Ґаджети стали настільки важливими в житті кожної людини, що знайомитися з ними починають з дуже раннього віку. Питання тільки в тому, як правильно їх використовувати, щоб вони приносили не шкоду, а допомагали в розвитку. Спеціально для Сьогодні.Lifestyle експерт альтернативної освіти Наталя Тарченко і психолог Оксана Зайкина розповіли, як же правильно використовувати ґаджети з користю для дитини.
Наталя Тарченко, експерт альтернативної освіти, мама трьох дітей
- Гаджети – це не зло!
Використання ґаджетів – це одна з найгостріших проблем, яка хвилює сім'ї з дітьми. Мене, як маму трьох дітей, ця тема теж хвилює, особливо питання "як з цим справлятися в різному віці", коли в родині діти 14, 9 і 6 років.
Звичайно, зараз неможливо говорити про ґаджети, не враховуючи досвіду карантину і переходу на онлайн навчання. Опинившись в ізоляції, діти зіткнулися з якимось невідповідністю і переживали дисонанс. Все життя батьки обмежували час, який вони проводять з девайсами – "менше сиди з айпадом/перед екраном/в телефоні", і раптом різко почали до цього примушувати.
Ситуація з карантином показала нам, що ґаджети – це не зло, вони можуть стати інструментарієм для освіти, якщо навчитися використовувати їх правильно.
Звичайно, формули ефективного онлайн-навчання поки не знайдено. І те, що сталося, було просто перенесенням звичайних офлайн-програм в онлайн, де вчителі, як і раніше, начитували матеріал і перевіряли домашні завдання. Але якщо уявити, що карантин буде завжди і наші діти весь час вчитимуться дистанційно, то звичайно ми потребуємо сучасних додатках, платформах, які дозволять зробити освіту якісною та цікавою для дітей.
- Використовуйте ґ аджети з користю разом з дитиною
Весь світ пише і говорить про те, що час, який діти проводять за ґаджетами, приголомшує. За деякими даними дитина витрачає три місяці свого життя, граючи в телефоні. Але повертаючись до питання, як використовувати ґаджети, щоб вони були в плюс, а не в мінус, варто уявити життя без них і замислитись, чим би міг бути зайнятий цей час. Звичайно, йде про спільне проведення часу сім'ї.
Те ж саме можна робити і з ґаджетами: використовувати їх разом з дитиною, шукати якусь інформацію, грати, пробувати нові застосунки. Часто ми, батьки, абсолютно без розуміння, чому ж дитина зайнята в айпаді, не знаємо ні назви ігор, ні програм, на які вона витрачає так багато часу. У сім'ї через це трапляється великий розрив: дорослі не розуміють, що там може так захоплювати, це здається нецікавим і непотрібним, а діти, зустрічаючи осуд і нерозуміння, відмовляються говорити про це.
Поцікавтеся, що ж там такого цікавого в телефоні: як називається гра, які в ній правила, чим вона йому подобається, чим цікава та чи інша соціальна мережа. Це створить майданчик для спільних обговорень, діалогів, дискусій. Проявіть непідробний інтерес, і дитині захочеться поділитися і розділити з вами свої захоплення, а для вас це може виявитися набагато корисніше, ніж здавалося.
- Використання ґаджетів – відмінна можливість разом поговорити і встановити правила в сім'ї
З особистого досвіду скажу, що використання ґаджетів – це ще відмінна можливість разом поговорити і встановити правила в сім'ї або школі. Важливо всім разом обговорити, як і коли будуть використовуватися ґаджети, чому важливі такі обмеження і вони повинні стосуватися всіх – і дорослих, і дітей.
Така взаємодія вже не про ґаджети, а про те, як ми будуємо нові взаємини в сім'ї або школі. Ми, дорослі, є рольовою моделлю для дітей, і коли ми говоримо "вистачить дивитися YouTube", не випускаючи з рук при цьому власний телефон, у дітей знову відбувається дисонанс і нерозуміння.
Оксана Зайкина, психолог в DEC life school
На консультації з батьками перше питання, яке я їм ставлю, звучить так: "Які у вас стосунки з ґаджетами? Що бачить ваша дитина?". Я думаю, дуже важливо нам, дорослим, проаналізувати своє ставлення до девайсів, адже діти наслідують нам. Дітям складно пояснити якісь заборони, якщо в реальності вони бачать зовсім іншу поведінку дорослих.
- Ґаджет – один з інструментів в ланцюжку пізнання світу
Від батьків дитина дізнається навіщо потрібен ґаджет, розкриває весь потенціал його використання. Батьки поетапно навчають дитину взаємодіяти з ґаджетом, що це додатковий інструмент для отримання досвіду, інформації, але не основний.
Коли малюк росте, ми супроводжуємо його в розвитку – перші слова, дії він дізнається від нас. Точно також і з ґаджетами. Наприклад, дитина на прогулянці побачила равлика, зацікавилася, ставить питання. Батько йому розповів. Дитина отримала не тільки відповідь, але і досвід ставлення питань. Прийшовши додому, ми знаходимо інформацію в книзі про тварин, читаємо, можемо зліпити з пластиліну і пограти в гру, знаходимо на YouTube фільм, дивимося, обговорюємо. Ми даємо дитині не просто знання, а навички як пізнавати світ. А ґаджет – один з інструментів в ланцюжку пізнання світу. При вивченні математики, алфавіту або ще якихось інших навичок діємо так само.
Ґаджет – це додатковий інструмент для отримання досвіду, інформації, але не основний.
Тобто, найважливіше для батьків – не використовувати ґаджет, як інструмент чимось зайняти дитину, коли вона хоче від вас уваги, а ви зайняті або не налаштовані.
Залежність від ґ аджетів зіркових дітей – дивіться відео:
Тим часом ми з'ясували, чим зайняти дитину за методикою Монтессорі: 10 активностей.