Головна Сьогодні

Пам'яті Любомира Гузара: кращі цитати Блаженнішого

Глава Української Греко-Католицької церкви 2005-2011 років – про війну з Росією; про те, якою має бути влада в Україні; про гроші, Інтернет, любов і віру

Сьогодні, 31 травня, на 85 році життя, після важкої хвороби помер Блаженніший Любомир Гузар, Верховний Архиєпископ-емерит Української Греко-Католицької церкви, пенсіонер УГКЦ. "Сегодня" зібрала кращі цитати Гузара.

ПРО РОСІЮ, ВІЙНУ І АГРЕСІЮ

- Що ми знаємо про нашу війну? Чи усвідомлюємо до кінця, коли вона почалася і чому? Але ж вона почалася значно раніше. Раніше за анексію Криму, раніше від Революції гідності. Просто тільки тепер у нас є можливість повністю її усвідомити. Або, скоріше, ми вже не можемо робити вигляд, що нічого не відбувається. Більшість з нас ще чинять опір цій думці – як наша влада не наважується оголосити відкрито воєнний стан, так і ми знаходимо в темних водах, що розлилися навколо, острівці комфорту, на яких продовжуємо імітувати звичайне мирне життя. Але чи можна залишатися поза війною, коли вона навколо тебе? (2016 р gazeta.dt.ua)

- Я не бачу можливості примирення або миру. Мир можливий лише тоді, коли є дві сторони, які по-справжньому прагнуть до миру. В цілому виглядає так, що ми хочемо миру, не хочемо війни ні з Росією, ні з будь-ким іншим, але це одностороннє бажання. А якщо немає такого ж щирого бажання миру з іншого боку, говорити про мир – мрія і нічого більше. Істинне перемир'я – справа обох сторін. Таке рішення не може бути одностороннім. (2016 р gazeta.dt.ua)

- Мир повинен бути принциповим: ми хочемо миру, а вже тоді говоримо про умови. А не навпаки – спочатку ставимо умови, а якщо ми їх виконаємо, тоді вони, може, погодяться. Виглядає, що це ми хочемо, ми випрошуємо у них мир, а вони його насправді не хочуть. Максимально, що можна зробити в таких умовах, коли одна сторона проти замирення, – укласти угоду про припинення бойових дій. Але не треба називати це миром. Тому що це не мир, це сміх. Як на мене, наші справи виглядають досить погано: про примирення, прагнення до миру говоримо ми тут. А ті, хто воює з іншого боку, не ставлять за мету ніякого миру. (2016 р gazeta.dt.ua)

- Сьогодні ми розуміємо, що Росія робить дуже ефективні заходи, щоб нас розколоти, посварити, щоб ми не довіряли один одному. Щоб ті, хто у Львові, говорили: "Що нам Донбас", і навпаки, щоб на Донбасі говорили: "Навіщо нам Львів?". Цей процес делікатний, йому потрібен час. Але мені здається, що ми крок за кроком, повільно починаємо розуміти, що ми збережемо себе тільки спільними зусиллями. (2016 р life.pravda.com.ua)

- Ненависть треба заступати любов'ю. Це наше велике завдання і його можна здійснити. Ви знаєте, приїжджають люди з Донбасу в центральні і західні області і кажуть: "О, люди нас не з'їдають, вони нас не ріжуть, і це нормальні люди, такі, як ми". Ми повинні шукати те, що нас буде об'єднувати. (2016 р life.pravda.com.ua)

- Поняття агресії – це реакція на щось. Ми не агресори, ми обороняємося. І це наша сила в даний момент. (2016 р life.pravda.com.ua)

- Ніхто не змушений робити зла. Ми завжди можемо навіть в гірших обставинах робити добро.

- На мою думку, не треба бути генієм, щоб довести, що українці і росіяни – різні народи.

Читайте також: Допоможіть біженцям, і вони будуть апостолами єдності України – Любомир Гузар

d758b98-guzar-1004_01

Фото: life.pravda.com.ua

ПРО ВЛАДУ І ДЕМОКРАТІЮ

- Ми нарікаємо на владу – і маємо на це підстави. Але повинні зрозуміти, що люди при владі – не всі злочинці. Вони – глибоко зранені люди, які не знають, як інакше дати собі раду. Просто, вони інакше не вміють. (2013 р 1-12.org.ua)

- Політика – це пошуки і здійснення форм суспільного життя, які будуть забезпечувати кожному громадянину його права, будуть поважати його особистість. Це мета політики. Люди, яких ми називаємо політиками, присвячують своє життя, щоб знайти і здійснювати свою політичну місію однаково для всіх. Без політиків не може бути демократичної держави. Політика – важлива частина демократичного устрою (2014 р 1-12.org.ua).

- Демократія – це повага до гідності людей.

- У світі було б набагато менше зла, якби всі, хто має владу, розуміли, що в їхніх руках прекрасний спосіб служити іншим людям.

ПРО СУСПІЛЬСТВО

- Одна людина не може <змінити суспільство>, тому що не має сили. Принаймні, я в історії таких випадків не знаю. Але вона може бути провідником, може об'єднати навколо себе однодумців, донести до них свою ідею. Але для того, щоб стати провідником, потрібно самому змінитися, перестати жити ідеалами минулого і бути людиною, демократичною людиною. Процес переходу – в собі. Повинні бути люди, які усвідомлюють свою гідність. <...> Кожна людина несе відповідальність за свої думки і вчинки – і перед Богом, і перед людьми. І той, хто хоче бути провідником, повинен усвідомлювати цю відповідальність. Тут не треба гніватися, не треба когось кудись тягти або штовхати. Нікому нічого не треба нав'язувати працею – але пояснити, дати хороший приклад і спільними силами подолати (2013 р 1-12.org.ua)

- Еліта – це люди, які відзначаються життєвою мудрістю. Мудрість полягає не тільки в знаннях, хтось може мати великі знання і не бути мудрим. Мудрість – це здатність побачити дійсність в її контексті, цілісно.

- Кожен може вплинути на ситуацію, якщо захоче. (2016 р gazeta.dt.ua)

- Ми повинні розуміти, що ми все ще схильні до виховання, яке наші люди отримали за радянських часів. Я б сказав, що ті, на кого ми сподівалися, ще не дійшли до такого рівня духовного, щоб виправдати наші надії (2015 р ukrinform.ua).

- Думаю, що всім треба працювати, а не балакати. (2015 р risu.org.ua)

- Ви пам'ятаєте той класичний приклад: ізраїльський народ вийшов з єгипетського рабства, Господь вивів їх, але тому народу знадобилося 40 років, щоб зрозуміти і переконатися, що бути вільними, жити на своїй землі, це є найвища цінність. Ціле покоління має відійти. Я не кажу, що нам потрібно 40 років, всі, хто виховувався в радянських обставинах, повинні відмерти, але повинна бути зміна, має прийти нове покоління, а те, що живе, має перетворитися і перестати "дихати" радянськими порядками. (2014 р 1-12.org.ua).

Про МАЙДАН

- У чому була краса Майдану? Що мене найбільше захопило і сьогодні захоплює? Те, що народ і молодший, і старший відгукнувся, народ сказав щось. На жаль, мені здається, що сталися дві речі: влада сьогодні не дуже слухає, що народ говорить, а народ не дуже береться за справу. Народ все ще живе тим радянським синдромом "нам дадуть": що влада для нас зробить, що нам дасть Західна Європа, або що нам дасть Америка. Що нам дадуть? Люди ще не досить активні. Може тепер з тим, що станеться певна децентралізація, а вона торкнеться всіх сфер, може трошки народ прозріє і почне рухатися, почне реагувати. (2015 р ukrinform.ua).

- З народу вийшла не якась лють або ненависть – тільки якесь бажання, глибоке бажання зміни, глибокий оборот до того, що ми сьогодні називаємо людською гідністю. (2014 р life.pravda.com.ua)

- Майдан – це внутрішній переворот, прояв того, що всередині людей, що в серці людей назріло, і воно з’явилося. <...> З народу вийшла не якась лють або ненависть – тільки якесь бажання, глибоке бажання зміни, глибоке навернення до того, що ми сьогодні називаємо людською гідністю. (2014 р life.pravda.com.ua)

Про ВОЛОНТЕРСТВО

- Волонтерство – той приклад, коли люди діляться з тими, хто потребує. Але є багато таких, які думають тільки про себе. Ми часто замислюємося, чому маємо політичну кризу. Тому що є певна кількість людей, які думають про себе, а не про інших. Є багато спонтанного волонтерства, спонтанного бажання поділитися добром, але, з іншого боку, маємо досить себелюбства, виключення ближнього з поля інтересів своєї особистості (2016 р wz.lviv.ua).

006c414-guzar-1050

Фото: life.pravda.com.ua

ПРО ВІДМІНУ МЕНТАЛЬНОСТІ УКРАЇНЦІВ І ЄВРОПЕЙЦІВ

- Комуністичний режим був побудований на системі страху, і цей страх досі сидить в наших душах. А страх породжує брак довіри один до одного. Я був в Італії, настоятелем чернечого дому. Мені потрібно було щось зробити, до мене прийшла людина-італієць, ми домовилися про роботу, потиснули руки – і це була наша угода. Я не вимагав від нього письмової угоди, він зробив справу, я заплатив – ми довірилися один одному і ми стримали своє слово. Страх і недовіра породжують бажання "не висовуватися". Тому що ті, хто виділяється, "породжують контрреволюцію". (2013 р 1-12.org.ua)

Це велика радість, велике щастя для людини можливість ходити по рідній землі. Як хтось шукає щастя за кордоном, він розчарується. Я жив понад сорок років поза Україною, мені дуже добре йшло, я мав великі можливості. Але я все-таки радий бути на рідній землі. (2015 р news.ugcc.ua)

ПРО ГРОШІ

- Не гроші є злом, а їх використання. Мало хто вміє бути багатим. Часто багатство людину не тільки спокушає, а й значною мірою руйнує.

- Щоб бути підприємцем, потрібно мати відвагу. Адже це ризикована справа. І взагалі, щоб робити щось хороше, потрібно мати внутрішню духовну силу, щоб у разі невпевненості – витримати, не дати себе підкорити.

ПРО ЛІБЕРАЛІЗМ і СВОБОДУ

- Людина інтерпретує свободу так: "Я можу все, що хочу", незалежно від того, добре воно чи ні, корисно або марно, істинне або помилкове. Люди можуть називати чорне білим, а біле – чорним, тільки щоб виправдати свої примхи.

Сьогодні в Західній Європі є дуже дивні поняття про шлюб, спілкування, про стосунки чоловіка і жінки. Дуже популярними, на жаль, є аборти. Наприклад, жінка відстоює те, що вона має право вбивати свою дитину. Ви почуєте багато аргументів про те, що кожен має право розпоряджатися своїм тілом. Своїм тілом – так, але не життям дитини. Це не повага до людського життя, тому що істинний лібералізм – це протистояння насильству.

Лібералізм може бути більш дисциплінованим – не в сенсі накидати людям правил життя, які їх дуже обмежують. Це форма свободи або, скоріше, збереження свободи. В Україні ми довго мали комуністичну філософію, і громадський порядок був сформований так, що людина повинна робити те, що їй говорили, це було насильством. Протиставленням цьому є розумний, виправданий лібералізм, коли свобода бере до уваги людську гідність і природу такою, якою її створив Господь. Лібералізм є позитивним явищем, коли поважає права людини в рамках певного морального порядку. (2017 р, zbruc.eu)

- Свобода – це можливість робити добро.

ПРО ЛЮБОВ ТА МИР

- Любов – це бажання робити добро ближньому. Це не тільки почуття. Це бажання робити іншому добро. І в цьому також базується мир. Не можна будувати мир без любові. Якщо я не хочу іншій людині добра, не люблю її, то як я можу робити з нею мир? Миру не буде. (2016 р life.pravda.com.ua)

- Мир – це значить любити один одного. Мир – це не є відсутність боротьби. (2016 р life.pravda.com.ua)

- Треба терпляче намагатися переконувати людей, що ми їх любимо, що ми бажаємо їм добра не тому, щоб мені було добре – а щоб їм було добре. (2016 р life.pravda.com.ua)

- Що значить любити себе? Це означає розуміти свою власну гідність. (2016 р life.pravda.com.ua)

- Любов до України – це прекрасний слоган. Можна говорити палкі слова про любов до України: це ні до чого не зобов'язує. А любити треба українців, жителів цієї країни – це любов до України.

- Якщо між людьми існує суперництво – це не означає, що між ними не може бути любові і поваги.

- Що таке мир? Це коли люди хочуть справедливості, правди і намагаються робити добро ближньому. Мир – це коли ми створюємо позитивну атмосферу, в якій починаємо свідомо поважати інших, любити їх, бажати і робити їм добро. Якщо громадяни перевіряють кандидата – це справедливість. Це означає пізнати об'єктивну правду, при цьому правдою говорити і діяти. Це частина життя в світі, мирного життя. (2014 р 1-12.org.ua)

Мир це не те, що ми робимо, а те, що отримуємо від Бога. А якщо ми хочемо робити добро іншим, то ми можемо бути впевнені в Божому Благословенні. (2014 р 1-12.org.u

3f174b4-guzar-1031

Фото: life.pravda.com.ua

ПРО ІНТЕРНЕТ І ПРАГНЕННЯ ДО ПРОГРЕСУ

- Мені здається, що якби Ісус Христос був би з нами і проповідував би в наш час, він би ймовірно використовував Інтернет. Греко-католицька церква широко застосовує Інтернет для поширення інформації. Ватикан також використовує сучасні комунікації для спілкування з віруючими, він навіть брав участь в Бієналі. І я б не стримував прагнення до прогресу, навпаки, заохочував би. Але вживати його треба чесно, на користь і не витрачати більше часу, ніж потрібно. Церква не повинна боятися Інтернету. Боятися треба зловживання Інтернетом, адже там, крім хорошого, є і багато поганого: дитяча порнографія, насильство, брутальність. Та ж агресія, насильство існують і на телебаченні, але ми не викидаємо телевізор. (2013 р 1-12.org.ua)

ПРО РЕЛІГІЮ І ВІРУ

- Християнин – це не ангел, а людина, яка вірить і бореться.

- Для мене молитва – це можливість сказати Богу: "Господи, Ти наш Отець, ми тобі довіряємо, Ти нас створив, Ти про нас завжди дбаєш". (2015 р news.ugcc.ua)

Як повідомлялося, глава Української греко-католицької церкви 2005-2011 років Блаженніший Любомир Гузар помер на 85-му році життя.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти