Головна Сьогодні

Професії нашого століття: способи заробляти, народжені технічним прогресом

Українці заробляють на подружній невірності і вибиванні чужих боргів

"Сьогодні новіпрофесіївиникають дужешвидко,- говорить керівникдослідницького центруHead HunterвУкраїніУлянаХодорковськая.- Спочаткувиникає потребав людині,потімйого знаходять,атільки після цьоговже з'являєтьсяпрофесія.Цього рокуринок завмер,алетаємні покупці,колекториі блогеризалишаютьсязатребуваними.Попитнашоперіввпав.АфутурологівітрендвотчероввУкраїні- одиниці,іпопитупоки ненемає".Миз'ясували,як живетьсявласникамцих професій.

РЕВІЗОР: "Люблюшпигувати"

img_4577_5_1__
img_4577_5_1__

Таємнийпокупець.Касиричастонамагаютьсяобрахуватиклієнта.

Ця професія в Україні з'явилася приблизно в 2006 році з початком активного розвитку торгівлі. Щоб перевірити якість обслуговування клієнтів, фірми почали наймати спеціальних людей – "таємних покупців". Виглядають такі покупці непримітно – як звичайний відвідувач магазинів чи кафе, зате всередині кожного з них ховається справжнісінький шпигун. 24-річний киянин Іван Босенко до того, як стати таємним покупцем, працював консультантом в магазині алкоголю і сам нерідко стикався з підставними клієнтами. "Ми їх відразу визначали за специфічним питанням, – ділиться Босенко. - Звичайний клієнт ніколи не буде випитувати склад товару. Тому треба ставити себе на місце звичайного споживача і не викликати підозр. Мене ось ще жодного разу не розсекретили".

Мистецтву "шпигунства" таємних покупців – найчастіше це молоді люди – навчають на тренінгах. Їм докладно розповідають, як влаштована робота магазинів (аж до того, як миють підлоги в торгових залах), що входить в обов'язки співробітників, як швидко вони повинні обслуговувати клієнтів і які норми етикету при цьому виконувати. "У першу чергу я дивлюся на зовнішній вигляд консультанта: чи є форма, наскільки він охайно виглядає, якщо це дівчина, то чи не занадто яскравий макіяж, – розповідає всю таємницю Іван. - Також фіксую, наскільки швидко продавець на мене відреагував – він не повинен змушувати себе чекати довше трьох хвилин. Не менш важливо, з якою фразою він до мене звернувся, як з'ясував, що мені потрібно, і що запропонував".

Після ревізії "шпигун" заповнює спеціальну анкету, яку потім передає керівнику магазину або точки харчування. Якщо про співробітника склалося хороше враження, він може отримати грошовий бонус, а якщо погане – уріжуть зарплату. "В Україні навіть в елітних магазинах, де обслуговування повинне бути зразковим, я часто чув, як продавці при клієнтах обговорювали подробиці свого інтимного життя, – каже Іван. - Якщо ви – звичайний покупець, озбройтеся блокнотом і серйозним обличчям – вас приймуть за "перевірку" і поводитимуться зразково". До речі, за одну "ревізію" таємні покупці отримують 25-150 грн.  

СИЩИК:шукавкішку за $2000

img_4577_6_1__
img_4577_6_1__

Перевірканадетекторібрехні.Замовляютьревнивціібізнесмени.

Останні кілька років в Україні стали масово відкриватися приватні служби розслідувань, готові взятися практично за будь-яку роботу: від розслідувань випадків подружньої невірності до перевірки персоналу на детекторі брехні. Оскільки в нашій країні немає законів, що регулюють діяльність детективних агентств, то співробітники при необхідності готові йти на ризик і навіть переступати закон. Антон Нестеренко вже третій рік працює в Донецьку в службі розслідувань. За свою "детективну" кар'єру чоловікові доводилося виконувати найрізноманітніші завдання. Так, наприклад, йому доводилося шукати кішку вартістю в $ 2000 – господарі підозрювали, що її вкрали знайомі. Правда, підозри не виправдалися, але кішку так і не знайшли. Неодноразово Антон шукав зниклих родичів, але часто виявлялося, що вони попросту переховувалися від навалилися проблем. "Люди надивляться детективів і очікують від нас чудес, – каже Антон. - Нещодавно "нащадок королівського роду" попросив допомогти повернути йому титул і владу, агрошіобіцяв заплатити після того, як розбагатіє. А другий хотів, щоб ми "нарили" компромат на бандитів, які збиралися забрати у нього бізнес. Всі темні подробиці він розповів по телефону, який напевно прослуховувався. Людина навіть не спромігся купити нову сім-карту!"

За свої послуги сищик може отримати від 800 грн до $ 100 000 – залежно від ризикованості завдання. Додатково оплачуються витрати на бензин, їжу, оренду житла та інше. У разі невиконання завдання детектив позбавляється гонорару. Найдешевша послуга – роздруківка телефонних дзвінків, обійдеться клієнтові в 800-1000 грн. За ті ж гроші можна перевірити невірну дружину або несумлінного працівника на детекторі брехні. Цю послугу кілька разів замовляла і місцева міліція, у якої дефіцит з поліграфами – один апарат на все місто. За словами Антона, обдурити детектор брехні вкрай складно, оскільки один і той же блок з десяти питань опитуваному задають три рази протягом півтора годин. "Мало хто здатний тричі відповісти однаково, – стверджує чоловік. - Гарантія – 99 %
".

КОЛЕКТОР: "Не всі діютьврамкахзакону"

img_4576_3_1__
img_4576_3_1__

Збирач боргів.Боржникичастоховаються ізмінюють прізвища.

Професіязбирача боргів-колектора -вУкраїнівідносно нова.Попитнанеї з'явився,коли українцімасовобрали кредити,апісля кризине моглипоним розплатитися. Банкиі фірми наймають колекторів в якості посередників, які іменують себе "спеціалістами по збору проблемної заборгованості". Їх головне завдання – так нагадати боржнику, що у нього є борг, щоб він захотів його якомога швидше виплатити.

У багатьох українців колектори досі асоціюється з братками з 1990-х, які вибивають гроші за допомогою біти і кастетів – ця сфера зовсім не контролюється державою. Так що колекторів – шарлатанів, які діють методом залякування та погроз, в країні вистачає. "Сьогодні існує багато колекторських компаній, які не завжди діють в рамках закону, – визнає президент Асоціації учасників колекторського бізнесу України Олександр Ільчук. – Це негативно відбивається на колекторському ринку в цілому, адже тінь падає на кожного фахівця. Ми кілька разів готували законопроекти, які регулюють колекторський бізнес, але через часті зміни влади їх так і не розглянули
".

Як не дивно, але в цій професії дуже багато жінок. "У нашій асоціації 70 % колекторів – жінки, – каже Ільчук. - Хоча боржники нерідко можуть нахамити, закрити двері перед носом, і взагалі поводяться неадекватно. Багато кредиторів змінюють адресу, місце роботи, прізвище, переїжджають в інші міста в надії, що їх не знайдуть. У нас в базі числяться борги ще за 2006 рік. Ці люди потрапили в чорний список, так що надалі вони не зможуть користуватися послугами жодного банку. Адже життя сьогодні складається з фінансових операцій, так що борги краще віддавати. Іноді ми викуповуємо у банків задешево проблемні кредити, і тоді боржники винні вже не банку, а нам. Як правило, ми списуємо боржникам "надуті" відсотки, а якщо не вдається повернути гроші – передаємо справу до суду". 

ШОПЕР: "Мода — це чоловіча справа"

img_4576_4_1__
img_4576_4_1__

Персональнийстиліст.Тригодинишопінгуобійдутьсяв 450грн.

Ще п'ять років тому до послуг персональних шопінг-гідів і стиліст – шоперів зверталися тільки забезпечені люди. Завдання цих фахівців – разом з клієнтом підібрати йому гардероб. "Наші клієнти – це люди, які чекають розпродажів і знижок. Середній чек на одяг становить близько 3500 гривень на сезон, – каже київський шопер Рост Дикий. - Іноді звертаються і віп-персони. Наприклад, одного разу клієнт-іноземець побажав, щоб модний бутік на час його шопінгу закрили і при вході повісили табличку із зображенням корони. Всі його вимоги були виконані за кругленьку суму. А взагалі до нас звертаються люди, які ненавидять шопінг – їх дратують магазини, але їм потрібно добре виглядати. Це підприємці, які часто бувають на публіці, програмісти, які хочуть звернути на себе увагу дівчат, мами, які виходять з декрету на роботу. Жінок, звичайно, звертається більше – чоловіків серед клієнтів всього 10 %. Та й серед шоперів одні жінки. Вони думають, що це їх професія, хоча якщо брати високу моду, то кращі модельєри – Крістіан Діор, Ів Сен-Лоран, Лагерфельд – чоловіки. Чоловік може краще оцінити жіночу фігуру, ніж жінка. Так що клієнтки частіше цікавляться шоперами-чоловіками". Дикий, наприклад, працює з бізнес-леді від 30 років.

Спільний похід з шопером по магазинах займає близько трьох годин. За цей час клієнт встигає купити 10-20 речей. Персональні стилісти не тільки підказують, що приміряти і купити, але і допомагають заощадити гроші своїм клієнтам. Вони завжди в курсі, де знижки, розпродажі та акції. Послуги шоперів в середньому обходяться в 50-150 грн на годину (гонорар елітних стилістів – 800-1000 грн на годину). Крім підбору одягу шопери пропонують провести ревізію гардероба: за три-чотири години клієнт отримає повний звіт про вміст шаф з рекомендаціями, що носити, а від чого краще позбутися. Коштує це в середньому
1000 грн.

МайстерПРОГНОЗІВмайбутнього

img_4576_1_1__
img_4576_1_1__

Отримуютьвід6000грнвмісяць.

Одна з нових професій в Україні футурологія. Це наука, яка прогнозує майбутнє, причому в абсолютно різних сферах: будь то політика, економіка чи бізнес. Прогнози футурологів завжди підкріплюються дослідженнями. "Цей напрямок в Україні тільки формується, зараз обов'язки футурологів виконують маркетологи, – стверджує київський футуролог Наталія Юдіна. - Але маркетологи роблять короткострокові прогнози – на сьогодні або на рік- два. А футуролог вивчає потреби, цінності людства, які будуть через 10-20 років. Вперше я почула про них під час кризи 2008-го: виявилося, що бізнесмени готові викласти великі гроші, щоб дізнатися, які потреби будуть у людей в майбутньому. Вивчаючи футурологію, я відзначила, що кризи перейшли в етап прискорення – стали частішати. З плюсів: криза створює певну платформу, щоб людство, нарешті, стало створювати щось нове. Наприклад, нам необхідно розвінчати культ краси, через якого понад 90 % українських дітей почуваються фізично неповноцінними. А для цього потрібна духовна революція".

БЛОГЕР: "Не піарюалкогольі Путіна"

img_4577_7_1__
img_4577_7_1__

Зіркаінтернету.За рекламнийпоствблозіотримує від $5000.

З розвитком інтернету з'явилася нова можливість заробляти, не виходячи з дому, або навпаки, активно подорожуючи. 28-річний киянин Сергій Нагорний майже 10 років промишляє тим, що активно веде блог в соцмережах. Починалося все з звичайного фотоблог в ЖЖ, де хлопець викладав знімки зі своїх подорожей. Поступово його блог став дуже популярним, але з часом подібних фоторепортажів в інтернеті з'явилося занадто багато і киянин зрозумів, що просто красивими знімками вже нікого не здивуєш. Тоді він і відкрив для себе відеоблогінг. "Мене запросили на роботу в компанію, яка є партнером Youtube, і запропонували вести свій блог у відеоформаті. Я довго не роздумував", – говорить блогер.

Робота Сергія полягає в тому, що він, озброївшись камерою, придумує цікаві розваги, зустрічі, подорожі, документує їх і показує в своєму блозі. Не робота, а казка! За словами Нагорного, відеоблогери користуються великою популярністю, оскільки роблять все невимушено. Це не телеведучі з поставленим голосом, накрохмаленим краваткою і гримом, а звичайні люди, у яких можуть бути дефекти мови, вони можуть допускати помилки в словах, але це додає їх сюжетам ще більшу природність. "Відеоблогінг – одне з найпопулярніших напрямків XXI століття, – стверджує Сергій. - Молоде покоління вважає за краще відеоформат – досить натиснути кнопку і дивитися. Правда, в Україні це розвивається набагато повільніше, ніж на Заході". У популярних блогерів кількість передплатників може досягати 25 млн осіб.

Як кожен професійний блогер, Сергій заробляє за рахунок реклами. Зазвичай за рекламний пост в соцмережах отримують $ 5-10 тис., але відеоблогерам пропонують ще більше. "Я не беруся за приховану рекламу і принципово не пропагую алкоголь, – зізнається блогер. - Зараз багато російських організації звертаються до блогерів, щоб ті висвітлювали пропутінську тематику. Від таких відмовляюся
".

ТРЕНДВОТЧЕР: поняттяочікуванняскорозникне

img_4576_2_1__
img_4576_2_1__

Завжди вкурсі останніхновиноктехніки.

Відстежувати тренди в поведінці людей, в різних сферах життя або в конкретних галузях – робота трендвотчера. В Україні це зовсім нова професія, і фахівців можна порахувати на пальцях. У трудовій книжці їх посаду іменується як фахівець зі стратегічного планування. "По суті, трендвотчери досліджують, що українці купуватимуть в майбутньому, – каже київський трендвотчер компанії Trendwatching Ukraine Наталія Волкова. - Знаючи, що буде завтра, вже сьогодні ми будемо розуміти, в якому напрямку рухатися. Для того щоб дослідження трендів було якісне, трендвотчеру важливо розбиратися в причинах виникнення трендів, відстежувати, що відбувається в усьому світі. Трендвотчери завжди повинні йти в ногу з часом, бути в курсі всіх новинок. Якщо відкрився новий ресторан, ми обов'язково його відвідуємо. Ходимо на виставки, концерти, моніторимо блогосферу. Користуємося найостаннішими гаджетами".

Робота трендвотчеров грунтується на поведінці трендсеттеров – людей, здатних вловлювати нові тенденції моди ще до їх появи. "Такі люди вже живуть в Україні, моє завдання їх визначити і моніторити, – каже Наталя. - Трендсеттери виділяються своєю мобільністю, товариськістю. Те, що ці люди пробують зараз, через рік (або п'ять-сім років) перейде в мас-маркет
".

ТРЕНДИ. "Сьогодні люди хочуть отримати бажане відразу, – каже Наталя. - Завдяки інтернету і смартфонам багато чого з бажаного здійснити легко. Наприклад, знайти найближчу заправку або замовити їжу додому. Так що таке поняття, як очікування, поступово зникне. Що стосується туризму, то скоро українці будуть самостійно організовувати свої тури. Будуть модні екзотична Африка і Азія. Проживанню в готелі багато хто віддасть перевагу знімні квартири, щоб приміряти на себе життя місцевих жителів. Також стануть популярні дайвінг-тури, сафарі і подорожі на яхтах".

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти