Чим небезпечні "лотерейні листи щастя"

2 жовтня 2016, 08:01
У гонитві за примарними сотнями тисяч гривень люди витрачають власні гроші

"Вітаємо! Ви стали переможцем!" Все, що потрібно, щоб отримати гроші – замовити щось з каталогу. Умови прості: замовте книгу і отримаєте шанс позмагатися за виграш у півмільйона грн. Наступний лист – "Ви вже відібраний конкурсант". Але це тільки початок. "Пропонують купити один товар, потім другий, потім третій. Клієнт накопичує масу рахунків – 200 грн, 500 грн", – пояснює журналістам програми "Ранок з Україною" на каналі" Україна "маркетолог Тамара Дзюба.

Інтерес до гри підігріває не лише обіцяний виграш, але ще і фото переможців. Їх знімки займають особливе місце в каталозі. "Є певна підтримка у вигляді фотографій людей, які ніби як взяли участь в цьому і ніби як отримали цей приз. Є певні друку, є певні статуси, є посилання на певного фінансового менеджера", – говорить маркетолог Дмитро Роденко.

З головою в погоню за обіцяними півмільйона гривень вирушила і пенсіонерка Надія. Книги, шампуні, таблетки, столові прилади – всі ці товари літня жінка накопичила майже на 2 роки нескінченної гри. "За ці роки я витратила дійсно понад 10-ти тис. Книги дуже дорогі, дорогі шампуні", – розповідає потерпіла.

У листах переконують: щоб не втратити виграш, замовляти товари з каталогу припинити не можна. "Вони ж все лякають: "Якщо ви не купите, на цей лист не відповісте, що не буде у вас замовлення на товар – значить, ви автоматом вибуваєте з цієї гри", – каже Надія.

"Кожне друковане слово цим поколінням сприймається як правда. Вони схильні довіряти друкованому слову, схильні довіряти телевізору і так далі. Схильні довіряти різним пропозицій. Це особливо стосується людей, яким зараз 55-60 років і більше", – пояснює маркетолог Дмитро Роденко.

Але бажаної зустрічі немає, а час і місце постійно відкладаються. "Призначають місця зустрічі. "У що ви будете одягнені? Як вас впізнати?" Ну хто гроші приносить на зустріч в натовп людей, як вони обіцяють?" Згодом товарів у вашій сумці стає все більше, а грошей – все менше.

На думку експертів, головна видобуток аферистів – жителі невеликих міст і сіл. "У зв'язку з тим, що в сільській місцевості набагато менше альтернативних джерел не тільки інформації, а й самих послуг, в селах люди більше схильні до того, щоб йти до безальтернативних джерел", – коментує юрист Іван Ліберман.

Ціна одного товару – мінімум 200 грн. Але скільки насправді коштує такий непотріб? "Реальна ціна – 20-30 грн. Я можу собі уявити, що в якомусь сільському магазині цього просто немає", – маркетолог Тамара Дзюба. "Товар не відповідає тим заявленим якостям, які декларуються. Так що це маніпуляція свідомістю, це шахрайство – стаття 190 Кримінального кодексу України", – консультує юрист.

Якщо озброїтися лупою і прочитати текст, який, як правило, дається дрібним шрифтом, виявляється, всі отримувачі з умовами акції оголошуються переможцями. "Це компанія-одноденка. Вона збере гроші – і в результаті зникне. А тому перш, ніж простягати руку за призом, треба подумати, чи не протягнемо ми від цього ноги", – попереджає маркетолог.