В український прокат вийшла картина Сема Мендеса "1917", яка номінована на премію Оскар 2020. До речі, фільм встиг зібрати безліч нагород, серед яких "Золотий глобус", премію Гільдії режисерів і т.п. Картині пророкують "Оскар" і, якщо не в основній категорії, то в кількох інших. Зазначимо, що картина номінована в 10 категоріях.
Дізнайтеся, у кого найкращі шанси отримати "Оскар" 2020 року:
Пропонуємо в нашому огляді дізнатися, за що фільм "1917" може отримати заповітний "Оскар".
В решете они в море ушли, в решете,
В решете по седым волнам.
С берегов им кричали: – Вернитесь, друзья! -
Но вперед они мчались – в чужие края -
В решете по крутым волнам.
Колесом завертелось в воде решето...
Им кричали: – Побойтесь греха!
Возвратитесь, вернитесь назад, а не то
Суждено вам пропасть ни за что, ни про что!.. -
Отвечали пловцы: – Чепуха!
(Едвард Лір, "В страну Джамблей" )
Саме цей вірш великого творця поезії абсурду точно характеризує головних героїв. Та й сам вірш герої цитують протягом всієї картини.
"1917": сюжет фільму
Отже, розпал Першої світової війни і саме в цьому розпалі режисер показав роль британців. У центрі оповідання, здавалося б, маленькі люди, але – великі особистості – два капрали Том Блейк (Дін Чарльз-Чепмен) і Вільям Скофілд (Джордж Маккей). Їм доручено доставити послання до другого батальйону – скасувати наступ на німців, щоб уникнути більше 1600 смертей. Відступ противника – всього лише стратегічний хід, який він планував не один місяць. Для Блейка завдання стає особистим – в цьому батальйоні служить його брат.
Хлопці вирушають в близький/далекий шлях, стикаючись кожен зі своєю особистою трагедією на тлі трагедії тисяч. Події відбуваються за короткий тимчасовий відрізок – приблизно добу. А сам фільм знятий ніби одним кадром. Тому і виникає відчуття присутності. Сам Сем Мендес розповідав раніше, що фільм знімався довгими уривками (до 8 з половиною хвилин) і змонтований так, щоб виглядати одним цілим неподільним дублем. Одна зі сцен, коли герой іде напівзруйнованим містом, нагадує кадр з якоїсь страшилки або відеоігри. До речі, Мендес хотів досягти саме такого ефекту в цій сцені. Вдалося!
"Коли вас пристрелять – скиньте пістолети назад!"
Окопна війна втомила всіх, тому навіть пістолети просять кинути назад, якщо німці смертельно ранять хлопців. Ніхто з головних персонажів не хотів стати героєм, не марив медалями, хоча і говорили про них. Вони навіть не усвідомлювали всю важливість своєї місії і цінність життя. Здавалося б, не настільки далекий шлях, але він напханий снайперами, розтяжками, неприємними "сюрпризами" противника. Цей шлях – всього дев'ять миль, але це милі брудом, через туші коней і трупи солдатів, заміновані окопи, полчища щурів, місто, напхане снайперами і переляканими жителями. Все це – погляд хлопців, які не віддають звіт про свою роль в масштабі цієї війни.
"Тільки так і закінчується війна ... До останнього бійця"
Стосовно сценарію – то тут Мендес спирався на реальну сімейну історію, яку ще дитиною почув від свого діда, ветерана Першої світової Альфреда Мендеса. Режисер хотів показати саме приватну, індивідуальну історію на тлі цього періоду, а глядачеві дати можливість практично фізично відчути реальність і жахи війни.
До мінусів віднесу, мабуть, "непотоплюваність" героя. Таким методом Мендес грішить ще з бондіани. У солдата стріляють, він стрибає в річку, біжить полем бою – а йому нічого.
Акторський склад
Мендес тут поставив на молодих і маловідомих акторів Діна Чарльза-Чепмена і Джорджа Маккея, а додав родзинок у вигляді Коліна Фарелл і Річарда Меддена. "Вишенькою" став, звичайно ж, Бенедикт Камбербетч.
И во славу пловцов, что объехали мир,
Их друзья и родные устроили пир
И клялись на пиру: – Если мы доживем,
Все мы тоже туда в решете поплывем!..
Історія розказана не ідеально, але масштабно і цілком людяно. Дура-війна, але на війні – кожен по-своєму герой.
Нагадаємо, критики назвали "1917" одним з найкращих військових фільмів усіх часів.