "тому, крім виконання обов'язків, пам'ятайте: ваше обличчя з екрану має завжди нести позитив і емоційну підтримку".

Головне, на чому акцентує увагу телеведучий Олексій Суханов, це величезна відповідальність. "Ти не можеш скасувати зйомки, коли кілька десятків людей вже чекають на тебе. І до своєї роботи можна ставитися як до зобов'язання. Я б не працював у соціальному ток-шоу, якби мені було все одно, що з нашими героями буде далі. Кожну історію треба пропускати через себе", – попереджає зірка телеканалу "Україна".

СПОЧАТКУ ТЕЛЕШКОЛА

Реклама

У Київському національному університеті культури і мистецтв готують молоді кадри по кваліфікації "Тележурналіст, диктор та ведучий телепрограм". 4 або 5 років навчання (на бакалавра або спеціаліста) коштують однаково: 21 тис. грн. Абітурієнт повинен пройти творчі іспити: прочитати на камеру 3-4 скоромовки, байку, вірш, уривок монологу-прози, охарактеризувати їх; зчитати з листа на камеру текст, виданий екзаменаторами, пройти співбесіду з історії кіно і телебачення. При цьому комісія звертатиме увагу на вашу мову, спостережливість, дикцію, сценічну увагу, інтуїцію, акторські здібності, розвиненість уяви. Попередньо можна пройти 4-місячні підготовчі курси при вузі або хоча б ознайомитися з літературою, рекомендованою кафедрою (список є на сайті).

ПО-ШВИДКОМУ. Є й альтернатива – курси телеведучих при різних освітніх центрах і в медіашколах. Всього за 3 місяці викладачі відшліфують вашу техніку мови, дикцію, пластичну виразність, акторська майстерність, навчать працювати в кадрі, готувати програми. Познайомлять з основами телережисури, стилістикою, тележурналістикою в цілому. У вас буде можливість взяти участь у кастингах та зйомках, спробувати себе в справі і отримати цінні поради кураторів. Випускники, крім диплома, найчастіше отримують демозапис голосу і відеопортфоліо, стажування в студіях. Це обійдеться в середньому в 1900-2000 грн на місяць.

ЯК БУВАЄ. Олексія Суханова, ведучого ток-шоу "Говорить Україна" на каналі "Україна", навчала в основному практика. "Закінчивши Московський державний Інститут комерції за спеціальністю "Менеджмент", дізнався про пошук "голосів" на радіо. Вирішив спробувати – і, на свій подив, став стажером", – розповідає він. Після роботи на радіо працював на Іванівському обласному телебаченні, пройшов курси підвищення кваліфікації і став кореспондентом радіостанції "Маяк". Весь цей шлях зайняв всього три роки – з 2001-го Суханов вже працював на "НТВ". А на "Україну" потрапив через 11 років в результаті міжнародного кастингу. А телеведуча "5 каналу" Габріелла Массанга, перш ніж витягнути білетик на ТБ, працювала в модельному агентстві, брала участь у дефіле, фотосесіях, відеозйомках.

ПОРАДИ БУВАЛОГО

Запишіться на уроки зі сценічної мови у фахівця, який навчить правильно говорити, дихати, поставить правильну артикуляцію, навчить базовим правилам роботи мовного апарату. Все це знадобиться не тільки для прямих ефірів, а й просто в житті, в інших професіях, вважає відома ведуча на телеканалі "1+1" Марічка Падалко. "Техніка не знайдеш просто спостерігаючи, як кажуть інші. І м'язи рота самі по собі як треба не запрацюють. Хоча б побагато читайте вголос удома, – рекомендує вона. – Я, наприклад, після шестирічної перерви легко повернулася в розмовний жанр, тому що щодня чітко і голосно читала дітям казки. Це підтримало форму, адже читання новин, як спорт: не тренуєшся – втрачаєш швидкість". До речі, відразу практикуйтеся на тій мові, якою плануєте працювати, щоб мова була заточена під нього – адже переучуватися важко. І спостерігайте, як працюють телеведучі різних каналів, радить Падалко: у кожного колективу волею-неволею виробляються загальні інтонації, манери, і щоб перейняти нове і більш відповідне собі, корисно цікавитися, який стиль і подача, наприклад, у іноземних колег.

СТЕЖИТИ ЗА СЛОВАМИ... Тим, хто хоче працювати на ТБ, особливу увагу потрібно приділяти своїй промові, вважає Олексій Суханов. "Я, наприклад, навіть зараз після зйомок програми завжди запитую у редакторів, що і де не так сказав – буває, на автоматі обмовився (особливо, коли зйомки з 6 ранку до 2 години ночі) і не помітиш. Не варто боятися об'єктивної критики, завдяки цьому є можливість стати професійніше, – ділиться досвідом він. – Звичайно, по можливості потрібно відвідувати і курси, але все одно найголовніше – практика. І ще важливо стежити за новинами: журналіст і ведучий повинні бути не тільки всебічно освіченими, а й перебувати в курсі всіх останніх подій!".

...І ФІГУРОЮ. Фотокамера повнить будь-яку людину на 3 кг, відео – на 5, тому заздалегідь з'ясуйте, як виглядаєте на знятому матеріалі, радить Габріелла Массанга (ведуча програм "Погода", "Мамина школа"). "Необов'язково всім бути худими, але враховуйте цей нюанс поряд з телегенічним (не плутати з фотогенічністю, це різне), – зазначає вона. – Наскільки камера вас любить, дізнаєтеся, зробивши кілька роликів хоча б на телефон (але краще професійною технікою – результат інформативніший)". Дуже важливо не боятися камери: якщо ви вільно тримайтеся, сміливо дивіться в об'єктив, легко, природно себе почуваєте, і вам це подобається – значить, у вас хороші ТВ-перспективи, вважає ведуча на "5 каналі".

ВИПРОБУВАННЯ КАСТИНГОМ

Телеканали дуже скрупульозно ставляться до підбору кадрів, і кращий спосіб туди потрапити – влаштуватися на будь-яку вакантну посаду на телебаченні та ознайомитися з його кухнею зсередини. Нерідко дверима в телесвіт стають кастинги.

Шукати інформацію можна на постійно оновлюються сайтах youneed.com.ua, vizion.in.ua, kastingtv.com.ua і в групах соцмереж. "Просто зареєструйтеся на кастинг-ресурсах, і вам щодня будуть приходити запрошення від цілої стрічки кастинг-агентств, – розповідає Габріелла Массанга, що пройшла до роботи на "5-му" два кастинги. – Також можна відстежувати новини на сайтах телеканалів, порталах пошуку роботи, підписатися на їх розсилки".

Побувайте на десятці "непрохідних" кастингів.

ТІЛЬКИ СПОКІЙ. Необхідно бувати на кастингах хоча б тому, щоб перебороти в собі страх, радить Олександр Омельянов, продюсер і директор столичної школи телебачення. Страх перед невідомим – явище нормальне, але чим звичнішим стає захід, тим менше хвилювання перед ним. "Я б рекомендував пройти для початку з десяток кастингів свідомо "непрохідних", щоб справитися з собою, освоїти обстановку, коли незнайомі люди оглядають, оцінюють тебе, і під цими пильними поглядами ще й потрібно творчо проявлятися", – говорить експерт. – Лише впоравшись з мандражем, кандидат зможе презентувати себе таким, яким є в житті, бути природним в кадрі. Награність на ТБ не вітається: глядач не повірить ведучому, який фальшивить". І нехай кількість невдалих кастингів за плечима зростає, не турбуйтеся: ваша задача – розкріпачитися, відчувати себе вільно і розкритися в найкращій ролі.

ЯК ТРЕБА. Заповнюючи анкети на сайтах, виконуйте всі прохання та вимоги, які зазначені там – не пишіть зайвого, не пропустіть важливого, будьте уважні, грамотні і акуратні, рекомендує Габріелла Массанга. "Отримавши запрошення, уточніть деталі: дату, час і місце проведення, дрес-код. Раджу на всіх кастингах мати з собою анкетні дані з розмірами одягу та взуття. Підготуйте невелику промову – ім'я, освіта, робота, хобі, чому хочете працювати на телебаченні", – перераховує вона. На кастинг не запізнюйтесь, не метушіться і постарайтеся проявити свої найкращі якості – голос, поставу, жести, гумор, чарівність, інтелект (але не розв'язність і нав'язливість). "Зовнішність вирішальної ролі не грає, але з одягом не експериментуйте, – говорить Омельянов. – Продюсер хоче бачити вас самого, а кричущий, викликає наряд відволікає увагу від особистості або виставляє її в негативному світлі. Нехай це буде стриманий охайний одяг".

ЗВ'ЯЗКИ, ІМІДЖ І СОЦМЕРЕЖІ

Телеведучі постійно залучені у творчий процес, і нерутинна праця – великий його плюс. Вони популярні, впізнавані, часто спілкуються з відомими людьми, мають корисні зв'язки.

Як правило, принади професії псує ложка дьогтю: ненормований робочий день, вимушена необхідність завжди перебувати в доброму настрої і підтримувати свою зовнішність на висоті, що дуже навантажує емоційно, психологічно і фізично.

ПУБЛІЧНІСТЬ. Вона нерідко заважає особистому житті тих, хто волів би її не афішувати. "Будьте готові: можуть впізнавати на вулицях, звертатися незнайомі люди. Ви будете подобатися і не подобатися: думки, висловлені про вас на сторінках соцмереж, можуть бути неприємні", – попереджає Габріелла Массанга. "Навіть пропрацювавши на ТБ стільки років, все одно не можу звикнути до гнівних коментарів, негативу на свою адресу – дуже зачіпає", – зізнається і Марічка Падалко. – З одного боку, через соцмережі медійнику з перших рук надходить інформація, і він оперативно реагує, але ця доступність – ще й відповідальність перед фоловерами (читачами, дописувачами). Люди думають, що тим, хто працює на ТБ, підвладне все, часто просять про допомогу, і коли немає можливості допомогти і навіть відповісти всім, це засмучує".

МАЙЖЕ МАГІЯ. Однак закоханим у свою роботу тележурналістам все байдуже. "Люблю професію за постійний адреналін – на телебаченні все миготить, змінюється, заряджає свіжою енергією, – зізнається ведуча новин на "1+1". – Завдяки професії я зустріла стільки цікавих, прекрасних людей (особливо за останні півтора року), скільки не бачила за все життя". А за словами Габріелли, авторська програма "Мамина школа" відкрила їй безліч дитячих психологів, лікарів, вихователів і масу корисностей, що допомагає виховувати власного сина і давати слушні поради друзям. "Телебачення – це магія: вона затягує, закохує в себе раз і назавжди, з ним постійно ростеш професійно, розвиваєшся духовно. Скоріше це спосіб життя, а не робота", – говорить Массанга, телеведуча з 10-річним стажем.

Навіть божевільний графік, на думку Марічки, не недолік, а особливість: "нехай у четвер прокидаюся о 5 ранку і повертаюся до дітей в 9 вечора, але зате потім приходить п'ятниця, і я пишаюся, що прожила такий насичений день. Ведучий, одного разу скучивши і випробувавши тугу по роботі в кадрі, скаржитися на завантаженість ніколи не буде: краще багато роботи, ніж повна її відсутність".

Зовнішність телеведучого узгоджується з телеканалом.

ІМІДЖ. Такий важливий нюанс, як зовнішність телеведучої, після потрапляння в кадр перестає їй належати. Будь-який "тюнінг" узгоджується з телеканалом в особі продюсера чи режисера проекту. "Зміни вигляду необхідно обговорювати і затверджувати, – каже з цього приводу Габріелла Массанга. – Мій вигляд в кадрі обговорюється спочатку зі стилістом, потім наші побажання розглядає команда. Іноді з телеведучим укладають контракт, де все прописано до дрібниць, і за порушення – величезні штрафи. Якщо ведучий хоче змінити колір волосся, зачіску, а телеканал проти, бувають конфлікти, які вирішуються тільки компромісно. Але відразу не розраховуйте вести новини з пірсингом в носі або ранкове шоу в образі емо".

ЧИ Є ЖИТТЯ ПОЗА ЕФІРОМ

Не можна, потрапивши на телебачення, будувати ілюзії, що пік підкорений, а далі – тільки почивання на лаврах: програму можуть закрити, поміняється власник, концепція чи вимоги каналу. Погано доведеться тим, хто вважає справжньою трагедією відхід з-під світла софітів, вважає ведуча "1+1". Будучи професіоналом, телеведучий може реалізуватися на будь-якій позиції у виробництві телепродукту. "Зараз вік 30 років – далеко не привід думати про відхід з прямих ефірів – в запасі ще багато років. А потім можна, наприклад, викладати в медіашколі", – ділиться думками Марічка Падалко.

Для телеведучої, яка знає всю таємницю телепрограм, логічно стати режисером або продюсером, розповідає ведуча "Маминої школи" Габріелла Массанга, яка виступила також автором і співпродюсером цього проекту. "Деякі пробують себе в театрі і кіно (наприклад, Маша Єфросиніна, Андрій Джеджула), я теж вже знімалася і сподіваюся, ще в пригоді стану українському кінематографу, – говорить Габріелла. – Також багато телеведучі ведуть різні заходи. З власного досвіду скажу, це специфічна майстерність вимагає не тільки професіоналізму, а й широкого кругозору, людинолюбства, щоб зал отримував позитивні емоції та гарний настрій".

ЗАРПЛАТИ. До речі, золоті гори світять далеко не кожному – тільки провідні топ-рівня можуть просити і по $50 тис. На місяць (а деякі зірки – майже стільки ж за один ефір), а рядові трудівники працюють в середньому за 10-15 тис. грн, а на малопопулярних телеканалах – і того менше (хоча з кожним зазвичай діють персональні домовленості, і найбільш знайомі нам особи отримують не менше 20 тис.).