Як позбутися від гніву на роботі

27 листопада 2017, 04:04
Потрібно відпрацьовувати адреналін і вчитися "бити" без крику і образ

"На роботі, безумовно, загрожує кричати, особливо на начальника. Але бувають ситуації, коли стримуватися важко, а якщо дозволиш собі ор, то потім якось годинку на душі і немає відчуття, що розрядився. Як можна гальмувати себе, але без шкоди для власної психіки? " – Анна Лихолат.

Відповідає Ліна Москаленко, психолог, психотерапевт, психіатр:

Реклама

Гнів – дуже адреналінова емоція. Цей гормон, рівень якого просто зашкалює в моменти злості, штовхав наших далеких предків на напад або оборону (якщо противник був сильнішим). З тих пір властивості гормону не змінилися, тому для "прощання" зі злістю адреналін і раніше потрібно відпрацьовувати через фізичну дію.

Ви помітили, що крик, хоча це теж фізична дія, не полегшує стан: людина за мільйони років став психологічно іншою, а тому нецивілізовані форми підсвідомо не подобаються їй самій. І чим більше свідома людина, тим менше йому крикливий спосіб допомагає.

Коли ви злі – "бийте" по совісті опонента, але без крику і образ і в формі "я-посила": ви висловитеся, а значить, відпустіть через це мирне, але все ж фізична дія злість, і не станеться ескалації конфлікту, яка цей гнів тільки посилить.

Реклама

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Наприклад, не кажіть: "Ти хамло, якому начхати на свої зобов'язання. Ти кретин: навіщо обіцяв, що встигнеш з проектом в термін? Що тепер мені накажеш робити з зірваним дедлайном ?! Ти прекрасно знаєш, що тепер мене теж, як твого безпосереднього начальника, позбавлять премії!" А скажіть так: "Я злюся, тому що ти не дотримав слова", "Я в сказі: як я міг тобі повірити!" і подібні фрази. У них ви не вішаєте ярликів і не даєте оцінок вчинкам "ворога", а констатуєте факт їх наявності та суть, а також свої емоції, які його дії викликали.

Якщо ви можете якось покарати людину, яка вас підвів – спокійно озвучте йому "запобіжний захід". Скажімо, якщо ви – керівник: "Я напишу службову на ім'я директора з проханням позбавити тебе премії в більшому розмірі. Ти це заслужив – так не надходять".
Якщо вас підвів рівний за посадою колега, можна сказати так: "Більше я тобі допомагати не буду".

Реклама

"Ворог" – керівник? Його також можна покарати. Якщо неправий в сутичці дійсно він – можна сказати, що ви напишіть службову на вищестояще керівництво і попросіть провести службове розслідування. Не бійтеся пресингу – ви знову зможете написати керівнику вашого керівника. У якийсь раз він добре подумає, перш ніж негарно чинити. Якщо пресинг і / або хамство продовжиться – то краще змінити роботу. Навіть якщо нинішня високооплачувана, але випади начальника "не лізуть ні в які коміри" – дешевше для вашої психіки все ж втратити гроші, ніж свої нерви.

Безумовно, людина, що викликав лють, навряд чи тут же покається. Але спокійне волання до совісті без прямих звинувачень однозначно викличе у нього дискомфорт. Нормальна людина поспішить все виправити, або постарається не допустити проблеми надалі. А якщо вона – ненормальна, то жоден спосіб, навіть крик, не змусить її зробити висновки і діяти інакше. Чи варто тим більше "псувати собі кров"?

Якщо емоції зашкалюють і сказати спокійно ви не можете, то спершу вийдіть з кімнати (це обов'язкова умова – глядачів бути не повинно) і розірвіть непотрібний аркуш паперу на шматки. Чим жорсткіше вона буде (наприклад, картон), тим краще, тому що чим більше зусиль ви докладаєте, тим більшу кількість злості ви випускаєте. А значить, в вас залишиться цієї емоції лише трішки, але, швидше за все, вона піде повністю. Можете також зламати олівець або кілька. І тільки тоді, застосовуючи зазначену вище техніку, висловити "противнику" свою злість.