I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Як різним поколінням зрозуміти один одного: відверта розмова з психологом

Чому бебі-бумери не викидають непотріб, в чому причина агресивності "іксів" і чому "ігреки" легко заробляють великі гроші

Про покоління "Z" (центеніалів) — детей, які народилися після 2000 року, — "Сегодня" писала не так давно . А чим примітні представники інших поколінь ? Як їм навчитися взаємодіяти ? Це питання зараз хвилює не тільки фахівців з кадрів . У минулому році в Києві пройшла " антиконференція XYZ " , після якої багато хто зрозумів : якщо ігнорувати ці відмінності і особливості , в майбутньому ми можемо опинитися суспільством людей , які не розуміють і не чують один одного . Про те , як цього уникнути , ми поговорили з популярним в Україні бізнес – тренером Оксаною Марусич .

Ім'я: Оксана Марусич

Реклама

Кар'рєа: Сертифікований коуч (ICF), бізнес-тренер

"Колеги в області навчання персоналу знають мене як бізнес-тренера. Мої колишні роботодавці завжди цінували мене в якості гарного продавця.

Для своїх сьогоднішніх клієнтів я експерт в області сервісу. Як і личить типовій блондинці, отримала ряд дипломів, зокрема в області банківського та фінансового менеджменту. Щоб навчитися знаходити правильні відповіді на грамотно поставлені запитання, я закінчила Еріксоновській університет і стала коучем.

А ось для того щоб зрозуміти, хто я насправді і в чому моє призначення, мені і знадобилися 17 років навчання і практики ".

- Оксана, в чому основна суть "Теорії поколінь"?

- Перш за все в тому, що у людей, які народилися в один час і пережили схожий досвід в дитинстві, будуть однакові цінності. Але автори теорії Вільям Штраус і Ніл Хоув відкрили щось цікаве і корисне: виявляється, для кожного покоління значення одних і тих же слів різне. Наприклад, для наших бабусь і батьків "безпека" – це пенсія, а "успіх" – це все життя на одному підприємстві. Тоді як для молодого покоління "життя на одному підприємстві" – як прокляття: за що ?!

- А як проявляються відмінності в цінностях?

- Буквально в усьому. Нещодавно я вела для дітей 13-16 років блок "Управління сервісом". Готую матеріал і розумію, що в ньому багато складних термінів. Дзвоню куратору: може, кажу, замінити складні слова простими? "Залишайте всі як є. Якщо їм щось буде незрозуміло, вони запитають", – була відповідь. Наше покоління звикло не уточнювати і мовчати про свої незручності. Одного разу я 4 години поспіль вела тренінг. Всі сиділи, не рухаючись. Питаю в кінці: "А що, вам не жарко? Не хочете води? В туалет?". Виявилося, хотіли. Чому мовчали? "Якось незручно вставати з місця і піднімати сусідів", "Боявся, що ви заперечуватимете" і так далі. Загалом, типове "Що люди скажуть?". Так позначаються моделі виховання і обмеження, так люди показують свої програми.

- Думаю, це перш за все стосується відносин з батьками, яким сьогодні за 60 ...

- Це покоління бебі-бумерів, народжених в період 1943-1963 рр. Вони прийшли з завданням – відбудувати, підняти, у них все добре було з цілепокладанням. БАМ, цілина, будівництва – це покоління реально бачило! Їх головні цінності: ідеалізм, орієнтація на команду, оптимізм, робота, здоров'я, ностальгія. Вони переконані, що навчання – це складний довгий процес, гроші дістаються важко, а талант треба відточити. У цих людей завжди є гроші на чорний день, а завантажити в морозилку три холодильника – звична справа. Відпочинок для них – це консервація! Вони беруть відпустку, щоб зробити ремонт. Уміють все, від манікюру до поклейки шпалер. Навіть забезпечені бебі-бумери багато роблять самі. Раціоналізм – їх головна якість. В їх гаражах можна зібрати космічний корабель. Все є!

Проводжу конференцію в дорогому готелі для власників бізнесів. У кого з собою "тормозки", питаю? Майже всі бумери піднімають руки! Важливий момент: у них одних завжди є нормальна їжа. (Посміхається.) А як вони відпочивають! Пісні співають, рибу ловлять, сміються – я вчуся у них цього. Навіть ці вічні дачі – копають, полють – і голова перемикається ...

Тому своїх батьків потрібно зрозуміти і прийняти: ви їх не зміните. Хто сушив кульочки на батареї – нехай сушить! Вони звикли нічого не викидати, бо все може стане в нагоді, – не сперечайтеся з ними. Це не конфлікт поколінь, треба просто чути, розуміти, прощати і приймати.

untitled

Реклама
- Як же комунікувати з бебі-бумерами?

- Головні правила : вислухати до кінця , налаштуватися на довгу розмову , знайти аргументи для переконання , бути готовим до безлічі питань .

- Більшість заможних людей сьогодні – представники "іксів", народжених в період 1963-1983 рр. Ми з вами теж відносимося до цього покоління. У чому наші особливості?

- Досягненці. Багато вчилися і вчаться, дипломи MBA, мови, дуже ефективні. Але при цьому – мало впевненості в собі, тому що весь час треба знати: хто я? Всі тренінги, вивчення аури і астрології – наші! Чакри відкрили, гороскоп склали, ауру подивилися, родові системи розклали, до шаманів з'їздили-потанцювали ... І знову: а хто ж я? (Сміється.) Наше дитинство припало на холодну війну і перебудову, ми готові до змін і любимо змагатися – це наше все. (Посміхається.) "Ікси" все повинні контролювати, у них складно з делегуванням: "Якщо я поїду відпочивати, весь бізнес розвалиться! Все на мені!".

Їх установки: "Мене не цікавить, що ви думаєте!", "Ви що, знущаєтесь?", "Мені не треба тисячу разів повторювати!", "Хто вас так навчає?", "Мене тут не люблять", "На мене не звертають уваги ... ".

- Чому в нашому поколінні "ікс" стільки агресії?

- До 7 років у дитини формуються характер і почуття. Бумери пройшли важкі випробування, вони і зараз не люблять говорити про любов. ( "Балачки то все, тільки в кіно буває"). Жінки брали на себе функції чоловіків. А адже це – душа, жіночий рід, почуття ... Тільки мама може навчити любити – себе, життя, тварин, працю. Але не всі матері "іксів" могли передати почуття любові, бо не знали його. Нас не вчили дбати про себе. "Мені жарко, мама!" - "Зараз холодно буде!"

Якщо дитина народжена і росте в любові, фактор дратівливості нульовий. Але хто тоді думав про любов? "Придивися, один хлопець в селі не п'є, треба брати", "Пора заміж, роки минають", "В країні на одного мужика вісім жінок, і ми не в трійці лідерів – бери, що є, доця!". Нас постійно знецінювали: "Красуня південна – нікому не потрібна!", "Та кому ти потрібна така?" - пам'ятаєте? Звичайно, нікому не буде потрібна з такими установками!

Без алкоголю навіть відносини зав'язати було складно, настільки люди були затиснуті. "Сто грам для хоробрості" – ось воно ... Якщо тато з мамою пресували дитини і не приймали такою, яка вона є, вона озлобиться 100%. Недомовленість, непроговорена своїх почуттів – так накопичується негатив, і це виливається рано чи пізно в соціум
.

untitled2

- Скандали в транспорті, в сім'ї – наслідки сумні ...

- Якщо на роботі людина весь час терпить пресинг , страждають її рідні : всю злість вона виливає і промовляє вдома. При цьому " ікси " – досить жорсткі керівники . Часто розмовляють на підвищених тонах , вимогливі , цінують старанність і точність , погано контролюють емоції . Я б рекомендувала начальникам- " Іксам " критикувати не тих , у кого не вийшло , а тих , хто ухиляється від відповідальності .

- Так, пресували нас неслабо – і вдома, і в школі.

- Тому і наслідки диктатури у "іксів" у наявності: слабкість, заздрість, образливість, виправдання, підстроювання, безвідповідальність. А звідси і наслідки – агресія (як захисна реакція), образи ( "Я жертва"), плітки (зацикленість на собі), порожні розмови, фокус на негативі, конфліктність, помста, занижена самооцінка і т.д. "Чим вище рівень насильства в дитинстві, тим більше внутрішнього болю, через яку людина може кинутися на інших", – писала в своїй книзі Луїза Хей. "Ікси" впевнені, що правильно до всього приходити через біль. "Чим складніше і болючіше – тим правильніше". Ловлю себе на тому, що, коли на тренуванні неважко і нічого не болить, – значить, щось не так. На ранок немає крепатури? Точно не так! А ось ігреки в цьому сенсі – полярно інші.

Реклама

- Покоління мілленіалів — 1983—2000найзначніша частина соціуму сьогодні. Вони – активні споживачі, активні користувачі і активні здобувачі на ринку праці.

- "Ігреки" – покоління, впевнене в собі, покоління "Я". Це оптимісти, для них головне – власні відчуття. У 65% випадків вони приймають рішення, засновані на інтуїції. На їх дорослішання вплинули розпад СРСР, поява інтернету, сплеск волонтерства. Все, що їм цікаво, "ігреки" пробують на смак, не бояться нового. Онлайн-бізнеси, фріланс, коворкінг – це все про них. Коли покоління "Y" досягла віку 18-20 років, серйозно просів турбізнес. Чому? "Ігреки" подорожують без посередників, літають лоукостами, живуть в хостелах. До 25 років багато об'їздили пів-Європи – на відміну від "іксів", вони не збирають гроші і не скуповують речі. "Яка різниця, скільки років твоїм кедам, якщо ти в них гуляєш по Парижу" – це про них. 25 років іпотеки? Боже збав! Свобода пересування та враження – перш за все.

untitled3

- Але роботодавці "ігреків" чомусь не люблять ... Вважають їх інфантильними і ненадійними.

- Тому що їх поведінка не піддається звичному для "іксів" поясненню. Мотивація "Ігрека" – робити те, що подобається, а не гроші і посаду. Коли "ігреки" прийшли в офіси в джинсах і уггах – всі здригнулися! Вони не стануть терпіти грубість і пресинг, їх потрібно хвалити. Одного разу на тренінгу ми з керівниками- "іксами" вчилися хвалити "ігреків", виписуючи відповідні слова. "Благаю, дайте мені цю вправу! – говорила мені потім знайома ейчар. – У нас в компанії всього п'ять слів похвали, і три з них – матюки". (Посміхається.)

При цьому "ігреки" дуже технологічні, вміють знаходити і правильно використовувати інформацію. Їх резюме часом – вершина дизайнерського мистецтва. "При наявності гугла – богоподібний" – так про себе може написати тільки "ігрек". Вони добрі, відкриті світу, їх очі розкриті ( "Вау! Ухтишка!"). Якщо керівник зацікавлений в цьому кадрі, він повинен пояснювати і розмовляти. Накази, штрафи, крик – не для "ігрека". Дзвонить мені недавно знайома ейчар дуже лояльною і великої компанії: "Оксана, я в шоці! Тиждень не виходив на роботу співробітник, 28 років, на дзвінки не відповідав. Сьогодні додзвонилися йому на домашній нарешті. Живий? Ох, як ти нас налякав ! Де ти пропав? Він – спокійно так: "А ви що, не зрозуміли? Я звільнився". -"Як це? А трудова? Законодавчо ти у нас числі!" – "Трудова? Забирайте. Дарую ... "Ну що з ними робити ?!". Так, це люди з абсолютно іншими цінностями. Їх особистісна дистанція набагато більше нашої. Вони люблять інтернет-магазини – "щоб ніхто не заважав, коли я купую, що я хочу". "Ікси" спочатку не до кінця зрозуміли: як? Ми ж вчилися, освоїли п'ять етапів продажів, а "ігреки" купують в інших місцях ...

- Ну і як з ними спілкуватися, з 30-річними?

- Пам'ятати, що вони цінують час, гумор, вживають сленг. Але головне – розмовляти доброзичливо. Ми ж вчимося один в одного. "Ігреки", на мою думку, прийшли врятувати нас, "іксів". Подивіться, скільки з'явилося творчих професій завдяки їм: активно розвивається хендмейд, дизайн простору – для них важливо, щоб було красиво і креативно. "Я хочу співати і танцювати. Робити те, що подобається. Так, мама, це моя п'ята професія. Але мені треба дізнатися, хто я", – типова відповідь "Ігрека".

- Але грошей – побільше! Вони хочуть все і прямо зараз. Виходить, ми повинні оплачувати їхні забаганки?

- Вони заробляють, і дуже непогано. В їх голові немає обмежень, і цим вони мотивують і виховують нас. Моя подруга – підприємець. Її 24-річний син уже спробував сім бізнесів, і вона розвивається завдяки йому, розумієте? Нещодавно хлопець пішов вчитися на льотчика. Надсилає смс: "Мам, тільки не смійся: на весну потрібен літак. Якщо потягнемо, буду дуже радий". Подруга – в шоці! Я кажу – розвивайся, відкривай ще один філія, ти потягнеш! Літак адже реально потрібен! Вона подумала і ... полізла в гугл – дивитися прайси і думати, як заробити ще більше.

Після тренінгу до мене підійшла жінка: "Не розумію, як вони це роблять ... Я 25 років в ресторанному бізнесі. У мене три освіти. Я ризикувала, прогорала, орала день і ніч. А тут – дівчинка 22 роки, робить якісь браслети і продає за кордон онлайн. Заробляє 2000 євро на місяць. Я ж теж могла це робити! Ну як же так ?! Так ця рукодільниця ще і говорить: "Я не напружуюся. Є натхнення – роблю браслетики, немає – не роблю". Як навчитися так жити?".

- Очевидно, головна перевага "ігреків" – легкість і творче начало.

- Абсолютно вірно. Працюючи з ними, я стала добрішою, спокійнішою і ніжнішою. "Ікс" спізнюється на роботу: "А-а-а, таксі! Згортай, швидше, давай по прямій! П'ять хвилин залишилося, а-а-а!". "Ігрек" подзвонить і спокійно попередить. Помилився в звіті? Не біда: "Всі помиляються. Я подзвоню і попрошу виправити цифру".

- Як нам взаємодіяти і бути толерантними один до одного?

- Головне – розуміти, що світ змінюється з величезною швидкістю. Старшому поколінню заважають сприймати дійсність негнучкість і безліч обмежень. Але можна запропонувати їм інакше формулювати зворотний зв'язок. Типовий приклад маніпулювання бебі-бумера: "Що? Вже можна не дзвонити? Маму забули? (Ридання.) Я не заслужила?!". Але ж можна використовувати нейтральний тон: "Я хвилююся, і була б вдячна, якщо б ти хоча б раз в три дні дзвонила і казала, що все добре". Поміняти їх "прошивку" кардинально неможливо! Нам залишається тільки приймати і любити їх. Вони виховували нас як могли. Ми можемо тільки позначити свою програму і далі звільняти себе від її негативних факторів. Без осуду і оцінок.

- Спостерігаючи за маленькими дітьми, часом дивуєшся: чому вони такі вільні? Ми так не вміли ...

- На відміну від нашого покоління, сучасній дитині не потрібно щось доводити, щоб її полюбили. Вона в полі безумовної любові – і тому відчуває себе в безпеці. "Неважливо, як я буду виглядати. Важливо, що є ось ці дві людини, мама і тато, – це моя залізна підтримка". У нашому дитинстві не завжди вихователі в садочках любили дітей, тому у покоління "ікс" стільки дитячих психотравм. Та й батьки мало кого обіймали, хвалили і говорили, що люблять ... Але кожному під силу впоратися з цими травмами, навчаючись у нового покоління.

Помітили, що діти зчитують будь-яку фальш і вчать нас розмовляти по-дорослому? Вмикаєш драматизм і пафос, а вони спокійно так кажуть: "А що у тебе з голосом?".

- Оксана, що б ви порадили людям різних поколінь?

- Кожне покоління прийшло зі своїми завданнями. Нам потрібно працювати з гординею і вчитися сміятися над собою. А головне – поважати особистий простір і цінності один одного.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти