Головна Сьогодні

Альтернативна базова освіта в Україні: що таке еко-школи і чому там вчать дітей

Нові навчальні центри розвивають усвідомленість і інтерес до світу

Багато батьків не задоволені освітою, яку забезпечує загальноосвітня школа. Головне їх нарікання, що навчання "по-старому" дає низьку якість знань і розвиває в дітях комплекси. Всі спроби системи виправити ситуацію виливаються лише в завантаження дітей великим об'ємом інформації і появою нових дисциплін.

Деякі сім'ї почали шукати вихід і звертати увагу на альтернативні школи або домашнє навчання. Вони зосередилися на тому, щоб прищепити дитині інтерес до навколишнього світу, що, в свою чергу, може дати мотивацію, результат в навчанні і в виборі професії.

Багато шкіл відразу ж відгукнулися на сучасні запити. В тренді у них – опора на кращі світові методики і програми, свобода вибору предметів, а також упор на прикладні знання, які стануть в нагоді в житті.

ШКОЛА ДЛЯ СВОЇХ ДІТЕЙ: РОБИ І СПОСТЕРІГАЙ

Альтернативні школи стали створювати для своїх дітей і самі батьки – як сімейних центрів освіти. Суть їх схожа: для атестації діти закріплені за школою (екстернат, заочне навчання тощо). При цьому вони відвідують альтернативну школу, в якій навчаються очно, роблять різні проекти і грають в розвиваючі ігри. Головне завдання, за словами засновників таких шкіл (наприклад, київські "БеркоШко", "Кітерра" і ін.) – зацікавити дитину, дати їй простір для творчості і самовираження, а не заучувати визначення, які, можливо, ніколи не знадобляться в житті.

"Запрошенівчителібудуютьнавчальнийпроцестак,щоб,крімтеорії,учнінавчилисяпевнимнавичкам.Цеможебутиза допомогоюліплення,віршування,малювання,рукоділлятощо,-пояснюєнавчаннямамаученицішколиАннаМаленкевіч.-Наприклад,тваринможутьпоказуватичерезмалювання,історіювчитиза допомогою вивченнябіографіїсвоїхріднихіт.д.".

ВЧАТЬ УСІ. Заняттявтакихшколахпроводятьбатьки,запрошенівчителі,лекторитатренери-всі,хтоможецікавоідохідливорозповісти/показатипотрібнуінформацію.Прицьомувонаподобаєтьсядітямідаєможливістьпоспостерігатизачимосьдивним.

"Дітейнавчаливисаджуватипетрушку.Потімвониспостерігализа сходами,вимірювали,якшвидкозростаєпаросток,якнаньоговпливаєдощабопосуха,-говоритьмамаСвітланаСвірін.-Крімтого,нашізаняттяпроходятьне завждивприміщеннішколи.Мивозимодітейвзаповідник,девониможутьспостерігатизажиттямдикихтварин,робиморізніпроекти,ходимовпоходиіт.д.".До речі,останнє інаводять як прикладбатьки,колирозмовазаходитьпро соціалізаціюдітей.

Післятогоякзасновникишколиібатькисталиотримуватирезультатисвоїхзусиль,вонивирішили непереривати навчанняівлітку,проводячизаходивжевякості літньоїшколи.

ЕКОПОСЕЛЕННЯ: ПО ДНЯХ І НА ВЕСЬ СЕЗОН

Альтернативоюстандартнійшкільній освітіслужатьілітнішколи,якіучніможутьвідвідуватиза графікомзаходів,атоіпоїхатипожитинатворчомухуторіабовекопоселенні(потипу"ОстрівОбирок"тощо).Восновномувсівониспрямованінаоздоровлення,томузнаходятьсявмальовничихмісцяхімаютьупорнаекологічність.Подібнішколичастопорівнюютьзлітнімитаборами,хочаїхкерівникипояснюють,щоцене зовсімтак.

"Миберемошкільнупрограмуідумаємо,щотакогоцікавогомиможемопоказатидітям(досліди,експерименти,майстер-класи),щобзакріпитизнання,отриманівшколі.Хочавідпочинокірозвагитуттакожприсутні",-розповівдиректорхарківськоїрічноїшколисімейногоосвітиМаркБессонов.Батькизадоволенітим,щодітизайнятіщейчимоськорисними.

"Цеможебутидосвідзвирощуваннямкристалівабомайстер-класи,якіпояснюютьбудь-якийзаконфізикиабохімії,експериментз біології,ірізніцікавіурокиз інших предметів,яківзвичайнійшколідитинаніколибне побачилаівже тимбільше – непомацаларуками",-розповідаєпро відвідинитворчоїрічноїшколимамасемикласникаАндріязОдесиДіанаБайдіна.

new_image_397

На природі і в класі. Школярі можуть експериментувати. Фото: Luka Stanzl/PIXSELL

НАВЧАННЯ З АКЦЕНТОМ НА ДОСВІД

Новийваріантекошколипофінськомузразкупрезентуютьна початкунавчальногорокупідКиєвом.Будівлязараздобудовується-цебудедерев'янийзрубзкласаминапівкруглоїформи,очеретяним дахомісистемою"розумнийбудинок".До тогожврадіусі30кмвіднеїнемаєзабруднюючихпідприємств.Прилеглатериторіятежбудезродзинкою:скалодромому виглядієгипетськихпірамід,зеленимлабіринтомзіскладнимиходами,велодоріжкамипротяжністюдо1кмімотузковимпарком,вякийможнабудевийтичерезвікношколи.

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС.Школабудевидаватиатестатидержавногозразка,аленавчаннябудевідрізнятисявідзвичайнихзакладів."Наприклад,математикумибудемопідноситичерезфінансовуграмотністьвігровихформах.Біологіюможнавідмінновивчати,вийшовшизамежібудівлііпосадившивсадурослину",-розповідаєзасновникідиректорекошколи7fieldsОксанаВолжина.

Класичних занять фізкультури тут теж не буде – замість цього дітям пропонують зайнятися йогою на свіжому повітрі. Планується також незвичайний підхід і у вивченні англійської мови, щоб діти після трьох місяців навчання змогли говорити. Навчання має на увазі перебування на території з 9:00 до 18:00, тому збалансоване харчування – також турбота екошколи. Тьютори (вчителі) вже шикуються в чергу, щоб поділитися своїми знаннями.

"Я готовий дати учням краще і вірю, що діти полюблять музику так само, як і я. Якщо треба – навчу малюків грати на будь-якому інструменті світу. Я ж володію 35 інструментами", – говорить викладач музики і театру Олег Рей.

За словами Оксани Волжиної, в методиці навчання об'єднані елементи програм таких шкіл, як Самерхілл, ШколаПарк, Монтессорі, Вальдорфська, японська та фінська школи. Важливим аспектом процесу є те, що діти самі собі будуть складати план уроків.

"Не буде оцінок і домашніх завдань, – пояснює директор. – Крім того, в нашому демократичному підході буде використаний такий метод, як "дитяча рада": діти самі будуть вирішувати, хто правий, а хто винен, якщо мова йтиме про відносини серед наших тьюторіантів.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти