Як заробити на опитуваннях і "фокус-групах"

12 червня 2016, 13:00
Запрошують майже всіх, хто платить від 150 грн і пригощають чаєм з печивом

Ніяких загадок. Запрошують обговорювати все що завгодно - від

Фокус-група – метод дослідження, який маркетологи застосовують для отримання інформації про свій товар, безпосередньо спілкуючись зі споживачем цього товару. Це, так би мовити, групова дискусія, в якій незнайомі між собою люди (їх називають респондентами) обговорюють і висловлюють ставлення до якогось продукту або виду діяльності. А потім маркетологи роблять висновки. Наприклад, можуть попросити протестувати рекламні матеріали, якість і дизайн упаковки, функціонал електроніки, смак нового продукту – в загальному, все що завгодно. Як правило, це комерційна інформація, яка зачіпає багатьох, адже виробники хочуть знати думку про своїх шоколадки, кетчупи, страховку, іпотечні кредити та інші продукти, з якими регулярно стикаються багато людей. Звичайній же людині вони цікаві тим, що участь в них приносить трохи грошей, а також розширює рамки буденності, дає можливість познайомитися з іншими людьми і спробувати якісь нові продукти. Про нюанси, які можуть бути на опитуванні, кого на них чекають і як знаходити такий підробіток, "Сегодня" розповіли столичний рекрутер Володимир Москаленко і бібліотекар, любитель таких підробітків, Ірина Ломако.

ХТО ПОТРІБЕН. Основна категорія респондентів (т. зв. цільова група) – споживачі від 18 до 34 років. Таке обмеження за віком зумовлено тим, що більшість людей в цей період життя відкриті для всього нового, у них є ентузіазм і бажання купити. Як виняток, бувають опитування і людей до 60 років (але не старше) – якщо справа стосується лікарських препаратів або приладів для здоров'я.

Реклама

Також грає роль тематика. Наприклад, чоловіків не покличуть обговорювати фарбу для волосся або памперси, а молодих матусь – машинне масло і набори викруток. Також, за правилами, не можна брати участь в фокус-групі, якщо людина вже була опитана протягом півроку. "Вважається, що вона ще в курсі минулих трендів і є зацікавленою особою, у неї збереглися залишкові враження і думки. Насправді ж ніхто нічого не перевіряє, і вже через два місяці зрозуміти, що ця людина брала участь в фокус-групі, неможливо – звичайно, якщо її не впізнає модератор. Тому можна схитрувати на цей рахунок. Хоча питання щодо часу вам зададуть обов'язково", – пояснює Ірина. Також категорично заборонено брати участь в таких групах професіоналам: журналістам, маркетологам, співробітникам конкуруючої компанії. Також важливо, щоб людина, яка йде на фокус-групу, не була затиснутою і мовчазною і не боялася висловлювати свою думку – бо саме за неї платять гроші. Ну а найбільший недолік такої підробки в тому, що найчастіше фокус-групи проводяться в робочий час. Це не зовсім зручно і для працюючих учасників, і для рекрутерів, яким доводиться шукати успішних людей, згодних витратити пару годин робочого часу на розмови.

РІЗНИЙ ФОРМАТ

Дослідження бувають трьох видів. "В полях" – коротке інтерв'ю (макс. 15 хв.), для якого людей вербують прямо на вулиці. Винагорода за нього – шоколадка, чай, продукт, який досліджували. Найпопулярніший формат – дискусія: за столом збираються 10-12 осіб, і 1,5-2 години спілкуються на задану тему. Розмова направляє модератор, він же дає висловитися мовчунам і приструнювати занадто активних. Платять 150-500 грн кожному. Третій – "глибинка": індивідуальне інтерв'ю, які беруть у представників вузькоспеціальних професій, людей з психологічними або фізіологічними особливостями, захопленнями та ін. Може триває 5-6 годин. Платять від 1 тис. грн.

Реклама

ДЕ ШУКАТИ І СКІЛЬКИ КОШТУЄ

Найскладніше знайти такий підробіток новачкам, але з часом, коли ви візьмете участь в парочці фокус-груп, ви запам'ятались рекрутерам, і вони будуть дзвонити вам самі, запрошуючи взяти участь в опитуванні. А для початку потрібно зареєструватися в соцмережах в групах "Платні опитування", "Участь у фокус-групах" та ін. Можна написати рекрутерам, які зазвичай є адміністраторами цих груп, безпосередньо і повідомити коротку інформацію про себе: вік, стать і час, коли ви вільні.

СКІЛЬКИ КОШТУЄ. Ціна за участь в опитуваннях залежить від безлічі факторів. Чим більш невибагливі вимоги до учасників (опитування про шоколадки або рекламу на білбордах), тим менше платять. А чим більша специфічність теми, тим більше можна заробити. "Середня ціна – 150-160 грн за один сеанс. Але все дуже індивідуально. Наприклад, недавно у нас було опитування власників іномарок – про те, яке масло вони використовують. Час їх роботи коштував 500 грн. Фармацевти, яких опитували п'ять годин заробили по 1,5 тис. грн", – пояснює Володимир.

Реклама

І ЩЕ. Компанії, що займаються дослідженнями, потребують і в рекрутерів: вони отримують відсоток за знайдених і наведених людей (в місяць можна заробити від 1 тис. грн). Потрібні також розшифровувача: вони отримують близько 150 грн за переклад в текст двох годин запису.

ОПИТУВАННЯ: ОСОБИСТИЙ ДОСВІД

Ірина Ломако, бібліотекар:

"Вперше мене " ловили" на вулиці і після короткого анкетування "вік-професія-люблю я полуничні йогурти?" запропонували пройти в приміщення. Там я спробувала п'ять різних йогуртів, відповідаючи на питання: "Цей солодший, ніж попередній? Вам подобаються кісточки в фактурі або краще без них? Ви вважаєте цей червоний колір пляшечки освіжаючим, приємним або відразливим?". Питання дублювалися, напевно, для того, щоб перевірити, що я не лукавлю. Весь опитування зайняв близько 15 хвилин, а на знак подяки я отримала гарну шоколадку і пачку дорогого чаю. Мені це сподобалося, і коли подруга запропонувала піти на фокус-групу з електронних книг, я з радістю погодилася. За столом сиділи 10 осіб, кожен зі своєю "читалкою". На столі – чай, кава, печиво, а модератор попередив, що розмова буде записуватися. Перші 20 хвилин ми обговорювали свої пристрої, потім нам принесли моделі електронних книг, які тільки вийдуть на ринок, і запропонували ознайомитися: оцінити функціонал, зовнішній вигляд тощо. Все це було в ході дружньої бесіди, і ми з іншими респондентами так здружилися, що потім пішли пити каву. Всім вручили по конверту з 150 грн. Тепер, коли мене запрошують брати участь у фокус-групах, я ніколи не відмовляюся. Але це буває нечасто: один раз в 3-5 місяців.

АНКЕТИ В ІНТЕРНЕТІ. Існують також спеціальні сайти, на яких можна заповнювати анкети. Але найчастіше вони працюють некоректно (не зараховують бали, за які повинні платити). Є інший варіант – коли рекрутери, з якими я працюю, дають мені посилання на анкети. Теми там найрізноманітніші, наприклад, чи подобається мені упаковка товару, шрифт тощо. Це займає 7-10 хв, а потім на телефон "капає" 10-20 грн.

Висловився – отримай гроші.