У тойчас якнаЗаходііндустріякоміксівпроцвітаєвжепонад півстоліття ,внашихширотахїхдонедавнавважалидитячою забавкою .Інтересдо коміксіввнашихширотахз'явився завдякикіно:" Месники " ," Людина- павук " ," Залізна людина" ," ЛюдиІкс " ," Бетмен " ,"Містогріхів " і багато іншихпопулярні фільмизасновані саменаграфічнихроманах .НапередодніДнякоміксіввСША ,якийвідзначається 25вересня,мивирішили дізнатися ,яке місцезаймаютькоміксивжиттіукраїнців.Аджеу насвжез'явилися своїоригінальніграфічніромани ,перші магазиниз їх продажу ,аз цього року-і свійфестиваль" коміксоманів " .
ЯКЦЕРОБЛЯТЬ
Надствореннямкоміксівіноді працюєодинхудожник ,аіноді- командаз десятківлюдей."Всепочинається зідеї:мипростоберемогелевуручкуі аркуш паперу ,сідаємоіпридумуємоісторії ,-розповідаєавторграфічногороману "Даогопак" МаксимПрасолов .-Потімскладаємофабулу ,пишемокороткий зміст ісценарій – цескелетоповідання.Потімдодаємодіалогиідеталі : де,що і як маєвідбуватися.Художникмалюєтакзванийсторі- борд- коженкадрпромальовуєтьсясхематично ,щобпередатидіїгероя ,характердіїі дуже приблизнокомпозицію .Колисторі- бордзатверджений усіманами ,художникмалюєвже" в олівці " .Нашіавторизазвичай працюютьвручну ,акомп'ютервикористовуютьнакінцевомуетапі".
Найпопулярніші у світіперсонажідалеконе завждиналежать своємуавтору ." Великівидавництвазазвичай забираютьправанагероясобі ,-розповідаєспіввласникмагазинукоміксівАндрійВовк.-І якщовидавцівирішують ,щоавторбільше несправляєтьсяіз завданням ,йоговідразуусувають іставлятьнаступного.Такщокомікси проодногоітогожперсонажаможеписатикупанароду.Правда ,буває інавпаки:авторзалишаєправанаперсонажасобіі ніхтоне може використовуватигероябездозволутворця" .
КОЗАКИІНІНДЗЯРЯТУЮТЬСВІТ
" Яз дитинствацікавивсякоміксами,апаралельночитавкарпатськіказкиі слухавісторіїдідусіпро козаків ,-кажезасновниквидавництваNebeskeyМаксимПрасолов .-Якщо ви подивитесянасучаснихгероївпоп- культури ,топобачитесамурая ,пірата ,ніндзя ,лицаря ,галла ,спартанця ,гладіатора... Невистачаєтількиукраїнськогокозака .АаджеЗапорізька СічславиласядалекозамежамиСередньовічноїУкраїни .Явирішив ,що потрібностворитиграфічнупрозупро козаків ,щоб потім можнабуло розвиватицейсюжетвкомп'ютернихіграх ,мультфільмах ,кіно ,серіалах .Алеколиязадумав" Даогопак " ,мені булоскладнопояснитивидавцям ,щоце таке- ніхто невірив ,щографічнапрозабудепродаватисявУкраїні .Довелосястворитисвоє видавництво" .
СЮЖЕТ." Даогопак " – історіяпро молодогокозакана ім'яОлесьСкоровода ." Основароману -ідеяЗапорізькоїСічіяк центрубойовихмистецтв імагії ,начебтокитайськогоШаоліня ,-розповідаєМаксимПрасолов .-Олесьповиненстатикозаком- характерником ,алепокивчитьсявсічовийбурсінакафедріконтррозвідкиішпигунства .Світовезловроманіуособлюєвізир ,який своїмипідступамисхиливмиролюбноготурецькогосултанадо війни.Радникнаклавнасултаназакляття ,і у ньогонародилося404дочки.Лишеоднаналожниця ,якувикрализУкраїни ,народилайому сина ,івізирпрагнейого знищити.Олесьстаєназахистспадкоємця.У нього єсоюзник-охоронцісинасултана ,японськадівчинка- ніндзяАрісан .Відомо ,що українськікозакислужилипридворіяпонськогоімператораохоронцями .Ми жвчинили інакше :інтегрувалияпонськудівчинкувпалацовіінтригисултанату .Любов міждівчинкою- ніндзя іукраїнськимкозаком- одинз основнихмотивівкниги".
На створенняграфічногоромануз трьохчастинзнадобилосявісімроків.Двікнигивжевийшли ,атретяготуєтьсядо видання." Разом завторомОлегомколовимиіхудожникомОлексіємЧебикіниммипрацюємовстилістицієвропейськогокоміксу ,-кажеМаксимПрасолов .- Першийтиражвипустиливрозрахунку на те ,що навітьякщовінне продасться ,мироздамокнигивбібліотекита дитячі будинки .У підсумкутиражрозійшовся- у насзалишилося всього300примірниківз5600.Читаютьякхлопчики ,такі дівчатка .І ,як сказаводинчитач :" Думав ,купивдлясина ,виявилося -длясебе".Такщоцякнига-длядітей від6до 96" .
КОЗАЦЬКИЙВЕСТЕРН.Крім двохчастин" Даогопака " ,у видавництвівийшовкоміксОлександраКомьяхова" Чуб "про пригодикозакаЧубенка...вкосмосі .ГеройрозсікаєпросториВсесвітуна корабліу виглядітризуба .Всітрикнигивиходилив Польщі.АхудожникІгорБаранькопрацюєнадпершою українськоюмангою ." Цебудекозацькийзомбі- хоррор -вестернпідназвою "Вдовиця" ,велика історіяна100сторінок " ,-кажеМаксимПрасолов .
ІгорБаранькоспівпрацюєзіноземнимивидавництвамиінаЗаходібільшвідомий, ніжу нас.ВУкраїнівийшли лишетрийогокоміксу :" МаксимОса " ," СкеггіВтрачений " іEpsilon .
КОМІК-КОН: ФЕСТИВАЛЬНАБЕРЕЗІЧОРНОГОМОРЯ
ПершийКомік- Кон(фестивальдлялюбителівкоміксів )пройшоввамериканському містіСан- Дієгов 1970році." Спочаткутакі фестивалізамислювалисяяк зборивиключно "коміксоманів" ,-розповідаєорганізаторOdessa Comic Con InternationalКостянтинРеус .- Тамможнабуло поспілкуватися ,купити новівипускиабообмінятисястарими.НадалітематикаКомік- Коніврозширювалася :додалисяфантастичні фільми ,книгиітелесеріали ,анімація ,аніме ,манга ,відеоігриі багато іншого.Насьогоднішнійденьпроходитьбільш20такихфестивалівповсьому світу".
Комік- Конистали місцемпаломництвалюбителівфентезі , жахіві всіхрізновидівмасовоїкультури зелементамичогосьнереального .Відвідувачілюблять вбиратисявкостюмиулюбленихперсонажів ,такщонатакихфестиваляхможнапобачити ,яксупергероїрозходжуютьпідручкуз казковимипринцесами ,лицарідоглядаютьзагероїнямияпонськихмультфільмів ,ачерепашки- ніндзямило розмовляютьз вампірамиііншою нечистю .Цейбожевільнийбудинокіз задоволенням відвідуютьписьменники ,видавці ,розробникиігор ,акториірежисери.Вони тутспілкуютьсязфанами ,влаштовуютьавтограф- сесії.
МИНЕГІРШЕ.ПершийукраїнськийКомік- Конпройшоввлипні цьогорокувОдесі."Дотогомитри рокиорганізовувалианіме -фестиваль ,алепомітили ,щобагато хто приходитьвкостюмахгероївкоміксів , ігор ,мультфільмів ,-кажеКостянтинРеус .-ВирішилирозширитисяіпровестидводеннийфестивальвформатізахіднихКомік- Конів :з великимярмарком ,поділомназонизатематиками ,лекціями ,майстер -класами ,презентацією .Почалиплануватизахідзадовго довсіхполітичнихподій ,і хочадо літаобстановка загострилася ,вирішили йогоне скасовувати .До насз'їхаласямолодьз усієїУкраїни ,булилюдиі старші.ПершийденьКомік- Конувідвідалоблизькотрьохтисяч осіб ,другий- двіз половиною" .
Нафестивалідіяла виставкаробітхудожників іілюстраторів ,проходилимайстер- класиписьменників- фантастів ,лицарськітурніриза мотивами"Ігрипрестолів " ,косплей- шоу(презентаціякостюмів ) і багато іншого .ВласнеукраїнськікоміксипредставляловидавництвоМаксимаПрасолова ." Ще бувсамвидав ,-розповідаєРеус .-Одиндужеколоритнийавторпрезентувавсвійкомікс" Патріот "про сержантаВідірвенка ,якийврятувавУкраїнувідімператораУтінаійого арміїклонів.Самавтор ,ВадимНазаров ,буводягненийвкостюмгерояз головним уборому виглядітризуба .Від журналістівне буловідбою ,асамкоміксрозійшовсямиттю :у авторазалишилисябуквальнодва- три екземпляридлясебе".
Наступного рокуорганізаториобіцяютьпровестидругийКомік- Кон .Все цілкомдоступно:квитокнаодинденькоштує60грн .
ПЕРШОПРОХІДЦІ: ДЕКУПИТИКОМІКСИВУКРАЇНІ
ІндустріякоміксіввУкраїніпокищорозвиненаслабо -спецмагазиніввкраїніодиниці.Першаі покищо єдиналавка" у плоті"-On the bus- близькороку працюєвОдесі ,а до цьогоблизько рокудіяла якінтернет- магазин ."Насправдіпершийонлайн- магазинкоміксівз'явивсявКиєві ,алепроіснувавнедовгоізакривсякількароків тому ,-розповідаєспіввласникмагазинуАндрійВовк.- Ми зпартнеромпростозахоплювалисякоміксами,збирали ,читали-раніше ждістати їхбулонепросто.Знайомилисяз нимивосновномузарахунокаматорськихперекладів ,які можназнайтивМережі : євелика кількістьфан- сайтів ,ентузіастисаміскачуютьз торрентівсканиамериканськихкоміксів ,перекладають івикладають .Деякікоміксиможназнайтинакнижковихрозкладках ,алетамзазвичаймалоцікавого.Тому мивирішилиорганізуватимагазині почализакуповуватипродукціювРосії таСША .Цеспівпалоз початкомпопуляризаціїкоміксів-вийшло багатофільмів за графічнимироманам и,інародпотягнувсядо " книжокзкартинками " .Такщоминавіть вийшлинаневелику прибутковість .Крімтого ,чим більшефільмиприваблюють людей ,тимбільшеросійські видавництвавипускаютьліцензованиіперекладикниг ,абезперекладукоміксидужескладнопросувати.Післяфільмівпішлахвиляперекладнихвидань:якщо ранішеу насбуло80 %англомовнихкнигта20 %перекладних ,тозараз -50на 50.Єтакож оригінальнівітчизнянікомікси" .Тоненькіжурнальчикизісторіямивкартинкахкоштують близько40гривень ,великіжзакордоннівидання можутькоштуватиі200 ,і600грн .
МІЛЬЯРДНИЙБІЗНЕС.ВУкраїнієтакожінтернет-магазини " ЛавкаГобліна " у ЗапоріжжііCosmic ShopвДніпропетровську.У столицікоміксиісувенірипотеміможназнайтивдеякихкнижковихсупермаркетах ."У Франції ,наприклад ,альбомикоміксівємало не вкожному будинку -вонивидаютьсябагатотисячнимитиражами.Тамкоміксє частиною культури ,-розповідаєМаксимПрасолов .-Французькінейрофізіологидовели ,що читанняграфічноїпрозивключаєобидві півкулімозку : у васпрацює яклогічне ,такі образне мислення.Взагалі якщовиподивітьсянакультурноіекономічнорозвинені країни ,тотамкомікс- індустріяявляєсобоюмільярднийбізнес.Наприклад ,вЯпоніївнійзайняті500тис . осіб, цекреативнийклас .Тамє величезнісупермаркети ,де12поверхівприсвячені тількикоміксами .ВеличеннаіндустріядієвСША .Вєвропейськихкраїнах ,втійжесусідній Польщі ,заостанні20роківз'явилисядесяткимагазинівз коміксами ,фігуркамигероїв ,настільнимиіграми .Дужеактивноцясферарозвивається івКитаї".
ЩОПОПУЛЯРНО.Україна ,які будь-якапострадянськакраїна ,покищосерйозновідстаєвід багатьох країнсвіту .За словамиПрасолова ,справжніхлюбителівкоміксіввУкраїні- відсилидві тисячі осіб ."Нашіпокупці -люди18-30років ,-розповідаєАндрійВовк .-Восновному, звичайно , чоловіки.Найпопулярнішісерії-ті ,за якимизнятівідомі фільми :" Месники " ," Бетмен " ," Людина- павук " .Японськимикоміксамимине займаємося ;європейськіу насє,алепродаютьсяпогано.Дляасортиментутримаємодуже багатокнигрізнихжанрів.Єтакзваніальтернативнікомікси .У масовій свідомостікомікс-зубодробильнийекшен ісупергероївтрико.Аальтернативний- це, наприклад ,про хлопця ,від якогопішла дівчина ,і вінсумує .Так ,60сторіноксумує ,вкартинках .Цеближчедо літератури :спостереження ,роздумипро життя ,потіксвідомості".СамАндрійлюбитьтворишотландськогоавтораГрантаМоррісона( працювавнадтакимисеріями ,як " Бетмен " ," Супермен " ," ЛюдиІкс " ) іамериканцяКрейгаТомпсона ,якийпрославивсяграфічнимроманом" Ковдри "про дорослішанняіперше коханняпідлітка .