Інтерв'ю з Владом Троїцьким – про Євробачення, Винника, національну ідею та Францію

13 серпня 2019, 07:33
Відомий український режисер дав ексклюзивне інтерв'ю "Сьогодні"

Влад Троїцький Фото: Марко Галаневича

Відомий український театральний режисер Влад Троїцький в ексклюзивному інтерв'ю журналісту "Сьогодні" Володимиру Грисюк розповів, що він думає про національну ідею, масове мистецтво, Євробачення, фріків, українське кіно і долю ГогольFest. Зустріч відбулася в рамках 10-го ОМКФ-2019, де Троїцький презентував перформанс-оперу під назвою "Сходи до ...".

- Нещодавно я записував інтерв'ю з володарем "Золотого ведмедя" Надавом Лапідом, який показував в Одесі фільм "Синоніми". Ця картина, крім іншого, на прикладі Франції та Ізраїлю зачіпає питання національної ідентичності. А як ви думаєте, що означає "бути українцем" і "бути французом", наприклад?

- Це провокаційне запитання. Що значить "бути французом", приблизно зрозуміло. Є якісь маркери, які відразу говорять, хто ти: Помпадур, Лувр, Комеді Франсез, Авіньйонський фестиваль, Канни, Наполеон, Ейфелева вежа, Орсе, вино, сири, круасани з кавою і так далі. На жаль, Україна за роки незалежності не сформувала чіткого маркера, хто ми такі, тобто "Україна – це що?", "Українець – це що?". Я питав про це у різних людей: студентів Могилянки, університету Шевченка, політиків, депутатів – ніхто з них не зміг виразно мені відповісти.

Реклама

Я розумію, проти чого ми воюємо, але за що?

Коли я розмовляв з співробітниками Міністерства оборони та РНБО, то сказав, що розумію, проти чого ми воюємо, але за що? Ну, крім того, що ми робимо європейський вибір. Знову ж таки, якщо Європа, то яка: угорська, польська, німецька, італійська, грецька чи шведська? Все-таки вона дуже різна і визначається рівнем свідомості та культури. У нас за роки незалежності не сформувалося цієї надбудови, яка б транслювала культурні коди, хто ми є.

- А українська еліта...

- Вона не розуміє. І взагалі, що таке еліта?

- До речі так, що таке еліта?

- Люди, які готові свідомо відповідати на запитання і можуть формувати якусь візію своєї країни. Боюся, що з цим у нас проблеми. Просто немає такого інтерфейсу. З одного боку, це погано і жахливо, а з іншого – дає додаткові можливості, адже ти можеш говорити все що завгодно.

- Чому ви перевезли "ГогольFest" до Маріуполя?

- Ми йдемо туди, куди нас запрошують. У Києві нам не сказали "ні", просто була настільки мікроскопічна підтримка міста, що ми вирішили піти. У разі фестивалю, який є знаковим не тільки для міста, а й для країни, не повинно бути ось такого... коли говорять: "На тобі 10% бюджету, і роби з цим, що хочеш". А решту 90%, вибачте, де взяти? Нирку продати?

Незважаючи ні на що, я залишаюся прагматичним оптимістом!

Незважаючи ні на що, я залишаюся прагматичним оптимістом! Так, з одного боку, є якісь трешові тенденції, а з іншого – я зустрічаю дивних людей в Україні, які створюють свої екосистеми: це платформа "Тепле місто" в Івано-Франківську,! FEST або MozArt у Львові.

- Як ви ставитеся до масового мистецтва?

- Слава богу, що воно є. В Україні я називаю цей тренд "вовчиця в шльопанцях", тобто синтез Олега Винника та Олі Полякової. Раніше ще були "Гриби", а зараз з'явилася MARUV. Таке є – і відмінно! А ось держава повинна займатися протекціонізмом мистецтва, всього того, що не тільки формує його (держави) імідж всередині країни, а й позиціонує в світі.

Я придумав нам національну ідею – "офшор для пасіонаріїв".

До речі, я придумав нам національну ідею – "офшор для пасіонаріїв". На Заході зараз дуже складно молодим художникам – ринок повністю забитий, а ось Україна цілком могла б надати майданчики для їх реалізації. Сподіваюся, коли-небудь якийсь чоловік з уряду зрозуміє, що якщо ти не матимеш чим пишатися (чимось творчим), крім того, що ти протистоїш агресії, то перспективи твої "кепські".

- Мені здається, що ви зробили для України більше, ніж Міністерство культури за всі роки незалежності.

- Тільки не кажіть про це міністру, а то він піде в туалет і повіситься.

- А ви згодні з думкою, що українцям в плані мистецтва не вистачає розмаху, нахабства, яка властива художникам з розвиненіших культурно країн?

- Розумієте, нахабство не є критерієм якості. Наприклад, зараз є експериментальне мистецтво – це коли людина нічого не вміє, але каже: "Я ось вам зараз покажу експеримент". Але важливо розуміти, що в основі експерименту завжди повинні бути фундаментальні знання. Тільки тоді ти можеш висунути гіпотезу і, завдяки експерименту, з'ясувати, істинна вона чи ні.  

Реклама

Дивіться відео: фрік-кабаре Влада Троїцького DakhDaughters співає пісню Gannusya

 

- Вам подобаються неординарні особистості?

Реклама

- Так, тому що неординарна особистість рухає прогрес, тоді як ординарна особистість ходить за певними рамками. Фрік – вільний. Хоча потрібно розуміти, що свобода – це вміння відповідати за свої вчинки.

Дивіться відео: колектив "ДахаБраха" Влада Троїцького співає пісню "Чернець"

- Як ваш колектив "ЦеШо" потрапив на національний відбір Євробачення 2019?

- "ЦеШо" абсолютно не формат цього конкурсу, але мені зателефонували організатори українського відбору і запитали, чи не хочу я відправити "ДахуБраху". Я сказав, що ні, адже їм давно вже не цікава ця історія, але запропонував "ЦеШо". Так, це було провокативно, але вони там трохи всіх підбадьорили.

Дивіться відео: кліп на пісню Hate групи "ЦеШо"

- Дивитеся українські фільми?

- Було кілька спроб, але я вирішив від цього відійти. Кажуть, хороший фільм "Мої думки Тихі", де знімалася Ірма Вітовська. Хто ще? Лозниця, Слабошпицький... На жаль, у нас немає культури якісно говорити текст. Може, цього ніхто не вчить...

- Ви маєте на увазі акторську гру чи сценарій?

- Наскільки я розумію процес зйомки фільму в Україні, більша частина бюджету йде на техніку і, відповідно, не залишається ресурсів на репетиції. Коротше кажучи, за один день актор повинен зіграти купу всього, а це далеко не у всіх виходить.

- А що для вас талант?

- Я вважаю, що кожна людина талановита, але потрібно вміти відкрити це в собі. Та й на самому таланті ти далеко не заїдеш. Звісно, бувають генії, які ні з того ні з сього взяли і зробили, але це виняток з правил. Таких людей дуже мало, тому потрібно підвищувати рівень освіти, щоб розуміти весь світовий контекст. 


Влад Троїцький – український театральний актор, режисер, драматург і телеведучий. Засновник і художній керівник колективу "ДахаБраха", фрік-кабаре Dakh Daughters, лялькового кабаре "ЦеШо" і проекту NOVAOPERA. Президент міжнародного фестивалю "ГогольFest". Режисер в театрах України, Німеччини, Угорщини, Польщі, Швейцарії.

Нагадаємо, раніше Влад Троїцький в інтерв'ю "Сьогодні.Lifestyle" розповів, від чого, а головне – від кого залежить повернення "ГогольFest" до Києва.