ТОП-10 грандіозних об'єктів, які побудували, щоб потім зламати

16 листопада 2016, 18:59
Людина іноді створює колосальні об'єкти, але практична їх користь часом досить сумнівна

Seawise Giant - найбільше судно на Землі

Керуючись духом суперництва, людина іноді створює колосальні об'єкти. Але практична їх користь (крім, звісно, отримання заслуженого місця в Книзі рекордів Гіннесса) часом вельми сумнівна, а термін життя не досягає і декількох років, – пише "Популярная Механика".

10. Перше колесо огляду

Реклама

Після всесвітньої виставки в Парижі 1889 року американські чиновники не могли "вдарити в бруд обличчям". До майбутньої Всесвітньої Колумбівської виставки в Чикаго потрібно було придумати гідну відповідь Ейфелевій вежі. Перевагу було віддано амбітному проекту першого в світі колеса огляду, розробленого інженером Джорджем Ферріс-мл. Діаметр колеса склав 75 метрів, а в рух конструкцію приводили дві парові машини потужністю по 1000 к.с. кожна. До колеса були прикріплені 36 кабінок розміром з автобус, в кожній з яких могли розміститися 60 глядачів. Повний оборот колесо здійснювало за 20 хвилин. Головна вісь колеса вагою в 70 тонн стала на той момент найбільшою кованою залізною деталлю в історії. Але "феррісово колесо" не змогло повторити успіх Ейфелевої вежі, що стала символом Франції. Залишившись пересічним ярмарковим атракціоном, воно було демонтовано в 1904 році.

9. Great Eastern, найбільший корабель 19-го століття

Реклама

Спроектований Ізамбардом Брюнелем, пароплав "Грейт Істерн" ознаменував початок епохи залізного суднобудування. Він був задуманий як найбільший корабель у світі, здатний обігнути планету без поповнення запасів вугілля.

Пароплав виявився справжнім гігантом: довжина 210,4 м, ширина 34,8 м, висота борту 17,7 м, максимальна вантажопідйомність – 6 тисяч тонн, максимальна чисельність пасажирів – 4000 плюс 550 осіб екіпажу.

Реклама

Але спуск "Грейт Істерн" на воду (1858 рік) розтягнувся на три місяці і збанкрутував свого колишнього власника – компанію "Істерн Стим Навігейшн Компані". В руках нових власників корабель експлуатувався на трансатлантичній лінії. Але, так і не здобувши комерційного успіху (завантаженість корабля не перевищувала 20%), був проданий з аукціону в 1864 році і переобладнаний в кабелеукладач. На заході свого існування колись величне водне судно встигло послужити майданчиком для цирку в Ліверпулі і вугільним сховищем, після чого в 1888 році було продано на брухт і в 1890-му остаточно розібрано.

8. "Цар-танк", іграшка для імператора

Проект зі створення "Цар-танка" з'явився в 1914 році. Російський інженер Микола Лебеденко запропонував Миколі II модель транспортного засобу, оснащеного величезними 9-метровими колесами, здатного долати будь-які вибоїни і канави, а також фактично зачищати простір від дерев, просто їх перемелюючи. Імператору так сподобалася ідея "Цар-танка", що після нетривалої демонстрації проекту була дана путівка в життя.

На перших же випробування в 1915 році "Цар-танк" оголив всі свої недосконалості. Задній каток через невеликі розміри і неправильний перерозподіл маси конструкції в'яз в м'якому грунті. Ситуацію не врятувала навіть силова установка сумарною потужністю 480 к.с. Крім того, машина була вразлива для артилерійського обстрілу. Після негативного висновку високої комісії танк залишився іржавіти на місці випробувань до 1923 року, після чого був розібраний.

7. Кришталевий палац

Зведений в лондонському Гайд-парку Кришталевий палац став візитною карткою Всесвітньої виставки 1851 року. Під керівництвом архітектора Джозефа Пакстона виставковий зал, що складався зі скляних панелей і сталевого каркаса, був побудований менше ніж за рік. Загальна площа будівлі склала 90 000 кв.м і могла вмістити в себе до 14 000 відвідувачів.

Після закінчення виставки в 1851 році, палац могла збагнути сумна доля – розбирання і розпродаж із молотка. Але заповзятливий архітектор за підтримки громадськості, яка була вражена красою будівлі, запропонував залишити палац, перепрофілювавши його в зимовий сад. Пізніше Пакстон викупив своє дітище і перевіз його в передмісті Сіднея-Хілл, де був організований тематичний парк. 30 листопада 1936 року проект був повністю знищений пожежею.

6. Big Muskie, найбільший в світі крокуючий екскаватор

Вугільно-видобувна промисловість завжди потребувала гігантських машинах. Одним з яскравих представників цього класу став найбільший в світі крокуючий екскаватор Big Muskie. Цей "мастодонт" висотою з 22-поверховий будинок важив 13 тисяч тонн, споживана їм потужність була порівнянна з потребами невеликого житлового району.

Через знижений попит на буре вугілля, а також високу вартість обслуговування, "Біг Маски" був відправлений на заслужену пенсію в 1999 році після 22-літньої експлуатації.

5. "Товстий Густав" або "Цар-гармата" для Гітлера

На замовлення Адольфа Гітлера в 1936 році компанія "Крупп" почала розробку надпотужного великокаліберного знаряддя, що призначався для руйнування французької лінії Мажино. В технічному завданні фігурували такі вимоги: максимальна далекобійність 35-45 км, снаряд повинен був бути в змозі пробити броню товщиною до 1 метра і бетон до 7 метрів.

У 1941 році на світ з'явилося 800-міліметрове знаряддя "Товстий Густав", назване так на честь директора фірми "Крупп" Густава Круппа. Але лінію Мажино німці захопили ще в 1940 році, тому "Товстий Густав" залишився не при справах. Він застосовувався і в інших військових операціях, але число пострілів не перевищило 150 за весь період війни. Однією з причин незатребуваності стала громіздкість знаряддя (маса – 1344 тонни!). В кінці війни німецькі відступаючі війська підірвали величезну гармату, щоб не дозволити противнику захопити її.

4. Басейн "Москва"

Палац Рад на місці підірваного храму Христа Спасителя мав стати центральною і головною московською висоткою, кульмінацією висотного будівництва СРСР і найвищою будівлею світу (495 метрів у висоту). Але початок Великої Вітчизняної внесло свої корективи, будівництво було призупинено. Згодом (в 1958-60 роках) на цьому місці був створений найбільший в світі відкритий зимовий плавальний басейн "Москва". Після розпаду СРСР басейн був закритий, а на його місці побудований новий Храм Христа Спасителя, який візуально повторює вигляд попередника.

3. Індійська митна лінія

Індійська митна лінія, побудована англійцями (Ост-Індська компанія) в XIX столітті, була покликана захистити соляні копальні від контрабандистів. Кордон протяжністю 4000 кілометрів простягалася через всю країну від Гімалаїв до Бенгальської затоки і охоронялася чотирнадцятьма тисячами солдатів. А після отримання Індією незалежності в 1947 році про митної лінії попросту забули. Її залишки були виявлені лише в 1990-і роки.

2. Авіазавод в лондонській підземці

Під час німецького бліцкригу в 1940 році безперервні бомбардування паралізували військову промисловість Великобританії. Вихід із ситуації, як виявилося, лежав "на поверхні", точніше, навпаки, на глибині. Військові відомства звернули погляди на лондонську підземку. У найкоротші терміни було вирішено перенести під землю виробничі лінії компанії Plessey, що спеціалізується на авіаційних компонентах. І вже до 1942 року підземне виробництво було розгорнуто на повну силу – на 30 000 кв.м працювало близько 4000 співробітниць, забезпечуючи запчастинами військову авіацію. Після закінчення війни підземка повернулася до свого основного призначення.

1. Seawise Giant – найбільше судно на Землі

Seawise Giant був спроектований в кінці 1974 року, коли супертанкери через збільшення попиту на нафту були надзвичайно затребувані. Спочатку морський гігант належав грекам, але пізніше був перепроданий гонконгської компанії Orient Overseas Line. Її власник, керуючись метою збільшити дедвейт судна, доручив власної верфі перебудувати і без того великий корабель.

В результаті перебудови довжина судна склала 458,45 м, а дедвейт збільшився до рекордних 564 763 т. Водотоннажність при завантаженні "під зав'язку" склало 657 018 т. Подібні характеристики дали право Seawise Giant вважатися найбільшим морським судном у світі. Згодом корабель не раз змінював господарів і назву, аж до утилізації в січні 2010 року.