Шимпанзе і шестирічні діти хочуть бачити справедливе покарання кривдника – вчені

19 грудня 2017, 05:34
В експериментах брали участь 17 дорослих шимпанзе і 72 дитини

Фото: pixabay.com

Шимпанзе і шестирічні діти хочуть бачити, як карають того, хто обійшовся з ними несправедливо. Як повідомляється в Nature Human Behavior, і мавпи, і діти воліли спостерігати за покаранням свого кривдника, навіть якщо це було для них затратно (їм доводилося прикладати фізичні зусилля або "платити" за спостереження).

До цього часу до кінця не зрозуміло, як в процесі еволюції в спільнотах приматів та інших тварин виникла кооперація. Можливо, одним з ключових моментів, який дозволяв членам групи успішно співпрацювати між собою, було покарання антисоціальної поведінки. Дослідження показали, що люди, які бачать, як карають інших, відчувають емоційний дистрес або занепокоєння, яке стимулює їх допомогти комусь. Але при цьому вони із задоволенням спостерігають, якщо когось заслужено карають за антисоціальну поведінку. При цьому до цього часу мало вивчено, як ставляться до справедливого покарання наші найближчі родичі – шимпанзе.

Реклама

Автори нового дослідження під керівництвом Ніколауса Стейнбейса (Nikolaus Steinbeis) з Інституту людської когнітології і науки про мозок Товариства Макса Планка провели ряд експериментів. Їх метою було з'ясувати, в якому віці у людей з'являється стимул спостерігати за покаранням антисоціальної поведінки, і чи є такий стимул у шимпанзе.

В експериментах брали участь 17 дорослих шимпанзе (Pan troglodytes) і 72 дитини у віці чотирьох, п'яти і шести років. До початку експерименту дітям видавали кілька жетонів – аналогів грошей. Для них влаштовували лялькову виставу за участю двох ляльок, однією з "просоціальною" поведінкою, іншою – з "антисоціальною". Вони по черзі пропонували дітям пограти в їх улюблені іграшки (які принесли з собою батьки). Але коли учасники тягнулися, щоб взяти бажаний предмет, "просоціальний" персонаж віддавав його, а "антисоціальний" – забирав. Потім на сцені з'являлася третя лялька – екзекутор, який починав бити або "просоціального", або "антисоціального" персонажа. Через кілька секунд завіса закривалася, а дітям експериментатори говорили, що якщо вони хочуть продовжувати дивитися, їм потрібно віддати жетон-"монету". Також дослідники спостерігали за реакцією учасників на покарання обох ляльок – посміхалися вони або кривилися.

Реклама

Схема експерименту. Зліва: шимпанзе спостерігають за покаранням "анти-" або "просоціальної" людини (А) інквізитором (Р). Люди переходять в іншу кімнату, яка не видна мавпам, і щоб продовжувати спостереження, шимпанзе потрібно відкрити важкі металеві двері і сісти перед вікном, з якого видно інша кімната. Справа: діти бачать покарання однієї з ляльок. Завіса запиналася, і щоб продовжувати спостереження дитині потрібно віддати жетон-"монету": перекласти його з однієї коробки в іншу.

N. Mendes et al. / Nature Human Behavior, 2017

В експерименті за участю шимпанзе "просоціальна" або "антисоціальна" людина пропонувала мавпам їжу і або віддавала її, або забирала. Через кілька секунд кожен з них піддавався покаранню. До нього підходив чоловік зі злісною гримасою на обличчі і починав несильно бити його палицею, а той, кого карали, починав кричати, нібито від болю. При цьому люди або залишалися в кімнаті з вікном, через яке шимпанзе могли спостерігати за процесом, або йшли в сусідню кімнату, яка була невидима для учасників експерименту. Щоб побачити, що відбувається в цій кімнаті, мавпам потрібно було докласти фізичне зусилля: відкрити важкі всувні двері.

Реклама

Дослідники провели ще один експеримент, в якому шимпанзе грали роль спостерігачів. Вони дивилися, як люди забирають або віддають їжу іншим мавпам, але самі не були залучені в процес.

Виявилося, що шимпанзе і шестирічні діти вважали за краще бачити покарання "антисоціальної" людини, і заради цього готові були зробити фізичне зусилля або розлучитися з "грошима". Крім того, шестирічні діти під час справедливого покарання проявляли багато суперечливих емоцій, зокрема, посміхалися і хмурились. У той же час чотирьох- і п'ятирічні діти не готові були також охоче жертвувати "монетами", щоб продовжувати спостерігати за розправою свого "кривдника" і не показували стільки ж емоцій, як шестирічні діти.

Реакція дітей різного віку на покарання "про-" і "антисоціального" експериментатора. Верхній графік: По осі Y відкладено середню кількість жетонів-"монет", які "заплатили" діти різного віку за можливість продовжувати спостерігати за покаранням. Нижній графік: по осі Y відкладена частота, з якою діти висловлювали суперечливі емоції (посміхалися і хмурились) під час покарання свого "кривдника". Білі стовпчики – реакція на соціальну поведінку, смугасті – на антисоціальну поведінку.

N. Mendes et al. / Nature Human Behavior, 2017

У випадку з шимпанзе, 50 відсотків тварин відкривали металеві двері, щоб бачити справедливе покарання. Коли карали "просоціального" експериментатора, який дав їм їжу, дивитися на це захотіли 19 відсотків мавп. Цікаво, що шимпанзе-спостерігачі, яких не кривдили, реагували на антисоціальну і соціальну поведінку приблизно однаково.

На думку дослідників, отримані ними результати показують те, що, бажання бачити справедливе покарання грунтується (щонайменше у дітей) на почутті задоволення. Такий стимул, очевидно, виникає досить пізно, в тому віці, коли діти починають турбуватися про справедливість настільки, щоб платити за неї.

Раніше дослідники з'ясували, що шимпанзе здатні вирішувати складні завдання. Мавпи навчилися грати в "камінь, ножиці, папір" з тією ж точністю, що і чотирирічні діти.

Раніше ми писали, що в Африці через пестициди з'явилися мавпи-мутанти.

Також нагадаємо, що шимпанзе навчили грати в "камінь, ножиці, папір".

Крім того, ми повідомляли, що ознаки людського слабоумства знайшли у шимпанзе.