Фантазії з минулого: що змогли передбачити фантасти

20 вересня 2014, 07:10
Чверть століття тому літератори і режисери передбачали, що в 2015-му з'являться літаючі скейти, жити ми будемо під землею, а харчуватися переробленим планктоном

Здебільшого збулися песимістичні прогнози.

Цього року виповнюється 25 років з того моменту , як на екрани вийшов другий фільм із трилогії "Назад в майбутнє". Але для нас цікавий не стільки сам ювілей , скільки те , що герої з року 1985 – го переносяться в 2015 -й , тобто практично в наш час. Ми вирішили з'ясувати , чому вдалося збутися з передбаченого сценаристами фільму , а заодно довідатися , хто ще з кінематографістів і літераторів минулого намагався передбачити, що відбуватиметься в перші 10-20 років третього тисячоліття. Обійдемося без фантазійного пафосу у вигляді ядерних апокаліпсисів або висадки прибульців – подивимося, який бачилася ще в недавньому минулому наша з вами повсякденне життя .

"НАЗАД У МАЙБУТНЄ": АМЕРИКАНСЬКИЙ РАЙЦЕНТР В 2015-му

Звичайно , "Назад в майбутнє" в плані прогнозів на найближче майбутнє – поза конкуренцією. В першу чергу – завдяки іронії та гумору . " Режисер Роберт Земекіс абсолютно не рвався скрупульозно прогнозувати майбутнє і створив якусь пародію на свою епоху , – вважає літературний критик Михайло Петровський . – Він , схоже , виходив з переконання , що ніякі прориви в технологіях не в силах принципово змінити життя-буття обивателя до 21 жовтня 2015 року. Вийшов такий собі веселий , без усякої похмурості , аналог стімпанка (напрями наукової фантастики ) . Тільки в " правильному " стімпанк автомобілі , телефони , повітряні судна оснащені паровими машинами і якимись гіпертрофованими кривошипами , поршнями і шатунами , які вже встигли піти на металобрухт в епоху реальної авіації і автопрому . А у Земекіса все якраз навпаки: в його майбутньому звичні для 1980 – х предмети забезпечуються високотехнологічними прибамбасами . Але всі ці хитрощі майже не змінюють дизайн речей".

ІДЕНТИФІКАЦІЯ. І все ж творцям стрічки вдалося – таки передбачити деякі реалії . Наприклад , ідентифікацію особистості по відбитку пальця . Не можна сказати , що технологія масово увійшла в наше життя , але флешки з рідерами відбитків вже нікого не дивують . Не кажучи вже про передостанній моделі айфона , де теж використовується технологія ідентифікації власника за відбитками пальців . І якщо в 1985 -му якась штука з об'єктивом , підсвічувати зеленим квадратом обличчя людей на екрані , здавалася досягненням позаземного розуму , то сьогодні навіть в дешевій " мильниці " є функція розпізнавання осіб . Камери навчилися ідентифікувати усмішки і злорадно питати в ході зйомки : "Хтось блимнуло ? "

Є у фільмі і речі , яким складно знайти логічне пояснення . Чому , наприклад солідна фірма , в реалі і понині випускає добротний будівельний інструмент , за версією Земекіса займеться випуском гідратор – нема кого гібрида СВЧ – пічки і 3D – принтера , перетворювати сухої неапетитний блін в піцу ? Мабуть, вся справа в особистій неприязні до бренду.

ХОВЕРБОРД. " До найважливішого вкладом кінотрилогії в сучасну масову культуру потрібно віднести ховерборд ( скейборд з використанням антигравітації ) і самошнуруючі кросівки , – вважає промисловий дизайнер Дмитро Стрекалов . – Ці предмети стали вже майже казковими , на зразок килима – літака , скатертини – самобранки і меча – кладенцом . Вони багато років не дають спокою творчо налаштованим технарям . Можна тільки подякувати творців фільму за те , що подарували мрію і мета фантазерам . Дивишся – і який- небудь новий Еметт Браун все- таки сконструює реальний антігравітатор " . Спроби спорудити ховерборд вже обчислюються десятками , але на жаль , з освоєнням антигравітації у людства справа йде і по сей день неважливо.

Цікаво , дошка, що плаває в повітрі, з'явилася у фільмі , що називається , по приколу – щоб додати яскравості і гумору . Більш того , після виходу картини Земекіс з серйозною міною переконував всіх навколо , що ці штуковини існують в дійсності. Але не продають їх з причини великої небезпеки для ненавчених користувачів . Багато хто тоді в це щиро повірили.

КРОСІВКИ -НАПІВАВТОМАТ. Самошнуруючі кросівки теж стали родзинкою картини. "Швидше за все , багато глядачів інтуїтивно захопилися витонченою і корисною ідеєю , – вважає Дмитро Стрекалов . – Тим більше , що дизайн кросівок розроблявся спецами з легендарного бренду спортивного одягу. Не всі знають , але фанати багато років буквально вимагали випустити кросівки "як у Марті Макфлая " ! Зрештою спортивний гігант здався і випустив обмежену серію . Для більшої схожості кросівки забезпечили світлодіодами та акумуляторами . А от з автошнуровкою не склалося досі . Зате виробник відкараскався приголомшливою відмазкою : " У фільмі сказано , що справа відбувається в 2015 -му. Ось і чекайте " . На тлі чудо -взуття провальною виявилася ідея куртки , яка автоматично підганяється по тілу людини – глядачі її просто не запам'ятали .

АРТУР КЛАРК: ПЛАНКТОН НА ВЕЧЕРЮ

У науковій фантастиці , науці і техніці сер Артур Кларк – справжня глиба , досвідчений чолов'яга . Його , Айзека Азімова і Роберта Хайнлайна називають " великою трійкою " наукових фантастів, які зробили найбільший вплив на жанр в XX в .

Він встиг багато чого : писав книги , займався технікою і підводними дослідженнями , вів прямі телерепортажі про висадку американських астронавтів на Місяць. Відповідно, і прогнози у Кларка були дуже масштабні – на зразок появи ліфта на орбіті . Так що доведеться неабияк покопатися в кларковском літературній спадщині , щоб дізнатися, яким бачилося йому наше сьогодні .

ПЕРЕДБАЧИВ WI -FI.Скажемо відразу : у розвитку технологій і освоєнні космосу наше покоління не виправдало надії метра . Зате в " 2001 : Космічна одіссея " ( 1968 ) можна виявити цілком виразне опис планшетного комп'ютера і Wi – Fi: " Флойд включив свій газетний планшет в інформаційну мережу корабля і переглянув одну за одною найбільші електронні газети світу " . Кларк передбачав масове використання в наші дні магнітних карток , відеодзвінків , плоских екранів , спеціалізацію ТВ- телеканалів (спорт , мода , жива природа , хобі ) , біометричну ідентифікацію людей і навіть шахові матчі , в яких перемагає суперкомп'ютер (вперше в реальному житті така перемога мала місце саме в 2001 році ) .

Кларку був властивий позитивний погляд на світ , але похмурі нотки з приводу нашого з вами часу у нього проскакують : " Нащадки в 2001 р можуть потрапити в майбутнє смертельної нудьги , де головною проблемою в житті буде вирішити, який з кількох сотень телеканалів вибрати" .

ТАРІЛКА ЛИЧИНОК. Між тим , бентежить думка письменника про те , чим будуть харчуватися земляни в наш з вами час . " Ложка переробленого планктону застигла в повітрі ; Дон гарячково шукав вихід... " , – описує Кларк раціон землян на початку XXI століття. Сподіваємося , час , коли доведеться запивати молоком кашоподібну суміш з водоростей , найдрібніших рачків , молюсків і личинок , не наступить ніколи . Крім того , Кларк був упевнений , що до початку нашого тисячоліття китів розводитимуть як велика рогата худоба на м'ясо і молоко . Насправді все трохи інакше: китів на м'ясо вбивають тільки норвежці і японці , та й тих постійно третирують захисники природи .

ПРОГНОЗИ АЙЗЕКА АЗІМОВА: ДОМА ПІД ЗЕМЛЕЮ І ПНЕВМОПОШТА

У 1964 р ще один метр наукової фантастики і професор біохімії в одній особі Айзек Азімов виклав своє бачення життя-буття в 2014 г. Серед іншого він припускав , що жити багато з нас будуть в підземних будинках , що дозволить зменшити витрати енергії на обігрів взимку і охолодження влітку . В якійсь мірі так і виявилося : в Англії , США , Австралії та інших країнах навчилися будувати житлові будинки і навіть готелі , які частково або майже повністю знаходяться під землею .
В іншому сучасну нам буденність фантаст бачив так : " Роботи не витіснять людей. Кінофільми стануть тривимірними . Побутова техніка позбудеться електричного шнура – стане працювати на довгоживучих батареях і акумуляторах . Втомлива побутова робота зведеться до мінімуму. Приготування їжі відбуватиметься за таймером ( як не згадати популярність всіляких пароварок . – Авт . ) . Але хоч якась кухонька в квартирах збережеться – кулінарія стане масовим хобі. Екрани на телефоні будуть використовуватися для перегляду фото , читання книг. Автомобіль стане парити над дорогою на висоті метра. Ковзаючим над поверхнею води буде і річковий , і морський транспорт . Доставка товарів та матеріалів буде здійснюватися чимось на зразок пневмопошти " . Прогноз місцями майже ювелірно точний . Настрій псує тільки думки Азімова про стан самого суспільства , яке схоже на думку Кларка : " Людство страждатиме від нудьги . Психіатрія стане найважливішою медичною спеціальністю " .

Реклама

ПЕСИМІЗМ: СТРУГАЦЬКІ ТА ЛЮК БЕССОН

Заклик виробника спортивного взуття почекати до появи в 2015 році самошнуруючих кросівок з "Назад в майбутнє" сприймається як вдалий жарт . А згадуючи деякі книги і фільми , думаєш тільки одне: "Та ну його , таке майбутнє !".

НЕБЕЗПЕЧНА СИТІСТЬ. Дія повісті " Хижі речі століття " , написана братами Стругацькими , відбувається в не настільки віддаленому квітні 2019 На великій частині планети суспільство втихомирилося після серії путчів , попахує нацизмом , від'їв і навіть запливло жирком . Тому обиватель розважає себе забавами , які нам з вами в XXI столітті вже здаються звичайними . Але як про них дізналися брати в 1965 -му – часі романтичному і абсолютно невинному з точки зору моралі нашої епохи? Але от треба ж : напророкували рейв , багатогодинні танцмарафони , підхльоснуть " хімією " (" дріжками " ) людей , які намагаються скрасити нудьгу небезпечними для життя екстремальними розвагами ( " Рибар "). Прослизнув навіть натяк на емо – у вигляді згадки про якихось " сумувальників " .

Але саме страшне передбачення : в цьому дивному , ситому і поступово тупеющем суспільстві з'являється принципово новий вид наркотику . В ході розслідування головний герой виходить на так званий зліг , який опинився дешевої радіодеталей , яку потрібно вставити в радіоприймач замість стандартного компонента ( на біду роз'єми збігаються ідеально ) , після чого слід ковтнути антимоскітні таблетки , влягтися в теплу ванну з ароматичними солями і включити приймач . Така комбінація викликає в мозку найяскравіші переживання і виконання всіх несвідомих бажань . Причому без жодного похмілля , ломки та інших витрат . Але ілюзія настільки яскрава і приваблива , що після неї звичайне життя бачиться прісним  і безбарвним . Так що благополучний , на перший погляд , маленький світ явно стоїть на порозі катастрофи. Все більше його мешканців знаходять свій кінець у теплих ваннах . В вигаданому Стругацькими зліг одночасно вгадуються риси як віртуальної реальності (з її яскравими ілюзіями , що не вимагають фізичних або інтелектуальних зусиль) , так і синтетичних наркотиків . А в " зліг у" письменників явно видно характерні риси метамфетамінів – цю гидоту теж навчилися робити вдома .

ПАРИЖ ВЖЕ НЕ ТОЙ. За похмурістю прогнозу фільм " 13-й район" (режисер П'єр Морел ь, сценарій Люка Бессона , знятий у 2004 році) не поступається " Хижим речам століття". Правда , творцям не довелося особливо напружувати інтуїцію , як братам Стругацьким . Їм достатньо було спостерігати за подіями у Франції. До початку 1980 – х в Парижі квартали бюджетного житла , побудовані в 1960 – і роки ( аналог радянських " хрущоб " ) , стали " кольоровими передмістями " з перевагою вихідців з Північної та Чорної (від Сахари до півдня ) Африки . Мешканці таких кварталів в переважній більшості своїй – люди з мінімальною освітою і кваліфікацією , і тому роботу їм знайти складно . Та вони особливо і не рвуться , адже західна цивілізація протягом десятиліть справно постачала багатьох з них соціальною допомогою в надії на те , що мігранти візьмуть правила гри "благодійників " . На жаль , політика мультикультуралізму ( так у толерантних людей називається м'яке поводження з емігрантами ) зазнала краху. Ось Люк Бессон і змоделював в " 13-му районі" ситуацію , як вже в наш час " кольорові передмістя " створять нестерпну обстановку в столиці Франції . Так що доведеться їх відгородити від решти Парижа стіною на зразок Берлінської або тієї , що розділяє єврейські і палестинські території в Ізраїлі.

До бетонних стін , які розрізають Париж , справа поки що не дійшла. Але передбачення Бессона підтверджують масштабні бунти , що регулярно стряушують Францію останні 10-15 років. Кольорове населення " бешкетує " з різних питань : то білі поліцейські неввічливо обійшлися з арабським підлітком , то соцдопомогу їм урізають .