Секс по-українськи: дідух, каша і бандура

10 липня 2016, 10:00
Інтиму вчилися на "паті" у вдів, а секс був лише заради дітей

Вечорниці були не так вже й невинні.

В українській культурі неможливо вивчати тільки одну сферу – в ній все взаємопов'язане і гармонійно доповнює різні сторони життя. І часто неможливо зрозуміти сенс одного ритуалу, не знаючи суті іншого. "Наприклад, кажуть, що не можна вивішувати для просушки речі немовлят на заході сонця, – говорить етнограф Яна Яковенко. – Зрозуміти, чому так, я змогла, лише коли дізналася переказ про те, що сонце на заході все забирає з собою в потойбічний світ. А одяг, особливо малюків, є продовження тіла. Виходить, за віруваннями наших предків, вивішувати одяг малюка – все одно, що відправляти його в інший світ.

Захоплюючись українською культурою, я вивчала багато предметів побуту наших предків, секрети рушників і вишиванок. Чим глибше занурювалася в символіку, тим більше приходило розуміння, що кожен символ і візерунок мали своє практичне значення. І подальше спілкування з вченими, етнографами тільки переконали мене в цьому. Так, символи продовження роду і вагітності відображалися на рушниках і сорочках. Якщо жінка могла народити, вона вишивала одні візерунки, якщо ні – інші. Жінка, що досягла клімаксу, не мала права носити сорочки, вишиті червоними нитками, тому що цей колір був пов'язаний виключно з можливістю народити дитину. Такі жінки червоні нитки випорювали і замінювали на інші. Виходить, по вишивці чоловік міг визначити, з якою метою можна підходити до жінки
".

ПРО ЦЕ.Секс – невід'ємна складова будь-якої етнокультури, в тому числі і нашої. Більш того, багато націй, які живуть подібно українцям, землеробством, зводили секс в ранг нікого божества, отожествляя його з подобою сіяння насіння в землю, яка дає врожай, завдяки чому нація живе. Так і чоловік "сіє" насіння, завдяки чому продовжується рід. Візьмемо, наприклад, весілля. На ній символічне і фізичне позбавлення невинності було для наших предків набагато важливіше, ніж будь-який інший статевий контакт. Вагітніти жінка могла тільки після ритуальної шлюбної ночі. Відповідно, наречена повинна була бути виключно незайманою. І справа не тільки в боязні хвороб, які вона могла підхопити від попередніх партнерів і тим самим зіпсувати здоров'я майбутніх дітей. Наші предки вважали, що все повинно мати свою космічну послідовність. І якщо такий важливий етап сімейного життя, як дефлорація, проходить не між майбутніми чоловіком і дружиною, то сім'ю будуть переслідувати невдачі. Ці погляди тісно переплітаються і з християнським розумінням сім'ї, при якому "двоє – одна плоть", і зберігання себе в чистоті та святості до шлюбу має прямий вплив на життя всього майбутнього роду. А зрада, невірність – чи не єдиний привід, за яким навіть Біблія допускає розлучення .

Реклама

ЗВИЧАЇ-СТРАШИЛКИ

Нерідко дівчат і хлопців теорії любовних премудростей вчили старші брати з сестрами . Іноді в будинок для повчальних бесід запрошувалися сусідки , куми , які розповідали , як нечесних дівчат обсипали пір'ям або обрізали їм косу , якої жінки зазвичай позбавлялися тільки після заміжжя . Також " нечисту " могли змусити ходити в хустині , що теж говорило про те , що у неї був секс до весілля.

Реклама

ПРАКТИКА: ІНТИМНИМ ПЕСТОЩАМ НАВЧАЛИСЬ НА "ВЕЧОРНИЦЯХ"

В українській традиції займатися сексом до заміжжя можна було хіба що навмисно , в ігровій формі . Більш того , батьки навіть заохочували такі побачення , допомагаючи влаштовувати так звані " вечорниці " . Дівчина , яка не ходить на подібні заходи , вважалася неповноцінною , і до неї ніхто не сватався . До того ж у мами з татом з'являлася рідкісна можливість залишитися наодинці , відправивши чадо розважатися .

КЛАЛИ "ПІД БОЧОК".Перед святом дівчат споряджали продуктами – і для застілля , і для розрахунку за знімний будинок . Стартували " вечорниці " зі свята Калити , який відзначався 30 листопада. Напередодні пеклися коржі з отвором в середині , які підв'язувалися на мотузочках трохи вище рівня зростання . Молоді люди і дівчата стрибали , намагаючись відкусити частину цих ритуальних коржів . Причому жіночі " калити " , які намагалися відкусити хлопці , були підведені медом , а чоловічі були сухими.

Реклама

Подібні "паті" найчастіше відбувалися в будинках у старих сільських дев або вдів – саме там дівчата і чекали своїх кавалерів. Причому якщо хлопці могли гуляти по подібним домівках, вибираючи пасію до душі, то дівчата повинні були знаходитися тільки в тому будинку, який вони зняли. Від цієї традиції пішли свої ритуали. Наприклад, дівчата варили обрядову кашу і закопували горщик з нею на початку вулиці, щоб хлопці приходили саме до них. Варення каші саме по собі теж символізувало статевий акт: коли чоловіча сутність, зерно, змішувалася з жіночою, водою, творилася нова речовина – в цьому і була суть ритуалу .

Свято Калити . Наші предки відзначали його кожен рік 30 листопада.

Хлопці приносили з собою трохи спиртного, ті, хто багатший, брали з собою музикантів. Коли всі збиралися, починалися танці, веселощі, спілкування. Закінчувалося захід тим, що дівчата стелили постіль. Весь підлогу в кімнаті устилался соломою, на яку клали простирадла, і пари укладалися. Перед цим хлопець обов'язково повинен був домовитися з дівчиною, щоб та пустила його до себе "під бочок". Коли вимикалося світло, хлопці шукали тих, з ким домовилися. Наступного вечора пари, які з якихось причин не підійшли один одному, могли змінюватися. Кульмінацією вечора були сексуальні дотики, але без самого акту – хлопці повинні були строго тримати себе в руках. Якщо до ранку молоді люди розуміли, що подобаються один одному, то це було приводом для початку сватання.

Потрібно відзначити, що ці вечори не завжди проходили гладко, особливо коли в села заходили чужі парубки – військові, наймані працівники. Недосвідчені в любовних премудростях селянки могли бути обмануті: заїжджі женихи здійснювали повноцінний статевий акт, сказавши дівчині, що це тільки прелюдія – адже порівнювати їй було ні з чим. Подібні інциденти могли трапитися з нею протягом кількох "вечорниць" з декількома хлопцями, якщо любовні аферисти ділилися інформацією один з одним. Були випадки, коли самі дівчата свято вірили, що вони діви, поки не народжували. І як батьки ні допитувалися, хто батько, дівчина щиро не могла їм відповісти. Так що "вечорниці" були досить небезпечною розвагою, після яких ні в чому не винна дівчина могла виявитися зі смолою на воротах будинку – ця мітка давала зрозуміти, що тут живе "нечиста" – і зруйнованим назавжди життям.

Весілля . На голові нареченої вінок калини , у нареченого – дубовий вінок.

СОРОМНИЦЬКІ ПІСНІ: НАША КАМАСУТРА

"Соромніцькі пісні", вони ж "соромницький фольклор" – це справжня українська музична "Камасутра", – впевнена етнограф Яна Яковенко. – В Україні "соромницькі пісні" були дуже поширені і стали невід'ємною частиною весільних обрядів. Під час шлюбної ночі вже через п'ять хвилин після її початку в двері до молодят стукали і починали співати соромницькі пісні, зміст яких описував те, що у них відбувається. При цьому прямі назви статевих органів замінялися символічними, і це ще більше відволікало нареченого від і без того хвилюючої справи.

Якщо під час шлюбної ночі виявлялося , що наречена вже не незаймана , над нею теж відбувалися особливі обряди . Наприклад , дівчину могли вивести на вулицю і змусити товкти порожню ступу , таким чином показуючи невірність . Після чого гості на весіллі були налаштовані лише на цькування – її і її батьків . Робилося це в піснях – про діряве відро або бочку , пусту всередині . При цьому чоловік розлучитися з невірною дружиною не міг , він був зобов'язаний жити з нею " .

В ГОРОДІ.Вести повноцінне статеве життя дозволялося тільки після одруження . Статевий акт ставав вже невід'ємною частиною життя подружжя , але відбуватися він міг тільки заради вагітності . Будь-яке запобігання вважалося смертним гріхом нарівні з дітовбивством . Такого поняття , як заняття сексом для задоволення , не існувало.

Сім'ї в ті часи були великі . Малі діти , люди похилого віку – всі жили в одній хаті , бо статевий акт між подружжям проходив в самих різних , часом досить несподіваних місцях – наприклад , по дорозі в город або до корівника для вечірньої дійки . Грубо кажучи , де чоловік застав дружину , там все і здійснювалось , подалі від очей родичів .

Коли у жінки наступав клімакс , їй строго заборонялося не тільки займатися сексом , але і навіть лягати біля чоловіка . У цьому віці заняття сексом вважалося небогоугодною справою , тому що навіть якщо жінка зможе народити дитину , вона навряд чи встигне гідно її виховати . У цей момент подружжя набувало статусу діда і баби . У жінки підвищувався соціальний статус , з'являлося більше прав для виховання підростаючого покоління , лікування , знахарства .

СЕКС-СИМВОЛИ.Якщо проаналізувати наш фольклор , то стає зрозуміло , що у наших предків вважалися сексуальними чорні очі , виразні брови , русяві або чорне волосся , біла шкіра . Для жінок обов'язкова довга коса , а чоловікам додавала привабливості наявність коня або шаблі .

Більшість традицій, що стосуються статевих питань, в українців було втрачено після створення СРСР. "Соціальні умови змінилися, інститут шлюбу втратив відповідальне ставлення до нього. Свобода моралі була чимось на зразок антирелігійної пропаганди; при всій ненависті до капіталізму в 20-30-х рр. XX століття в ходу була західна модель, за якою секс по значущості прирівнювався до випивання склянки води. І хоча вже в 50-і роки розлучення і аборти знову намагалися заборонити, спроба влади повернути чистоту сімейних відносин успіхом не увінчалася. З тих пір і до цього дня в головах українців в питаннях статевої культури і виховання – суцільна каша", – нарікає Яна Яковенко .

Яна Яковенко . Вивчає нашу культуру і звичаї вже 12 років.