Таємниця бовванів з острова Пасхи розкрита

5 червня 2018, 15:31
Острів Пасхи є одним з найзагадковіших місць на Землі

Ідоли острова Пасхи. Фото: BigPicture

Гігантські 13-тонні кам'яні "капелюхи", пофарбовані в червоний колір, з'явилися на головах бовванів на острові Пасхи завдяки приблизно такою ж системою настилів і строп, якими європейці користувалися для підняття затонулих кораблів, заявляють учені в статті, опублікованій в Journal of Archaeological Science.

"Нам вперше вдалося систематично використовувати всі можливі натяки і свідоцтва на те, як ці гігантські головні убори могли опинитися на голові ще більш важких статуй. Все це стало можливим завдяки об'єднанню методів археології, фізики та комп'ютерного моделювання", – заявив Карл Ліпо (Carl Lipo ), антрополог з університету Бінгхемтона (США).

Реклама

Острів Пасхи – одне з найзагадковіших місць на Землі, де приблизно два тисячоліття тому існувала химерна цивілізація полінезійців, яка залишила після себе численні сліди у вигляді гігантських бовванів-моаї, які, як сьогодні вважають вчені, є обожнені фігури предків і родичів древніх жителів острова.

Ця цивілізація фактично зникла з лиця острова Пасхи ще до прибуття туди людини, причинами чого вважаються дві речі – виснаження ресурсів в результаті хижацького винищення лісів і тварин полінезійцями, і пов'язана з цим війна між різними племенами аборигенів.

Повне зникнення культури моаї і носіїв її мови не дозволяє археологам вирішити одну з найцікавіших таємниць цього острова – як на головах деяких бовванів, не займаних вандалами і часом, з'явилися гігантські кам'яні капелюхи, так звані пукао, чия вага нерідко досягає півтора десятка тонн?

Реклама

Цю загадку додатково ускладнює те, що самі ідоли і їх "головні убори" виготовлені з різних вулканічних порід. Їх поклади розташовані фактично на діаметрально протилежних кінцях острова, віддалених один від одного, а також від берегів, де встановлені нині існуючі моаї, на десятки кілометрів. Тому і доставка матеріалів до місця будівництва бовванів, і їх з'єднання були дуже складними завданнями.

Ліпо і його колеги знайшли відповідь на це питання, що вказує на досить велику "просунутість" жителів острова Пасхи, аналізуючи артефакти, знайдені в околицях бовванів і кар'єрів, де були здобуті їх "тіла" і "капелюхи", а також тривимірні моделі самих статуй.

Як розповідає Ліпо, його команда звернула увагу на те, що манера транспортування і самих статуй, і їх головних уборів на настільки великі відстані повинна була відбиватися в тому, які ушкодження присутні на їх поверхні. Наприклад, якби статуї волокли по м'якому ґрунті або везли на "підпорах", то на їх нижній частині або на спині повинні були залишитися характерні подряпини і потертості.

Реклама

З іншого боку, самі "постаменти" бовванів та місцевість, що  оточує їх, теж повинні зберігати в собі або сліди обробки капелюхів і статуй, якщо їх виготовляли на місці, або вказувати на те, як саме перші виявлялися на головах друге. Проаналізувавши всі можливі свідчення подібного роду, археологи знайшли відповідь на цю загадку, що не вимагає масових вирубок лісів і участі всього населення острова в будівництві однієї статуї.

Як помітили вчені, статуї були вирубані з породи таким чином, що вони самі по собі випростувались, якщо їх нахиляли на невеликий кут. Це дозволяло переміщати їх "кроками", подібно до того, як власники холодильників або важких тумб пересувають їх на нове місце. Подібне "вигулювання" бовванів дозволяло жителям острова Пасхи рухати їх на великі відстані, не витрачаючи ніяких ресурсів, крім власних сил.

Судячи з малюнка подряпин, капелюхи статуй переміщалися до місця їх "збирання" в частково готовому вигляді, що дозволяло древнім художникам в буквальному сенсі "котити" їх зі схилу гори, де розташована каменоломня. Коли заготовка пукао доїжджала до бовдура, майстри доробляли її і ставили на голову статуї, використовуючи дотепну, але просту систему підйому.

Вона складалася з пологої гірки, складеної з піску і щебеню, і мотузки, яку стародавні жителі острова Пасхи обертали навколо капелюха бовдура і прив'язували до голови статуї. Витягаючи вільний кінець, вони поступово піднімали десятитонний пукао до вершини гірки, де капелюх повертали на бік і садили на основну частину монумента.

На користь цього, як зазначають Ліпо і його колеги, каже відразу багато речей – сліди подібних гірок у ряду статуй, що впали, а також виїмка незвичайної форми на "капелюсі", яка дозволяла їй зісковзувати з голови бовванів.

До того ж, вчені помітили, що всі статуї спочатку стояли не прямо, а були нахилені під певним кутом по відношенню до поверхні Землі. Це дозволяло древнім майстрам закочувати пукао на голову моаї, не пошкоджуючи обидві частини статуї, і потім "вирівнювати" готового бовдура, прибравши частину каменів із задньої частини п'єдесталу.

Все це, за словами вчених, говорить про те, що для успішного завершення монументальних "будівництв епохи деспотизму" не обов'язково було мати незліченні армії рабів, робочих і величезні ресурси, як в Стародавньому Єгипті або Китаї, як вважали багато істориків раніше. Жменька жителів острова Пасхи змогла увічнити своє ім'я, використовуючи свій розум, закони фізики і мізерні мінеральні ресурси острова.

Про те, як американські вчені друкують фігури з води, дивіться на відео нижче: