Любомир Мельник: "Моя музика – єдина у світі, яка має справжній голос фортепіано"

Найшвидший піаніст у світі розповів "Сьогодні" про українське коріння і свою унікальну техніку

Найшвидший піаніст світу українського походження Любомир Мельник повертається до Києва. Він зіграє ексклюзивний річний концерт в Caribbean Club Concert Hall 27 серпня.

Також дивіться відео про те, як на фортепіано посеред Північного Льодовитого зіграв італійський композитор Людовіко Ейнауді:

Реклама

Любомир Мельник є автором унікальної фортепіанної техніки Сontinuous piano music. У перекладі це означає "безперервна музика". Вона базується на принципі збереження безперервного потоку звуку. Маестро засмучує те, що публіка її не сприймала років 40, а представники класичного стилю не визнають досі. "Сьогодні" вдалося поспілкуватися з геніальним піаністом і розпитати, як виникла ця унікальна техніка.

Реклама

- Розкажіть нашим читачам про своє українське коріння, що пов'язує вас з Україною?

- Я народився в Мюнхені, в українській родині, яка емігрувала до Німеччини. Українська мова була моєю першою мовою, все навколо мене було українським. Я жив у багатьох країнах, але ніколи не відчував себе частинкою тієї чи іншої країни. Я завжди відчував себе українцем. Українська музика, мистецтво, наша історія, наші люди – дуже для мене важливі. Це частина моєї душі. Вони дуже цінні для мене. Я хвилююся за Україну, адже країна переживає тепер страшні часи. Українська культура завжди були частиною мене, моєї душі.

/ Фото: прес-служба

Реклама

- Чому Вас порівнюють з Ференцем Лістом? Є цікавий випадок або історія?

- Ференц Ліст був великим віртуозом на п'яно (Так Любомир Мельник каже про гру на фортепіано – Ред.). Він теж пропагував гру на п'яно. Інші артисти грали класичні твори. Скажімо, Бах, Моцарт, Бетховен, Шуберт та інші – щось міняли, привносили своє. Але не так багато, як Ліст. Він багато чого змінив у музиці. І я теж привніс у світ зовсім нову гру на фортепіано. У моїй музиці можна почути справжній голос фортепіано.

Раніше люди слухали класичні твори, просто музику. А коли люди слухають мою музику, вони чують не тільки мій твір, а й справжній голос п'яно. І це єдина музика в світі, яка має голос п'яно.

- Ви говорите, що continuous music – це справжній голос фортепіано. У чому ж різниця звучання фортепіано в класичній музиці і в continuous music?

- З одного боку, це просто зрозуміти. У класичній музиці фортепіано є інструментом для того, щоб тільки донести музику до людей. Це просто інструмент. Твори, призначені для фортепіано, можна грати на органі, можна грати на марімбі (ударний музичний інструмент, родич ксилофона. – Ред.), можна грати на різних інструментах, і твір залишається сам собою. Він звучить чудово.

Але continuous music – це безперервна музика, це частина мого життя, це голос фортепіано. Її не можна перенести на інший інструмент, тому що цей голос зникне, а твір не матиме тієї краси, яка є на п'яно.

/ Фото: прес-служба

Наприклад, "Місячну сонату" Бетховена можна зіграти на гітарі, і вона буде звучати просто чудово. Але мою музику можна зіграти на гітарі або марімбі або будь-якому іншому інструменті. Це дуже глибока музика, це правдивий голос п'яно.

Плюс та техніка, в якій я граю, – це крок вперед на тисячі років саме для класичної техніки. Інші піаністи, на жаль, поки нічого не можуть зробити з моєю музикою – вони фізично не можуть грати мою музику. Їх пальці не працюють так швидко. Це показує, що у моєї музики зовсім інша атмосфера. Під час концерту у мене мільйони різних варіантів гри на фортепіано, як рухати клавіші, якщо можна так сказати. А у класичних піаністів, які грають концерти, всього 4-5 варіантів. Вони так звикли.

Класичні піаністи – є експертами в грі класичних творів, але вони не можуть грати п'яно, вони нічого не знають про п'яно. Але грати на фортепіано – це щось більше. Потрібно важко працювати і вчитися роками.

/ Фото: прес-служба

- Скільки пішло часу, щоб знайти саме continuous music, адже ви навчалися в Канаді, жили у Франції, працювали в Паризькій опері?

- Я навчався в класичній консерваторії гри на фортепіано, і, в принципі, мене все влаштовувало. Але в кінці 1970 року і до 1975 року почалися зміни в класичній музиці, з'являлися нові речі в музиці, нові жанри. Тоді мені захотілося щось більше робити на фортепіано, грати щось нове. Старого способу гри на фортепіано мені вже було недостатньо.

У той період я не вмів робити того, що зміг вже через 15 років. З'явився continuous music, і на даний момент я граю його вже більше 40 років. І це не перестає жити в мені, я відчуваю, що я йду глибше і глибше і знаю більше і більше про фортепіано. Люди вважають, що фортепіано – це тільки дерево, залізо і клавіші. Але у нього є життя. Інструмент просто спить під час класичного твору.

- Ви найшвидший піаніст в світі. Чи можна говорити про те, що швидкість гри на фортепіано відображає рівень володіння інструментом?

- Це правда. У всіх піаністів у світі є свій максимум, який він може "вичавити", граючи на фортепіано. Зараз у піаністів фізичний максимум на 13-14 нот на секунду. Вони не можуть перейти цей максимум. Навіть 15-16 для багатьох практично неможливо. А я граю більше 19 нот на секунду! Я тренувався цього роками. І тільки через continuous music зміг досягти такого рівня, адже він змінює тіло. Щоб грати на такій швидкості, як я, у багатьох може піти понад 15 років праці.

- Чи є у вас спеціальні вправи для рук, для пальців, які відрізняються від вправ класичних піаністів?

- Існують вправи класичні, і їх дуже багато. Та музика, яку грають класичні піаністи, – суперпрекрасна. Нам потрібні класичні концерти, я не хочу, щоб люди це кидали. Але я б хотів, щоб піаністи робили і нові речі, це ж новий спосіб грати пальцями і руками. Тому класичні вправи я і мої студенти не роблять. Є різні фізичні вправи для рук і тіла, щоб під час концерту була цілісність тіла і фортепіано. Коли я граю концерт, то моє тіло нібито зливається з інструментом через клавіші і до середини фортепіано.

/ Фото: прес-служба

- Ви виконали в дуеті з українською співачкою Христиною Соловій композицію Fortepiano. Як проходили репетиції, як готувалися?

- Це був прекрасний дует. Христина написала прекрасну пісню. Така музика повинна жити. Це складна річ, тому потрібно підготуватися і підготувати себе. Мені було дуже приємно грати цю музику разом з Христиною. Мені б хотілося зробити якісь нові твори разом.

- Чи бачите ви у комусь, у молодому талановитому піаністові того, хто буде продовжувати вашу справу, вашу музику continuous music?

- Є молоді піаністи, які тільки починають вчитися і ще не дійшли далеко. Адже це складний і тривалий шлях. Але поки що немає того, з ким би я міг зараз разом виступати на сцені. Я б дуже хотів, щоб хтось зіграв зі мною на сцені концерт цілу годину, де б на сцені стояли одночасно два фортепіано. Для мене важливо – передати іншим те, що я можу зараз грати на фортепіано.

Щоб молоді піаністи змогли зіграти цю музику. Втім, це дуже дивна ситуація, адже класичний світ абсолютно не хоче приймати нову музику, ту, що я граю. Класичні піаністи не зацікавлені в новій музиці, вони грають Баха, Бетховена. Вони не хочуть бачити новий світ музики.

- Де саме народилася ваша унікальна техніка?

- Вона народилася раптово. Це був 1973 рік у Парижі. Я грав для модерн-танцівниці Керолін Карлсон. Вона була великою зіркою у Франції і проводила майстер-класи для молоді. Від неї прийшло натхнення. Я грав на її лекціях. Після цих майстер-класів в мені виникали ідеї continuous music.

/ Фото: прес-служба

- Що вас надихає? Ви щось слухаєте, уявляєте?

- Все, що є в моєму житті, все відображається в моїй музиці. Це змінює мене щохвилини. Я бачу нові речі, роблю нові речі. Душа зростає щомиті, і все, що відбувається в моєму житті – плинне. Є час, коли я творю, створюю твори. Кожен твір створюється з нічого, раптово, починається ідея, і щось нове може створюватись днями, місяцями або роками.

У моїй музиці є вода, навіть на фізичному рівні. Адже ніхто не знає, що таке вода. Ми не можемо створювати воду, вона є важливою для нашого життя. Три головні речі в моїй музиці: вода, повітря і камінь.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти