Еволюція київських маршруток: спочатку проїзд коштував в рази дорожче метро, а зручностей завжди було замало

19 лютого 2017, 10:00
Зараз в Києві працює 30 приватних перевізників і дві тисячі одиниць рухомого складу

Нові "Отамани" з європейським

На початку січня кияни та жителі передмістя були обурені неприємною новиною – черговим подорожчанням проїзду в міських і обласних маршрутках . Жителі передмістя , де проїзд зріс на 3 гривні , оголосили приватним перевізникам справжню війну . Люди почали перекривати дороги , вимагаючи від влади знизити ціну на проїзд , пустити сучасні буси або взагалі відмовитися від маршруток .

" Сегодня" вирішила згадати , які ціни на проїзд були в попередні роки і які маршрутні намиста колесили по дорогах столиці та світу.

ВІД ТІСНИХ ГАЗЕЛЕЙ ДО "ОТАМАНІВ" З КОНДИЦІОНЕРАМИ

Реклама

У 60 – х роках жителі Києва отримали новий вид транспорту – маршрутні таксі . Перші на дороги виїхали буси РАФ – 977 " Латвія " . Незважаючи на низький клас авто і вартість проїзду в 20 копійок ( жетон в метро коштував 5 коп . ) , маршрутки користувалися популярністю , їздили у віддалені райони . До кінця 80 – х років в столиці вже було 28 маршрутів ( 62 мікроавтобуса ) з проїздом по 15 копійок , а РАФи змінили новіші моделі . Проіснували вони до розвалу СРСР .

1960—1980-і. Їздили РАФи "Латвія"

Реклама

1996. Виїхали міжміські "Ікаруси"

ЖОВТІ ГАЗЕЛІ. Відродження маршруток як додаткового виду транспорту з новою силою почалося в середині 90 – х , коли громадський транспорт переживав не найкращі часи . У 1996 році в якості маршруток на маршрути кинули навіть великі автобуси ЛАЗ і " Ікарус " . У 1997 році з'явився перший приватний автоперевізник " Автосвіт " , що заповнив своїми жовтими " ГАЗелями" ( близько 200 бусів ) весь Київ . Проїзд в них коштував 50 копійок . В одній могли їхати 12-13 осіб тільки на сидячих місця х, але пасажири примудрялися їхати стоячи , зігнувшись у три погибелі.

Реклама

1997. "ГАЗелі" "Автосвіта"

1999. Перші "Богдани" А091

ІНОЗЕМЦІ І "ДЕЛЬФІНИ".Вирішити проблему дискомфорту поїздок допомогли " рідні " і знайомі кожному пасажиру перші " Богдани " , а пізніше БАЗи – " Дельфіни " , названі так через свій смішний вигляд . У них вже можна було їхати стоячи ! Ці мікроавтобуси курсують в якості маршрутних таксі і по сей день в різних містах України . На початку 2000 – х в якості маршруток почали випускати беушні німецькі " Мерседеси " і французькі " Пежо " . Імпортні буси протрималися на маршрутах недовго , і незабаром їх замінили більш сучасними " Богданами " , ЗАЗами і БАЗами.

2000. Німецькі "мерси"

2002. Комфортні БАЗи А079

2003. Смішні БАЗи "Дельфін"

БУМ НА ПЕРЕВЕЗЕННЯ.За словами директора компанії-перевізника, який вам "Політех Авто" Миколи Бацана, бум на маршрутні таксі припав на початок 2000-х. "Комунальний транспорт як і раніше знаходився в занепаді, і маршрутки виконували головну транспортну функцію, довозять пасажирів до станцій метро. В столиці діяло близько двохсот приватних компаній-перевізників – це п'ять тисяч і машруток", – говорить Бацан. В середині двохтисячних всенародна любов до маршруткок почала різко згасати. Перевізники підняли ціну на проїзд з 50 копійок до 75, а пізніше і до двох гривень, а пасажири скаржилися на поганий техстан бусів, часті аварії і непрофесіоналізм водіїв. Влада почала заявляти, що викорінить маршрутки в Києві, мовляв, як доптранспорт вони не потрібні. Чиновники посилили вимоги до перевізників, і багато компаній почали закриватися .

2005. Наші ЗАЗи "I-van"

2012. Нові "Отамани" А093

2016. Сучасні "Атамани" А092Н6

В МАЙБУТНЬОМУ. Зараз в Києві працює 30 приватних перевізників і дві тисячі одиниць рухомого складу. І судячи з усього, вони ще довго буде перевозити киян. На зміну застарілим "Богданам" почали приходити сучасні "Отамани" стандарту Євро-5, обладнані системою опалення та кондиціювання, низькою підлогою, місцем для інвалідного візка і світлодіодним табло спереду і збоку автобуса. "В Європі вже давно їздить транспорт стандарту Євро-6. Це сучасні, безпечні і екологічно чисті буси. Рано чи пізно ми також перейдемо на європейські стандарти", – говорить Бацан .

ЛЕГЕНДА: ДАРУВАВ ЦУКЕРКИ І ПОСМІШКУ

Найвідомішим водієм маршрутки залишається киянин Олександр Остапенко. Він завжди сідав за кермо при повному параді – в костюмах-трійках з краватками-метеликами, фраках, циліндрах і білих рукавичках. Пасажирам Олександр Володимирович роздавав цукерки, проводив короткі екскурсії під час поїздки, читав вірші, в салоні його буса завжди було ідеально чисто, а біля входу висіли годинник у формі сердечка і маленьке дзеркало, щоб пасажирки могли поправити зачіски. Однак з маршруту водієві довелося піти кілька років тому – роботодавцю чомусь не подобався "театр в автобусі". Зараз водій в метелику працює двірником і знімається в кіно, але своїм образам не зраджує. Навіть підмітати вулиці Олександр Володимирович виходить в білому фраку і рукавичках.

За роботою. Олександр Остапенко завжди був при повному параді

В КІНО: ДОНЕЧЧАНИН ДЛЯ ПОЛОНЯНКИ

Залишили свій слід українські маршрутки навіть у кіно. В останній сцені відомого радянського фільму "Кавказька полонянка", коли Шурик проводжає Ніну, можна помітити незвичайне біло-синє маршрутне таксі, яке гальмує на узбіччі. "Роль" маршрутки у фільмі "зіграв" мікроавтобус "Старт", випущений на Сєвєродонецькій авторемонтній базі в 60-х роках минулого століття. Автомобіль (перший екземпляр) мав три сидіння-дивана – два уздовж кузова і одне поперечне. Близько 10 "Стартів" -маршруток колесили по вулицях Сєвєродонецька з 1968 по 1976 рік, а в період відпусток розвозили працівників місцевого хімкомбінату на турбази Криму та Азовського моря.

Зняли. "Старт" з'явився в останньому кадрі відомого фільму

Мікроавтобус. Вісім років працював маршруткою в Сєвєродонецьку

В СВІТІ: "ДЖІТНІ" і "ТАП-ТАПИ"

Перша в світі маршрутка з'явилася на вулицях Лос – Анджелеса ( США ) в 1914 році. Водій " Форда " пригальмував на трамвайній зупинці і запропонував пасажирам підвезти по маршруту за 5 центів . Кілька людей погодилися . Так , на кожній зупинці хтось виходив , а хтось сідав . Успіх нового виду транспорту , прозваного в народі " джітні " ( від фамілі відомого контробандіста , який продавав тютюн по 10 центів , отримуючи навар в 5 центів ) , став феноменальним , і до кінця 1914 року по американських дорогах курсували вже 700 маршруток .

США. Перші маршрутки з'явилися ще в 1914 році

ЗА 5 ЦЕНТІВ.Перші маршрутки мали всього три сидячих місця і багато стоячих пасажирів. Пізніше під перевезення стали переробляти вантажівки, щоб вміщалося більше пасажирів. Автовиробники швидко зметикували, що за "джітні" майбутнє і стали пропонувати перевізникам машини з пасажирськими кузовами. Новий вид транспорту виявився серйозним конкурентом власникам трамвайних компаній. Але витіснити "джітні", чиїм гаслом було: "Довеземо куди треба і зупинимося на будь-якому кутку", – виявилося практично нереально. Маленькі маршрутки розвозили людей по віддалених чорним кварталах, де не було метро і трамвайних ліній. Остаточно подолати "джітні" транспортним компаніям вдалося тільки в кінці 1920-х. Влада зобов'язала приватних перевізників мати страховку і дорогу ліцензію, а нелегалів штрафували і навіть ув'язнювали. "Джітні" вже не міг конкурувати з великим транспортом і поступово пішов з ринку. Сьогодні в США маршрутки можна побачити по дорозі з Нью-Йорка в Нью-Джерсі, Атлантік-Сіті і ще в декількох містах. Але так чи інакше американські "джітні" дали поштовх до появи маршруток по всьому світу .

Гонконг. Курсують буси двох кольорів

З ЛЯСКАННЯМ І КВІТАМИ. Одні з найоригінальніших маршруток їздять по дорогах Гаїті. Називаються вони "тап-тапи", а проїзд в них коштує 40 центів. У маршрутці завжди є зазивала, який дає знак водієві, ляскаючи по корпусу авто, що означає "зупинитися" або "поїхали далі". Корпуси "тап-тапів" розфарбовані релігійними цитатами, гаслами, квітами, портретами відомих людей. Особливі по колірному забарвленню машрутки в Гонконзі. Буси з зеленим дахом їздять за фіксованими маршрутами, і оплату приймають без здачі, а червоні маршрутки їздять по всьому місту, і розраховуватися в них за проїзд потрібно при виході. В салон буса поміщається близько 16 осіб. Обов'язкова умова поїздки – пристібатися ременями безпеки. Коли всі сидячі місця зайняті, водій не бере в салон пасажирів .

Гаїті. Маршрутні таксі з яскравими малюнками

"ЛІСОВЕ ТАКСІ". Менш комфортабельні маршрутки в Лаосі. Роль бусів тут виконують триколісні мотоцикли з дахом і лавками замість багажника. Називаються вони "так-такс" або "джамбос" і вміщають від чотирьох до 12 пасажирів. За проїзд в "так-такс" потрібно торгуватися з водієм (від $ 1). У Західній і Центральній Африці по лісових дорогах колесять "лісові таксі" (від 17 центів). Під потреби перевезень переробляють мікроавтобуси, розміщуючи в салонах лави для пасажирів. Двері в таких намисті або не закриваються, або їх взагалі немає. Часто кондуктори маршруток страхують пасажирів, стаючи біля виходу, щоб ніхто не випав по дорозі .

Лаос. Триколісні мотоцикли з лавками

З ІНТЕРНЕТОМ. В Ризі ( Латвія ) близько 250 бусів щодня курсують по 37 маршрутах і користуються великою популярністю , незважаючи на високу плату за проїзд – 2 євро . Ризькі буси мало відрізняються від українських , крім того , що в них є безкоштовний Wi – Fi . У Берліні комфортабельні " Рено " і " Мерседеси " використовують на нічних маршрутах . За проїзд пасажири розплачуються через валідатор , встановлений поруч з водієм . До речі , зупинки в цих маршрутках пасажири не викрикують , а натискають на кнопки з написом " стоп ".