Гід по гірськолижному Закарпаттю

23 листопада 2014, 16:00
Драгобрат – для фанатів, Ізки – для новачків, Синяк – один раз прокотитися

Частина України за Чорногірським хребтом – відмінне місце для любителів гірських лиж. На східному кордоні регіону розташовані розвинені і упорядковані комплекси, зате по всій області розкидані поодинокі, " напівдикі " схили і підйомники. Зупинимося лише на тих місцях, які хоч якось відповідають поняттю " гірськолижний курорт" , тобто на схилах є по кілька підйомників, за трасами доглядають, а в окрузі є певне розмаїття житла.

МАЛЮКИ. Крім відносно великих гірськолижних ареалів , в Закарпатті, як уже говорилося , є і схили, які обслуговує один- два невеликих под'емнічка , і ніяких надмірностей начебто снігових гармат і ратраків (машин для догляду за поверхнею лижних трас ) тут немає. Звичайно, їхати виключно заради катання на такі " курорти "  через пів- України – явно не варто. Зате такі місця чудово підійдуть для того, щоб у перший раз в житті стати на лижі. Або щоб коротким катанням урізноманітнити спокійний відпочинок між походами по колибах, саунах і поїздками на обов'язкові до відвідування під час відпочинку в Карпатах водоспади. До таких місць на Закарпатті можна віднести нескладні схили в Синяку , Воєводино , Жденієво .

Реклама

Говорячи про Драгобраті , мають на увазі підніжжя ( на висоті 1,3-1,4 м) і схили гір Стіг , Жандарм та Близниця з висотами до 1,8 тис.м. Хоча Драгобрат і знаходиться в Закарпатській області , але розташований він на крайньому південному сході краю, на кордоні з Івано- Франківщиною . Тому основний потік приїжджих прямує сюди з Івано-Франківська через Яремчу .

Реклама

ІДЕАЛЬНА ГОРА.По достатку снігу та стабільності снігового покриву Драгобрат поза конкуренцією в Україні : на Новий рік справжній сніговий покрив тут є майже щороку. Ось і цієї осені перший сніг тут побачили раніше всіх в Карпатах – ще наприкінці вересня. А за природними умовами ці місця порівняти з польськими Криницею та Шклярською Порембою. Втім, на тому, що подарувала природа, аналогії і закінчуються.

ПРОБЛЕМИ. Як повноцінний гірськолижний курорт Драгобрат сприймати не можна : він розвивається без жодного плану . Наприклад , підйомники будуються безсистемно, і немає ніякої можливості організувати загальний абонемент на всі " витяги" . Так само безглуздо відбувається забудова готелями і котеджами. Зараз на Драгобраті налічується до півсотні засобів розміщення – від капітально реконструйованих баз ще радянської побудови до приватних котеджів . Залежно від підходу власника у вартість проживання може входити сніданок , дво- або триразове харчування .

Реклама
Епохальних змін на схилах гір Стіг і Жандарм не буде і в цьому сезоні.

Все так же доведеться долати 20 км від села Ясіня до підйомників за справжньою " дорозі мужності ". "Як тільки ляже сніг , з'являться загальновідомі проблеми – моторошні розбиті обмерзлі підйоми – розповідає журналіст і автомандрівник Андрій Тичина. – Добре хоч, що в останні роки проїхати можуть не тільки ГАЗ- 66 і уазики, але вже і " паркетні " джипи з ланцюгами на колесах". Втім, є і хороша новина: "Укрзалізниця " ввела поїзд Київ -Рахів . Тепер до села Ясіня можна дістатися з Києва прямо без пересадок.

ТРОХИ КРИТИКИ

Керівник лижної школи Activ Sport Чеслав Домбровські розповів про невидимі для недосвідченого погляду особливостях курортів:

"Біда Драгобрату – цілковита стихійність і непередбачуваність , тому він ніяк не місце для початківців . Схили в районі Воловця – Пилипця – відмінне місце , але за трасами доглядають погано. Біда тут спільна для всіх Карпат: всі економлять на розвитку , не вкладають в інфраструктуру. Так що вчитися стояти на гірських лижах я б радив в інших місцях. Ізки дуже хороші як літній курорт , але слабка система засніження не може забезпечити стабільну якість трас. Красію можна рекомендувати спортсменам середнього рівня ".

КРАСІЯ: БЕЗ ЗМІН

У радянський час на горі Красія побудували цілком пристойний на ті часи гірськолижний комплекс . Траси на горі широкі , а поруч повно місця для позатрасового катання . Вже тоді тут з'явилася найдовша в Україні траса з перепадом висот в 600 м. Однак смутні 90-і зробили свою справу : довгий час про Красію знали лише фанати лижного спорту. В останні роки Красія перетворилася. У розвиток місцевості вклали солідні кошти , і тут виникла хай і маленька, але повноцінна зона катання. Тут поставлені нові підйомники, працюють снігові гармати і ратраки . Крім того, до плюсів слід віднести добре налагоджену систему продажу абонементів на підйомники. Можна купити "проїзний" на день або кілька днів (підходить для більш-менш досвідчених лижників ) або на кількість спусків – хороший для новачків. Крім того, адміністрація курорту подбала про пристойний сайт з досить докладною і актуальною інформацією .

Всі будинки біля підніжжя Красії розташувалися на десятикілометровій ділянці дороги між селами Кострино та Вишка . Вибір в цілому непоганий – від простих котеджів до міні-готелів , які, крім усього іншого , забезпечують трансфер ( в одних – дармовий , в інших – платний ) до підйомників.

Як розповіли нам в адміністрації гірськолижного комплексу " Красія " , траси вже зараз підготовлені до сезону, і справа тільки за холодом і снігом. Ціни на абонементи і прокат залишаються минулорічними. Що стосується житла , то оскільки всі воно приватні, то власники поки не склали ціну через нестабільність курсу валют і постійне подорожчання .

БОРЖАВСЬКІ ПОЛОНИНИ

Так називають схили хребта висотою 700-1200 м у Воловецькому та Міжгірському районах на ділянці приблизно 10 км ( між Подобовці і Ізкамі ) . До Славсько звідси – близько 40 км, до Ужгорода – 120 .

Гірськолижників ці місця приваблюють пристойною висотою вершин і великою кількістю снігу. Схили на Боржаві часто-густо безлісі . Тому і траси протяжні , широкі і ще місце для фрірайду (катання по цілинному снігу ) залишається. Як правило , верхні частини схилів трас підійдуть для досвідчених лижників, а нижче є пологі викочування для початківців . Гірськолижна інфраструктура Боржавських полонин виглядає так : уздовж розбитої дороги від з/ д станції " Воловець " до с. Міжгір'я тягнеться ланцюжок сіл і турбаз , біля яких знаходяться нижні станції підйомників. Зони катання тут прийнято називати по довколишніх селах .
Так, село Подобовець розташоване біля підніжжя гори Великий Верх ( 1600 м) на висоті близько 700 м. Поблизу від підйомників є десяток баз і котеджів, а також 3 бугельні витяги .
Пилипець – село в 3 км від Подобовця біля підніжжя гір Гимба ( 1497 м ) і Жид Магура ( 1517 м). Гірськолижна інфраструктура між двома селами поступово зливається і зараз можна без особливих старань перейти з трас Подобовця на спуски Пилипця . Навколо села працює 7 підйомників ( крісельний і 6 бугельних ) . Біля одного з бугелів є освітлена траса . Більшість підйомників розташовані на схилах гори Гимба і лише два – на горі Жид Магура . В цілому ж трасу для себе тут знайдуть і новачки, і профі. Розміститися в Пилипці , як і в Подобовці , можна в декількох десятках типових для Карпат котеджів з гучними назвами на кшталт " пансіон ", " готель" і " базах відпочинку", що більше відповідають дійсності.

ТИХІ ІЗКИ

Географічно це місце належить до району Боржавських полонин , розташованого біля підніжжя гори Магура . Воно найбільш віддалене від залізничної станції Воловець . Ізки являють собою мініатюрний гірський курорт. Важлива перевага цього місця: міні -готелі і котеджі розташовані в кількох десятках метрів від нижніх станцій підйомників — крісельного і бугельного . Траси – легкі та середньої складності , причому ширина місцями сягає 200 м. Ось тільки ситуація зі снігом тут досить непередбачувана – навіть система штучного засніження трас положення не рятує.

Втім, Ізки позиціонують не тільки як місце для катання на лижах, але і як екокурорт . Лазні та масажні кабінети представлені тут у так званій "Спа – хаті" . У самому селі Ізки розташована Миколаївська церква, побудована в 1798 р Крім того, неподалік , всього в 4 км , знаходиться одна з визначних пам'яток Боржавських полонин — водоспад Шипіт . Нарешті , звідси зовсім недалеко ( 50 км ) до знаменитого озера Синевир .