Що не варто обговорювати з колегами

26 липня 2015, 08:16
Не можна говорити про кредити та сімейні таємниці

Як знайти баланс між "дружньою атмосферою" і панібратством

Необережна репліка в делікатній темі може зіпсувати дружбу з співробітниками назавжди, і таких тем безліч . Важко промовчати, коли колеги обговорюють злободенне або актуальне для кожного, але погляди на світ у кожного свої , і, буває , бесіди перетворюються в жаркі диспути з образами . А цураючись обміну думками і думками з колегами, ми станемо абсолютно чужими людьми. І хоча в цьому є свої плюси , такий колектив ефективно трудитися не зможе і швидко розвалиться – ми живі люди , а не гвинтики . У диспутах народжується нове суспільство, кажуть психологи , не бійтеся обмінюватися думками, головне, не переступайте червону межу . Наші експерти : психолог Юрій Сударкін, член Асоціації психологів України Ольга Сташук

Реклама

У кожного з нас є таємниці або особисті обставини, про які незручно або не прийнято говорити стороннім без гострої потреби , от і тримайте їх при собі , навіть якщо є привід згадати . Бовкнути , що ваша молодша дитина – прийомна , двоюрідний дядько сидів у в'язниці , колишній чоловік любив випити або купив фальшивий диплом 10 років тому – на людське розуміння і делікатність не розраховуйте . Частина слухачів тут же пустить соковиту плітку , у кого – то залишиться неприємне враження про вас на підсвідомому рівні. А деякі при нагоді ще й поділяться висновками кшталт " та він же алкаш , недивно, що перебрав на корпоративі " або " наша Людка точно лікарняний підробила , у них в сім'ї це не вперше".

Менше знаєш – менше заздриш і порівнюєш себе з іншими, і працюється спокійніше. Не прагніть випитати , у кого із співробітників яка зарплата : буває, різниця в зарплаті в 300 гривень робить подруг мало не ворогами. Пам'ятайте: скаржитися на маленьку зарплату в суспільстві непристойно ( хоч у нас це – те саме національної традиції). Ні до чого розповідати на роботі про свої борги , кредити, іпотеки – одним стане ніяково, інші ще й порадіють І вже точно не варто хвалитися планами купити джип , подарованими чоловіком діамантами , особливо якщо у товаришів по службі замашки поскромніше. Реакція може бути від банальної заздрості до пересудів : звідки у них стільки грошей, хабарі беруть ? А начальство ще й премією або надбавкою може обійти – навіщо вам , якщо і так повна чаша ?

Реклама

Ви заявляєте , що допомогли вчора семикласнику з уроками , а колега тут же зазначає, що це непедагогічно і ви робите синові ведмежу послугу. Діліться , що тільки що купили доньці улюблену шоколадку, а сусідка зліва гмикає : та хіба нормальна мати напихає малюка солодощами ? Дитячі теми здатні зачепити за живе навіть чайлдфрі , обговорювати і доводити тут можна годинами , але результат напевно буде один: висновок, що опоненти – повні ідіоти , калічать своїх дітей. І які б робочі моменти ви після не обговорювали , до речі й не до речі думки про дурість і некомпетентність співробітників підсвідомо будуть проскакувати .

Реклама

Вічна тема , здатна зіпсувати відносини навік – правильний спосіб життя та шкідливі звички . Не пощастило компанії, в якій завівся балакучий веган, сироїд : він регулярно буде агітувати і повчати . Розмови про дієти і целюліт часто народжують комплекси неповноцінності, приховану заздрість і презирство, про куріння дискутують. Хто лікується травами, хто антибіотиками – головне, не нервуйте . І не повідомляйте товаришам по службі про болячки і захопленні зарядженими водами , якщо не хочете , щоб перемили кісточки і позаочі поставили діагноз.

Заборонених тем для обговорення немає ( спектр думок нас збагачує ), якщо є повага до особистої території опонента. Язик свербить обговорити проблему абортів з колегою , а йому неприємно – не провокуйте . Знаючи , що в колективі інакомислячий сприймається як ворог або дурень , – уникайте розмов про серйозне. Дізналися, що про вас пліткують – через третіх осіб спростовуйте , поговоріть відверто з тим, хто її пустив. Щоб виплутатися з неприємного диспуту – вибачитеся , мовляв, говорили лише про власний досвід і погляди , і поважаєте інші точки зору (так не залишиться осаду ) .

Визначте свої кола інтимності. У першому буде один- кілька перевірених часом чоловік, яким можна розповісти практично все і переїзди, зміни в житті спілкуванню не шкодять (зазвичай їх на роботі немає ) . Другий – люди для стандартного спілкування, друзі і хороші знайомі. Розмови з ними балансують між переживанням про власний імідж і залученістю в інтереси співрозмовника ("як твоя ? заміж вискочила ? " ) і не більше. Третє коло – формальне спілкування , найбільш характерне для робочих відносин . Конфлікти часто народжуються, коли ми плутаємо ці кола і починаємо з людиною з третього кола ділитися глибокими переживаннями і думками (у надії отримати необхідний емоційний відгук ), незнайомого нам колегу намагаємося повчати . При цьому , на відміну від першого , перевіреного кола , не знаємо ні його життєвих обставин , ні середовища проживання. Перш ніж затіяти нескінченну дискусію або відповідати на інтимні питання , запитайте себе – навіщо йому і вам це потрібно?

ПОЛІТДЕБАТИ

Навіть у кращі часи політичним дебатам не місце в офісі. А в теперішній Україні для багатьох суперечки про олігархів , реформи, політиків болючі, бо з ними нерозривно пов'язані війна, жертви, переселенці. Лаєте міністра – а раптом колеги з офісу голосували за його партію і обуряться , Розумувати про справи Нацбанку, заявляючи, що інші не розбираються або помиляються – образяться, мовляв, "сам дурень" . Не вистачало ще, щоб колектив став ділитися на "наших " і " ваших " – роботі напружена атмосфера шкодить. Так що заводити подібні розмови можна, тільки якщо впевнені, що бесіда потече в дусі взаємоповаги, а не доведе до баталій.

ТРИ ПРАВИЛА ДРУЖБИ

"Кращий бій – це бій, який не відбувся ". Для формального , неглибокого спілкування, фраза " в суперечці народжується істина " не працює.

" Критикуй точку зору , а не співрозмовника ". Якщо все ж довелося вплутатися в дискусію на робочому місці, ніколи не переходьте на особистості .

"Сміх – це внутрішня свобода". У суперечках шукайте точки дотику з опонентом і позитив. Наприклад, фраза " в будь-якій сім'ї не без виродка " легко розрядить назріває конфлікт .

ВИ – КОМАНДА. Згуртуванню допомагають не розмови , а спільна діяльність , подолання перешкод . Популярне слово " тім-білдінг " (командоутворення ) " має глибокий сенс , лідерство, відповідальність, взаємовиручка проявляються саме в неробочій обстановці . Щоб зблизитися з колегами, треба не "розмови розмовляти" , а організувати шаховий , тенісний турнір в неробочий час, зайнятися волонтерством . Будь-яка діяльність колективу , що відводить від робочих пліток , безглуздих обговорень – те, що роботі і нервам на користь. А прибравши офісні маски з облич , є шанс перевести когось із третього кола спілкування у друге, перше .