Головна Сьогодні

Як змінювався київський фунікулер за 110 років (інфографіка)

Одеситів і киян вже сто років катає унікальна техніка царських часів

Цього року київському фунікулеру виповнилося 110 років. Він хоч і молодший одеського на три роки, але за масштабами і довжиною значно його перевищує. За ці роки цей вид транспорту кілька разів вмирав і відроджувався: мінялися його вагони, рейки, але він як і раніше перевозить городян, незважаючи на скандали, пов'язані з ним.

СКАНДАЛ ЧЕРЕЗ ФАРБУ. На честь 110-річчя фунікулера його планували розмалювати оригінальними видами денного і вечірнього Києва. Відомий вуличний художник Олександр Корбан, автор Мура на вул. Антоновича, 48, вже навіть почав розфарбовувати вагони. Але тут малюнки почали дуже різко критикувати в соцмережах, мовляв, вони нагадують фотошпалери і надто похмурі. Це змусило транспортників в терміновому порядку переробити проект малюнків, обмежившись світлими тонами і зображеннями пам'ятних цифр з історії фунікулера. "Цього року ми замінили крісла у вагонах, двері, відремонтували вхідні групи, відремонтували самі вагони і поміняли вікна. Також наймали альпіністів, щоб почистити наші павільйони-станції. Єдине, що прикро: знайшлися розумники, яким не сподобався вигляд вагончиків, які художники прикрасили видами Києва. Через цей скандал з вагонів довелося за ніч здерти фарбу і тиждень малювати новий малюнок, щоб встигнути до відкриття. Встигли. Тепер, сподіваємося, любителі картинок заспокояться. До речі, обидві станції тепер забезпечені охороною, а самі вагони – під наглядом відеокамер", – говорить "Сегодня" директор фунікулера Микола Окольничий. До речі, на станціях тепер є бездротовий інтернет, так що любителі селфі можуть робити фотографії з видами Києва і тут же виставляти їх у соцмережах.

Ольга Червінчук возить киян і гостей столиці в старих вагончиках фунікулера ось уже чверть століття.

СТАРОЖИЛИ. Киянка Ольга Червінчук – душа фунікулера! Вона працює оператором вже 25 років. "Ой, я вже так довго працюю на фунікулері, що деякі кияни, приходячи вранці, вітаються зі мною. Постійні пасажири вітають з 8 Березня, з Новим роком, деякі дарують квіти і навіть приносять шоколадки! Я зазвичай, коли починаю рух, по сторонах не дивлюся, тільки вперед, і щоб під час зупинки нікого не вдарити дзеркалом. А дівчатка, які сидять на касі, кажуть, що в моєму вагончику і Віктор Ющенко одного разу їхав, і Юлія Тимошенко, і артисти різні, народні депутати. Я на них не дивлюся, лише коли з вагона виходять, можу звернути увагу", – розповідає "Сегодня" Ольга Самсонівна. Вона, кокетуючи, не говорить свій вік. "Чоловіки ще задивляються. Особливо мене люблять фотографувати іноземці, і аж надто часто – китайці. Я за стільки років роботи найбільше люблю возити дітей. Вони по-доброму називають мене бабусею: коли настають холоди – я пов'язую голову пуховою хусткою. Протяги у нас тут. А дітки-пасажири швидко ростуть! Ось вони ще маленькими приходили подивитися на вагончики, потім – ошатні, зі стрічками випускників. А один днями підійшов, такий з бородою, каже: "Бабусю Олю, добрий день. Ви мене на випускний катали, в 2005 році, а тепер я до вас з сином прийшов", – згадує жінка. Багато просяться в кабіну оператора, але катати пасажирів там заборонено. "Я дуже люблю свою роботу, і наш фунікулер такий гарний в цьому році. Особисто мені фунікулер подобається в світлих тонах, і я вдячна людям, які провели тут ремонт. Адже без фунікулера, наш Київ неможливий! Він справжнє технічне диво для міста ось уже більше ста років", – говорить Ольга Самсонівна.

По клику – большое изображение.
По клику – большое изображение.

ОДЕСА: ФУНІКУЛЕР-ЕСКАЛАТОР-ЛІФТ

А ось одеський фунікулер навіть старший за київський: своє 110-річчя він відзначив ще три роки тому! Фунікулер, який знаходиться поряд із Потьомкінськими сходами і з'єднує Приморський бульвар з міським портом, був відкритий в далекому 1902 році, 8 червня. З тих пір він також зазнав чимало змін і пережив кілька довгих "неробочих" періодів.

Одеська "підйомна машина" будувалася в 1900-1902 роках за проектом інженера П'ятницького. Спочатку невеликі вагончики, які прибули до Одеси з Парижа, "ходили" по одноколійному рейковому шляху, роз'їжджаючись посередині. Поміщалося в них до 35 осіб, а проїзд коштував дві копійки. Війни зупиняли роботу фунікулера: він не працював з 1919 року по 1926 рік, а після Великої вітчизняної війни відновив роботу тільки в 1947 році. Але й після радував одеситів він дуже недовго: вже до середини 60-х років одеському фунікулеру знадобилася реконструкція. Змінити його вирішили кардинально: замість кабінок на колесах в 1970 році тут запустили... ескалатор! У такому вигляді конструкція проіснувала до 1997 року. Але ескалатор часто ламався, а в останній період свого життя взагалі працював тільки на підйом.

Відродити фунікулер вирішили лише в 1998 році. Але від ідеї до конкретного результату минуло аж сім років: чергове "урочисте відкриття" підйомника відбулося тільки в 2005 році. Ну а новий фунікулер знову змінився: його побудували за принципом похилого ліфта, тобто кабінки стали рухатися незалежно один від одного по роздільних шляхах, будучи вантажем один для одного. Видозмінилися і самі вагончики, і павільйони-зупинки. До речі, спочатку в новому фунікулері проїзд був безкоштовним. Але кілька років тому концепція змінилася: за проїзд стали брати плату в 2 грн, а цього літа проїзд на фунікулері подорожчав до 3 грн.

Особливих легенд, пов'язаних з фунікулером, у одеситів немає, але періодично місцеві видання повідомляють про різні курйози. Наприклад, у квітні цього року молода одеситка, скориставшись відсутністю водія, нібито "викрала" кабінку фунікулера: писали, що дівчина проїхала половину шляху, а потім застрягла. Співробітники підйомника "викрадачку" звільнили, але міліцію викликати не стали. "Взагалі фунікулер досить популярний серед жителів Одеси – напевно, навіть більше, ніж серед туристів. Це зручний і швидкий спосіб пересування", – кажуть одесити.

Є в Одесі і канатна дорога довжиною майже 500 метрів: вона з'єднує Французький бульвар і пляж "Отрада", а проїхатися нею можна за 20 грн.

.jpg_508

Фунікулер. Поєднує одеський порт і Приморський бульвар.

НАД ЗЕМЛЕЮ: ЗНАМЕНИТІ КАНАТКИ

Є в Україні й підйомники іншого виду – підвісні канатні дороги. Однією з найбільш захоплюючих вважається канатка "Місхор – Ай-Петрі" в Криму: менше ніж за 15 хвилин вагончик тут піднімає пасажирів на висоту 1153 метрів! Ця кримська канатна дорога вважається унікальною: між середньою і верхньою станціями простягнувся найдовший у Європі безопорний проліт протяжністю 1670 метрів і кутом підйому біля гір – 46 градусів. Цей проліт навіть внесений до Книги рекордів Гіннесса. А пару років тому на цій канатній дорозі трапилася НП: у двох вагончиках на висоті 50 і 125 метрів застрягли 76 туристів. На їхній порятунок пішло 10 годин!

Вже більше 40 років працює підвісна канатна дорога в Харкові (протяжністю т1387 м), яка пов'язує центральну вулицю Харкова – Сумську, з районом Павлове Поле. Добратися від початкової до кінцевої станції можна всього за 18 хвилин, а на різних ділянках пасажир піднімається на висоту від 8 до 26 метрів над землею. Квиток на канатці коштує 20 грн, а кабінки тут маленькі і відкриті, тому враження після поїздки залишаються незабутні. Чимало підйомників є в Карпатах: саме тут знаходиться найдовший підйомник в Україні "Захар Беркут", який піднімає туристів на гору Високий Верх. Довжина канатної дороги – 2 710 м, а час, який доведеться провести в дорозі – 55 хвилин.

А ось в Лисичанську Луганської області раніше знаходилася найдовша вантажна канатна дорога протяжністю 16,5 км. Але два роки тому вона була демонтована за непотрібністю.

.jpg_509

Канатка. Однією з найбільш захоплюючих вважається дорога "Місхор – Ай-Петрі" в Криму.

ПОПУЛЯРНІ В УСЬОМУ СВІТІ

Найкрутіший фунікулер в світі

.jpg_510

Одним з найкрутіших фунікулерів вважається Gelmerbahn в швейцарському кантоні Берн. Він був побудований в 1926 році для технічних потреб, а туристи на ньому їздять з 2001 року. На деяких ділянках кут спуску становить 106 градусів! А вагончики при цьому відкриті.

Їздить під землею в тунелі

.jpg_511

В ізраїльському місті Хайфа є підземний фунікулер "Кармеліт", який також називають найменшим метро у світі. Два двовагонних поїзди курсують по тунелю всередині гори Кармель по лінії протяжністю 1,8 км. Станції похилі і ступінчасті.

Підкорити легендарний Монмартр

.jpg_512

Може похвалитися своїм фунікулером і Париж. З його допомогою можна піднятися на вершину гори Монмартр. Фунікулер перевозить близько 2 млн пасажирів на рік і є частиною метрополітену.

Довезе пасажирів аж до небес

__35

Дістатися до найвищої точки Гонконгу – на Пік Вікторія – можна на фунікулері, який був побудований ще в 1888 році. Він піднімає людей на вершину всього за 8 хвилин, а ухил підйому становить 45 градусів. Місцеві називають цей транспорт "Трамвай Піка".

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися
Читайте Segodnya.ua у Google News
Джерело: Сьогодні

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти