Скільки коштує життя під Києвом: принади та недоліки життя в передмісті

2 жовтня 2016, 09:00
Жителі міст-супутників Києва хвалять сквери і скаржаться на погану інфраструктуру

Міська родзинка. У парку багато скульптур, є озеро

Все більше киян обирають переїзд в передмістя. За словами експертів, Київська область вже обігнала Київ за кількістю житла, що будується. Серед факторів, що підштовхують жителів Києва до вибору сусідніх міст – низька ціна за квадратний метр житла (іноді майже вдвічі нижче) і бажання змінити загазовані райони столиці на екологічно чисті. У той же час в містах-супутниках поки скаржаться на слабку інфраструктуру. Там не вистачає хороших кафе, цілодобових магазинів і дитсадків.

"Сегодня" проїхалася по передмістях Києва, дізнавшись у місцевих жителів родзинки і недоліки їх населених пунктів.

БУЧА: коропи та сімейні лавки

Реклама

Головна особливості Бучі – це місто в лісі . Колись Буча , як і Ворзель , вважалися курортними містами , але після аварії на ЧАЕС їх перестали використовувати в якості оздоровниць .

ІНФРАСТРУКТУРА.Центр Бучі дуже акуратний, газони з поливом, симпатичні будинки. У місті практично немає "хмарочосів", в тому числі серед нових будинків, основна забудова – будівлі в 5-9 поверхів. У кожному кварталі – сквер, при здачі новобудови в обов'язковому порядку біля неї висаджують алеї. "Біля мого будинку, наприклад, ростуть червоні клени, а в сусідньому кварталі – сакури. Повітря набагато чистіше в порівнянні зі столицею", – каже місцева мешканка Катерина Сало. Одна з міських родзинок – парк з велодоріжками, озером і каналами, в яких плавають різнокольорові коропи. Там же – канатні атракціони, скульптури. За словами місцевих жителів, приїжджають сюди на прогулянки навіть з Києва. "У місті щорічно проходить музичний фестиваль, а влітку було кілька фестивалів вуличної їжі. Ще в місті є кілька гуртків для дитячого дозвілля, а в парку вже кілька разів проходили дитячі велогонки", – розповідає Катерина.

ХАРЧУВАННЯ.Ціни на продукти в Бучі – нарівні з київськими. Є супермаркети кількох торгових мереж, так що проблем з покупкою їжі немає. Єдине – всі вони закриваються о 22:00. "Цілодобові тільки ларьок з алкоголем за центральною площею і магазин на заправці. Виручають ще маленькі магазинчики, які є в новобудовах майже в кожному дворі. Ціни там трохи вищі, ніж у великих магазинах, але працюють вони до 23:00. У них можна купити все найнеобхідніше – від мінералки до котячого корму. І продавця все знають по імені", – каже Катерина, додаючи, що до особливості торгівлі можна ще віднести невеликі сімейні магазинчики з вузькою спеціалізацією. "У сусідньому будинку є винна лавка з незвичайними винами, які в супермаркетах не зустрінеш, і магазин, який продає свіже м'ясо з фермерських господарств", – розповідає дівчина .

Реклама

Будинки . Квартири в новобудовах за ціною житла столичних околиць.

ТРАНСПОРТ.Ситуація з приміськими маршрутками в Бучі склалась не найкращим чином. Від станції метро "Святошин" до 23:00, за розкладом, ходять "Богдани". Від станції "Академмістечко" – маленькі "Газелі", які майже завжди переповнені пасажирами і працюють до 23:50. "Ще є маршрутка від метро "Героїв Дніпра", ходить не надто часто і теж переповнена. Вартість проїзду – 11 гривень. Їхати – 40-50 хвилин, але якщо влипнути в пробку на Гостомельському шосе (там вони бувають дуже часто), то дорога до "Академмістечка" може зайняти півтора години. Вранці часто доводиться їхати стоячи", – каже бучанка Ірина Чайка і додає, що особлива пригода виїхати ввечері з Бучі до Києва після дев'ятої вечора. "Маршруток майже немає. Наприклад, останній автобус від склозаводу йде о 21:35. Альтернатива: або брати таксі, або кувати на станції приміської електрички, яка йде за півгодини до півночі", – розповідає Ірина. Поширене в Бучі і так зване "підвезення до метро". Вранці на кількох зупинках вишиковуються черги з ловців попуток. "З Бучі підвезуть до "Академмістечка", "Сирця", площі Шевченка, а іноді навіть і в центр міста! Ціни, як і у водіїв маршруток, але прийнято на 1-2 гривні давати більше", – каже Чайка.

Реклама

ЖИТЛО.За словами бучанців, ще кілька років тому купити квартиру в новобудові було дешевше, ніж в столиці. "Зараз ціни вирівнялися, і квартира в новому будинку в центрі міста обійдеться дорожче, ніж хрущовка на околиці Борщагівки. Це близько 700 тисяч гривень за 50 "квадратів". Але якщо купувати квартиру в споруджуваному будинку, однозначно, можна заощадити", – каже Чайка. Що стосується цін на компослуги, то однокімнатна квартира площею в 51 кв. м в неопалювальний період обійдеться близько 400 грн на місяць. Взимку ж доведеться заплатити близько 1000 грн. "Доводиться економити. У мене утеплені вікна, утеплюємось", – каже дівчина.

ІРПІНЬ: парки, але мало дитсадків

Ірпінь можна сміливо назвати містом парків . Посприяли цьому нові житлові квартали , які активно будуються в місті .

ІНФРАСТРУКТУРА. "Найбільший плюс таких забудов – це поява нового скверу або невеликого парку біля мого будинку. Наприклад, цього літа в Ірпені відкрився центральний парк. Тут встановили сучасні дитячі гірки, турніки, є бігові доріжки, прокат велосипедів і роликів, зона барбекю зі столиками і мангалами. До мене навіть родичі з Києва приїжджали і в нашому парку відзначали день народження", – розповідає місцевий житель Олег Трубка. Правда, не так давно радість ірпінців від нових зон відпочинку згасла. Влада міста в кінці серпня заявила, що проведення заходів в парках буде платним. Приміром, за годинниковою пікнік доведеться заплатити 200 грн і ще віддати 30 грн за мангал, а відіграти весілля – 1000 грн/годину! Обуренню місцевих жителів не було меж. Після чого мер Ірпеня Володимир Карплюк заявив, що ветував це рішення і всі парки і далі будуть безкоштовними .

Але якщо парків і скверів в місті предостатньо , то брак , наприклад , дитсадків відчувають багато сімейних ірпінчан . " Щоб потрапити до державного дитсадка , потрібно записуватися мало не з народження дитини . Є в місті й приватні дитсадки , але коштують вони кілька тисяч гривень на місяць . І навіть такі установи користуються попитом у місцевих жителів " , – розповідає Олег .

ТРАНСПОРТ.Доїхати з Києва до Ірпеня можна від станції метро " Академмістечко " , де ходять приміські маршрутки від 8 грн . Курсують вони з самого ранку і майже до півночі . Є ще маршрутки , які відправляються від станції метро " Святошин " , правда , коштують вони 10 грн і ходять тільки до пів на дев'яту вечора .

Благоустрій . З'являються нові парки і сквери.

БРОВАРИ: спорт і універсальні ринки

Бровари – найбільше з київських передмість . У місті – два центри : старий , з невисокими будинками , великим приватним сектором і симпатичним сквером , і новий – з вис отками , адміністративними будівлями і великим парком .

ІНФРАСТРУКТУРА.Місцеві жителі з гордістю назвают Бровари спортивним містом. Тут є спортучилище, з якого вийшло чимало знаменитих спортсменів, зокрема плавець Олег Лісогор і боксер Володимир Кличко. Також тут є критий спортивний манеж біля парку, кілька басейнів, в тому числі і для професійних плавців, спортивна школа. При деяких навчальних закладах існують різні гуртки, є кілька музичних шкіл та школа мистецтв. "З розваг – аквапарк в ТРЦ на околиці міста. Ще в Броварах традиційно з розмахом відзначають день народження Тараса Шевченка, адже наше місто він згадує в декількох своїх творах", – розповідає місцевий житель Петро Іванчук. На відміну від Ворзеля і Бучі, в Броварах з супермаркетами справа йде набагато краще: в центрі є цілодобовий мережевий маркет і ще один локальний продуктовий. "До речі, в нашому місті діє заборона на продаж спиртного з 23:00 до 7:00. Ринки є в центрі і в трьох зупинках від нього. Вони універсальні. Можна купити і зелень для салату, і кран у ванну", – розповідає Петро.

ТРАНСПОРТ.Від Броварів до станції метро "Лісова" ходять маршрутки, вартість проїзду – 8 грн. "Раніше від центральної площі до столиці можна було доїхати до метро за 20-30 хвилин, але місто росте, машин стало більше, і в ранковий час пік дорога займає не менше 40 хвилин. Увечері дороги завантажені, але після 20:00 трафік спадає. Виїхати з міста в напрямку метро можна до 23:00. У Києві від станції "Лісова" в Бровари деякі маршрутки ходять до останнього метро. Вдень і ввечері на кінцевій їх завжди багато, в різні райони міста", – каже Іванчук. Також дістатися до Києва з Броварів можна і на електричці.

ЖИТЛОЯк і інші передмістя , Бровари активно забудовуються новими житловими будинками . Є навіть будівлі вище 25 поверхів , і будуються кілька нових великих кварталів . Приміром , ціна квартири в новобудові – від 8 до 19 тис . грн за квадратний метр . " При цьому ціни на комунальні послуги можна порівняти зі столичними " , – каже Іванчук.

Розвага. Аквапарк в ТРЦ на околиці міста дуже популярний.

ВОРЗЕЛЬ: за дозвіллям — в Київ

Жителі Ворзеля називають своє маленьке містечко передмістям більш розвиненої Бучі . Соснові сквери в цьому році тут почали активно облагороджувати : прочищати насадження , засаджувати красивий газон , прокладати нові доріжки з відведеною велосипедною смугою , встановлювати сучасні ліхтарі і лавки .

ІНФРАСТРУКТУРА.За словами ворзельців, ще пару років тому в місті була глухомань і ніхто нічого не облаштовував. Якщо чисте повітря, озера і лісопосадки – це переваги Ворзеля, то до інфраструктури у місцевих жителів є багато претензій. "У нас немає ресторанів, гарного кафе, кінотеатру. Будь-які розваги, крім прогулянок в скверах і дитячих майданчиків, доводиться шукати в Бучі або зовсім їхати до Києва. Найближчий ТЦ – в 4 км по трасі. Місцеві магазини не можуть похвалитися ні асортиментом, ні якістю продукції. Ціни на ринках на 5-15 грн вище, ніж в Києві, через меншу конкуренцію. Наприклад, персики у нас були не дешевше 28 гривень, коли в столиці можна було купити по 20 гривень, тому що там їх продавали на кожному кроці", – нарікає місцева мешканка Саша Александрова. Знайдеться в містечку і парочка перукарень, що гордо іменуються салонами краси, один або два державних садка, куди можна потрапити в порядку черги, кілька приватних садочків і дошкільних центрів розвитку, в тому числі на цілий день. "У сусідній Бучі є більший вибір шкіл, але туди можна потрапити або за пропискою, або за суворим конкурсом. Сподіваємося, що поява нових житлових будинків посприяє будівництву нових шкіл", – розповідає Саша.

ТРАНСПОРТ.Завдяки облаштуванню нових зупинок громадського транспорту , які з'явилися цього літа , маленький тихий Ворзель по стилю стає схожим на Бучу . " Проїзд на маршрутці до станції метро " Академмістечко " коштує 11 гривень . Доїхати можна за 40-55 хвилин , в залежності від завантаженості Варшавської траси . У години пік бувають тягучки , але в пробку я ще не потрапляла . Пару раз в день їздить електричка , на якій можна дістатися на Центральний залізничний вокзал в Києві за півгодини " , – каже нам Ольга Дьякова .

"КОМУНАЛКА" І ЖИТЛО.Вартість обслуговування в житлових комплексах порівнянна з Києвом. Але набагато дорожче обходиться газ (близько 7 грн за кубометр), якщо площа житла перевищує 100 кв. м. "У моїй великій квартирі з енергозберігаючими лампами за місяць, за старими тарифами, нагоряє не більше 200 грн. Зараз електроенергія подорожчала на 30%. Обслуговування прибудинкової території коштує близько 700 гривень, а в Києві – 560 гривень", – каже місцева мешканка Оксана. Що стосується вартості житла, то ще цього літа квадратний метр в новобудовах коштував від 7-8 тис. грн. "За ці гроші ви не отримаєте інфраструктуру, як у Києві, але за 350 тис. грн – відмінний варіант квартири в 40 хвилинах їзди від столиці. Більш того, подейкують про будівництво окружної траси через наш район, тому тут – альтернатива дорогому київському житлу", – каже Ольга Дьякова.

Природа . Цього року сквери активно вичистили , засадили новий газон і проклали велосипедні доріжки.

ПЛЮСИ СІЛЬСЬКОГО ЖИТТЯ

Популярними для житла, вважаються невеликі селища за півгодини їзди від столиці. Наприклад, в селі Підгірці, по Новообухівській трасі, невеликі приватні будинки сусідять із шикарними особняками за кілька десятків мільйонів гривень. Відомо село і своєю близькістю до Блакитного озера, де люблять відпочивати кияни. Однак, за словами місцевих жителів, плюси сільського життя на цьому закінчуються. "З місць відпочинку – одні ресторани. Ні парків, ні скверів. Магазини тільки на заправках, куди потрібно топати повз траси, а найближчий ТЦ в 15 хвилинах їзди на маршрутці, які ходять з інтервалами 20 хвилин! C громадським транспортом тут проблема. Від метро "Видубичі" ходять маршрутки по 15 гривень, але вони завжди порядком забиті. З компослуги в селищі теж перебої. Можуть на два дні відключити газ чи світло", – каже місцева жителька Ольга.

Знамените Блакитне озеро.

"МІСТАМ ПОТРІБНА СВОБОДА"

За словами Олександра Вовченко, президента "Інституту реформ і розвитку Києва", будівельний бум в передмістях Києва пояснюється тим, що в області легше отримати дозвільні документи, і земля, в порівнянні зі столичними ділянками, в рази дешевше. "Наприклад, у великих містах США і Великобританії вважається нормою, коли людина витрачає на дорогу до роботи і вдома близько двох годин. Разом з тим, щоб створити комфортну модель заміського життя, нам потрібно ще багато працювати. Зараз ми спостерігаємо хаотичну забудову міст-супутників. У цих містах, як власне і у Києва, немає стратегічних документів, які були б покажчиками, як і в якому напрямку вони повинні розвиватися. На тлі великих обсягів нового житла не витриманий баланс соцінфраструктури. Місць у дитсадках не вистачає, а рівень підготовки в школах дещо слабше рівня столиці, тому батьки возять дітей вчитися до Києва, що створює певні труднощі", – пояснює Вовченко. На думку експерта, розвиток об'єктів соцінфраструктури (школи, дитсадки, вузи, лікарні, розважальні заклади) і забезпечення комфортного транспортного сполучення з Києвом (нові розв'язки, якісне покриття, зручне транспортне сполучення) – дві основні проблеми передмістя. "Щоб розвантажити Київ і дати ще більше життя міст-супутників, потрібно цілеспрямовано створювати в цих містах нові робочі місця, залучаючи інвесторів, і перевести туди частину столичних вузів або відкрити нові. У кожному передмісті Києва має бути не менше двох вищих навчальних закладів. Також кожне місто має знайти свою унікальність і розвивати її, це забезпечить приплив туристів і інвестицій. Важливо зробити акцент на екологію і енергозберігаючі технології", – каже Вовченко.

А ось від планів з розширення меж Києва за рахунок приміських територій, про що неодноразово говорили міська влада, на думку Воченко, варто відмовитися. "Я проти цього. Місто оточене лісами – це легені столиці і міст-супутників, і такий крок призведе до бездумної вирубки дерев. Києву потрібно визначитися, як далі розвиватися. Такий розвиток має базуватися на покращенні екології, а не навпаки. Кожен обласний центр по темпам зростання повинен зрівнятися зі столицею, а кожне невелике депресивне містечко перетворитися в туристичну Мекку", – каже Вовченко.