Як вибрати "місце" для пенсії

8 серпня 2015, 16:00
Простота і надійність пошти проти додаткових вигод банків

Де вигідніше тримати пенсію. / Фото: Григорій Салай

Пенсія мало того, що має бути призначена – вона ще якось повинна потрапляти в наше розпорядження : в гаманець у вигляді готівки або на банківський рахунок. Про те, які є варіанти для отримання пенсії, їх достоїнства і недоліки , і що потрібно зробити , щоб отримати максимальну вигоду від розміщення своїх кровних , нам розповіли директор "Центру пенсійного права " Марина Костюченко , директор департаменту по продуктах роздрібного бізнесу ПУМБ Ярослав Сковрон і директор контакт- центру банку "Хрещатик " Тетяна Любимова.

ВАРІАНТИ: ПОШТА ЧИ БАНК

Реклама

Відповідно до законодавства України , пенсіонер має право самостійно вибрати установу, де буде обслуговуватися при отриманні пенсії: в поштових відділеннях або в банківських структурах. Тому на момент призначення пенсії, а також при переведенні виплати пенсії на пошту, кожен може сам визначити місце отримання грошових коштів. Обмежень у виборі варіанта одержання пенсії немає.

ПОШТА. "Якщо пенсіонер хоче отримувати пенсію через поштове відділення, йому необхідно просто подати документи для оформлення пенсії до Пенсійного фонду за місцем реєстрації , – розповідає Марина Костюченко. – При цьому вказувати місце отримання пенсії не треба – пенсія автоматично буде приходити на поштове відділення, яке знаходиться найближче до будинку ".

На думку Марини Костюченко , мінусом отримання пенсії в поштовому відділенні є черга , яку необхідно вистояти ( а черги там є завжди ), а також "прив'язка" до поштового відділення , в яке необхідно підходити за пенсією . Згідно ст. 47 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", пенсія може також виплачуватися за довіреністю : її пенсіонер може оформити на свого родича (довірена особа), яка буде ходити замість нього в поштове відділення.

Реклама

Виплата пенсії за довіреністю здійснюється протягом усього періоду дії довіреності за умови поновлення пенсіонером заяви про виплату пенсії за довіреністю через кожний рік дії цього паперу . Заява про виплату пенсії за довіреністю подається до органу , що призначає пенсію , за місцем проживання (реєстрації) пенсіонера.

БАНК.Для отримання пенсії в банківських структурах пенсіонеру необхідно звернутися в обраний банк, відкрити там рахунок , а потім подати до Пенсійного фонду заяву про виплату пенсії через цей банк , вказавши номер рахунку .

ДЕ ЗРУЧНІШЕ ВІДКРИТИ РАХУНОК

Реклама

"Пенсіонер може оформити собі отримання пенсії на картку , – розповідає Ярослав Сковрон . – Обслуговувати пенсійні рахунки можуть тільки перевірені банки – їх відбирає Пенсійний фонд України на підставі висновків Національного банку України щодо фінансового стану банків, аналізу їх діяльності з виплати пенсій та грошової допомоги,а також інших показників ".

ВІДКРИТТЯ. "Банки по-різному відкривають " пенсійні " рахунки , – вказує Марина Костюченко. – Одні можуть відкрити рахунок для отримання пенсії ще до призначення пенсії в Пенсійному фонді , інші – вже після призначення". На думку Костюченко, зручно відкрити пенсійний рахунок перед оформленням пенсії – тоді можна буде відразу подати до Пенсійного фонду заяву про виплату пенсії через банк. Якщо вибраний вами банк відкриває рахунки для нарахування пенсії після її оформлення, то перший раз вам доведеться отримати пенсію на пошті і вже після цього підходити до Пенсійного фонду із заявою про переказ виплати пенсії на банківське відділення . " При виборі банку зверніть увагу, що сама процедура відкриття рахунку у деяких банків зручніше. Наприклад, найкраще, коли для оформлення соціального пакету потрібен тільки один візит у відділення банку з паспорт та ІПН , а у відділенні клієнт отримує консультацію і пише заяву для Пенсійного фонду про перерахування пенсії на рахунок у банку. А співробітники банку вже самі занесуть цю заяву до Пенсійного фонду" , – говорить Ярослав Сковрон .

ЗА І ПРОТИ.З плюсів отримання пенсії за допомогою банку – можливість у зручний момент отримати її в банкоматі або розрахуватися " пенсійної " карткою в магазині. Як правило, комісія за послуги банку з " пенсійних " карток не знімається. При цьому на мобільний телефон пенсіонера приходять повідомлення про надходження і зняття пенсії на картку. " З мінусівраптова неплатоспроможність банку . У такому випадку банк просто перестане видавати пенсію пенсіонеру ! Ця проблема вирішується відкриттям рахунку для нарахування пенсії в іншому банку , але доставить пенсіонеру клопоти, так як процедуру переведення пенсії на банківську структуру доведеться повторити заново. Тому треба вибирати надійний банк ", — попереджає Марина Костюченко.

БАНКИ ДАЮТЬ ПЕНСІОНЕРАМ ПРЕФЕРЕНЦІЇ

"Пенсіонери – одні з найбільш дисциплінованих і стабільних клієнтів для банку , – розповідає Ярослав Сковрон . – Вони роблять заощадження навіть при невеликому доході , а їх платіжна дисципліна часто краще , ніж у решти груп клієнтів . Наприклад , за нашими даними , середня сума депозиту пенсіонера- вкладника приблизно в 6 разів вище середньої суми його пенсії . Пенсіонери , які отримують у нас пенсію, як правило, відразу не знімають всю суму, а щомісяця залишають частину коштів на картах – близько 10 %".

ПЕРЕВАГИ. Ось так виходить – начебто доходи у пенсіонерів невеликі, але звичка до заощадження і стійкість до спокус , пануючими над більш юними поколіннями ( загорівся купити дорогу модну дрібничку , "щоб як усі" , і зняв всі гроші з рахунку) , роблять їх дуже привабливою категорією банківських клієнтів. Плюс консервативність: якщо вже літня людина вибрала банк , то це зазвичай рішення на все життя. І навіть кілька на довше : людини може вже й не бути з нами , а її гроші ще якийсь час будуть продовжувати працювати на банк.

ЗАЛУЧЕННЯ. Не дивно, що банки зацікавлені в залученні таких клієнтів. " З нашого досвіду – щоб пенсіонер почав співпрацювати з банком, той повинен мати репутацію надійного і стабільного , давно працювати на ринку , гарантувати своєчасне зарахування пенсії на карти , пропонувати вигідні тарифи , а також мати відділення та банкомат недалеко від місця проживання потенційного клієнта " , – перераховує Ярослав Сковрон . Крім того , більшість банків пропонують пенсіонерам спеціальні програми та більш вигідні умови , ніж іншим клієнтам . Приклад такої програми призводить Тетяна Любимова. Так , пенсіонерам надаються наступні преференції :

  • відкриття та обслуговування пенсійного рахунку – безкоштовно;
  • можливість оформлення додаткової картки на своє ім'я або ім'я довіреної особи , з можливістю встановлення лімітів по карті;
  • нарахування 15 % річних на залишок коштів на рахунку. При цьому відсотки нараховуються за кожний день фактичного знаходження коштів на картковому рахунку , починаючи з дня, наступного за днем фактичного надходження коштів на такий рахунок , і по день вилучення коштів з рахунку включно;
  • зняття грошей з пенсійного рахунку в касах банку і банкоматах без будь-яких комісій;
  • можливість підключення послуги SMS- банкінг або до системи інтернет – банкінг для постійного контролю руху грошових коштів по картковому рахунку .

З приводу другий з перерахованих привілеїв Ярослав Сковрон пояснює : "Якщо пенсіонер отримує допомогу від своїх рідних чи сам комусь допомагає , то зручно, якщо банк в соціальному пакеті дає можливість відкрити ще одну додаткову карту на ім'я родича або близької людини. Той зможе при необхідності поповнити карту пенсіонера , або навпаки, пенсіонер може допомагати своєму родичу , дозволяючи використовувати гроші на карті. При цьому пенсіонер сам встановлює максимальну суму зняття грошей з карти ". Крім того, часто пенсіонерам пропонується надбавка до стандартної ставки на депозит – зазвичай близько 0,5 – процентного пункту , хоча вона може досягати і 1 тощо.