У житті є три головних ресурси: час, гроші і увага. Чим гірше управляємо ми своєю увагою, тим сильніше на нас діє ефект праймінга. Адже речі навколо нас теж є споживачами нашої уваги, свідомо це відбувається чи ні.
Як впливають предмети на столі і зображення обличчя на нашу поточну поведінку, розповів в facebook лікар, кандидат медичних наук Андрій Беловешкін.
Оточення: обличчя та предмети
"Нагодуйте обличчями ваш соціальний мозок. Корисно використовувати зображення обличь людей в інтер'єрі і це реально працює. Чому? Справа в тому, що люди, які перебувають навколо нас, змінюють нашу поведінку. Але навіть намальовані люди і навіть просто намальовані очі діють на наш соціальний мозок таким же чином. Навіть їжа в присутності зображень інших людей стає смачнішою, ніж зазвичай, а ось шкідливі продукти втрачають свою привабливість (в порівнянні з їжею наодинці)", – говорить він.
За словами Андрія, навіть зображення людей, які рухаються, збільшують фізичну активність.
"Подібний ефект працює і з дзеркалом, але це вже здається занадто дивним. На факультеті психології університету Ньюкасл провели курйозний експеримент: збирали анонімні пожертвування на загальний чай. Так ось, малюнок очей на оголошенні приводив до істотного зростання пожертвувань", – розповів незвичайну історію вчений .
За його словами, в інших роботах цей ефект довели, він дуже сильний: наш мозок реагує просоціальною поведінкою навіть на три точки, розташовані у вигляді перевернутого вістрям вниз трикутника, в порівнянні з ситуацією, коли точки розташовані навпаки. При цьому було доведено, що цей ефект пов'язаний не зі страхом, а з надією на нагороду, на поліпшення репутації.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
"Чим більше навколо неусвідомлюваних соціальних стимулів, тим ясніше ваш мозок відчуває, що перебуває в оточенні людей. Про те, яких людей, наука не говорить. Але традиція використовує ікони, а пізніше – картини або фотографії предків. Саме тому на дореволюційних вечірках ікони завбачливо завішували, щоб їх лики не соромили ( "хоч святих винось"). Подібні сімейні обличчя сприяють закріпленню соціальної позитивної дії навіть на підсвідомому рівні: в присутності (візуальному, звичайно) значущих для вас людей, ви будете більш стримані, зібрані і усвідомлені. А серед родичів і друзів навіть стрес сприймається не так гостро. Також ми можемо використовувати цей ефект і в іншу сторону, але це вже інша, швидше маркетингова, історія. Так що давайте приємну їжу вашому соціальному мозку, він приймає її з вдячністю", – зазначив Беловешкін.
Предмети на столі і працездатність
"Предмети, що лежать біля нас, допомагають або заважають нам працювати. А також їсти, думати і багато іншого. Так, блискучі глянсові поверхні в приміщенні, особливо рухливі, можуть викликати зорове стомлення. Це відбувається через те, що вам потрібно неусвідомлено докласти зусилля для збереження уваги, незважаючи на візуальний стимул", – пояснив учений.
А багато інших предметів працюють через дофамінову систему, зазначив він. Так, у дослідженні Brain Drain: The Mere Presence of One's Own Smartphone Reduces Available Cognitive Capacity автори встановили, що в присутності смартфонів люди демонструють у тестах знижені когнітивні здібності. Встановлено, що краще за всіх тести пройшли ті, чиї смартфони лежали в іншій кімнаті; трохи гірше виявилися результати у тих, чиї телефони лежали в кишені і сумці. Найнижчі показники були у тих, у кого смартфони лежали в полі зору.
Вчений пояснив, чому це так відбувається: "Справа в тому, що в присутності спокуси мозок навіть несвідомо витрачає частину зусиль на протидію спокусі, зменшуючи доступні ресурси. Точно так працюють будь-які дофамінові стимулятори, які потрапляють в поле зору (еротичні зображення, цукерки та ін .). Нещодавно в одному банку бачив блюдце з "безкоштовними" цукерками біля кредитного столика – хтось явно в темі".
При цьому Андрій пояснює, що необхідно робити в цій ситуації: "Наші предки знали потужні способи контролю дофаміну. Так, вони часто тримали на робочому столі людський череп для нагадування про швидкоплинність життя, марності задоволень і неминучості смерті".
За слова вченого, це ванітас – цілий стиль живопису.
"Нагадування про неприємне знижує рівень дофаміну, що збільшує розсудливість і обережність. А зниження рівня дофаміну збільшує чутливість до нього мозку. Можна вибрати і мінімалістичний варіант робочого столу. Загалом, порада така – вибирайте робоче оточення в залежності від поточних завдань: дофамінові стимулятори для креативності та похмура аскеза для концентрації уваги. Головне – зберегти стійкість в дофаміновому серфінгу", – підсумував Андрій Беловешкін.
Раніше сайт "Сегодня" з'ясовував, як брехня впливає на здоров'я: цікава відповідь вченого. Діти вже в півтора-два роки добре відрізняють чесне від нечесного.