Леонід Колосовський і Віталій Денчук – про вартість кліпів українських зірок і роботу з "Ленінградом"

27 грудня 2019, 08:30
MOZGI Production поділилися особливостями створення відеоробіт

Леонід Колосовський / Фото: прес-служба

Успішний кліпмейкер Леонід Колосовський і продюсер Віталій Денчук відомі своєю роботою з топовими артистами. Вони створили відеороботи для Потапа, "Время и Стекло", NK, Артема Пивоварова, колективів MOZGI, Open Kids, "Ленінград" та багатьох інших зірок. В інтерв'ю Сьогодні.Lifestyle Леонід і Віталій розповіли про специфіку роботи з артистами і тонкощі створення кліпів.

Як зняти кліп, який полюблять і дивитимуться мільйони?

Реклама

Леонід: Для того, щоб зняти крутий кліп, потрібна крута пісня. Все циклічно. Якщо пісня вірусна, то і кліп вийде таким саме. А для того, щоб кліп полюбили, необхідно знати цільову аудиторію артиста. Будь це шансон, реп чи поп – потрібно знати людей, які слухають таку музику. Наше завдання – розуміти індивідуальність, смаки, інтереси слухачів різних жанрів і влучити в їх серця. Тому, всі режисери частково заручники жанру. Ми слухаємо і розуміємо те, що створюємо.

Другий момент – необхідно знати, як зачепити увагу глядача, дотримуватися того стилю, який йому подобається. Тут, мені здається, все залежить вже від смаку знімальної групи. А це, досить таки, розмите поняття, адже все, що може здатися одній людині красивим, іншій – може бути негарним. Але наявність смаку – невід'ємна частина нашої роботи, причому – кожного з членів команди. Продюсери, режисери, арт-департамент, б'юті-департамент – це професіонали з гарним смаком. Якби у цих людей був відсутній смак, думаю, ви б не побачили наші відеохіти.

В середньому скільки людей працюють над одним кліпом?

Реклама

Віталій: Від 50 до 80. Було і 120 осіб знімальної групи.

Леонід: Думаю, Віталік має на увазі тільки виробничу частину. Якщо брати до уваги весь акторський склад, всіх тих, хто монтує, займається кольорокорекцією, пост-продакшном, комп'ютерною графікою, то це понад 100 осіб. Але все залежить від жанру і ідеї самого кліпу. Деякі відеороботи ми реалізували з командою з 5 осіб.

Є приклади такого кліпу?

Реклама

Леонід: Так, всім відомий кліп "Мотлох" для MOZGI. Ми його вп'ятьох зробили, навіть втрьох: режисер, оператор, продюсер. Тоді ми ще себе так не називали. Були просто бандою, яка носилася по Києву і знімала відривний кліп. Нещодавно я переглянув відеороботу і ще раз переконався, що вона мені дуже подобається – така проста, але з цікавою ідеєю.

Віталій: Так. Цей кліп не старіє. Ми його для інтересу подивилися, Здавалося б, він був створений з дуже маленьким бюджетом, з дуже маленькою знімальною групою, але, знову ж таки, вся справа жанру і смаку. Мені здається, ми влучили.

З чого починається робота? Вам надсилають пісню, ви її 10 разів слухаєте і починаєте штурм?

Леонід: Іноді слухаю по 10 разів, а іноді – по 200. Після – починається мозковий штурм. Як правило, найкрутіша ідея та, що першою прийшла в голову.

Віталій: Остання інстанція – Леонід. Він пише синопсис, він готує сценарій. Потім передає мені, я займаюся вичитуванням, підбором команди. Але все починається з пісні.

Скільки часу йде від моменту отримання пісні до старту зйомок?

Леонід: Ми намагаємося стандартизувати цей процес. Залежно від складності сюжету, сценарію і бюджету, термін може варіюватися.

Віталій: Думаю, близько двох тижнів – це середнє. Коли люди (замовник, – ред.) знають, чого вони хочуть. Бувають проекти, які на рік розтягуються. Але в середньому, якщо люди розуміють, чого вони хочуть, і ми знаємо, що потрібно робити, це два тижні, і займаємося вже розробкою.

Леонід: Існують три кити, на яких стоїть відеовиробництво: пре-продакшн, продакшн і пост-продакшн. Пре-продакшн – це велика і найголоволомніша робота. На цьому етапі ми опрацьовуємо весь проект, сценарій, дійових осіб, стиль, образ, жанр, шукаємо локацію. Найбільше уваги приділяємо підбору команди, так як хороших фахівців в будь-якій сфері дуже мало. Кіновиробництво та відео виробництво – не виняток, і коли ми знаходимо потрібну людину, відразу його хапаємо.

Продакшн – це саме створення матеріалу. Зараз ми, нарешті, унормували час зйомок. Це вже не божевільні 30 годин, як це було під час зйомок кліпу "Навернопотомучто" для "Время и Стекло". Тоді ми працювали без перерви, в режимі нон-стоп. В такому темпі ми зняли понад 100 кліпів.

Тепер встановили інше правило – знімаємо максимум два дні з перервою на відпочинок.

Після зйомок вже починається пост-продакшн?

Леонід: Так, пост-продакшн – дуже важливий і відповідальний етап. До цього моменту продюсерська група, яка займалася пре-продакшном, втомлюється. І ось тут повинні вступити в процес нові люди зі свіжим поглядом. Пост-продакшн контролює продюсер, який бере готову машину і тягне далі, доводить її до стану шліфування. На цьому етапі режисер монтажу, який не брав участі в процесах виробництва відео, отримує матеріал і свіжим поглядом переосмислює те, що вже відзнято.

Сьогодні жодна робота вже не обходиться без CG (комп'ютерна графіка, – ред.). Це інструмент, який дозволяє підтерти і затерти у відео – десь клин-ап шкіри, десь прищик прибрати, одним словом, навести красу. Далі відбувається корекція – окремий трудомісткий і дуже творчий процес, адже за допомогою кольору можна передати всю драматургію. Іноді доводиться по 5-6 змін фарбувати кліп, щоб знайти потрібний стан.

Артист присутній при всьому цьому?

Віталій: Дуже рідко.

Леонід: Кольорокорекція – це виключно питання зображення. На цьому етапі працюють оператор і режисер.

Найприємніший і неприємний момент в процесі вашої роботи?

Віталій: Затвердження бюджету з замовником – найнеприємніший момент в моїй роботі (сміється). Ми його стверджуємо з замовником.

З артистом?

Леонід: Ні, з його менеджментом. Робота артиста – займатися творчістю. Він не повинен вирішувати жодних фінансових питань.

Віталій: Для мене найприємніший момент – це коли Леонід каже: "Дякую всім, зйомка закінчена", тому що потім моєї роботи стає менше. Практично найважча робота зроблена. І ще найулюбленіший, коли я отримую фідбек від артиста, що все було класно, що команда всім задоволена.

Віталій Денчук / Фото: прес-служба

Леонід: У мене найприємніший момент – день прем'єри. Це день, до якого так довго всі йшли, великий і трудомісткий процес. І так, це наш маленький тріумф. Ми не артисти і не виходимо потім на сцену, щоб виступити, а після – отримати купу приємних слів. У нас є лише одне свято – день прем'єри, коли виходить довгоочікувана робота. У цей день нас вітають колеги, друзі і самі артисти. По суті, для будь-якого кіношника, а ми ототожнюємо себе з колегами з кіно, день прем'єри – це день свята.

Віталій: І особливо приємно отримати фідбек позитивний від колег безпосередньо, які розуміють, як це робиться і можуть оцінити всю складність. У разі з глядачем працює оцінка подобається чи не подобається. Йому все одно, який був бюджет, як це робилося.

Леонід: Найчастіше в нашій сфері відбувається не конкуренція, а суперництво за те, хто зробить крутіше. Адже почерки у всіх творців відео різні і у команд різна філософія. Наша команда вже стала брендом. У нас сформувалася своя філософія, внутрішні правила і канони, ми живемо бандою і чітко знаємо, що робимо. Тому класно, коли колеги оцінюють і кажуть, що круто вийшло.

Що найдорожче в кліпі?

Віталій: Люди, які беруть участь в процесі зйомок – хороші фахівці завжди варті грошей

Скільки в середньому зараз стоять кліпи в Україні?

Леонід: Для того щоб отримати якісний результат, ми не можемо дозволити собі зняти менше, ніж за 20-30 тисяч доларів.

Але є випадки, коли знімають кліпи на телефони, викладають в YouTube ...

Леонід: Якщо є ідея, то, будь ласка. Бувають випадки, коли приходить класний артист з класним треком, і у нас саме немає комерційних проектів, тоді ми можемо зробити паузу, для кайфу і загального розвитку зняти йому кліп безкоштовно.

Для кого вже знімали безкоштовно?

Леонід: Артем Пивоваров, Оpen Kids.

MOZGI Production у роботі / Фото: прес-служба

Віталій: Це не абсолютно безкоштовно, тому що в команді завжди є люди, яким ти не можеш не заплатити.

Розкажіть про кліп для "Ленінграда".

Леонід: Сергій просто зателефонував мені і запропонував разом попрацювати. Чесно кажучи, я ніколи першим не домовлявся з жодним артистом, з яким працював. Вони самі виходили на мене і пропонували співпрацю.

Якою була розмова з Сергієм Шнуровим?

- "Привіт, Леонід" – а, ні, він мене назвав Олексієм, – "це Сергій Шнуров турбує".

Сергій дуже інтелігентний чоловік, чесно зізнаюся. Він ввічливо познайомився зі мною по телефону, вибачився за те, що не може особисто зустрітися, висловив свою повагу з приводу моїх робіт і запропонував разом зняти кліп, якщо я не проти.

Я відповів: "Спасибі, дуже приємно, але я Леонід". Він вибачився, і далі ми почали спілкуватися як пацани (сміється). Пізніше Сергій прислав пісню.

Я знаю, що було кілька сценаріїв, і під один сценарій Шнуров сказав, що напише пісню?

Леонід: Так, було таке. Маю велику надію, що він напише пісню, адже сценарій, дійсно, хороший.

Де знімали кліп?

Віталій: Було кілька локацій: кіностудія Довженка, на Харківському масиві, в кафе біля парку Шевченка.

Як обрали "Ісуса"?

Леонід: На роль "Ісуса" ми переглянули 15 кандидатів. Вибрали хлопця, який найбільше виявився схожим на Ісуса, а точніше такого, яким ми звикли Його уявляти.

Яка сцена в цьому кліпі була найдорожча?

Віталій: Сцена з фурою – були задіяні каскадери, декорації, репетиції. Було багато нюансів, це зайняло кілька днів.

Яка була реакція артиста?

Леонід: Ми просто вислали монтаж, і він нам сказав: "Клас, фарбуйте".

Що ви відчуваєте при цьому?

Леонід: Відчуваю, що у нас був справжній тандем. Я вважаю, що режисер повинен робити свою роботу, йому потрібно довіряти і бажано не втручатися. Ми знаємо, що ми робимо.

Шнуров сказав в інтерв'ю, що над цим кліпом працювало багато юристів?

Леонід: Ціле адвокатське бюро, якщо бути точніше. Ми вислали їм сценарій і розкадрування, а після – вони зробили експертизу. До речі, за першою експертизі мені загрожувало трохи років.

Цей кліп ви вважаєте поворотним в кар'єрі?

Віталій: Одним з поворотних. У "Ленінграда" вже дуже високий рівень заданий, тому і для нас це стало новою планкою, новим рівнем. І те, що ми домоглися такого результату – це успіх, я вважаю.

Зараз багато кліпмейкерів надихаються кліпами 80-х. Де ви берете ці фішки?

Леонід: Зізнаюся, я фанат кліпів 90-х. Вони мене дуже надихають! Мені подобається їх алгоритм, поставлені кадри у відео, динаміка. Іноді беру кліпи цієї епохи за референс. Наприклад, в одному відео мені подобається корекція кольору, в іншому – стиль або рух по камері.

Сьогодні багато джерел натхнення. Один з найголовніших – це Pinterest. Навіть одна фотографія, картинка або колаж може наштовхнути на думку, яка чіпляється за іншу, третю, і ось ти вже вигадуєш сцену або кадр.

Влад Болсун, Віталий Денчук та Ірина Горова / Фото: прес-служба

Про що ви мрієте в своїй роботі? Що для вас межа, до чого ви прагнете?

Віталій: Хочеться постійно підвищувати планку якості, щоб завжди було класно і процес не перетворювався на рутину. Хочеться, щоб на нас, як на крутих фахівців, звертали більше уваги зарубіжні зірки. В Україні дуже багато талантів!

Леонід: Для мене першочергове завдання – це стати продакшн-хаусом зі своєю філософією, баченням, брендом, знаком якості, щоб люди розуміли рівень. Якщо говорити про сам формат, думаю, ми б не хотіли обмежуватися тільки кліпами. Існує рекламне виробництво, серіали. Знаю, що це певний крок, жанр, навіть трамплін, який потрібно пройти. Мене особисто більше збуджує кінематограф і повний метр. Я говорю зараз про якісні серіали і фільми, які можуть вийти на світовий ринок і заявити про Україну як про виробника класного кіно. Мені здається, що наша країна здатна розповісти світові про важливе з якимось своїм підходом.

Який роботою на даний момент ви пишаєтеся найбільше?

Леонід: Насправді, після виходу кожного проекту ми думаємо, що це вершина, максимум того, що змогли вкласти в роботу. Але кожна наступна відеоробота – говорить про зворотне. Сподіваюся, що так буде завжди, адже саме таким чином відбувається зростання.

Раніше ми також писали що кліпмейкер Леонід Колосовський розповів про зйомки кліпу Каменських "Попа, як у Кім".