12 квітня 1961 року радянський космонавт Юрій Гагарін став першою людиною, яка здійснила подорож у космос. Причому згідно з міжнародними правилами, це був саме справжній космічний політ: вихід на орбіту корабля "Восток-1", обліт Землі та повернення. Однак про перший політ є факти, які не пишуть у підручниках історії. Сьогодні.Lifestyle на честь Дня космонавтики розповість про ТОП-5 маловідомих фактів про першу людину в космосі і сам політ.
Р-7
Ракета, на якій Юрій Гагарін вирушив у космос, була спеціально адаптованою для виходу на орбіту Землі двоступеневою балістичною міжконтинентальною ракетою Р-7, розробленою Сергієм Павловичем Корольовим для ядерних ударів. Ніс ракети був збільшений, щоб вмістити в себе космічний корабель "Восток-1". Основа конструкції Р-7 була такою вдалою, що на її базі Росія досі будує ракети серії "Союз".
Традиції
Юрій Гагарін справив хороше враження на головного конструктора Корольова, коли він, як і годиться за заведеним звичаєм входу в дім, зняв своє взуття, перш ніж потрапити в недавно розроблений космічний корабель "Восток-1". А потім під час поїздки на автобусі ЛАЗ-695Б "Львів" до стартового ракетного майданчика Гагарін раптом попросив зупинити автомобіль, щоб помочитися на колесо перед польотом – цей випадок став обов'язковою традицією всіх радянських, а пізніше російських космонавтів – і треба потрапити саме на заднє праве колесо.
"Поїхали!"
Знаменита фраза "Поїхали!", кинута Юрієм Гагаріним перед зльотом, не була заздалегідь спланованою. Цей мимовільний вигук насправді виявився вдалим експромтом, який можна назвати першим космічним мемом. Втім, є версія про її походження: льотноюї підготовкою в загоні космонавтів керував Марк Галлай, який на тренуваннях замість "Екіпаж, злітаю" говорив: "Поїхали".
Смертельні ризики першого польоту
Під час першого космічного польоту Юрія Гагаріна не все йшло гладко – космонавт міг загинути як мінімум три рази. Уперше це могло статися, коли орбіта виявилася вище за розраховувану на 100 кілометрів. Спочатку орбіта була розрахована так, що в разі відмови гальмівного двигуна корабель зійшов би з орбіти самостійно протягом тижня, загальмувавши в атмосфері. З більш високої орбіти на це було б потрібно місяць або два, а запас повітря і води в кораблі був тільки на 10 днів. ,Але все спрацювало штатно.
Другий раз, коли під час входження в атмосферу від корабля, що спускався, не відокремився приборно-агрегатний відсік, який теліпався на кабелях. Гагаріна при цьому сильно трясло в спусковому апараті й справляло сильні перевантаження. На щастя, через тертя в атмосфері кабелі перегоріли й відірвалися, зменшивши тряску.
Третій – коли під час катапультування з апарату, що спускався, після розкриття парашута розкрилася "запаска", яка дивом не погасила основний купол. Крім того, ледве вдалося витягти з-під ременів дихальний клапан, тож Гагарін ледве не задихнувся.
Секретний пароль
Незважаючи на те що весь політ проходив в автоматичному режимі, на випадок поломки автопілота у Юрія Гагаріна все ж була можливість вручну за приладами розвернути апарат і почати екстрене гальмування для сходу з орбіти. Однак в умовах кисневої недостатності мозкова діяльність могла бути знижена, що підвищувало ризик припуститися помилки. Тому на випадок нештатної ситуації Гагаріну пропонувалося розкрити конверт, прочитати секретний пароль і ввести його в пульт управління. Така процедура здається простою, але, маючи гіпоксію, це зробити неймовірно важко. Проте перед польотом як мінімум три людини сказали секретний пароль Гагаріну – "125".
Нагадаємо, раніше астрономи помітили, що комета-прибулець почала руйнуватися. Також недавно астрономи у Всесвіті виявили новий вид чорних дір.
Читайте також:
- День авіації і космонавтики: 6 небанальних фільмів про космос
- День космонавтики 2020: історія, значення і привітання зі святом
- Україна – космічна держава: чим і як сьогодні українці готові підкорювати космос
- Як космос вплине на технології в найближчому десятилітті: інтерв'ю з організатором "Космічних шотів"