Свій серед чужих: що робити, якщо працевлаштувався "по блату"

4 серпня 2015, 11:00
Як влитися в колектив і не перетворити досвід у негативний

У кумівстві, та не в образі.

Кумівство – добра традиція і одночасно бич українського ринку праці. Родинно-дружні тандеми скоюють чимало трудових подвигів, але відомо і безліч історій, коли дружба з роботою не компонувалися. Перш ніж піти на роботу "по блату" або допомогти працевлаштувати друга-сина, тричі все зважте і прийміть превентивні заходи, щоб уникнути проблем.

"БЛАТ" У ЦИФРАХ. Недавнє опитування користувачів порталу Rabota.ua показав, що кар'єра 75% українців будувалася за допомогою знайомих і рідних. У 29% випадків респондентам розповідали про відкриту вакансію, а в 68% відкрито рекомендували одного роботодавцю, в інших методи сприяння комбінувалися. Заборони на роботу друзів і родичів в одній упряжці немає в 78% українських компаній, в 14% фірм вони не можуть бути в прямому підпорядкуванні один у одного, і тільки 8% встановили сувору заборону на таку співпрацю. Він працює, наприклад, в компанії великого мобільного оператора – така внутрішня політика міжнародної групи, в яку вона входить, пояснює Тетяна Кирик, директор по комплаєнс (такий фахівець стежить за відповідністю внутрішнім і зовнішнім нормам, політиці компанії). "Не дозволено працювати родичам в прямому підпорядкуванні, приймати на роботу членів сім'ї, близьких і друзів, – розповіла "Сегодня" Тетяна. – Ситуації, коли у співробітника конфлікт між власними інтересами та інтересами компанії, і він не може об'єктивно приймати рішення, намагаємося виключати: наприклад, коли один родич погоджує платежі або договори іншого". Європейський досвід говорить, що внутрішні зловживання здоров'я атмосфері в колективі та прибутковості зовсім не додають.

Реклама

Закривати очі на відверте кумівство можуть дозволити собі, на думку фахівців порталу Work.ua, лише компанії, де важливий не стільки результат праці, скільки процес, є достатньо коштів, щоб платити зарплату роздутому штату, і начальники тримають своїх людей під рукою. Хоча приватні компанії навіть іноді просять співробітників про рекомендаційний рекрутинге, якщо мова про вузьку спеціалізацію, і потрібен перевірений фахівець.

У ЧОМУ ВИГОДА. Приводячи знайомого до себе на роботу, ви робите добро, яке може обернутися підтримкою і надійним тилом. Людина може стати вірним соратником і помічником, разом ви повернете гори. А якщо він ще й рідкісний фахівець, справжній скарб, то заслужите лояльність начальства (а в деяких фірмах за "звідництво" навіть світить бонус від 200 до 1000 євро). У свою чергу, якщо ви той, кого сватає на роботу тато чи кум, вам буде простіше дізнатися внутрішні порядки і стан справ у фірмі до того, як з нею зв'язатися, та й на співбесіду підете впевнено – вас адже там чекають як особливого гостя. Якщо приймуть – підтримка на перших порах і допомогу гарантовані. Та й корисно для самооцінки переконатися в тому, що, мовляв, раз мене рекомендують, значить, я хороший друг і професіонал.

У ЧОМУ НЕБЕЗПЕКА. Проблеми почнуться, якщо покладені на одного надії чи його власні не виправдаються, або він розкриється вам з негативних сторін, підставить, звалить на вас відповідальність, вирішить, що раз ви тут "по дружбі", йому можна не напружуватися. До того ж хто знає, чи не проговорився протеже про ваше особисте, здатному зашкодити кар'єрі, репутації в колективі і вашій дружбі? Ви будете нести пряму чи опосередковану відповідальність за нього, тінь його помилок ляже і на вас. А перше, з чим зіткнеться "блатний", – упереджене і навіть вороже ставлення колективу до халявщика, що не досяг посади своїми силами. Можливо, загрожують взаємна заздрість і конкуренція, якщо ви з благодійником на рівних позиціях. А опинитеся в підпорядкуванні – може "по-дружньому" просити вас про щось, крім прямих обов'язків. У результаті добрі довірчі відносини можуть канути в Лету, та ще й відповідати доведеться.

Реклама

ОБІЙТИСЯ БЕЗ НАСЛІДКІВ

Щоб працевлаштування по знайомству давало позитивні результати насамперед потрібно зважувати цей крок до його початку, вважає Олена Чапленко, столичний консультант з підбору та оцінки персоналу. "Міркуйте за принципом: "Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти". Якщо здобувача вам приводить людина, яка відмінно зарекомендувала себе в роботі, то шанс, що кандидат від нього теж буде путнім, дуже високий, – говорить вона. – І все одно не обіцяйте автоматичного прийому такого протеже на роботу – нехай все одно пройде всі співбесіди та перевірки". Ну і той, на рекомендації якого сподіваються друзі і знайомі, перш ніж давати їм наведення, теж повинен гарненько подумати, чи не підведуть його.

ПОДАЛІ ВІД ПРОБЛЕМ. Як уникнути неприємностей, радять співробітник рекрутингової компанії Smart-Solutions Олексій Довгополий і HR-консультант "HR-рішення" Олена Ставицька.

Реклама

ВСЮ ПРАВДУ. Щоб невдоволення роботою не вилилося в претензії до того, хто її рекомендував, слід давати здобувачеві повну інформацію про компанію – про "здоров'я" колективу, затримки зарплати, про те, що вона "чорна" або в офісі заведено працювати до 22:00. Зазвичай цього не розповідають, мовляв, потім розберемося, а дарма.

ВІДОКРЕМЛЮЙ МУХ ВІД КОТЛЕТ. Якщо вас підвів протеже, постарайтеся розділити особисте і ділове і не рубайте з плеча. Адже стосунки будувалися на дружніх або родинних уподобаннях, от і не поспішайте їх рушити. Кум кинув проект і пішов, а ви доробляти і отримуєте шишки за нього? Поговоріть відверто про причини – може, у нього мати злягла з інсультом чи він терпів цю роботу до останнього, щоб не розчарувати вас, але не склалося.

НА ВСІ 150%. Якщо ви вчилися в школі з дітьми вчителів, то напевно пам'ятаєте, як їм доводилося вчити предмет на 6 балів, щоб заслужити четвірку. Щоб на роботі вас прийняли як свого і гідного поваги, викладайтеся максимально, адже вам потрібно думати про репутацію не тільки своєю, а й того, хто вас привів (і так хоча б до кінця випробувального терміну).

НІ ДО ЧОГО УНИКАТИ. Цуратися родинних чи дружніх зв'язків на роботі немає потреби, хоча і здається, що якщо ходити на обід і перекури окремо, то колектив буде дивитися на "блатного" не так косо. Новачкові завжди потрібен куратор, який познайомить з іншими відділами, покаже, де їдальня і туалет, введе в курс справ. Припиніть демонстративно дружити, тільки якщо бачите, як колектив явно дратується, і нервуєте з цього приводу.

НІ "ПОЛЯНАМ". Проставити з приводу приходу в колектив або першої зарплати? – Це дрімучі пережитки і можуть бути сприйняті неоднозначно. Не сподівайтеся банкетом спочатку розташувати до себе колег, можливо, незадоволених, що ви з'явилися не в результаті "чесного прозорого" конкурсу. Як би ви не потрапили в компанію, дуже швидко вас оцінять як професіонала, і шлейф "дружка замначальника" зникне без всяких застіль.

СУВОРО ЗА ДОГОВОРОМ. Щоб стосунки нерозлучних друзів або рідних не зіпсувала спільна робота, найкраще з першого дня домовитися, що всі розчарування, невдоволення і роздратування будуть залишатися в стінах офісу, але й за промахи доведеться відповідати. Якщо всі правила гри спочатку обумовлені, місця образам між адекватними людьми не залишається.