День авіації: які способи політати доступні простому українцеві

29 серпня 2014, 19:25
В аеротрубі б'ють інструкторів, а на повітряній кулі часто чекають поїзда

Завтра Україна відзначає День авіації . Для льотчиків , бортінженерів , диспетчерів та інших стюардес – свято масштабне . Але для людей , які ні разу не літали , прямо скажемо – далеке . Щоб воно стало близьким і для них , " Сегодня" з'ясувала всі доступні простому українцеві способи в прямому сенсі слова злетіти у повітря.

ЗАВ'ЯЖІТЬ ШНУРКИ. Найпростіший варіант – політ в аеротрубі . Ніякої особливої підготовки для цього не потрібно : приходите в клуб , платите суму від 260 грн , одягаєте спеціальне спорядження і під контролем двох інструкторів злітаєте . Повітряний потік підхопить ваше тіло і запустить в вільне ширяння . " А я не вилечу з цієї труби ? " – Відразу приходить на думку запитання . " Це неможливо , – відповідає нам адміністратор київського аероклубу " Аерофлай " Інна Бондарчук . – Стіни аеротруби міцні , хоч і прозорі , даху немає , але замість нього натягнута сітка . Так , потік повітря потужний ( швидкість подачі – 200 км /год ) , але подається оператором , який контролює процес так , щоб ви не злетіли вище двох метрів". Якщо " літаючий " пристосувався лежати стабільно на потоці , то інструктори піднімуться з ним під саму сітку ( а це , на хвилиночку , висота в 10 метрів і вище! ) . Є й додаткові розваги – з чужою допомогою можна буде зробити сальто або переворот на спину .

Перед польотом всі проходять обов'язковий інструктаж , під час якого вчать тримати рівновагу . Перед польотом треба обов'язково зняти прикраси і міцніше зав'язати шнурки на взутті – інакше все це буквально вилетить в трубу.

Реклама

БАЙКИ. " Мені здається , що у мене найвеселіша робота, – зізнається Інна Бондарчук . – От уявіть : недавно літала дівчина , яка , напевно , переплутала повітря і воду і так молотила руками і ногами , що зачіпала навіть інструкторів . Щоб врятуватися , хлопцям довелося встати в боксерську стійку. При цьому треба було вміло захищати свою голову , а заодно і продовжувати утримувати дівчину , щоб та не полетіла . Приходив до нас і 80 – річний дідусь з протезами замість ніг . Він колишній спортсмен і звик до активного життя. У його ситуації вже особливо не розженешся , а от політати – будь ласка. А ще до нас раз привели дівчинку чотирьох років – хоча зазвичай молодше п'яти " літунів " не буває. Малятку так сподобався процес , що вона тепер всі свої дні народження , всі свята і іменини друзів святкує в аеротрубі , притому літає сама , без інструктора . Напевно вона – майбутній чемпіон парашутного спорту ! "

Вільне ширяння . Головне – навчитися триматися на потоці

Реклама

ПАРАПЛАН: виліт із очеретів

"Новачкам для першого польоту на параплані треба чекати свого часу – їм можна літати тільки в ідеальну погоду , коли немає дощу і дме слабкий вітер " , – пояснює Олександр Васильєв , інструктор одеського аероклубу " Sky – Fly XI століття" .

Вранці та вдень такий подарунок природи трапляється рідко , а ось до вечора погода зазвичай підходяща . Однак є питання – а подходящи ви для параплана ? Політ на ньому – справа хоч технічно і нескладне , але проте ризикове . Тому навіть у ознайомчого польоту є умови : вік – від 16 років і хороша фізична форма . Звідси висновок – людям з великою вагою до параплана ще треба схуднути . " Втім , мляві повні чоловіки зазвичай літати і не прагнуть , – пояснює Олександр . – Верхнього обмеження за віком немає : іноді до нас приходять і 60 -річні жінки , які літають ну просто , як орли " .

Політ на двомісному параплані разом з пілотом – інструктором зі схилу коштує близько 500 грн , а самостійний – близько 300 .

Новачків піднімають на висоту близько 100 м, а сам політ триває 20 хвилин.

"За польотами завжди весело спостерігати : так як заподіяти собі шкоду на параплані майже нереально , то всі нештатні ситуації перетворюються просто в курйозні . Буває , апарат залетить в очерет – діставати його звідти досить кумедно. Іноді ми не чекаємо випадку та бешкетуємо самі. Новачків при польотах в тандемі , наприклад , вражають " гойдалки " – коли інструктор опускає і піднімає руки зі стропами , і параплан качає вверх – вниз у повітрі " , – ділиться досвідом робочих буднів Олександр .

Інструктор зізнається , що йому більше подобається працювати з жінками – вони рішучіше і легше навчаються . "Буває , приходить політати ціла сім'я: тато , мама , дитина. Спочатку ми літаємо з дитиною , потім , бачачи її захват , " злітає " мама , а вже в останню чергу вирушає тато. Притому бувають папи , які так бояться , що їх тремтіння передається по стропам інструктору " , – усміхається Васильєв.

Реклама

Під куполом неба . Інструктори іноді влаштовують " гойдалки "

ПЛАНЕР: після медкомісії

Планер літає сам , але ось злітає за допомогою літака – буксирувальника . " А як же я приземлюся ? " – Стукає в голові страх. " Боятися не треба , – каже Володимир Спасиченко , начальник аеродрому " Бузова " Центрального аероклубу України ім. Антонова . – Адже новачків одних в небо не відпускають , тільки в супроводі досвідченого інструктора . Він буде сам керувати планером і сам же його посадить . Однак байдикувати ми нікому не дозволяємо і навіть в ознайомчому польоті довіряємо важелі управління , щоб людина могла відчути , як це – впливати на політ ".

БУДЬ ГОТОВИЙ.На жаль , політати на планері можуть далеко не всі . За словами Володимира Спасиченка , навіть для ознайомлювального польоту потрібно отримати допуск медичної комісії. Її , втім , можна пройти прямо на аеродромі . Аналізи здавати не доведеться , але розповісти лікарю про захворювання , виміряти тиск і пройти тест на роботу вестибулярного апарату треба. " Це не наші забаганки , – каже Володимир , – а необхідність, продиктована досвідом . Список обмежень досить довгий. Людей , які перенесли інфаркти , інсульти , які страждають від високого тиску , а також п'яних до планера точно не допустять " .

Пройти медкомісію – це півсправи . Після неї проводиться детальний інструктаж із тренуванням . Наприклад , ситуації , коли знадобиться екстрено покинути планер , кілька разів відпрацьовуються на землі.

КОЛИ ЛІТАТИ. Літають планери з другої половини весни , все літо і на початку осені . Встановленої такси на польоти немає: вона залежить від ціни паливно-мастильних матеріалів. Сьогодні 20 хвилин польоту коштує приблизно 600 грн.

Злітати на буксирі . У планера немає двигуна , тому в кабіні не по- літаковому тихо

КУЛЯ: вмивання росою

" Повітряна куля – ось справжня романтика ! " – Така думка першою приходить в голову при згадці про ці літальні апарати . Друга думка – добре б цю кулю тримати на прив'язі біля будинку і літати , коли хочеться. Мрія цікава , але , як з'ясувалося , дорога : найдешевша куля коштує близько $ 35 000, а ціна на хороші коливається від $ 50 до $ 500 тисяч. Втім , політати коли захочеться , теж не вийде – повітряні кулі хоч і піднімаються в небо цілий рік при температурі від -20 до +40 , але не літають в дощ , сніг , грозу і спеку . " Взимку кулі можуть літати цілий день , а в теплу пору року піднімаються в небо або рано вранці , або перед заходом сонця . А все тому , що чорнозем і асфальт в денний час нагріваються , з'являються вертикальні повітряні потоки , що ускладнює політ . Куля, потрапляючи в цей потік , переміщається вгору- вниз і стає некерованою " , – пояснює Владислав Клименко , пілот , майстер спорту з повітроплавання , інструктор Київської Школи пілотів – повітроплавців.

ЛІТНЯ ЗОНА. Долетіти на кулі до зірок особливо не вийде. Вище 5 км повітряна куля не піднімається , при цьому висота від 3 км і вище вимагає спеціального кисневого обладнання. Хоча знати про це не обов'язково : все одно за українськими законами без спеціального дозволу злітати вище 1,5 км ніхто не має права . А більше новачкам і не потрібно : під час прогулянок достатньо піднятися десь на 900 метрів , якщо повітряна прогулянка проходить за містом , і не вище 400 м, якщо куля летить над містом . Звичайний годинний політ на повітряній кулі коштує близько 1000 грн з людини.

БАЙКИ. Владислав Клименко розповідає : " Літають із нами не тільки люди , а й тварини , з якими господарі не можуть розлучитися : кішки – собаки – звичайні гості на повітряних кулях . Трапляються й курйози. Мій знайомий якось за містом пролітав над залізницею і потрапив у місце , де немає вітру . Без вітру куля намертво зависла прямо над залізницею на висоті 5 м . Хлопець паніці не піддався , а просто став чекати потяга. Розрахунок був такий : потік вітру від руху складу віднесе кулю з мертвої зони , а далі справа піде. Сидить , чекає , а потягу все немає. Хвилин через двадцять з'явився обхідник , побачив кулю з пілотом і поставив закономірне питання : " Мужик , а що ти тут робиш ?" І почув у відповідь : "Не повіриш – на потяг чекаю ".

ТЕХПАСПОРТ. Щороку повітряна куля проходить техогляд , а кожні два роки пілоти переатестовуються. Після польоту кулі складають у спеціальний мішок . Його ніколи не перуть – вже хоча б тому , що ще не придумали пральної машинки на 120 кг . Від пилу куля очищається сама – точніше , за допомогою роси.