Куди поїхати у відпустку

Як правильно худнути

Готуємо джем з абрикос

Модні джинси

Тести

Найдорожче

Як усе встигати: практичні поради з планування

Щоб навчитися правильно планувати свої справи, важливо для початку вивчити свої цінності

Тенденції сучасного суспільства такі, що 90% інформації, яка нині існує в світі, згенеровано за два останні роки. У цьому постійному потоці нових справ і завдань люди намагаються бути ефективнішими, планувати свій час краще, встигати робити більше. А проте зупинімося, погляньмо на своє життя з боку і усвідомлено подумаймо про час, пропонує психолог з транзактного аналізу Тетяна Ловчинська.

Спеціально для Сьогодні.Lifestyle вона розповіла, як правильно структурувати (організувати) свій час і встигати робити більше справ і якісніше.

На що здатний мозок людини
На що здатний мозок людини / Фото: stocksnap.io

Як ми структуруємо час

Психолог і засновник транзактного аналізу (одного з напрямків психотерапії) Ерік Берн розробив концепцію, де виділив шість варіантів структурування часу:

1. Заглиблення в себе – психологічне або фізичне виділення себе з оточення

Приклад фізичного виділення – коли людина вважає за краще залишитися сама вдома і зануритися в свої думки або читання книги. Психологічне виділення – коли ми в транспорті або на роботі, в оточенні людей, але "витаємо в хмарах" і наші думки десь далеко.

2. Ритуал – звичайна форма соціальної взаємодії за планом

Привітання, слова ввічливості або звична чашка кави перед роботою – це все певні прості дії, які ми виконуємо щодня.

3. У вільний час – "світські бесіди", що ні до чого не зобов'язують, найчастіше про минуле або спогади

Це, по суті, порожні розмови ні про що, такий собі безпечний рівень контакту з оточенням, коли ми не ділимося своїми щирими переживаннями і страхами, а просто проводимо час у компанії людей.

Читайте також:

4. Діяльність – цілеспрямовані зусилля на якийсь результат

Це та сама продуктивна діяльність, яка веде до досягнення поставлених завдань і після якої людина може почуватися втомленою, але задоволеною виконаною роботою.

5. Ігри – повторювана взаємодія між людьми

У них відсутня щирість, і вони використовуються для досягнення власної мети, але завжди ведуть до розплати. Розплата буває трьох рівнів: на першому з'являються дрібні сварки і непорозуміння, другий рівень може закінчитися звільненням або розлученням, третій – найнебезпечніший, оскільки веде до суду, лікарні й подібних місць.

6. Близькість – відкриті, чесні, узгоджені стосунки між людьми

Це відносини, вільні від прихованих маніпуляцій чи будь-яких інших "секретних" повідомлень.

Як загадати бажання
Як загадати бажання / Фото: Pexels

В тренді

Що таке "пиріг структурування часу"

Ерік Берн розробив також техніку, яка допомагає показати, як людина розподіляє свій час протягом дня, згідно з шістьома переліченими вище варіантами структурування часу.

  • Спершу запитайте у себе: "Як я структурую час протягом дня?"
  • Потім намалюйте коло і розбийте його на шість секторів, розмір яких залежить від того, скільки часу ви витрачаєте на те чи інше заняття зі списку вище.
  • Подивіться на підсумок і запитайте себе: "Чи задоволений я отриманим результатом?"

Як навчитися структурувати свій час

Якщо ваша відповідь на запитання негативна або ви хочете ще краще навчитися структурувати свій час, поради, наведені нижче, допоможуть вам у цьому.

1. Перше, що слід зробити, – визначити свої цінності й цілі в житті

На тему керування часом є велика кількість різних книг і статей. У багатьох з них подають корисні техніки і основні кроки, які допомагають організовувати свій день, групувати завдання і бути продуктивним. Але водночас дуже рідко згадують про рівень цінностей. А саме вони відіграють ключову роль.

Чи ставили ви питання на зразок "Чому я зовсім не встигаю робити свої завдання?" або "Чому мені так складно почати / закінчити якісь справи?". І як би майстерно людина не перетасовувала завдання чи застосовувала різні техніки, результат залишає бажати кращого. Адже все, можливо, не в вашій неорганізованості, а в тому, що ви в принципі живете не так, як би вам хотілося.

Читайте також:

Саме тому так важливо спершу вивчити себе, свої цінності. На допомогу може прийти, наприклад, методика "Ціннісні орієнтації" Рокича. Визначивши, що для вас важливо в житті, можна сформулювати свої життєві цілі. Зважаючи на них, тепер ви готові організовувати свій день.

2. Проаналізувати своє оточення

Суть моделі структурування часу Еріка Берна полягає в тому, щоб більше часу приділяти діяльності й близькості. Це саме те, що дає змогу бути продуктивним і підтримувати добрі стосунки з оточенням.

Однак якщо у вашому "пирозі структурування часу" переважають ігри, які призводять до негативних наслідків, пусте гаяння часу і самотності, можливо, ваші нинішні друзі, знайомі чи колеги впливають на це. Адже людина не живе відсторонено від інших, вона втягнута в різні системи і людські групи.

Проаналізуйте свій типовий день – якщо на роботі в ньому більше підкилимних ігор колег, ніж продуктивної роботи, або після зустрічі зі знайомими і вашого спільного дозвілля ви почуваєтеся ще більш втомленими і знесиленими, можливо, пора змінити своє оточення?

Як правильно планувати свій час
Як правильно планувати свій час / Фото: Pixabay

Як правильно планувати свій час

Коли ви вивчили свої цінності, життєві цілі й оточення, саме час розпочати структурування свого часу. Варто пам'ятати про такі важливі принципи:

  1. Не тримайте все в голові, записуйте свої завдання і плани – зараз є багато як паперових записників, так і мобільних застосунків.
  2. Починайте свій день напередодні ввечері.
  3. Відтинайте зайве, користуючись "квадратом Ейзенхауера" про важливе і термінове.
  4. Визначаючи завдання, вказуйте орієнтовний час на їх виконання, а в кінці дня відзначайте, скільки реально його знадобилося.
  5. "Їжте слона" шматочками (велике завдання розбивайте на частини), а "жабу" – зранку (неприємне робіть першим).
  6. Не намагайтеся бути ідеальним у всьому.
  7. Пам'ятайте про відпочинок і відновлення ресурсів.

"Підбиваючи підсумки, хочеться сказати про те, що наше життя – це і є час. Як ми структуруємо час, так і проходить загалом наше життя. Тому проаналізуйте, що для вас важливо, що ви хочете від свого життя, не бійтеся не одержати відразу всіх відповідей, структуруйте свій час, зважаючи на свої глобальні і локальні цілі, – і все складеться як потрібно", – запевняє психолог.

Як правильно планувати своє життя – дивіться відео:

Тим часом ми з'ясували, як правильно говорити про гроші в парі: поради психолога.

Реклама
Найважливіші та найцікавіші новини завжди під рукою
Life Сьогоднi в telegram-каналi Пiдпишись на RSS-канал Life Сьогоднi на Google News
Реклама
Гороскоп
Твій гороскоп на Сьогодні
Читати гороскоп
Just do it
Корисна порада на Сьогодні
Частіше проявляти емоції
Чому це важливо?
Лайфхак дня
Як швидко охолодити каву
Хакнути
Сольник зірки
MONATIK
31 липня / 20:00
5 головних концертів липня
Чи гідний сервіс на відпочинку в Україні?
Дізнатися більше про відпочинок
Спецпроект
Календар лайфхаків на літо
Липень
Лайфхаки за календарем
Гороскоп
Твій гороскоп на тиждень
18 - 25 липня
Читати гороскоп
Найдорожчий спецтопік
Дорожче просто не знайдеш
Оренда VIP-яхти — ₴27 000/година
За що такі гроші?
тест
Впізнаєш зірку за її модним образом?
Спробувати
Куди піти
Атмосферні тераси Києва для літніх вечорів
Хочу дізнатися!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти