Як різним поколінням зрозуміти один одного: відверта розмова з психологом

30 грудня 2017, 12:00
Чому бебі-бумери не викидають непотріб, в чому причина агресивності "іксів" і чому "ігреки" легко заробляють великі гроші

Оксана Марусич. Розібралася в усіх тонкощах

Про покоління "Z" (центеніалів) — детей, які народилися після 2000 року, — "Сегодня" писала не так давно . А чим примітні представники інших поколінь ? Як їм навчитися взаємодіяти ? Це питання зараз хвилює не тільки фахівців з кадрів . У минулому році в Києві пройшла " антиконференція XYZ " , після якої багато хто зрозумів : якщо ігнорувати ці відмінності і особливості , в майбутньому ми можемо опинитися суспільством людей , які не розуміють і не чують один одного . Про те , як цього уникнути , ми поговорили з популярним в Україні бізнес – тренером Оксаною Марусич .

Ім'я: Оксана Марусич

Реклама

Кар'рєа: Сертифікований коуч (ICF), бізнес-тренер

"Колеги в області навчання персоналу знають мене як бізнес-тренера. Мої колишні роботодавці завжди цінували мене в якості гарного продавця.

Для своїх сьогоднішніх клієнтів я експерт в області сервісу. Як і личить типовій блондинці, отримала ряд дипломів, зокрема в області банківського та фінансового менеджменту. Щоб навчитися знаходити правильні відповіді на грамотно поставлені запитання, я закінчила Еріксоновській університет і стала коучем.

А ось для того щоб зрозуміти, хто я насправді і в чому моє призначення, мені і знадобилися 17 років навчання і практики ".

- Оксана, в чому основна суть "Теорії поколінь"?

- Перш за все в тому, що у людей, які народилися в один час і пережили схожий досвід в дитинстві, будуть однакові цінності. Але автори теорії Вільям Штраус і Ніл Хоув відкрили щось цікаве і корисне: виявляється, для кожного покоління значення одних і тих же слів різне. Наприклад, для наших бабусь і батьків "безпека" – це пенсія, а "успіх" – це все життя на одному підприємстві. Тоді як для молодого покоління "життя на одному підприємстві" – як прокляття: за що ?!

- А як проявляються відмінності в цінностях?

- Буквально в усьому. Нещодавно я вела для дітей 13-16 років блок "Управління сервісом". Готую матеріал і розумію, що в ньому багато складних термінів. Дзвоню куратору: може, кажу, замінити складні слова простими? "Залишайте всі як є. Якщо їм щось буде незрозуміло, вони запитають", – була відповідь. Наше покоління звикло не уточнювати і мовчати про свої незручності. Одного разу я 4 години поспіль вела тренінг. Всі сиділи, не рухаючись. Питаю в кінці: "А що, вам не жарко? Не хочете води? В туалет?". Виявилося, хотіли. Чому мовчали? "Якось незручно вставати з місця і піднімати сусідів", "Боявся, що ви заперечуватимете" і так далі. Загалом, типове "Що люди скажуть?". Так позначаються моделі виховання і обмеження, так люди показують свої програми.

- Думаю, це перш за все стосується відносин з батьками, яким сьогодні за 60 ...

- Це покоління бебі-бумерів, народжених в період 1943-1963 рр. Вони прийшли з завданням – відбудувати, підняти, у них все добре було з цілепокладанням. БАМ, цілина, будівництва – це покоління реально бачило! Їх головні цінності: ідеалізм, орієнтація на команду, оптимізм, робота, здоров'я, ностальгія. Вони переконані, що навчання – це складний довгий процес, гроші дістаються важко, а талант треба відточити. У цих людей завжди є гроші на чорний день, а завантажити в морозилку три холодильника – звична справа. Відпочинок для них – це консервація! Вони беруть відпустку, щоб зробити ремонт. Уміють все, від манікюру до поклейки шпалер. Навіть забезпечені бебі-бумери багато роблять самі. Раціоналізм – їх головна якість. В їх гаражах можна зібрати космічний корабель. Все є!

Проводжу конференцію в дорогому готелі для власників бізнесів. У кого з собою "тормозки", питаю? Майже всі бумери піднімають руки! Важливий момент: у них одних завжди є нормальна їжа. (Посміхається.) А як вони відпочивають! Пісні співають, рибу ловлять, сміються – я вчуся у них цього. Навіть ці вічні дачі – копають, полють – і голова перемикається ...

Тому своїх батьків потрібно зрозуміти і прийняти: ви їх не зміните. Хто сушив кульочки на батареї – нехай сушить! Вони звикли нічого не викидати, бо все може стане в нагоді, – не сперечайтеся з ними. Це не конфлікт поколінь, треба просто чути, розуміти, прощати і приймати.

Реклама
- Як же комунікувати з бебі-бумерами?

– Головні правила : вислухати до кінця , налаштуватися на довгу розмову , знайти аргументи для переконання , бути готовим до безлічі питань .

- Більшість заможних людей сьогодні – представники "іксів", народжених в період 1963-1983 рр. Ми з вами теж відносимося до цього покоління. У чому наші особливості?

– Досягненці. Багато вчилися і вчаться, дипломи MBA, мови, дуже ефективні. Але при цьому – мало впевненості в собі, тому що весь час треба знати: хто я? Всі тренінги, вивчення аури і астрології – наші! Чакри відкрили, гороскоп склали, ауру подивилися, родові системи розклали, до шаманів з'їздили-потанцювали ... І знову: а хто ж я? (Сміється.) Наше дитинство припало на холодну війну і перебудову, ми готові до змін і любимо змагатися – це наше все. (Посміхається.) "Ікси" все повинні контролювати, у них складно з делегуванням: "Якщо я поїду відпочивати, весь бізнес розвалиться! Все на мені!".

Їх установки: "Мене не цікавить, що ви думаєте!", "Ви що, знущаєтесь?", "Мені не треба тисячу разів повторювати!", "Хто вас так навчає?", "Мене тут не люблять", "На мене не звертають уваги ... ".

- Чому в нашому поколінні "ікс" стільки агресії?

– До 7 років у дитини формуються характер і почуття. Бумери пройшли важкі випробування, вони і зараз не люблять говорити про любов. ( "Балачки то все, тільки в кіно буває"). Жінки брали на себе функції чоловіків. А адже це – душа, жіночий рід, почуття ... Тільки мама може навчити любити – себе, життя, тварин, працю. Але не всі матері "іксів" могли передати почуття любові, бо не знали його. Нас не вчили дбати про себе. "Мені жарко, мама!" – "Зараз холодно буде!"

Якщо дитина народжена і росте в любові, фактор дратівливості нульовий. Але хто тоді думав про любов? "Придивися, один хлопець в селі не п'є, треба брати", "Пора заміж, роки минають", "В країні на одного мужика вісім жінок, і ми не в трійці лідерів – бери, що є, доця!". Нас постійно знецінювали: "Красуня південна – нікому не потрібна!", "Та кому ти потрібна така?" – пам'ятаєте? Звичайно, нікому не буде потрібна з такими установками!

Без алкоголю навіть відносини зав'язати було складно, настільки люди були затиснуті. "Сто грам для хоробрості" – ось воно ... Якщо тато з мамою пресували дитини і не приймали такою, яка вона є, вона озлобиться 100%. Недомовленість, непроговорена своїх почуттів – так накопичується негатив, і це виливається рано чи пізно в соціум
.

- Скандали в транспорті, в сім'ї – наслідки сумні ...

- Якщо на роботі людина весь час терпить пресинг , страждають її рідні : всю злість вона виливає і промовляє вдома. При цьому " ікси " – досить жорсткі керівники . Часто розмовляють на підвищених тонах , вимогливі , цінують старанність і точність , погано контролюють емоції . Я б рекомендувала начальникам- " Іксам " критикувати не тих , у кого не вийшло , а тих , хто ухиляється від відповідальності .

- Так, пресували нас неслабо – і вдома, і в школі.

– Тому і наслідки диктатури у "іксів" у наявності: слабкість, заздрість, образливість, виправдання, підстроювання, безвідповідальність. А звідси і наслідки – агресія (як захисна реакція), образи ( "Я жертва"), плітки (зацикленість на собі), порожні розмови, фокус на негативі, конфліктність, помста, занижена самооцінка і т.д. "Чим вище рівень насильства в дитинстві, тим більше внутрішнього болю, через яку людина може кинутися на інших", – писала в своїй книзі Луїза Хей. "Ікси" впевнені, що правильно до всього приходити через біль. "Чим складніше і болючіше – тим правильніше". Ловлю себе на тому, що, коли на тренуванні неважко і нічого не болить, – значить, щось не так. На ранок немає крепатури? Точно не так! А ось ігреки в цьому сенсі – полярно інші.

Реклама

- Покоління мілленіалів — 1983—2000найзначніша частина соціуму сьогодні. Вони – активні споживачі, активні користувачі і активні здобувачі на ринку праці.

- "Ігреки" – покоління, впевнене в собі, покоління "Я". Це оптимісти, для них головне – власні відчуття. У 65% випадків вони приймають рішення, засновані на інтуїції. На їх дорослішання вплинули розпад СРСР, поява інтернету, сплеск волонтерства. Все, що їм цікаво, "ігреки" пробують на смак, не бояться нового. Онлайн-бізнеси, фріланс, коворкінг – це все про них. Коли покоління "Y" досягла віку 18-20 років, серйозно просів турбізнес. Чому? "Ігреки" подорожують без посередників, літають лоукостами, живуть в хостелах. До 25 років багато об'їздили пів-Європи – на відміну від "іксів", вони не збирають гроші і не скуповують речі. "Яка різниця, скільки років твоїм кедам, якщо ти в них гуляєш по Парижу" – це про них. 25 років іпотеки? Боже збав! Свобода пересування та враження – перш за все.

- Але роботодавці "ігреків" чомусь не люблять ... Вважають їх інфантильними і ненадійними.

- Тому що їх поведінка не піддається звичному для "іксів" поясненню. Мотивація "Ігрека" – робити те, що подобається, а не гроші і посаду. Коли "ігреки" прийшли в офіси в джинсах і уггах – всі здригнулися! Вони не стануть терпіти грубість і пресинг, їх потрібно хвалити. Одного разу на тренінгу ми з керівниками- "іксами" вчилися хвалити "ігреків", виписуючи відповідні слова. "Благаю, дайте мені цю вправу! – говорила мені потім знайома ейчар. – У нас в компанії всього п'ять слів похвали, і три з них – матюки". (Посміхається.)

При цьому "ігреки" дуже технологічні, вміють знаходити і правильно використовувати інформацію. Їх резюме часом – вершина дизайнерського мистецтва. "При наявності гугла – богоподібний" – так про себе може написати тільки "ігрек". Вони добрі, відкриті світу, їх очі розкриті ( "Вау! Ухтишка!"). Якщо керівник зацікавлений в цьому кадрі, він повинен пояснювати і розмовляти. Накази, штрафи, крик – не для "ігрека". Дзвонить мені недавно знайома ейчар дуже лояльною і великої компанії: "Оксана, я в шоці! Тиждень не виходив на роботу співробітник, 28 років, на дзвінки не відповідав. Сьогодні додзвонилися йому на домашній нарешті. Живий? Ох, як ти нас налякав ! Де ти пропав? Він – спокійно так: "А ви що, не зрозуміли? Я звільнився". -"Як це? А трудова? Законодавчо ти у нас числі!" – "Трудова? Забирайте. Дарую ... "Ну що з ними робити ?!". Так, це люди з абсолютно іншими цінностями. Їх особистісна дистанція набагато більше нашої. Вони люблять інтернет-магазини – "щоб ніхто не заважав, коли я купую, що я хочу". "Ікси" спочатку не до кінця зрозуміли: як? Ми ж вчилися, освоїли п'ять етапів продажів, а "ігреки" купують в інших місцях ...

– Ну і як з ними спілкуватися, з 30-річними?

- Пам'ятати, що вони цінують час, гумор, вживають сленг. Але головне – розмовляти доброзичливо. Ми ж вчимося один в одного. "Ігреки", на мою думку, прийшли врятувати нас, "іксів". Подивіться, скільки з'явилося творчих професій завдяки їм: активно розвивається хендмейд, дизайн простору – для них важливо, щоб було красиво і креативно. "Я хочу співати і танцювати. Робити те, що подобається. Так, мама, це моя п'ята професія. Але мені треба дізнатися, хто я", – типова відповідь "Ігрека".

- Але грошей – побільше! Вони хочуть все і прямо зараз. Виходить, ми повинні оплачувати їхні забаганки?

- Вони заробляють, і дуже непогано. В їх голові немає обмежень, і цим вони мотивують і виховують нас. Моя подруга – підприємець. Її 24-річний син уже спробував сім бізнесів, і вона розвивається завдяки йому, розумієте? Нещодавно хлопець пішов вчитися на льотчика. Надсилає смс: "Мам, тільки не смійся: на весну потрібен літак. Якщо потягнемо, буду дуже радий". Подруга – в шоці! Я кажу – розвивайся, відкривай ще один філія, ти потягнеш! Літак адже реально потрібен! Вона подумала і ... полізла в гугл – дивитися прайси і думати, як заробити ще більше.

Після тренінгу до мене підійшла жінка: "Не розумію, як вони це роблять ... Я 25 років в ресторанному бізнесі. У мене три освіти. Я ризикувала, прогорала, орала день і ніч. А тут – дівчинка 22 роки, робить якісь браслети і продає за кордон онлайн. Заробляє 2000 євро на місяць. Я ж теж могла це робити! Ну як же так ?! Так ця рукодільниця ще і говорить: "Я не напружуюся. Є натхнення – роблю браслетики, немає – не роблю". Як навчитися так жити?".

– Очевидно, головна перевага "ігреків" – легкість і творче начало.

- Абсолютно вірно. Працюючи з ними, я стала добрішою, спокійнішою і ніжнішою. "Ікс" спізнюється на роботу: "А-а-а, таксі! Згортай, швидше, давай по прямій! П'ять хвилин залишилося, а-а-а!". "Ігрек" подзвонить і спокійно попередить. Помилився в звіті? Не біда: "Всі помиляються. Я подзвоню і попрошу виправити цифру".

– Як нам взаємодіяти і бути толерантними один до одного?

- Головне – розуміти, що світ змінюється з величезною швидкістю. Старшому поколінню заважають сприймати дійсність негнучкість і безліч обмежень. Але можна запропонувати їм інакше формулювати зворотний зв'язок. Типовий приклад маніпулювання бебі-бумера: "Що? Вже можна не дзвонити? Маму забули? (Ридання.) Я не заслужила?!". Але ж можна використовувати нейтральний тон: "Я хвилююся, і була б вдячна, якщо б ти хоча б раз в три дні дзвонила і казала, що все добре". Поміняти їх "прошивку" кардинально неможливо! Нам залишається тільки приймати і любити їх. Вони виховували нас як могли. Ми можемо тільки позначити свою програму і далі звільняти себе від її негативних факторів. Без осуду і оцінок.

– Спостерігаючи за маленькими дітьми, часом дивуєшся: чому вони такі вільні? Ми так не вміли ...

- На відміну від нашого покоління, сучасній дитині не потрібно щось доводити, щоб її полюбили. Вона в полі безумовної любові – і тому відчуває себе в безпеці. "Неважливо, як я буду виглядати. Важливо, що є ось ці дві людини, мама і тато, – це моя залізна підтримка". У нашому дитинстві не завжди вихователі в садочках любили дітей, тому у покоління "ікс" стільки дитячих психотравм. Та й батьки мало кого обіймали, хвалили і говорили, що люблять ... Але кожному під силу впоратися з цими травмами, навчаючись у нового покоління.

Помітили, що діти зчитують будь-яку фальш і вчать нас розмовляти по-дорослому? Вмикаєш драматизм і пафос, а вони спокійно так кажуть: "А що у тебе з голосом?".

– Оксана, що б ви порадили людям різних поколінь?

- Кожне покоління прийшло зі своїми завданнями. Нам потрібно працювати з гординею і вчитися сміятися над собою. А головне – поважати особистий простір і цінності один одного.