Як допомогти дитині повірити в себе: поради психолога

22 серпня 2018, 14:00
Підвищити самооцінку дитини допоможуть "кулька" і "король"

Ігри з дітьми допомагають їм повірити, що батьки - це тил, який завжди їх захистить

Причин для формування заниженої самооцінки у дитини кілька, і, безумовно, є випадки, які вимагають детального аналізу на прийомі у фахівця. Але для початку можна спробувати відкоригувати уявлення дитини про себе самого за допомогою ігор. Це найпростіший і в той же час дієвий спосіб донести до дитини потрібну інформацію і сформувати у нього певну модель поведінки. Чому це працює? Та тому, що для дітей навіть саме життя поки – лише гра.

У що пограти з дитиною із заниженою самооцінкою, нам розповіла Наталія Простун, дитячий і сімейний психолог. Ці ігри також можуть бути використані як профілактика.

Реклама

Страх перед невдачею

Прояв заниженої самооцінки – марнославство: дитина боїться впасти обличчям в бруд, програти, виявитися в смішному становищі. Необхідно показати, що падати – це природно, і це відбувається в житті будь-якої людини. Використовуйте таку гру-алегорію. На сигнал "Ой, ба-а-ах!" дитина повинна впасти: на попу, навзнак, на коліна, на спину, на бік, а ви будете реготати. Щоб дитина вчилася не сприймати таку реакцію як насмішку і навчався виходити з ситуації з гумором, його завдання після падіння, не встаючи з "упущені" положення, корчити вам пики. А щоб програші були трагедією – вчіть, що вони можуть бути вигідні. Грайте в будь-яку гру, де може бути тільки один переможець, і домовтеся, що той, хто програє три рази поспіль, отримає морозиво.

Немає самовладання

Один із наслідків заниженої самооцінки – занепокоєння і метушливість. У наступній грі дитині необхідно зберігати спокій в різних ситуаціях: отримані навички самовладання він перенесе в звичайне життя. Отже, попросіть дитину згадати яке-небудь вірш, яке він пам'ятає напам'ять. Тепер він повинен декламувати його: без емоцій, стримано, дещо відсторонено від дій, описаних у ньому і викликають певні почуття. Ваше завдання – намагатися збити дитину з пантелику, налякати, викликати роздратування і досаду. Для цього з різною періодичністю влаштовуйте провокації: підкравшись ззаду, хлопніть в долоні; включіть світло, крикнувши "Ой!"; злегка, але несподівано штовхніть дитини в плече; дуньте йому в вухо. Проробляйте подібне до кінця вірша.

Нелюбов до себе

Дитина знецінює свої вміння, не помічає досягнень, вважає себе негідним – словом, зовсім не любить "такого-сякого" себе. Такий погляд потрібно переформатувати.

Реклама

Заведіть коробку, в яку кожен член сім'ї буде класти записки з перерахуванням вчинків дитини, за які так і хочеться сказати: "Так ти ж у мене розумниця!". В кінці тижня – гра "Він – король": усаджуйте дитини на високий стілець, надягайте йому на голову корону і зачитуйте все записки: "Зараз ми дізнаємося, чим наш король Дмитро відзначився на цьому тижні".

Важливо, щоб "оприлюднення" відбувалося при всіх членах сім'ї – не тільки тому, що так свідків досягнень дитини буде більше і йому буде ще приємніше. Просто присутність всіх означає, що дитина цінний настільки, що всі дорослі відклали заради такого випадку свої справи, і що вони – його тил: часто дитина із заниженою самооцінкою не відчуває, що його рідня при необхідності встане за нього горою.

У наступній грі теж фіксуються досягнення і вміння дитини, але робити це буде сама дитина. Тому що ще одна проблема дітей з заниженою самооцінкою – вони бояться хвалити себе.

Реклама

Отже, кидайте дитині м'яч зі словами "Ти – розумний, тому що...". Дитина, відбиваючи вам м'яч, повинна продовжити фразу. Далі за аналогією формулюйте будь гідності дитини, на яких вважаєте за потрібне акцентувати його увагу. Формулюйте одні й ті ж фрази по кілька разів поспіль, попередивши дитину, що йому повторюватися в їх продовженні можна. Таким чином дитина буде змушений згадувати наімалейшіе Победка, а усвідомлення будь-якої інформації міцно записується на підкірці.

Як вгамувати тривожність

Невпевнені в собі діти тривожаться в режимі нон-стоп. Це призводить до м'язових затискачів, тому, поряд з підвищенням самооцінки, допомагайте дитині розслаблятися. Це, в свою чергу, буде знімати емоційну напругу. Використовуйте ці прийоми протягом дня кілька разів. Отже.

  • "Повітряна кулька"

Дитина повинна стати гутаперчевою: зігнувши коліна, нахилитися вперед, руки висять. Ви робите руху, схожі на накачування насосом, і дитина поетапно "надувається": розпрямляються ноги, потихеньку піднімається тіло, потім голова і руки. Ви припиняєте "накачувати", але при цьому не встигаєте "закрити" дірочку в кульці, і він з гучним шипінням "здувається" в початкове положення, на глибокому видиху видаючи звук "ш-ш-ш", що переходить в "з-с- з ". Повторіть вправу, видозмінивши нахил тіла: набік вліво, потім набік вправо.

  • "Щеня після купання"

Завдання дитини, стоячи на четвереньках, показати, як обтрушується щеня після купання: всім тілом, хвилеподібно, від куприка до голови. Спочатку покажіть дитині як.

  • "Жовта творчість"

Трансформувати напруга можна і в творчість. Нехай дитина малює (олівцями, аквареллю, пальчиковими фарбами, ліпить (з глини, пластиліну, тіста), вирізає (з паперу, картону або тканини) свої страхи, розчарування, смуток і злість. Вам необхідно попередити дитину, що він може зображати, що захочеться: як реальні предмети, так і абстрактні, головне – думати в ці хвилини про джерело зазначених почуттів. Саме усвідомлення негативних емоцій і одночасна сублімація їх зменшують масштаби "трагедії". Бажано, щоб матеріали для творчості були жовтих відтінків – цей колір викли ає радість, але не виснажувати ейфорію; він приводить в тонус, але не лоскоче нерви, оскільки його яскравість не агресивна, він теплий і стимулює не менше теплі емоції, і все разом діє релаксирующе.

Якщо не спиться...

Дітям із заниженою самооцінкою часто важко заснути: вони перевертаються, прокручуючи події дня, прискіпливо розбирають свої вчинки, наново переживають душевний біль від того, що не змогли сказати потрібне в якійсь ситуації "немає".

Безсоння, якщо ви зможете переконати дитині, що він хороший, а в ряді випадків краще за інших, з часом піде. А поки спробуйте такий прийом. Купіть неонову паличку (Light stick). Скажіть дитині, що вона чарівна: діти з превеликим задоволенням включаються в завдання під грифом "таємничі".

Нехай дитина безпосередньо перед сном торкається паличкою до всіх предметів і іграшок в кімнаті, примовляючи: "Ось і стіл заснув ...", "А тепер – вікно" і т. Д. Після того як всі предмети "заснули", "чарівник" відправляється в ліжко, торкається до себе паличкою і говорить: "і я зараз засну" – і кладе паличку під подушку. Ви цілуєте "чарівника", сказавши: "Як здорово, що мій чарівник відправився в країну солодких снів", виключаєте світло і виходите з кімнати.