Головна Сьогодні

Які кадри потрібні Україні: безробіття зростає, а підприємства не можуть знайти собі співробітників

В даний час навчальні заклади країни, молоді фахівці і роботодавці спантеличені пошуком шляхів співпраці один з одним

Причина тому- що склаласяпарадоксальна ситуаціяна ринку праці.З одного боку, зростає безробіття- до кінцяроку в Міжнароднійорганізації праціпрогнозуютьїї зростання до11,5%з торішніх9,7%.Багато хто,втому числілюдиз вищою освітою,не можуть знайти роботу.З іншого -підприємства і заводискаржаться на те,щозатребуваних фахівцівднемз вогнем не знайдеш.Іпо-третє,навчальні заклади неможутьнабратистудентівнанепопулярні, алезатребувані спеціальності.Над цією проблемоюучасники процесуламають голову,але всі спробизмінити ситуаціюрозбиваються об"немає грошей", "немає людей" і "немає бажання".

Увузистоїть черга, аназатребувані спеціальностініхтоне йде.

НЕМАЄ КАДРіВ. Наресурсахз працевлаштуваннявідзначають, щоринок переповненийнепотрібнимифахівцями(частіше звищою освітою).Наприклад, на порталіrabota.uaрозповіли, щоюристамита економістамиринок забезпеченийнап'ять роківвперед іспецисидять без роботи.Варіантів унихнебагато -переучуватися під потреби ринкуабо чекатиудачу,перебиваючисьтимчасовими заробіткамиабороботоюне за фахом.Протеконкуренція націфакультетиу вузахранішевисока.Цю жситуаціювідзначають і вМОН."Увузи вступають80% випускників шкіл,втой час якв інших країнах -тільки25-30%.Багато хто навчаєтьсязаради"корочки",втой час якпопит на робочіспеціальностінижче, ана кадри-запит", — кажуть у міністерстві.Якповернути ситуаціюу вигіднедляекономіки і громадянрусло, нінавчальні заклади,ні роботодавціне знають.З варіантіврішення -приманказарплатамита популяризаціянепрестижнихспеціальностей іробочих рук.Але експертизізнаються, щонавіть якщопитання вирішитивдасться, торезультат буде виднотількичерез паруроків.

ПОДГОТОВКА НУЛЬОВА. До всього іншого,роботодавцівідзначають, щоприходятьдо нихмолоді фахівціз нульовимизнаннями, і компаніямдоводиться витрачатисяна"виховання"співробітника."Через відсутністьпрактикина виробництві таналагодженій комунікаціїнавчальних закладів тароботодавців, випускникиприходять,погановолодіючинавітьтеорією.Пов'язано це і зтим, щочастота викладачівиробничого процесу вочі не бачили.Томудеякі компаніїпочали куватикадрипід себе", -стверджують експертикруглого столу" Вимогибізнесудо продуктуосвіти ",який пройшовминулого тижня.Так,вДТЕК, наприклад, вчатьфахівціввже не перший рік"Ми не тількиготовіпереучуватифахівців, які нам потрібнізсхожихспеціальностей, а йнавчаємоїхна виробництвіз метоюзалишити в себе",- говорить керівник департаментуз розвитку персоналуДТЕКЄвгеніяКузьмінська.У той жечас більшість компанійне можутьсобі цього дозволити,такякна те, щобдовчитифахівця,потрібнівиробничіінструкториабо співробітникипідприємства, якимпотрібен часна викладання, і йогооплата.

БЮДЖЕТНЫХ МІСЦЬ В ВУЗАХ НЕ БУДЕ

Щоббатькамна вищу освітудитинине витрачатикругленьку суму,більшістьпрагне потрапитина бюджетні місця.Але, за словамиміністранауки і освітиУкраїни СергіяКвіта, українська державане фінансуватимебюджетні місцяв тому вигляді, як це булодо теперішнього часу,і ця позиціявжезнайшла своє відображенняв новому законопроектіпро реформу освіти.Основна причинаскасування -застаріла системаі відсутністьподібної практики взахідних країнах.Такожв МОНвідзначають,що пільговіверстви населенняміністерство некиненапризволяще, інад механізмом,подібним ззагальноприйнятою практикою,іпристосуваннямїї піднаші реаліїв даний час працюютьв міністерстві.Такожвузамз наступного рокубудедано правосамим визначатиспеціальності, на яких студентивчитимутьсяза державні гроші(можливо, не тількипільгові категорії).

Деякі роботодавцівважають, що скасування"бюджету"зможепереорієнтуватиукраїнціві підштовхнутина освоєнняробітників або"напівробочі"спеціальностейв училищах ітехнікумах.І цим"закрити дірки" ринку праці.Алетаку думку поділяютьне всі.Аргументація проста- навіть увузахє недобірнанепопулярні спеціальності, оскількипрацювати доводитьсябагато,а віддачапотімслабка -зарплата низька.Або жбагатьом доведетьсяосвоюватиспеціальності, якіне до душі, і роботодавецьотримаєфахівця, якийне хоче,не цікавитьсяспеціальністю іне ростев ній.

БЕЗ СИСТЕМИ КОМУНІКАЦІЇ

Роботодавціі вузиактивно шукаютьмоделькомунікації,яка принесла брезультат.Із запропонованихв ході круглого столуідей- впровадженняучнів і студентівна виробничу практикута отриманнятаких якіснихзнань і умінь(із загальнимстандартомзнань і умінь), щоб фахівецьміг пройтипідсумкову атестаціюна профпридатність. При цьомуатестацієюмогла бзайматисяТоргово-промислова палата Україниабо жпрофільніасоціації працівників(наприклад,асоціаціямедпрацівників тощо).

ДОСВІД. У той жечасв інших країнах єпрацюючі моделі.Пронімецької"дуальноїсистемі" освітирозповів експертв галузі професійної освіти(Німеччина)СергійКорсовецький:за його словами,завдякиїйу Німеччині та Австріївідзначаєтьсянайнижчий рівень безробіття.Фішкоюсистемиє отриманнятеорії і практикина робочому місці. Тобто абітурієнтшукаєпідприємство, яке будене тількиплатитиза його навчання,а й проходитипрактику найого базіі забезпечувати отриманнязнаньвінших необхіднихнавчальнихцентрах тощо.При цьому в країніє певнийстандарту всіх компаніях:він гарантує, щоякщопрацівник незалишається працюватина фірмі,якаплатилаза його навчання, то він цілкомпридатний для роботив іншій компаніїза взаємозаліком.При цьомупісля закінчення навчаннякомісія, що складаєтьсяз роботодавцівреального сектора економіки, тестуємайстерністьпрацівникаі привласнюєйомурівень кваліфікації.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти